Duurtest: Volkswagen Polo – stuurplezier in de Alpen?

Je hebt een Ford Fiesta ST voor de deur staan en je kiest voor je vakantie naar de Alpen toch voor een saaie Volkswagen Polo? Ja lieve lezers, ik kan een heel bullshitverhaal ophangen over alle plussen van de Volkswagen Polo. De waarheid is dat mijn vriendin de Ford Fiesta ST een paardenkar noemt en weigert in te stappen omdat omdat het comfort waardeloos is (haar woorden, niet de mijne). Aan de andere kant, dit is natuurlijk ook een mooie kans om onze duurtester echt eens de beentjes te laten strekken toch?

Met de Polo naar de Alpen

Heb je met een Volkswagen Polo nog wat te zoeken in de Alpen?

Hoe was het comfort?

Ik loop nog wel eens te klagen over het af-fabriek sportonderstel. Hobbels en kuilen worden af en toe wat bruusk doorgegeven. Daardoor is er bij hoge snelheden een bepaalde mate van onrust in de auto. Met een volbeladen kofferbak was het comfort tot mijn verrassing beter. De auto lag bij hoge snelheden duidelijk rustiger en stabieler op de weg. Toch kun je het sportonderstel beter achterwege laten. Het gewone onderstel veert veel prettiger en qua sportiviteit voegt het sportonderstel weinig toe. De R-line sportstoelen ga ik overigens steeds beter waarderen. Ook na acht uur sturen stapte ik fit uit. De steun voor rug en bovenbenen is gewoon prima! De geluidsisolatie van de Volkswagen Polo is eveneens goed op orde. Dit rijdt en voelt als een Golf en dat is een groot compliment. Mindere punten? De DSG-automaat kan me niet bekoren. Het schokje bij wegrijden. De soms wat onbehouwen manieren als de bak moet terugschakelen (vooral bij lager tempo). Het kan verfijnder en vooral ook subtieler.

De R-line sportstoelen zijn ook op lange reizen prima stoelen.

Heb ik nog een lekker Alpenpasje gepakt?

Ja uiteraard, al was dat niet meteen mijn meest memorabele rit ooit. Daarvoor is het een Volkswagen en we weten allemaal dat Volkswagens ‘middle-of-the-roadauto’s’ zijn. Zie hier ook het verhaal van deze Volkswagen Polo R-line. Ja, hij kan een bochtje best om (ook nog best vlot) maar nee dat levert niet een glimlach op. Daarvoor is het te voorspelbaar en te weinig interactief. Het weggedrag levert nauwelijks spektakel op. Als je te hard gaat wat onderstuur en dat is het dan wel. De achterzijde wil gewoon niet meedoen, wat je ook probeert (trust me, i’ve tried). Dit klinkt heel negatief, maar voor het type auto (dit is een R-line, geen GTI) is het precies wat je mag verwachten. Het stuurgevoel vind ik overigens best ok. Het is sportief-esk, zoals eigenlijk de hele rijbeleving. En ach, dankzij het panoramadakje is het sowieso al genieten geblazen op een heerlijke Alpenpas. Dus ja, ook met een net-niet stuurmansauto hadden we een prachtige dag.

Mooi weer, fraai uitzicht en een panoramadakje om de frisse berglucht in te ademen. Heerlijk!

Heb je nog wat te zoeken op de Autobahn?

Alsof de Autobahn nog bestaat. Het was horror. Afgesloten snelwegen, ‘Baustelles’ en bizar veel verkeer en ook in Duitsland heb je steeds meer weekendrijders die verdwaald zijn op de middelste rijbaan. Gruwelijk irritant. Dus nee, ik heb het vermogen maar beperkt kunnen aanspreken op de Autobahn. Desondanks is de getunede 1.0 TSI (147 pk) geen verkeerd blokje. Vooral bovenin het toerenbereik heeft het gekietelde motortje veel meer zin om nog even door te gaan. Dat zorgt ervoor dat je net wel even die inhaalactie op de Autobahn kunt afronden. Ook fijn: het motortje levert voldoende koppel. Bij 130 heb je ook in zesde versnelling al best wel wat trekkracht voorhanden. Je accelereert vrij makkelijk naar 200, daarboven gaat het wat moeizamer. Hoogste topsnelheid op teller was 215 kilometer per uur, op vlak asfalt welteverstaan. Niet slecht. Qua verbruik scoorde ik 1 op 15 en dat viel me eveneens niet tegen. Er zaten natuurlijk ook wat snellere kilometers bij.

DSG versnellingsbak Volkswagen Polo

De DSG-7 versnellingsbak mist soms net even verfijning.

Was er genoeg ruimte voor alle bagage?

We waren met twee, dus natuurlijk heb je meer dan genoeg ruimte. De kofferruimte is met 340 liter vergelijkbaar met die van mijn vorige BMW 1-serie en SEAT Leon en dat is voor twee personen gewoon prima. Als bestuurder is de ruimte overigens ook meer dan prima. Wij hadden geen passagiers op de achterbank, maar je zit daar voor een B-segmenter echt heel riant. Een Ford Fiesta is voor je gevoel echt twee maatjes kleiner. Ik ben bij de Volkswagen Polo vooral fan van de ergonomie. Dit is nog een Volkswagen met gewone knopjes en een meer dan logische menustructuur. Ook ziet alles er – toch alweer een paar jaar na introductie – nog steeds bijzonder fris uit. De gebruikte materialen zijn niet zo mooi als veel C-segmenters maar behoren nog steeds wel tot de top in het B-segment. De afwerking is overigens heel erg goed en ook na 50.000 kilometer ziet en voelt alles nog gewoon als nieuw.

Foto Volkswagen Polo in de Zwitserse Alpen

De kofferbak is groot genoeg voor twee personen en de tildrempel is eveneens prima.

Waren er ook irritatiepuntjes?

Een paar kleine. De navigatie is constant de weg kwijt, dat irriteerde soms wel even. Android Auto werkt beter. Wat me ook ergerde is het harde plastic op de bovenkant van de portieren. Daar rust 80% van de tijd mijn elleboog op en die werd wel eens een beetje beurs. Maar verder? Eigenlijk niets. Sterker nog, ik heb de auto veel beter leren waarderen tijdens deze trip. Ik ben blij dat ik de Polo heb meegenomen op deze vakantiereis. Dat is goed voor de ‘binding’ met de auto. Na twee weken wordt zo’n auto steeds meer je maatje. Het is gewoon een enorm volwassen en degelijke auto en dat is een compliment waard. Wellicht pak ik de auto nog wel een keer mee voor een vakantiereisje. Why not!

Volkswagen Polo

Ja, ik sluit niet uit dat ik de Polo nog eens meeneem op vakantie.

Is de Polo een blijvertje?

Ja absoluut. Ik heb wel even zitten spelen met het idee om deze Polo in te ruilen voor een Polo GTI maar waarom eigenlijk. Ik heb al een andere auto voor de leuk op mijn oprit staan. Daarnaast heeft de auto na ruim 50.000 kilometer nog geen slag verkeerd gedraaid en vinkt de auto alle ‘checkboxes’ af. Hij is niet al te duur in gebruik, biedt voldoende comfort en is vlot genoeg voor de saaie Nederlandse kilometers. Daarnaast ziet de auto er dankzij R-linepakketje en gave velgjes gewoon nog heel erg goed uit. Sterker nog: in mijn optiek zelfs beter dan de recent vernieuwde Polo. Dus dit is vooralsnog een blijvertje. Ik kan me eigenlijk geen betere tweede auto wensen. 

Volkswagen Polo prefacelift vs facelift

Volkswagen Polo oud vs nieuw. Welke kies jij?

Bijzonderheden

De remmen beginnen een klein beetje op zijn eindje te lopen. Dat laat ik even ‘checken’ bij het volgende beurtje. Het olieverbruik blijft vooralsnog stabiel. Pak hem beet een litertje elke 30.000 kilometer. En joehoe, tijdens de vakantie passeerden we ook de 50.000 kilometer grens. Op naar de 100.000!

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. Edwin schreef:

    Waarschijnlijk voorlopig de laatste goed gebouwde VW. Ook ik kan voor onze Polo GTI maar geen opvolger bedenken. De auto doet het op alle fronten gewoon goed.

  2. R.A sapkreuw schreef:

    Wacht op model 22

  3. rick schreef:

    is de auto bij normaal rijgedrag zuiniger geworden door chiptuning ??

    ik twijfel of ik het wil laten doen bij de mijne dit ivb rijschool auto dus moet zuinig blijven

    • Christian Schilder schreef:

      Qua verbruik is het bij mij hetzelfde. Eea hangt vooral van je rijstijl af. Rijd je rustig dan kun je zuiniger rijden. Trap je vaak diep het gaspedaal in, dan zuip je iets meer brandstof.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten