Duurtest: Volkswagen ID.3 – gemengde gevoelens

Na alle software problemen met de Volkswagen ID.3 was het even rustiger qua storingen en foutmeldingen na de laatste update. Toch gaat het te ver om nu al te reppen van een ‘clean sheet’. De soft- en hardware van onze Volkswagen ID.3 blijft na 52.000 kilometer zorgen voor gemengde gevoelens.

Foto voorkant Volkswagen ID.3

Na 52.000 kilometer is de tussenbalans nog niet rooskleurig.

Wat is er mis?

Gelukkig geen grote storingen waardoor we stil vielen. Wel zien we regelmatig storingen die (gelukkig) net zo snel weer verdwijnen. Bijvoorbeeld dat de accu te heet is of de verlichting kapot is. Dat laatste kun je direct controleren en dan blijkt dat de verlichting gewoon werkt. Wel vervelend: in hoeverre kun je dit soort foutmeldingen nog vertrouwen als het wel een keer bal is? Maar vooruit. Vervelender is het uitvallen van de adaptieve cruise control bij enige regen van betekenis. Bij hevige sneeuwval snap ik dat, maar dit soort systemen moet wel tegen een regenbuitje kunnen? Zou je toch verwachten. Een ander (blijvend) irritatiepunt is dat het veel tijd kost (soms een paar minuten) voordat het infotainment is opgestart. Even voor vertrek snel een adres invullen is een uitdaging en in de praktijk doe je dit dus vaak tijdens het rijden. Wat natuurlijk niet altijd handig/verstandig is.

Foutmelding dashboard Volkswagen ID.3

Deze foutmelding komt veel ID.3 rijders vast bekend voor.

Bevalt de auto nog?

Om eerlijk te zijn: nee niet echt. Je merkt en voelt aan alles dat het een budgetauto is, ook al betaal je stevig geld voor de ID.3. We sommen een paar minpuntjes nog even voor je op.

  • De stoelen zijn voor lange ritten niet echt geschikt. De sportievere stoel uit de concerneigen CUPRA Born biedt zoveel meer zitcomfort.
  • Het rempedaal is lastig te doseren waardoor je soms weleens onbedoeld veel te abrupt afremt.
  • De haptische bedienknoppen op het stuur zijn een blijvende bron van irritatie. Gek genoeg reageren ze nog trager bij koud weer. 
  • De batterijen van de sleutel gaan snel leeg.
  • Achterpassagiers hebben last van de te harde demping daar.
  • Genieten van een muziekje onderweg? Vergeet het maar. De ID.3 heeft standaard maar 2 speakertjes (links- en rechtsvoor).
  • Met bescheiden tempo (110 km/h teller) scoren we een verbruik van 19 KWh/100 km. Voor het type auto vind ik dit niet fantastisch.
  • Net als de prestaties aan de snellader. Theorie en praktijk verschillen hier te veel.
  • De airco heeft moeite om het interieur goed te koelen. Ook zitten de ventilatieroosters te laag.
  • En uiteraard heb je in eerdere verslagen mijn mening al kunnen lezen over de goedkope materialen en matige afwerking. Dit is echt een budgetauto. Dat merk je aan alles.
Voorbeeld van matige afwerking Volkswagen ID.3

Een treffend voorbeeld van de matige afwerking.

Wat bevalt goed?

De wegligging is oprecht goed. Je kunt er best leuk mee sturen en ook als daily is het onderstel prima geschikt. Mits je voorin zit natuurlijk ;). Een ander plusje is de kleine draaicirkel. Best praktisch als je even snel wilt keren. Ook bevalt de elektromotor best goed. Het is gewoon een vlotte auto en dat is bij dagelijks gebruik gewoon erg prettig. Even inhalen is zo gepiepd. En op zich is het ook best fijn dat we niet gestrand zijn met de auto. Dat is wel een beetje cynisch, maar bij de Volkswagen ID.3 weet je het gewoon nooit zeker.

Foto achterkant Volkswagen ID.3

Je kunt er best leuk mee sturen. Dat dan weer wel.

Hebben we nog zicht op verbetering?

Wellicht dat een volgende update de problemen oplost, maar we lezen soms ook verhalen dat de versie 3.0 update weer voor nieuwe problemen zorgt. Die hebben wij overigens niet geïnstalleerd. Wel hebben wij afgelopen december de voorbereidende update gehad. Is eigenlijk heel gek: een voorbereidende update voor een update. Klinkt erg Kafkaiaans en dat geeft ook weinig vertrouwen. Daarnaast hebben we ook ervaring dat het ‘over the air updaten’ in de praktijk vaak betekent dat je daarna alsnog naar de dealer moet om hem te kunnen afronden. Met andere woorden, die update laten we maar even voor wat het is. Laat anderen eerst maar ervaring hier mee opdoen ;). Blijft lastig dat je daar niet op kunt vertrouwen (terecht of niet terecht).

Interieur Volkswagen ID.3

Minimalistisch kan heel fraai zijn. Helaas is dat hier niet het geval. De gebruikte materialen zijn ronduit matig.

Conclusie?

So far not so good. De Volkswagen ID.3 blijft ons zorgenkindje en ook al zijn we niet gestrand, zorgeloos rijden ziet er toch echt anders uit. Ook na dik 2 jaar en 52.000 kilometer heeft Volkswagen de problemen nog lang niet op orde. Het is en blijft dweilen met de kraan open. Dit doet iets met het vertrouwen in het merk Volkswagen. Zeker nu er zoveel EV’s op de markt komen. Vaak betere auto’s tegen betere prijzen. Ik ben benieuwd hoe Volkswagen dit probleem gaat tackelen. Haast is geboden!

Foto Volkswagen ID.3

Krijgt VW het lek boven?

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Westen schreef:

    Ik waardeer je posts enorm, maar ik word wel een beetje gek van die reclame die steeds van onderen naar boven komt.

  2. Tnx voor de feedback. Zal er naar kijken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten