Duurtest: Volkswagen ID.3 (introductie)

De Volkswagen ID.3 is niet bepaald de meest indrukwekkende auto die ik ooit heb getest. Het rijcomfort is best oké, maar het is een enorme budgetauto waar zicht- en voelbaar op bespaard is. Hoe is het om deze auto de komende paar jaar te moeten rijden? Ga je dan last krijgen van de bezuinigingsdrift van Volkswagen? Er is maar één manier om dit uit te vinden. Een vriend van de site rijdt deze auto en inmiddels staan de eerste 10.000 kilometers op de teller.

Volkswagen ID.3

Nieuw in onze duurtestgarage!

Wat bevalt goed aan de auto?

De Volkswagen ID.3 is echt een comfortabele auto. Zowel qua demping als qua rijgeluiden. Daarnaast stuurt de auto ook niet onverdienstelijk. Heel ver weg proef je een communicatief randje. Voor de meeste mensen geldt echter dat het een probleemloze auto is voor de A naar B kilometers. Ook is de range daar voldoende voor. Het is dan wel handig dat je thuis kunt laden en niet afhankelijk bent van openbare laadpalen. Dat is anno 2021 een steeds groter probleem in de drukke Randstad. Voor de langere ritten is de range ook prima. Bij een rustige rijstijl in de zomer kun je 400 kilometer net redden. Met een fietsenrekje is de maximale range overigens 300 kilometer. Dat doet iets voor de stroomlijn.

Velgen Volkswagen ID.3

Geen onaardige auto om te zien, zeker met deze velgen.

Wat bevalt niet goed?

De soms bizarre bezuinigingsdrift van Volkswagen. Het meest prangende voorbeeld? Volkswagen heeft in de auto maar twee speakers gemonteerd. Twee! Wtf! En dat in een auto van bijna 45.000 euro. De radio produceert dan ook een armetierig geluid. Maar er is meer waar de bestuurder zich constant aan ergert. De software. Het aantal fout- en storingsmeldingen is bovengemiddeld en het beeldscherm reageert supertraag op je handbevelen. De gebruikte materialen zijn overigens ook ondermaats voor een auto van deze prijsklasse. Dit is en blijft een Aldi-auto. Dat de slider voor de climate control niet verlicht is (en je dus in het donker op de gok de slider moet vinden), kan gewoon echt niet. Dat de auto achter geen remschijven heeft is ook onacceptabel in deze prijsklasse.

Interieur Volkswagen ID.3

Minimalistisch kan heel fraai zijn. Helaas is dat hier niet het geval. De gebruikte materialen zijn ronduit matig.

Hoe bevalt het snelladen?

In Nederland voldoende. Bij ons is een groot aanbod van laadpalen, al is de laadsnelheid van de Volkswagen ID.3 niet fantastisch. Je hebt max 100 kilowatt maar in de praktijk is dat vaak minder. In Duitsland merk je dat de infrastructuur echt nog in de kinderschoenen staat. Een weekendtrip naar Düsseldorf eindigde bijna in een totale stop omdat er in de buurt van het hotel geen vrije laadpaal waren. En als ze er waren, dan waren ze buiten functie of bezet. Op drie kilometer van het hotel was er uiteindelijk bij een Kia-dealer een laadpaal beschikbaar. Toch vervelend als je daarna 3 kilometer naar je hotel moet lopen. Denk dus goed na of je op topsnelheid (een frustrerend langzame 160 km/h) naar Düsseldorf wilt rijden of toch maar de rechterbaan pakt en achter de caravans blijft sukkelen. Dat laatste is zeker frustrerend, maar dan heb je wel iets meer ruimte om een Ionity- of eOn-snellaadstation te vinden.

Scherm Volkswagen ID.3

Het scherm reageert irritant traag.

Waar gaan we op letten de komende kilometers?

Op twee zaken. De praktijkervaring en natuurlijk de betrouwbaarheid. Die vind ik wel spannend. Welke ‘onderhuidse’ bezuinigingen heeft Volkswagen daar doorgevoerd? Is het interieur robuust genoeg om 100.000 kilometer te overleven? Krijgt Volkswagen de softwarebugs onder controle? Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen. Die gaan we dus periodiek volgen. Ook zet ik de auto een keer een weekje voor de deur en om hem uitgebreid te testen. Alhoewel ik me daar niet direct enorm op verheug.

Zie ook

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Spontane bedenking: Ben je voor dat geld niet beter af met een basis Tesla Model 3 of een Kia EV 6?

  2. Wat mij betreft basis Tesla of EV6

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten