Duurtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI – de pluspunten
In een eerdere blog stond ik stil bij de minpunten van de Volkswagen Polo. Uiteraard heeft de auto ook pluspunten. Bijvoorbeeld de binnenruimte en veel veiligheidsvoorzieningen die standaard zijn. Hier het overzicht.
Veel ruimte
Ja, de Polo is een buitengewoon ruime auto. Je kunt als volwassene best achterin zitten. Echt bijzonder dat een auto uit dit segment zoveel ruimte biedt aan alle passagiers en dat dit niet ten koste gaat van de bagageruimte. Want die is met 355 liter ook bijzonder ruim. Echt prima.
Solide materiaalgebruik en afwerking
Ok, het harde plastic op de portieren had mooier gekund maar over het algemeen zijn de gebruikte materialen meer dan bovengemiddeld. Zeker voor deze klasse. De afwerking is sowieso des Volkswagens en bovengemiddeld goed. Blijven toch Duitsers hè.
Goede ergonomie
Ja, je vindt heel makkelijk je weg in de Volkswagen Polo. Alles zit daar waar je het verwacht. Het touchscreen werkt prima en de menustructuur is meer dan logisch. Ook zijn de graphics fraai. Zo moet het.
Standaard adaptieve cruise-control
Veel merken hebben de mond vol over verkeersveiligheid maar laten je wel voor alle veiligheidsvoorzieningen (grof) bijbetalen. Bij Volkswagen krijg je standaard adaptieve cruise control en front collission warning/brake assist. En tegen een geringe meerprijs zijn opties als een dodehoeksensor ook gewoon leverbaar. Best netjes.
Volwassen reisauto
De Polo is stil, (redelijk) comfortabel en de R-line sportstoelen zitten prima. Het is absoluut geen straf om met de Polo een retourtje Groningen te maken. Er zijn C-segmenters die minder verfijnd rijden.
Uitstraling
Ja, ik kan nog steeds blij worden als ik deze Polo op de parkeerplaats zie. Het R-line pakket staat de auto echt goed en ik vind de champagnekleur echt waanzinnig mooi. Over de velgen laat ik me maar niet uit. Die zijn ‘love or hate’. Ik vind ze prachtig maar ik krijg genoeg negatieve reacties.
Lage runningcosts
Ok, de aanschafprijs van de Volkswagen Polo is vrij hoog maar daar staat veel tegenover. Een fatsoenlijk brandstofverbruik, lage onderhoudskosten en een hele goede restwaarde. De Polo is niet voor niets de lieveling van Nederland.
Digitale tellers
De digitale tellers zijn prettig in deze Volkswagen Polo. Je kunt veel instellen, ze zijn goed afleesbaar en desgewenst kun je het kaartje nog in het midden projecteren. Echt prima!
Kleine motortje heeft best nog wel wat pit
95 pk is niet bijster veel vermogen. En soms erger ik me wel eens als ik op een invoegstrook zit en moet planken om in te kunnen voegen. Toch ben je in Nederland vlot genoeg onderweg. Het kost geen moeite om 160 kilometer per uur te rijden te rijden en dankzij het turbootje zit er ook nog wel enige souplesse in het blok. Ja, de 115 pk versie heeft gewoon wat meer reserves maar het is te doen. Dus ik zet het motortje van de min- naar de pluspunten. Ik heb zelfs al een keer 200 km/h aangetikt op de teller. Dat is gewoon netjes! Toch moet je altijd kiezen voor de sterkere 1.0 TSI. Omdat meer altijd beter is.
Meer over deze Volkswagen Polo?
Lees dan het introductieverslag of de lijst met minpunten nog een keer. Ook pakte de Volkswagen Polo zilver in een vergelijkende test met de SEAT Ibiza en Audi A1.
Bijzonderheden
- Kilometerstand: 25.000
- Olieverbruik: Stabiel op 1 liter per 12.000 kilometer
- Brandstofverbruik: 1 op 16. Ik heb er minder in gereden en dat is goed voor het verbruik
- Is er iets mis met de airco? Ook met de airco aan beslagen ruiten.
Is dat de auto van je vriendin?
Gewoon een goede allermansvriend, waarvan de extra opties / uitvoering de auto steeds aantrekkelijker maakt. Het is een beetje als “The girl next door” met deze auto. Overdag loop je haar gewoon voorbij, maar als ze opgemaakt de deur uitgaat kijk je toch even om.