Duurtest: Volkswagen ID.3 – prijzig werkplaatsbezoekje
Het was knudde en het blijft knudde. Dat is wel een beetje het moraal van het verhaal bij onze Volkswagen ID.3 duurtester. Het is nog een paar maanden wachten tot het einde van het leasecontract. Dat is de pijnlijke maar wel terechte conclusie na 95.000 stressvolle kilometers.
Wat scheelt er allemaal aan?
Zoals je eerder hebt kunnen lezen al heel erg veel. Vooral veel software storingen. Maar ook issues met de banden, met het laden (veel langzamer dan zou moeten) en nog veel meer. En we zijn niet de enige, dus dat zorgt voor enorme wachtrijen bij de Volkswagen garage. Dus rijd je weken en soms maanden met een auto waar wel het nodige aan mankeert. Zo ook bij onze duurtester. Want dit moest allemaal hersteld worden:
- De laadklep is defect.
- De SOS knop functioneert niet meer (apk afkeur!).
- De draagarmen produceren veel bijgeluiden.
- Een defecte accucel.
- De sleutel is defect (ook na batterijwissel).
Overigens een duur geintje, want op de opdrachtbon stond een totaalbedrag van 5.800 euro!
Dus we zijn bankroet?
Het is een leaseauto, dat scheelt nogal. En zolang je garantie hebt, weinig zorgen. Maar het is desondanks wel gruwelijk irritant. Alleen al dat je de auto iedere keer moet openen via het noodsleuteltje. En dit is al de zoveelste keer. Het zou fijn zijn als je eens een keer een jaartje kunt doorrijden zonder ongeplande bezoekjes aan de dealer. Nu komen we daar 3 keer per jaar. Ongepland welteverstaan. En er is meer waar we ons zorgen over mogen maken. Zo verkleuren diverse interieurdelen, met name het zachte kunststoflaagje bij de portieren. Ook zijn de kunststofdelen aan de zijkant niet meer schoon te krijgen. Dat is toch gewoon slijtage. Je merkt aan alles dat Volkswagen echt een kwalitatieve misslag heeft gemaakt bij deze auto.
Wat gaat wel goed?
We krijgen geen gekke foutmeldingen meer. Dat is wel weer winst. De software lijkt dus iets beter. En ook zijn de remmen slijtvast. Verwacht niet al te veel stopkracht, maar qua duurzaamheid zijn ze top. Mede ook vanwege het regeneratieve remmen, je belast het rempedaal gewoon minder vaak. Ook rijdt de auto ‘an sich’ best fijn. Maar langdurig genieten zit er niet in, want inmiddels kraakt het stuur best behoorlijk en dat is weer echt hinderlijk. En o ja, na de laatste software-update staan de koplampen opeens veel lager. Onbegrijpelijk. Ofwel, daarvoor moeten we in deze wintermaanden toch weer terug naar de dealer. Kortom, er plopt altijd wel weer iets nieuws op. Ik ben echt benieuwd hoeveel geld deze auto de volgende eigenaar gaat kosten. Speeltip 1: garantie is koning!
Dus?
Kom ik terug op de openingsalinea. De liefde voor deze auto is allang voorbij. Het is een auto die – weliswaar – best fijn rijdt, maar veel te veel problemen geeft. En die qua bouwkwaliteit en materialen ver ondermaats presteert. Dit is en blijft een enorme budgetauto. Op alle fronten eigenlijk. Ja, de facelift is echt wel een paar tandjes beter maar ook die is niet goed genoeg om de strijd aan te gaan met de Tesla Model 3 of Chinese modellen. Dat is de pijnlijke waarheid. En alle goodwill die Volkswagen verloren heeft? Die win je ook niet zo 1-2-3 terug.
Eerdere verslagen
- Defecte accucellen? (75.000)
- Terugroepactie Goodyear (64.000)
- Gemengde gevoelens (52.000)
- Licht aan het einde van de tunnel? (31.000)
- Foutmeldingen (18.000)
- Introductieverslag duurtest (10.000)
- Rijtest faceliftversie (2024)
- Rijtest (2021)
Dan maar toch maar saai. Fabia model 2015. Brengt me vlot van naar A naar B en komt ook vlot de bochten door. Kost niet te veel en geeft zelden storingen. Niet geschikt voor sportief rijden, want er zit weinig verschil tussen het gas- en rempedaal.