Duurtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI – Fun in de Eifel?

Het gaat ondanks corona hard met de kilometers in onze duurtest Volkswagen Polo 1.0 TSI. Alweer 35.000 kilometers afgelegd in de Polo. Comfortabele en bovenal rustige kilometers. Ik neem deze auto toch vaak mee voor de langere ritten in Nederland. Recent heb ik de Polo ook eens meegenomen op een funtripje richting de Duitse Eifel. Een bewuste keus. Ik ben benieuwd of je met een 95 pk Polo ook nog rijplezier kan hebben.

Volkswagen Polo

Kan deze auto ook voor een glimlach zorgen in de Duitse Eifel?

Hoe beviel dat?

De eerste uitdaging is natuurlijk de Duitse Autobahn. En dat is wel even wennen. Waar ik normaal gesproken eigenlijk altijd wel de snelste ben is het nu een kwestie van aanpassen en goed anticiperen. Het is niet altijd prettig om met 95 pk de Autobahn te trotseren. Het is vooral lastig als een voorganger bij een snelheid van 170 kilometer per uur voor je opzij gaat. Dan mis je echt vermogen om er langs te komen en krijg je de situatie dat je er noodgedwongen achter moet blijven hangen. Wat weer ergernis oproept bij de voorganger. Voordeel is wel dat je vanzelf wat defensiever en rustiger gaat rijden. De topsnelheid is uiteindelijk best wel oké. Na wat aanloop stopt de teller bij precies 200 kilometer per uur. De auto is dan ook nog best rijdbaar. De rechtuitstabiliteit is goed genoeg en ook valt de herrie reuze mee. Dit is een volwassen auto, al ben ik niet altijd te spreken over de demping. Korte oneffenheden worden nog wel eens wat lomp doorgegeven. 

Foto achterkant Volkswagen Polo

Don’t let the fake exhaust pipes fool you. Dit blijft een autootje met maar 95 pk.

Hoe bevalt de motor?

95 pk klinkt erger dan dat het is. Er zit best wel wat souplesse in de kleine driecilinder. Vooral in het gebied van 3.000 tot 5.000 toeren. Je moet er wel even mee leren omgaan om het maximale uit de motor te halen. Domweg de bak in S zetten en planken gaat niet werken. Boven de 5.000 toeren stort het vermogen als een plumpudding in elkaar. Je moet het toerental goed managen. Met de bak in D-stand rijdt de Volkswagen Polo 1.0 TSI fijner en driekwart gas in de meeste gevallen voor een optimale acceleratie. Ook auditief is dit het fijnst want boven de 5.000 toeren schreeuwt de kleine driecilinder als een speenvarkentje in nood. De DSG-7 is wel een beetje een hork van een versnellingsbak. Wegrijden gaat altijd een beetje stoterig en ook schakelt de bak wel eens wat minder verfijnd door of terug. De tijd dat de DSG-versnellingsbak de heilige graal was, ligt inmiddels alweer wat jaartjes achter ons.

Foto DSG versnellingspook

De DSG-7 versnellingsbak is geen toonbeeld van verfijning.

Hoe rijdt de auto in de Eifel?

Niet onaardig. Het viel me zelfs wel een beetje mee. Je kunt toch nog wel een beetje gooien en smijten met deze auto al is het natuurlijk geen match voor de Polo GTI. Ook hier geldt dat je met het lage vermogen moet leren omgaan. Je moet veel eerder in de bocht op het gas staan om een goede exit te maken. Het is vaak bittere noodzaak omdat je anders echt vermogen en momentum mist. Het stuurgevoel is een beetje des VAG’s. Niet onprettig maar ook niet vol gevoel. Dit is geen Ford Fiesta zogezegd. Het onderstel is best oké. Het lukt zelfs om de achterkant een heel klein beetje in beweging te krijgen, maar ook hier geldt dat je voor echte entertainment elders moet zijn. Het zegt genoeg dat het ESP niet uitschakelbaar is. Het is voor een keertje best vermakelijk, maar de kans dat ik de Volkswagen Polo 1.0 TSI nog een keer meeneem op een Eifeltripje is vrij klein. Ik heb ook een SEAT Leon CUPRA R op de oprit staan. Die is net iets geschikter voor dit soort werk ;).

Foto Volkswagen Polo GTI en Volkswagen Polo R-line

Iets met appels en peren.

Wat valt op bij de dagelijkse kilometers?

De Volkswagen Polo 1.0 TSI is vooral een hele degelijke allrounder. Hij is één van de ruimste in het segment, de multimedia werkt fijn, de bediening is logisch en de afwerking is Duits degelijk. Veel waar voor je geld. Positief ben ik ook over de R-line sportstoelen. Die zijn ook fijn voor de lange ritten en geven voldoende steun aan de onderrug en de bovenbenen. Verder is het weggedrag heel voorspelbaar en is het comfort voldoende. Enige nadeel is dat de auto dus niet zo heel goed omgaat met kuilen en hobbels. Dat gaat op de achteras echt wat onbeholpen. Maar verder is de auto (zeer) stil en rijdt hij solide. Daarnaast is de auto best zuinig en is de betrouwbaarheid vooralsnog top.

De sportstoelen zitten veel beter dan de standaard gemonteerde stoelen.

Zijn er nog plannen?

Ja, ik ga toch een keer een afspraak te maken bij JD Engineering voor een lekker chipje. Dan stijgt het vermogen naar 140 pk en 240 nm. Niet omdat ik perse een hogere topsnelheid wil hebben maar vooral vanwege de extra souplesse en het comfort wat dat gaat brengen. Ook wil ik kijken of er nog wat winst te behalen is met het schakelgedrag van de versnellingsbak. Daar moet net iets meer uit te halen zijn. Verder heb ik geen wensen. Ik heb geen zin in om met onderstel aan de slag te gaan. Zo vaak ga ik de auto toch niet sportief sturen. 

Foto rollerbankuitdraai 1.0 TSI

Bron foto: JD Engineering.

Verdere bijzonderheden?

Op één of andere manier begin ik de Beats speakers in de Polo iets beter te waarderen. Dat komt omdat de set in de SEAT Leon CUPRA R nog slechter is denk ik. Het blijft absoluut geen topsysteem maar ik erger me gelukkig niet meer in de Polo. Gelukkig maar. Wat me positief opvalt is de bediening van de multimedia. Gewoon met knoppen voor de menu’s. Die je kunt indrukken als je bijvoorbeeld van je navi naar je media wilt switchen. En een apart bedieningspaneeltje voor de airco. Een draaiknop om in te zoomen op de kaart. Zo fijn! Waarom kan dit niet blijven @Volkswagen? Waarom moet alles in een megagroot touchscreen gepropt worden zodat je voor de meest simpele handelingen eerst een omslachtig menuutje door moet? 

Foto interieur Volkswagen Polo

De navibediening is zo fijn!

Kilometerstand: 35.000
Brandstofverbruik: 1 op 15
Olieverbruik: nihil.
Het eerste onderhoudsbeurtje bij 30.000 leverde niets spannends op. Alle seinen op groen.

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten