Duurtest: Volkswagen ID.3 – defecte accucellen?

Time flies when you’re having fun. Helaas geldt dit niet voor onze duurtest Volkswagen ID.3. Want na eerdere problemen is het plezier en vooral het vertrouwen na 75.000 kilometer toch wel een beetje weg. En dan duren de kilometers nog net wat langer.

Krijgt VW het lek boven?

Welke problemen hebben we ook alweer ervaren?

Problemen die veel VAG-eigenaren helaas bekend voorkomen. Haperende software (veel storingen en foutmeldingen) en een duidelijk minder fraaie afwerking. Ook onze Volkswagen ID.3 is helaas geen probleemloze auto geweest, al is (gelukkig) het niet meer zo erg als het geweest is. Al gebeuren er altijd wel spannende dingen! En toch hebben we de laatste tijd weer vaker dan ons lief is bij de dealer doorgebracht. Want er waren maar liefst drie terugroepacties. Waaronder een issue met ‘defecte accucellen’.

Ook de verkeerstekensherkenning geeft regelmatig storingen

Softwareproblemen teisterden onze duurtester.

Defecte accucellen?

Ja en dat klinkt best spannend. Maar wellicht ook de verklaring dat onze Volkswagen bij lange na het opgegeven verbruik niet haalt en bij de snellader niet in de buurt komt van de opgegeven laadsnelheden. Dus hebben we afgelopen augustus een afspraak gemaakt voor de terugroepactie. We waren in november aan de beurt. Ruim drie maanden wachten voor een afspraak. Het moet niet gekker worden. Het goede nieuws: we krijgen wel gratis vervangend vervoer van de importeur. Echt wel handig, want je bent de auto een paar dagen kwijt. Tenminste dat was het plan. Want toen we ons gemeld hadden bij de dealer bleken er onderdelen in backorder te zijn. Gelukkig waren de onderdelen er daarna snel en is de terugroepactie een aantal dagen later toch uitgevoerd.

Foto voorkant Volkswagen ID.3

Alweer 75.000 (soms hectische) kilometers staan op de teller.

Eind goed al goed?

Nee zeker niet, want twee dagen na de werkzaamheden zagen we opeens allerlei foutmeldingen op het beeldscherm. Uiteraard hebben we direct de dealer gebeld en die gaf aan dat we direct moesten langskomen. Zo gezegd, zo gedaan en de dag erna zaten we bij de dealer in het midden van het land. Na een paar uur wachten met heel veel slappe automatenkoffie kregen we te horen dat er niets ernstigs aan de hand is en dat we voor de storing een reguliere afspraak konden inplannen. Schijnbaar was het dus niet zo ernstig. Communiceren kun je leren zullen we maar zeggen. Het goede nieuws, inmiddels is het probleem verholpen en rijden we weer vrolijk verder. En toch vraag ik me echt af hoeveel miljarden Volkswagen al kwijt is door dit soort ellende.

Foto achterkant Volkswagen ID.3

Ik zou graag eens in de boeken van Volkswagen willen kijken.

En nu?

Presteert de auto al iets beter aan de snellader. Voor de update was de laadsnelheid 32 kWh (accu op 30% en temperatuur rond het vriespunt). Na de update zagen we bij vergelijkbare omstandigheden 55 kWh. Beide keren waren we de enige bij de snellader. Zeker een verbetering maar nog ver verwijderd van de fabrieksopgave. Het hoge stroomverbruik blijft een issue. Zelfs als we een poging doen tot hypermilen (bij prima geschikte buitentemperatuur en omstandigheden) komen we niet onder de 20 kWh per 100 kilometer. En dat is ver verwijderd van de 15 kWh die de fabrikant opgeeft. Wel blij worden we van de software-update versie 3.2. Zo is de navigatie verbeterd met rijstrook indicatie (handig!), kun je een paar spelletjes spelen en ook lijkt het scherm wat sneller te reageren. Het doorgeven van online meldingen werkt helaas nog niet. Want onze vrienden van Volkswagen moeten nog steeds terugbellen. Als dat zo werkt tenminste. En helemaal foutvrij? We krijgen elke dag een melding dat de auto over 354 dagen aan de beurt is voor een onderhoudsbeurt. Soort van ‘Groundhog Day’.

Volkswagen ID.3 bij laadpaal

Bij de laadpaal moet je (nog steeds) wat extra geduld hebben.

Verder nog bijzonderheden?

Eigenlijk niet. De auto doet het nu duidelijk beter. Dus geen irritante foutmeldingen meer en ook zijn we iets minder tijd kwijt bij de snellader. Het is wel jamme/r dat een rammel aan de achterbank niet verholpen kan worden. En als we toch klagen: het is ook wel irritant dat het online infotainment maar 3 jaar gratis is. Dat zie je helaas steeds vaker bij meer merken. Je zult moeten betalen als je online informatie aan boord wilt zien, irritant. En de Volkswagen Connect app is ook nutteloos. Maar ook dat zie je bij veel andere merken. De MyBMW app is niet veel beter. En ja, het blijft een budgetbak met onhandige bediening, trage infotainment, twee waardeloze speakers en matige stoelen. Dus er is genoeg te verbeteren. Daarom volgt binnenkort ook een verslag van de vernieuwde Volkswagen ID.3. Ik ben heel erg benieuwd of het interieur echt verbeterd is. Wordt vervolgd dus. Net als dat we het wel en wee van deze auto blijven volgen.

Foto interieur Volkswagen ID.3

Een budgetauto. Zeker ook qua materiaalgebruik.

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Pieter schreef:

    De id3 is de belichaming van alles wat je als fabrikant verkeerd kunt doen. Wie heeft er nog genoeg vertrouwen om 45mille te investeren in een VW na dit debacle. Hoe snel kun je al je klanten van je vervreemden en als je dan richting het oosten kijkt komen de schepen binnen met kwalitatief betere en veel goedkopere auto’s. VAG is binnen 5 jaar in andere handen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten