Een auto importeren uit het buitenland – de do’s and don’ts

Wat als je een leuke auto wilt kopen maar niet de hoofdprijs wilt betalen? Dan is er wellicht een oplossing: je auto importeren uit het buitenland. Bijvoorbeeld uit Duitsland. Vele duizenden autoliefhebbers zijn je al voorgegaan. Wat komt daar bij kijken?  Driveaholic-lezer Marc  neemt de proef op de som en vertelt over zijn ervaring.

duits verkeersbord

Het beloofde land voor petrolheads

Op zoek naar een droomauto
Marc is op zoek naar zijn nieuwe droomauto. Zijn minimale eisen: een hoge zit, benzine als brandstof, xenon, voldoende vermogen (200 pk plus) en een automaat. Verder bij voorkeur 1 a 2 jaar oud, een bijzondere kleur, open dak en natuurlijk moet de auto binnen zijn budget passen.

Zijn shortlist:

  • Audi Q3 RS, liefst in het rood of blauw
  • Audi Q5
  • BMW X4
  • BMW X3

Aanbod in Nederland beperkt
Tijdens zijn zoektocht komt hij er al snel achter dat zijn specifieke wensen zeer lastig in te vullen zijn op de Nederlandse markt. In Nederland rijden we over het algemeen in gesubsidieerde bijtellingskanjers. Marc focust zich dan ook op de Duitse markt. “Het aanbod is in Duitsland veel groter. En in Duitsland zijn autokopers meestal wat minder zuinig met het aanvinken van de opties, omdat die in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn.” Vervolgens heeft hij een zoekprofiel aangemaakt op autoscout24.de en mobile.de. “Dat werkt heel eenvoudig en zodra er een auto wordt aangeboden die voldoet aan je zoekprofiel, ontvang je een e-mail. Uiteindelijk kwam er een Audi Q5 langs die aan mijn wensen en eisen voldeed.”

printscreen autoscout24de uitgesneden

Bron: www.autoscout24.de. Kijk die prijzen. Daar kun je in Nederland nog geen fiets voor kopen.

Prijsverschil
Marc merkt dat er nogal een prijsverschil zit tussen Nederland en Duitsland. “Dit soort modellen is in Duitsland duizenden tot tienduizenden euro’s goedkoper. In Nederland betalen we sinds 2013 bpm over de CO2-uitstoot, dus een lekkere benzineslurper kost bij ons een lieve duit.” Marc legt uit dat het invoeren van een jonggebruikte auto erg gunstig kan zijn. “De bpm die je betaalt als je een auto vanaf bouwjaar 2013 invoert, wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot. De nieuwprijs van de auto speelt hierbij geen rol meer, dus het maakt niet uit hoeveel opties er op de auto zitten. Omdat Duitse auto’s vaak boordevol opties zitten loopt het voordeel dus flink voor me op.  De btw is al betaald in het land van aanschaf, dus die hoef ik niet meer te betalen. En in Duitsland ligt het btw-tarief lager, dus nog meer voordeel.”  Wil je meer weten? Op de site van de belastingdienst vind je meer informatie.

Hoe wordt de bpm eigenlijk bepaald van auto’s van bouwjaar 2012 en ouder? Marc geeft aan dat dit complex is. ““Hier speelt de nieuwwaarde in NL een belangrijke rol. Er zijn verschillende rekenmethodes. Laat je vooraf goed voorlichten.  Door de juiste te kiezen kun je veel geld besparen.” Meer informatie vind je op http://www.bpmberekenen.com/bpm-uitgelegd.html.

Exportprijs
Het kopen van een auto gaat in Duitsland anders. “In Duitsland onderhandelen ze minder over de prijs. Daarom kan het interessant zijn om te vragen wat de ‘exportprijs’ is van de auto. Het kan zijn dat de verkoper je dan wat extra korting geeft. De verkoper weet dan immers dat hij een niet al te strenge garantieafhandeling hoeft te doen.  Het is verkopen, cashen en uitzwaaien”, zegt Marc. “De verkoper weet ook dat je voor een klein rammeltje echt niet op en neer naar Berlijn gaat rijden.” Omdat Marc een interessant aanbod kreeg, stuurde hij een e-mail met aanvullende vragen zoals:

  • Heeft de auto schade en/of is de auto ooit betrokken geweest bij een aanrijding?
  • Is de onderhoudshistorie aanwezig en volledig?
  • Is er in de auto gerookt?
  • Is het een particuliere of leaseauto geweest?
  • Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad (indien dat niet vermeld is)?
  • Wat is de huidige staat van de auto en is er een volledige lijst met alle opties (liefst het chassisnummer / VIN)?

Marc geeft aan dat vooral het chassisnummer is belangrijk om te weten. “Met dit nummer kun je bij je dealer in Nederland de volledige onderhoudshistorie inzien en alle af-fabriek opties controleren. Daarmee heb ik kunnen controleren of de advertentietekst volledig was.”

audi q5

Nu nog op Duits kenteken

Afreizen naar Duitsland
Marc heeft daarna de verkoper gebeld met het bericht dat hij bereid was naar Duitsland af te reizen (in zijn geval naar Berlijn), maar dat hij wel wat aanvullende afspraken wil maken. Dat gaat dan om zaken als:

  • kan de verkoper garanderen dat de auto niet aan een ander is verkocht als hij 700 km naar Berlijn rijdt?
  • welke betaalwijze?
  • kan Marc de auto direct naar Nederland meenemen?
  • Regelt de verkoper een CVO (EG-Übereinstimmungsbescheinigung) van de auto?

In het geval van Marc gaf de verkoper aan dat hij het liefst contant geld ontvangt (of dat Marc het bedrag vooraf overmaakt), dat hij ging helpen bij het verkrijgen van een ‘Kurzkennzeichen’ en de overschrijving en tenslotte ook zorg zou dragen voor de CVO. Marc: “Kies je ervoor om cash te betalen, regel dit dan minimaal 3 dagen vooraf bij je bank. Normaal mag je maximaal 10.000 euro per dag opnemen. En controleer de dag ervoor of de auto niet al verkocht is. Scheelt je een nutteloos ritje”, tipt Marc.

autobahn

Op de weg terug kun je direct je nieuwe auto even uitproberen op de Autobahn 🙂

De onderhandelingen
Marc heeft ervoor gekozen om ter plekke te onderhandelen. In zijn geval een extra groot risico, want de auto stond in Berlijn, toch 700 kilometer rijden. Maar Marc is een ervaren onderhandelaar en voor hem was het zeker lonend. “Ik heb natuurlijk de richtprijs al gezien, dus ik wist wel waar ik aan toe was. En ik heb wel een paar onderhandelingstactieken gebruikt”, grinnikt hij. Ook al was de auto in perfecte staat, toch reageerden ze bij de eerste aanblik teleurgesteld. “Heb ik hier 700 kilometer voor gereden? Deze auto is helemaal niet perfect!” De verkoper was toch gevoelig voor de gespeelde teleurstelling. Om het tegendeel te bewijzen heeft hij nog een TüV-keuring laten doen. “Toch mooi meegenomen.” Het laatste advies van Marc: “Heb je de bodemprijs bereikt, trek je dan nog even terug om na te denken over de aankoop. Na je terugkeer zeg je dat je een deal hebt, mits de tank wordt volgegooid. Geen dealer die de deal op 100 euro laat mislopen.”

De reis naar huis
Heb je een deal gesloten en betaal je cash? “Vergeet dan niet samen het geld uit te tellen”, tipt Marc. Wil je daarna zelf naar huis rijden in je nieuwe bolide, dan ga je samen met de verkoper naar een ‘Kfz-Zulassungsstelle’ en een nummerplatenwinkel annex verzekeraar. Hier regel je een Kurzkennzeichen (een Duits kenteken dat 5 dagen geldig is) of een Exportkennzeichen (een Duits kenteken dat 30 dagen geldig is en dus ook iets duurder). De auto is in de gekozen periode ook WA-verzekerd via het Duitse kenteken. Marc: “Het is in Nederland vreemd genoeg niet toegestaan om met een een Kurzkennzeichen te rijden omdat er nog geen bpm is afgedragen. Dit is wel iets om rekening mee te houden, je kunt van de weg geplukt worden.”

Bron: "Temporary German license plate Emsland" by Dickelbers

Bron: “Temporary German license plate Emsland” by Dickelbers

Na het regelen van de verzekering en het ‘Kurzkennzeichen’ kun je bijna beginnen aan de thuisreis. Voordat je de grens overgaat moet je nog twee dingen regelen:

  1. Je moet het formulier ‘kortstondige vrijwaring bpm’ op belastingdienst.nl invullen (hiervoor heb je het chassisnummer/VIN en het kenteken van de auto nodig). Hiermee krijg je 14 dagen uitstel om de bpm te betalen.
  2. Je moet een WA-verzekering voor de auto regelen bij je huidige verzekeraar om in Nederland te mogen rijden. Hier is wel een risico aan verbonden volgens Marc. “Zolang je nog geen Nederlands kenteken hebt, kun je alleen een WA-verzekering via het chassisnummer afsluiten. Een allriskverzekering is niet mogelijk. Dit is dus wel een risico. Als je auto precies op dat moment wordt gestolen ben je alles kwijt! Zorg er dus voor dat je auto goed afgesloten is en het liefst in een garage of iets dergelijks staat.”

Je kunt er ook voor kiezen om de auto op transport te zetten en naar Nederland te laten transporteren (bijvoorbeeld op een aanhanger). “Maar kijk ook dan goed je verzekering en je verantwoordelijkheden na”, doceert Marc. “Doorgaans regelt de transporteur ook de verzekering, maar controleer dit even. En vraag niet zomaar een maatje om de auto op te pikken. Is hij wel verzekerd voor transport?” Er zijn meerdere importbedrijven die het transport en een Nederlands kenteken voor je kunnen regelen, maar Marc had ervoor gekozen dit zelf te doen.

RDW almelo

Bron foto: RWD

Nederlands kenteken aanvragen
Na de ‘proefrit’ naar huis, gaat de volgende rit naar de dichtstbijzijnde RDW waar je de auto laat keuren en een eendagskenteken aanvraagt (alleen voor de rit van huis naar RDW en terug). Dit kun je kosteloos online aanvragen. Het kentekennummer schrijf je op een stuk karton ter grootte van je kenteken.

Wat moet je meenemen naar de RDW?

  • Je Duitse eigendomsbewijs (deel 1 en 2);
  • De CVO (typegoedkeuring afgegeven door de fabrikant);
  • Je rijbewijs en evt paspoort;
  • Je reeds ingevulde bpm-aangifteformulier (heeft Marc gedaan via autotelex.nl);
  • De aankoopfactuur.

Marc: “Het kost wel even tijd bij de RDW, ga er vroeg heen om lange wachtrijen te voorkomen. En bereid je voor op een lange dag. Eerst heb je de intake, daarna de voertuigcontrole en na betaling mag je ook nog even in de wachtrij staan bij de douane voor de bepaling van de hoogte van de bpm. Daarna krijg je de bpm-aanslag per post en per e-mail en krijg je na betalen van de bpm je Nederlandse kentekenbewijs. Met dit bewijs kun je naar een erkende nummerplatenmaker en laat je de platen maken. Als je kiest voor luxe kentekenplaten moet je rekening houden met één dag verwerktijd.”

audi q5 800 px

Prachtige Q5 met Volausstattung

Doen of niet doen?
Zoals je hierboven leest, komt er best wel wat bij kijken als je een auto gaat importeren uit het buitenland. Je hebt veel papier- en regelwerk en ook het bezichtigen, transporteren en keuren van de auto kost je wel een paar vrije dagen. Je kunt het transport en keuren ook laten verzorgen door een transporteur, maar dat doet een transporteur uiteraard niet voor niets.

Toch is het Marc meegevallen. “Natuurlijk vergt het veel voorbereiding en regelwerk, maar ik heb wel de auto van mijn dromen kunnen kopen en ook nog eens voor een lagere prijs.” Prettig voor Marc is dat hij ook de fabrieksgarantie behoudt. “De fabrieksgarantie is overdraagbaar. Ik had het geluk dat de vorige eigenaar zelfs 2 jaar extra garantie had bijgekocht. Ik heb dus nog 2,5 jaar tegoed! Voorlopig kan ik dus zorgeloos rondrijden in mijn prachtige Audi!”

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. Marcel schreef:

    Er zijn ook Nederlandse bedrijven, die tegen een vergoeding alle rompslomp uit handen nemen. Jij zelf zoekt de auto uit die je wilt importeren. Zij zorgen voor Nederlands kenteken.

  2. Frits schreef:

    Alleen jammer dat de meeste Duitse auto.s afgtrapt zijn succes ermee

  3. Driveaholic schreef:

    Ook in Duitsland kun je bv BMW’s en Audi’s met langere garantie bij de merkdealer kopen. Dat alle Duitse auto’s afgetrapt zijn zal wel meevallen bij de meeste auto’s ;). Ergo…..de gemiddelde Duitser is erg zuinig op zijn auto. Er wordt nooit op onderhoud beknibbeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten