Duurtest: Volkswagen ID.3 – licht aan het einde van de tunnel?

Een half jaartje terug las je een rijke bloemlezing over alle softwareproblemen bij onze duurtest Volkswagen ID.3. Hoe staat het nu bij kilometerstand 31.000 met de issues? Heeft Volkswagen na de zoveelste software-update inmiddels het lek boven?

Ook de verkeerstekensherkenning geeft regelmatig storingen

Softwareproblemen teisterden onze duurtester.

Even een korte terugblik: wat was er ook alweer loos?

Heel veel foutmeldingen. Variërend van allerlei veiligheidssystemen die niet werken (waarbij je dan maar hoopt dat ze wel werken als je ze nodig hebt!) tot uitval van functies. Bijvoorbeeld de adaptieve cruise control die niet werkt of de binnenverlichting die opeens blijft branden. Of de kachel en keyless entry die niet meer werkten. Als ook de dealer en importeur niet bepaald meewerken dan komt het stoom natuurlijk snel uit je oren. Laat staan als je ziet dat de auto bij de snellader verre van de beloofde laadsnelheid haalt. Kortom, wat een ellende!

Volkswagen ID.3 bij laadpaal

Bij de laadpaal moet je wat extra geduld hebben.

En hoe staat het er nu voor?

Vlak na het vorige verslag is nog een keer een update uitgevoerd. En het ongelooflijke is gebeurd: het lijkt alsof deze update daadwerkelijk een effect heeft gehad. Sinds de update is de auto eigenlijk storingsvrij. Heel af en toe verschijnt er heel kort een foutmelding in beeld maar voordat je met je ogen kunt knipperen is die weer uit beeld. Je kunt gewoon zonder problemen verder rijden. Het is nauwelijks te geloven maar het is echt zo. Als je kwaadwillend bent zou je nog kunnen denken dat Volkswagen gewoon de foutmeldingen uit beeld tovert, maar we kregen nog wel een keertje een melding dat de bandenspanning niet klopte. Wat ook zo bleek te zijn. Helaas werkt het scherm nog net zo langzaam als voorheen. Bij een paar nieuwere VAG modellen viel me op dat dit wat beter werkt, maar bij de ID.3 is dit nog steeds bedroevend.

Het is best een aardig sturende auto.

Dus is het baasje er inmiddels blij mee?

Blij is een groot woord, maar er is natuurlijk wel een opluchting dat de auto gewoon weer doet wat ie moet doen. Qua rijden is het best een aardige auto. De auto is stil, comfortabel en heeft ook nog wel een sportief randje. Daarnaast is de ruimte goed en is de range ook wel acceptabel, ook omdat het stroomverbruik (gemiddeld 16.9 kWh per 100 kilometer) meevalt. Er is als auto echt niets mis mee, ware het niet dat de software nogal shit is/was en dat je qua afwerking/materialen echt een enorme ‘Scrooge’-auto rijdt. Ofwel, een budgetauto voor een niet-budgetprijs. Dat blijft wringen bij deze auto. Zet er een Kia EV6 naast en je staat versteld van het verschil in kwaliteitsbeleving tussen Kia en Volkswagen. Ander pijnlijk puntje is de werking van de assistentiesystemen. De adaptieve cruise control en lane assist reageren vaak veel te abrupt. Je kunt de systemen uitzetten, maar dat mag je bij iedere start weer opnieuw doen. Irritant. En o ja, de laadperformance bij de snellaadpalen is helaas nog niet verbeterd. Hopelijk komt daar nog een update voor.

Foto interieur Volkswagen ID.3

Het blijft een budgetauto. Zeker ook qua materiaalgebruik.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer?

Dat is misschien wat voorbarig. We zien echt wel verbetering, maar we gaan het komende halfjaar weer even nauwgezet voor je in de gaten houden hoe de ervaringen zijn. Ik ben er nog niet helemaal gerust op. Maar de eerste tekenen van verbetering zien er goed uit en daarvoor verdient Volkswagen credits. Ze zijn er in ieder geval mee bezig. Ik ben ook erg benieuwd naar jouw ervaring, dus laat dat weten via de comments!

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Harry de Rijk schreef:

    Mijn schoonzoon heeft sinds kort zo’n VW.
    Ik was nogal sceptisch over zo’n ding maar ik moet zeggen in levende lijve ziet de ID3 er toch best sportief eruit en na verluid is hij uiterst tevreden over deze VW …zelfs geen enkele klachten maar wat de afwerking betreft zet ik zo links en rechts wat vraagtekens bij.

  2. Lauw Meijers schreef:

    Ik rij nu bijna een jaar in de ID 3 Pro S met accupakket 77 kwh en ben zeer tevreden. Een enkele keer inderdaad een foutmelding die ook weer verdwijnt. Vorige week kon ik de airco niet meer uitzetten. De toets reageerde niet. Ben toen uitgestapt en de deur op slot gedaan en weer open en toen ik weer zat werkte alles weer normaal. Dat is nu het enige wat me in het afgelopen jaar is gebeurd.

  3. Rd schreef:

    Een Volkswagen is natuurlijk ook geen Volkswagen zonder waarschuwingslampjes

  4. Jaco schreef:

    rijd vanaf begin september 2020 een id3. prima wagen. zeer content mee. alleen actieradius in de winter valt me wat tegen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten