Duurtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI – chiptuning

Less is more. Dat geldt niet voor de Volkswagen Polo 1.0 TSI. Met 95 pk ben je zelfs in Nederland vrij ondergemotoriseerd. Hoogste tijd om daar wat aan te doen. We gaan naar JD Engineering voor een chip op maat.

Op de rollerbank

Op de rollerbank!

Hoeveel vermogen levert de 1.0 TSI voor de chiptuning?

Uiteraard is de auto voor de chiptuning op de rollerbank gezet. De rapportcijfers zijn niet eens zo verkeerd. De 1.0 TSI is goed voor een verdienstelijke 105 pk en 199 nm. Zo’n 10 pk meer dan opgegeven. Het helpt wel dat ik de auto vlak daarvoor heb volgetankt met Aral 102, maar toch. Je ziet aan de vermogenslijn dat er nog wel wat te halen valt. Bij 3.500 toeren levert de motor al 100 pk en dan blijft de lijn vlak tot aan de 6.000 toeren. Daaraan zie je dat dit een geknepen motortje is. Niet voor niets heb je ook een 115 pk versie leverbaar. Het koppel van 199 nm komt er wel lekker vroeg in. Bij 2.000 toeren heb je al maximale trekkracht beschikbaar. De cijfers kloppen ook met mijn eigen indruk. Het is best een soepele motor maar echt lekker doortrekken zit er niet in.

Volkswagen Polo rollerbankuitdraai

Rode lijn is voor tuning, blauwe lijn na chiptuning.

En het resultaat na chiptuning?

Nu wordt het leuk! Het vermogen is opgeschroefd naar 147 pk en 242 nm. Dat is +42 pk en +43 nm. Opvallend is dat met name de winst in pk’s fors is en dat het vermogen ook mooi wordt opgebouwd. Nu piekt de motor vanaf 5.000 toeren terwijl de standaard motor al bij 3.500 toeren start met pieken. Daarnaast is de motor ook iets langer in staat om het koppel vast te houden al is het wel zaak om bij 5.500 toeren door te schakelen naar de volgende versnelling. Dit is geen toerenmonstertje.

Volkswagen Polo rollerbank

Na tuning 147 pk! Een mooi resultaat :).

Wat betekent dit in de praktijk?

Meten = weten. Op de heen- en terugweg heb ik de 80-120 en 100-160 tijden gemeten met de Dragy. De verschillen zijn enorm. De 80-120 sprint was ‘stock’ 8.1 seconden en is na chiptuning 5.8 seconden. Van 100-160 loopt het verschil alleen maar op. Dat was ‘stock’ 22.0 seconden en is nu 13.8 seconden. Echt een verschil van dag en nacht! Je merkt wel dat de kleine 1.0 TSI bij de echt hoge snelheden wat cilinderinhoud mist. Boven de 180 gaat het wel iets moeizamer, al loopt de auto uiteindelijk wel door tot 212 op de teller. Meer dan voldoende. Zo vaak rijd ik toch niet in Duitsland met deze auto. De standaardversie haalt overigens 200 op de teller. De chiptuning levert hier een winst van +12 kilometer op.

 

Heb ik nog aanpassingen aan de DSG gedaan?

De levensduur van de versnellingsbak is een puntje van zorg, want deze DSG-7 bakken zijn niet zo robuust als je wellicht zou verwachten. De versnellingsbak kiest er vaak voor om bij stilstand in de tweede versnelling weg te rijden en daardoor slijt de koppeling nogal snel. Na de aanpassing aan de versnellingsbak is dat probleem verholpen en rijdt de auto altijd netjes in de eerste versnelling weg. Ook zijn de schakeltijden wat aangepast. Af fabriek schakelt de DSG-7 te snel door naar een hogere versnelling en dan voel je het motortje nog wel eens brommen. Dat is verleden tijd omdat de auto iets later doorschakelt. In sportstand schakelt de auto juist iets minder agressief en dat is ook prettig. Dat maakt de auto minder nerveus en de sportstand veel beter bruikbaar. Al met al een voelbare verbetering en ik raad het iedereen van harte aan.

DSG versnellingsbak Volkswagen Polo

Ook de DSG versnellingsbak heb ik laten aanpassen.

Wat merk je van de chiptuning in de praktijk?

Bij snelle auto’s merk je bij een normale rijstijl niet zoveel van de chiptuning. Pas als je gaat trappen heb je (veel) profijt van het extra vermogen en is het natuurlijk genieten geblazen. Bij een klein motortje heb je ook bij een normale rijstijl direct profijt van de chip. Je rijdt veel makkelijker met het verkeer mee, zonder dat het amechtige motortje constant tekeer gaat om bij te blijven. De bak hoeft nu niet altijd terug te schakelen als je gaat invoegen op de snelweg. Dat maakt de rijbeleving zoveel comfortabeler. Uiteraard merk je het extra vermogen ook als je wel een keer volgas wilt inhalen. Dan kun je nu wel net even dat gaatje meepikken. Ik had dit eerder moeten doen. Zelfs het verbruik is iets beter. 

Panoramadak Volkswagen Polo

In de categorie klein leed: het panoramadak kraakt soms een klein beetje.

Verder nog bijzonderheden?

Ja, we hadden ongewenst bezoek van een marter. Maar gelukkig geen ‘knaagschade’. Enige mankementje is dat het panoramadak een klein beetje begint te kraken. Daar ga ik binnenkort maar eens mee terug naar de dealer. Verder is de Polo  ‘still going strong’. We naderen alweer de 40.000 kilometer en ik heb nog geen seconde overwogen om de auto in te ruilen. Het is gewoon een hele prettige ‘daily drive’. Zeker na de chiptuning. Overweeg je zelf om je auto te laten chiptunen? Dan is het handig om even dit artikel te lezen.

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten