Duurtest: Volkswagen ID.3 – foutmeldingen
Hoor en lees jij de laatste tijd ook verhalen over softwareproblemen binnen de VAG-groep? De nieuwe generatie Skoda Octavia en Volkswagen ID.3 zijn inmiddels berucht op dit gebied. Ook onze duurtest Volkswagen ID.3 heeft flink last van haperende software. Een bloemlezing.
Wanneer begon de ellende?
Eigenlijk al vanaf het begin, maar vanaf half oktober gaat het mis. Iedere dag foutmeldingen. Het dashboard geeft meer lichtjes dan de gemiddelde kerstboom in een ‘gezellige’ volksbuurt. Soms verdwijnen de storingen tijdens de rit maar vaak ook niet. Dat betekent dat sommige veiligheidssystemen beperkt of helemaal niet functioneren. Ook springt de binnenverlichting soms vanzelf aan. Een uitzondering is de adaptieve cruisecontrol. Die is er volledig mee gestopt en daarvoor moet je terug naar de dealer. In dit geval een grote dealer in het midden van het land. Wachttijd 3 weken. Je bent namelijk niet de enige VAG klant met softwareproblemen.
Is er een update die de ellende oplost?
Jazeker. Update versie 2.3 moet de heilige graal zijn volgens het internet. Die kun je – heel modern – zelf downloaden. ‘Over the air’ noemt Volkswagen dat. Dat gaat in twee stappen. Eerst krijg je een kleine update om de grote voor te bereiden en daarna volgt versie 2.3. Je raadt het al. Die konden we zelf niet installeren en daarvoor moesten we uiteindelijk toch weer bij de dealer zijn. Gelukkig stond de afspraak al en kon de dealer de update uitvoeren. De vreugde was echter van korte duur. De volgende morgen geeft het scherm weer aan dat update versie 2.3 gedraaid moet worden. Tot onze verrassing lukte het nu wel om die zelf te installeren. Ook weer zoiets geks. Waarom nu wel en gisteren niet?
So far so good?
Niet bepaald. Weer een dag later waren dezelfde storingen terug van weggeweest. Uiteraard hebben we direct contact gezocht met de dealer, maar op onze e-mail kregen we geen reactie. Irritant, ook al snappen we best dat ze het druk hebben. Diezelfde week stond ook een afspraak bij de bandenboer voor het leggen van de winterbandjes en zoals wel vaker gaat dan het lampje van de bandenspanning branden. Je raadt het al. Deze konden we niet zelf resetten en dan moet je ook naar de dealer. De lijst met issues groeit en groeit. De ergernis ook. De rampspoed hield die dag niet op, want in de A2-tunnel veroorzaakte een losslingerende pvc-buis een kleine optische schade op de voorbumper. De afspraak met het schadebedrijf was gelukkig wel snel gemaakt en de schade was evensnel gerepareerd. De softwaremeldingen blijven helaas wel het dashboard ontsieren.
Inmiddels komt het stoom uit de oren?
Bijna wel ja. Maar er brandt ook een lichtje aan de horizon. De dealer belde zowaar op eigen initiatief terug om een nieuwe afspraak te maken om de storingen opnieuw te onderzoeken. Zo gezegd zo gedaan. Zou een dagje duren en vervangend vervoer was geregeld. Dus wat doen we als nette klanten: we halen het stofzuigertje door de auto, gooien de tank vol en rijden vol goede moed terug naar de dealer. Daar aangekomen krijgen we te horen dat ze ons vergeten waren te bellen. De auto was dus nog niet gereed. Oef! Het duurde daarna een onvoorstelbare 12 dagen voordat we de auto mochten afhalen. Dan verwacht je natuurlijk resultaat maar nee: de dealer gaf aan dat de problemen te complex waren en dat het probleem was doorgezet naar Pon. Na een stevige escalatie van de wagenparkbeheerder kwam er uiteindelijk dezelfde dag nog een oplossing. De complete regeleenheid moest vervangen worden.
Is de auto nu eindelijk klachtenvrij?
Dat hangt er vanaf of je het glas halfvol of halfleeg ziet. Het goede nieuws is dat foutmeldingen op het dashboard bijna helemaal verleden tijd zijn. Al zien we de laatste dagen wel weer dezelfde meldingen heel kort in beeld verschijnen. Dat geeft weinig vertrouwen voor een storingsvrije toekomst. Dat wantrouwen wordt verder versterkt door nieuwe problemen. Inmiddels werkt de ‘keyless entry’ niet meer en ook zit er geen leven in de reservesleutel na het laatste bezoek aan de dealer. Ook zien we dat de auto aan de snellader bij lange na niet de door de fabrikant opgegeven laadsnelheden haalt. Deze Volkswagen ID.3 zou 100 kW per uur moeten kunnen snelladen, maar met een kortstondige 70 kW mogen we de handjes al dichtknijpen. Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn.
Staat er überhaupt nog iets positiefs in het logboek?
De wegligging is behoorlijk goed. Qua stuurplezier is de Volkswagen ID.3 misschien nog wel leuker dan een standaard Golfje. Er zit best wel wat leven in besturing en chassis. Ook is de binnenruimte prima in orde en werkt de ledmatrix-verlichting heel erg goed. De nadelen van de ID.3 wegens overigens veel zwaarder. Zo is de bediening van de airco een uitdaging omdat de slider niet verlicht is. Ook assisteert de ‘lane assist’ veel te actief, zijn de remmen echt matig en werkt de verkeersbordenherkenning dramatisch. In algemene zin geldt sowieso dat de software altijd traag reageert en opstart. Daarnaast is het bijzonder ergerlijk dat de Volkswagen ID.3 standaard maar met twee(!) speakers is uitgerust en blijven de goedkope plastics aan boord een ergernis. Dat de stoelwangen al slap beginnen te worden is nauwelijks een verrassing. Dit is de ultieme ‘Scrooge’ auto waar letterlijk op ieder onderdeel is bezuinigd. Het is beschamend en je vraagt je af of deze Volkswagen ID.3 wel de ton gaat halen zonder uit elkaar te vallen. Zowel mechanisch als qua software maakt de auto verre van een robuuste indruk.
Hoe nu verder?
Afwachten maar weer. Vooralsnog is het leed ‘relatief’ klein en kan er enigszins normaal met de auto gereden worden. De vraag is alleen hoe lang dit gaat duren. Dat staat in de sterren geschreven. Wellicht dat Volkswagen ooit met de ultieme software-update komt en alle bugs verdwenen zijn. Dat zou mooi zijn, al is het vertrouwen klein na de eerste 18.000 kilometer. De matige afwerking, slechte remmen en soms tergend goedkope materialen kun je niet zomaar 1-2-3 vervangen. Daar zul je mee moeten leren leven.
Jammer dat het eens zo prestigieuze merk Volkswagen alsmaar meer pluimen aan het verliezen is. Maar ja, na hoogmoed komt…
Er zijn betere keuzes.
Na één proefrit wist ik genoeg, geen iD 3 maar rij nu de Hyundai ioniq 5. Een feest om in te rijden, met supercool uiterlijk en een heerlijk interieur. De comfort is formidabele. Echt een aanrader.
Dan lijkt het bezit van een Cupra Born (ID3) ook zijn langste tijd te hebben gehad. Het is een kerstboom zonder brandende lichtjes, waarvan alleen nog de wielen draaien en deze gelukkig nog remt.(remde). Heb er niet veel vertrouwen in dat dealer in het midden van het land het zal kunnen fixen. De wachttijd standaard 3 weken is, ook al heb je de auto nog geen 2 uur in bezit en de eerste problemen treden op. Maar goed we hebben de 30 dagen niet goed garantie nog of geldt dat niet boven 45K….We gaan het zien of…..
Wat herkenbaar dit verhaal… ook de Skoda Octavia IV heeft hier last van. Ik ben al zeker 10x bij de dealer geweest ivm storingen en software fouten. Inmiddels een nieuwe gateway ontvangen ivm een centrale terugroepactie. Ook dit heeft geen effect… Dealer en Skoda reageren niet op mails… auto is nu 9 maanden oud en heeft er 35.000 km op zitten. Volgende auto word geen auto uit de VW-groep op deze manier.
Sterkte ermee! Hopelijk komt ooit de update die alles oplost. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Niet erg verrassend, m’n Seat Leon sporttourer phev 2021 alleen maar software problemen. Uiteindelijk in geleverd en rijd nu zonder probleem een Kia Proceed.
Heel herkenbaar maar dan met een Seat Leon sporttourer PHEV 2021.
Diverse keren bij de dealer geweest en diverse updates gehad maar de meldingen in het scherm bleven aan. Uiteindelijk de Seat ingeleverd bij de leasemaatschappij en een Kia Proceed gaan rijden. Prestaties wel veel minder maar geen meldingen meer maken alles goed!!
Ik heb zelf een Volkswagen GTE een prima auto. Mijn buurman heeft een nieuwe ID4 gekocht hij had wel genoemd gekozen voor het merk om de kwaliteit.
Een week na aanschaf vroeg ik hem hoe de auto bevalt hij zei de kwaliteit is om te janken hij noemde het plastic fantastic.
Sterker nog hij heeft zijn oude VW Passat aangehouden om de caravan te kunnen vervoeren.
Momenteel schaf je een nieuwe id 4 aan voor zo’n €60.000,= en dan heb je zo’n 105 pk luister goed maar 105 pk.
Op elektrische autos zit geen bpm dus het verdien model is groot op een ID.
Waar hebben we het over een carrosserie met een accu pakket, software en een elektra motortje.
Ook is die ID er al een poosje en om software problemen konden ze de auto destijds niet op de markt zetten.
Ik zelf zou nooit een ID kopen er zijn vele betere opties!!
Wat ben ik toch blij met mijn kleine Lexus. Nooit storingen
Binnenkort komt er een elektrische Toyota
Lijkt me goed om dat af te wachten, na het bovenstaande gelezen te hebben..
Toyota,s hebben me in het verleden nooit teleurgesteld..
Stond om het punt om proef te rijden, gezien de vele reacties hier die ver van positief zijn ga ik wel op zoek naar een ander merk desnoods ouderwets benzine