Duurtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI – introductie

Op zoek naar een tweede auto voor mijn vriendin. De eisen? Niet te groot, niet duur in het gebruik maar wel veilig en comfortabel. Qua uitrusting had ze maar twee eisen. Een goed werkend navigatiesysteem en een dimmende binnenspiegel.

Gezinsuitbreiding. Nu ook een Polo op onze oprit.

Een leuk klusje voor mij toch?

Absoluut. Ik doe niets liever dan het klikken op autowebsites en het configureren van auto’s. Ik had de keuze al gemaakt. Ik ben echt fan van de nieuwe SEAT Ibiza. Echt een leuk autootje (zie review). Ok, het plastic fantastic interieur is niet helemaal mijn ding maar de auto ziet er verder super uit en de Ibiza rijdt ook nog eens fijn. Een 1.5 TSI FR Business Intense paste net binnen het budget, dus ik zag het al helemaal zitten. Die is met 150 pk best vlot maar toch ook zuinig. Dikke prima!

Foto FR logo SEAT Ibiza

De eerste keus was een Ibiza FR.

Waarom dan toch geen Ibiza?

WLTP-ellende en dito levertijden. De kans was groot dat ik 6 maanden moest wachten. Dat risico wilde ik niet nemen. Toen wees de verkoper mij op een prachtige Volkswagen Polo in de showroom. Een hele dikke uitvoering. Compleet R-line uitgevoerd inclusief LED-koplampen, dodehoeksensor, Active Info Display (digitale tellers), parkeersensoren, DAB+, panoramadak, DSG-versnellingsbak, Beats Audio, navigatie, zwart dakhemeltje en natuurlijk de dimmende binnenspiegel. Een gaaf ding, maar ongetwijfeld boven budget. Die aanname bleek ongegrond. Ondanks de maagdelijke kilometerstand (3.500) konden we de Polo voor bijna 5.000 euro onder de nieuwprijs meenemen, inclusief verlengde fabrieksgarantie (4 jaar).

Met LED koplampen en R-line pakket pimp je de auto wel aardig op.

Klinkt als een ‘done deal’ toch?

Niet direct. Er liggen wel twee addertjes onder het gras. Allereerst de motorisering. Dit is de instap 1.0 TSI met maar 95 pk. Dat is wel even een stap terug van de 150 pk die ik in de Ibiza nog wilde. Een ander minpunt van de Volkswagen Polo zijn wat mij betreft de stoelen. Die vind ik niet goed genoeg. Nu zijn fraaie sportstoelen onderdeel van het R-line pakket en zitten die wellicht beter, maar dat moet ik wel even uitproberen. Ik ben ieder geval wel blij met de DSG-automaat, want de handgeschakelde 1.0 TSI 95 pk heeft een vijfbak en dat was voor mij reden om het niet te doen. Ik wil op zijn minst een zesbak.

De sportstoelen zitten veel beter dan de standaard gemonteerde stoelen.

Hoe beviel de proefrit?

Goed. Daar bleek dat de stoelen en het motortje best meevallen. De 95 pk 1.0 TSI is een fijn blok. Niet heel vlot natuurlijk, maar wel soepel genoeg om mee te deinen met de rest van het verkeer en bovendien ook lekker stil. De automatische DSG-versnellingsbak werkt goed samen met de 1.0 TSI en zonder moeite haalde ik een verbruik van 1 op 18. De stoelen zaten ook prima. Genoeg steun in de onderrug en met de zijdelingse steun is ook niets mis. Het grootste compliment is dat de Volkswagen Polo rijdt als een Golf. Hij voelt verfijnd, luxe en als een grotere auto aan. De auto is heel erg stil en comfortabel. Daarnaast werkt het navigatiesysteem (dezelfde als in de Golf overigens) subliem en zijn de graphics en het Active Info Display erg fraai. De Beats audio produceert een aardig geluid dus dat is ook mooi meegenomen.

De virtual cockpit is wel een coole optie!

Wat kan beter?

De adaptieve cruise control. Als je in de file stil komt te staan moet je daarna de adaptieve cruise control weer opnieuw instellen. Ander nadeel is dat de auto vrij braaf en voorspelbaar stuurt. Het sportonderstel maakt de auto iets stugger, maar de relatie blijft afstandelijk. Een echte Volkswagen dus. Dat is – bij deze auto – geen ramp want het comfort is verder prima. De R-line logootjes zijn dus meer show dan go. Net als de uitlaten. Die zijn gewoon fake. Dat is best wel een beetje fout. Dit is een schaap in wolfskleren. Een Ford Fiesta en/of SEAT Ibiza bieden meer rijplezier en zijn sportiever.

De uitlaten zijn puur voor de sier. Dat is wel een beetje jammer!

Waarom dan toch de Polo?

De som der delen is gewoon erg goed. De Polo rijdt gewoon erg prettig, is meteen leverbaar en voor het echte sportieve werk pak ik de BMW M140i wel. Dus staat er vanaf vandaag een Volkswagen Polo op onze oprit. Deze Volkswagen Polo gaat kilometers draaien. Door weer en wind mag de auto zich gaan bewijzen. Is de kwaliteit van de materialen ook na 50.000 kilometer nog goed? Blijkt de techniek betrouwbaar? Is een verbruik van 1 op 20 echt mogelijk? Is dit een auto waarmee je ook lange afstanden kunt afleggen? We houden je op de hoogte!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten