Duurtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI – afscheid

Na 4 jaar en 60.000 kilometer nemen we afscheid van onze duurtest Volkswagen Polo. De aanbieding van de nieuwe SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport was te verleidelijk, het inruilaanbod voor de Polo erg scherp en dus was 1+1 maar weer eens twee en heb ik de auto ingeruild. In dit verslag blikken we terug op de auto en vellen we ons eindoordeel.

Foto Volkswagen Polo in de Zwitserse Alpen

We nemen afscheid van onze duurtester.

Was het een goed huwelijk?

Ja, absoluut. Deze Polo was in veel opzichten een echte Volkswagen. Degelijk, robuust, doordacht, praktisch en net even wat betere materialen dan de concurrentie. Waar je overigens ook voor mag betalen, want Volkswagen rijden is nooit goedkoop. Premium zou ik de auto niet durven noemen, want het harde plastic op de portieren herinnert je er aan dat je in een compacte auto rijdt. Ook is hetzelfde harde plastic wat krasgevoelig. Aan de afwerking mankeerde niks. Alle knopjes, hendeltjes en dergelijke voelen nog steeds solide aan en zaken als het stuur, de versnellingspook en de stoelen zien er ook na 60.000 kilometer als nieuw uit.

Foto interieur Volkswagen Polo

De bediening is zo fijn!

Heb je eigenlijk nog een Volkswagen Golf nodig?

Ja en nee. Nee omdat de Polo verrassend ruim is (al blijft een Golf iets ruimer natuurlijk) en eigenlijk ook alle ‘tech’ aan boord heeft. Los van de mindere materialen voelt de auto in basis ook heel volwassen aan. De geluidsisolatie is in orde (al is een Golf wel stiller), de R-line sportstoelen zitten prima en qua bedieningsgemak is de Polo een absolute uitblinker. De infotainment werkt prettig en ook zitten de knopjes daar waar je ze verwacht. Qua rijden merk je wel een verschil in verfijning met de Volkswagen Golf. De Volkswagen Polo is met sportonderstel vrij stug geveerd en met name de achteras heeft af en toe moeite met kuilen en drempels. Met het normale onderstel ervaar je dit probleem niet. Qua stuurplezier blijft het ook een Volkswagen. Het is best een capabele auto, maar de rijbeleving blijft enigszins steriel en afstandelijk. Voor dagelijks gebruik wel heel prettig en probleemloos, maar een roadtrip naar de Eifel en Alpen leverde qua sturen geen memorabele momenten op.

Qua rijplezier is het een Volkswagen. Een tikje saai dus.

Qua rijplezier is het een Volkswagen. Een tikje saai dus.

Hoe beviel de driecilinder?

Ik moet eerlijk zijn, 95 pk is niet heel erg riant. Natuurlijk kun je in Nederland goed meekomen maar een beetje meer is wel prettig. Na de chiptuning (147 pk/242 nm) voldeed het blokje prima. Een driecilindertje vind ik stiekem vaak leuker dan een viercilinder. Het driepittertje klinkt gewoon even net wat anders en voor mijn gevoel ook iets specialer. Terwijl objectief gezien een viercilinder net even iets gecultiveerder draait. Over de DSG-7 versnellingsbak ben ik minder tevreden. Deze versnellingsbak was af en toe net iets te lomp. Vooral bij wegrijden was het wel eens een uitdaging om je gas goed te doseren zodat je soepel kon wegkomen. Qua betrouwbaarheid scoorden bak en motor overigens een 10 uit 10 en ook bleef het brandstofverbruik binnen de perken. Gemiddeld reden we 1 op 15 en een beetje. De auto is zuinig, mits je niet harder dan 130 rijdt. Daarboven wordt het wel een mini-zuipschuitje. Dan moet de driecilinder gewoon te hard werken.

Op de rollerbank

Op de rollerbank!

Wat ga ik missen aan deze auto?

Het uiterlijk. Met het R-line pakket, de fraaie 17-inches en het leuke kleurtje stond er wel degelijk een speciaal autootje op de oprit. Ik werd er ook regelmatig op aangesproken. Dan vroegen de mensen of dit een echte R was en moest ik ze teleurstellen dat dit maar een gewone R-line met driecilindertje was. Deze generatie heeft helaas nooit een R-versie gehad. Het zegt wel iets over de uitstraling dat mensen dit denken. Sowieso is deze generatie Polo een vrij tijdloze auto. Ze worden echt mooi oud. Geldt ook voor het interieur.

Met de Polo naar de Alpen

Gewoon een fraaie verschijning!

Wat is mijn eindoordeel?

Positief. Dit was een prima autootje. Degelijk, zuinig, betrouwbaar praktisch, vlot en op onderdelen nog een echte Volkswagen. Dat je op comfortgebied (versnellingsbak, vering) wat kleine concessies moest doen is nooit een issue geweest. Financieel gezien was de Polo ook een succesnummer. Ja, je betaalt echt wel een stevige aanschafprijs maar een afschrijving van 1.750 euro per jaar is gewoon meer dan prima. Ik kijk met een meer dan goed gevoel terug op deze auto en natuurlijk kijk ik ook vooruit. De SEAT Ibiza Sport 1.5 TSI staat inmiddels op de oprit en we hebben de eerste 2.000 kilometer alweer op de teller. Binnenkort meer over deze auto.

SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

De opvolger!

Zie ook

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten