Duurtest: Volkswagen Golf GTD #2

More is better. Dus heb ik ook onze duurtest Volkswagen Golf GTD laten chiptunen bij onze vrienden van JD Engineering. De Golf is nu goed voor 240 pk en 500 nm. Sportieve prestaties en een laag brandstofverbruik gaan hand in hand. Maar is het ook leuker geworden? In dit tweede verslag (kilometerstand 40.000) ga ik hier uitgebreid op in. Ook moet ik – tot mijn eigen schaamte – de eerste schade rapporteren.

Volkswagen Golf GTD

Onze duurtester heeft al weer 40.000 kilometer erop zitten.

Koppelbeul

Onze Volkswagen Golf GTD is in ieder geval sneller geworden. De verschillen met een standaard GTD zijn fors. De 0-100 sprint raffelt de GTD in 6,5 seconden af (standaard 7,5 sec). Van 100 naar 200 kilometer per uur heb ik 5 seconden weten af te snoepen. Een stock GTD is vlot maar nooit snel. De gechipte GTD kan wel mee op de linkerbaan en zonder moeite rijd ik van bumperklevende Volvo V40 D4’s en BMW 320D’s weg.

Mooie vermogenscurve

Mooie vermogenscurve

Los van dit soort spielerei is vooral het koppel van 500 newtonmeter erg prettig. Ook in de zesde versnelling heb ik meer dan voldoende munitie om de meeste weggebruikers naar de rechterbaan te degraderen (zie filmpje). De GTD is stil, soepel en nog steeds net zo zuinig als voor de tuning. Bij stevig doorrijden verbruik ik 1 op 16 en bij een normale rijstijl is 1 op 19 haalbaar.

Golf GTD

Het chassis kan het vermogen prima aan.

Geen sportmotor

Op de snelweg en Autobahn is het fijn toeven met de diesel, maar als sportmotor blijft het natuurlijk een beetje behelpen met het ‘sap van Satan’. De TDI draait na de tuning iets makkelijker hoge toeren, maar het heeft weinig zin om het toerental boven de 4000 te houden. Dan neemt de voorwaartse drang snel af.

Bij deze gechipte diesel is het juist leuk om de turboboost op te zoeken. Laat het toerental zakken tot onder de 1500 toeren en geef dan volgas. Wat klapt die turbo er dan lekker stevig in zeg! Echt verslavend! Ook is het heerlijk om op het koppel te surfen. Je hoeft nauwelijks terug te schakelen, de turbo zorgt altijd voor vermogen. Het is heel ontspannen rijden op deze manier. Toch is een de 2.0 TSI uit de GTI een leukere en fijnere motor als ik eerlijk ben. De vreugde van het draaien van hoge toeren mis ik toch nog wel eens evenals het meer aansprekende motorgeluid.

De hoge olietemperatuur is gelukkig geen issue als je in de Alpen gaat knallen.

De hoge olietemperatuur is gelukkig geen issue als je in de Alpen gaat knallen.

Hoge olietemperatuur

De topsnelheid is vanzelfsprekend ook hoger, al valt het verschil wat tegen. Voor de tuning kwam ik tot 235 kilometer per uur op de teller. Na de tuning houdt het feest op bij 245 kilometer per uur. Een stock Golf GTI loopt echt nog wel iets harder. Tot de 230 kilometer per uur gaat het overigens behoorlijk rap (zie hier het filmpje), maar daarboven raakt de TDI langzaam aan wat oververhit. Letterlijk in dit geval, want de olietemperatuur stijgt dan richting de 130 graden.

De magische grens van 250 kilometer per uur zit er echt wel in, maar ik heb geen zin om het mechaniek te beschadigen. Helaas is er voor de GTD geen oliekoeler verkrijgbaar. Gelukkig is de oplopende olietemperatuur geen issue als ik de auto in de bergen afbeul. Dan blijft de olietemperatuur netjes onder de 120 graden.

GTI versus GTD. De GTD mit het sporthart van de GTI

GTI versus GTD. De GTD mit het sporthart van de GTI

Uitlaatsound

Voer voor discussie is het uitlaatgeluid van de GTD. Wanneer je de motor in sportstand zet, activeer je een speakertje in de uitlaat die een opmerkelijk geluid produceert. Van buiten klinkt het echt wel een beetje nep, maar met de deur gesloten klinkt het wel leuk. Dat merk ik ook aan de reacties van passagiers. Ik krijg verrassend vaak positieve reacties. Totdat ik vertel dat het nep is, dan is iedereen opeens opvallend negatief.

Ondanks tuning veel grip

Krijg ik het vermogen nog op de weg? Wederom een positieve noot. De tractie is verrassend goed (BEWIJSFILMPJE). Ook in de eerste twee versnellingen heb ik nauwelijks last van wheelhopping of torque steer. Jammer genoeg is de GTD niet met een mechanisch sperdifferentieel verkrijgbaar, dan was het nog wat beter geweest. Nu moet het ESP-systeem nog te vaak ingrijpen. Met de ESP in sportstand is het wat beter te doen, maar het blijft een tikje behelpen dat het ESP niet uitschakelbaar is. Wel scheelt het enorm dat ik de Continentals inmiddels vervangen heb voor Michelin Pilot Sport 4 banden. Een in alle opzichten fijnere band.

Voldoende Freude am Fahren. Maar een mechanisch sperdifferentieel was fijn geweest

Voldoende Freude am Fahren. Maar een mechanisch sperdifferentieel was fijn geweest

Uitmuntend chassis

Toch is de GTD wel degelijk een communicatieve en talentvolle auto. De auto stuurt lekker direct en het chassis staat echt wel zijn mannetje. De auto heeft heel veel grip. Ik herinner me een kleine dogfight met een kennis van me in een BMW 120D. Het viel me op dat de GTD rustiger op de weg lag dan de achterwielaangedreven BMW. Vooral in lange doordraaiers (in dit geval de bocht van de A73 naar de A50) was het verschil merkbaar. De BMW rijder moest zichtbaar alle zeilen bijzetten om de BMW binnen de lijntjes te houden (wat hij ook eerlijk toegaf), terwijl ik ontspannen achter het stuur zat en twijfelde of ik er niet langskon. Het chassis kon veel beter overweg met de paar kleine oneffenheden in het asfalt.

Foto versnellingsbak Golf 7 GTD

De bak schakelt lekker, maar de koppeling komt wel wat te langzaam op.

DCC onmisbare optie

Een even onmisbare als briljante optie is het dynamisch chassis. Ik vind het de meerprijs (1000 euro) absoluut waard. Je koopt er extra comfort voor en dat vind ik erg prettig. Ik rijd dagelijks 300 kilometer en dan heb ik weinig aan een stug onderstel. De onderlinge verschillen zijn best wel groot, dus het systeem voegt best wel wat toe. In sportstand vind ik de auto zelfs wat te stug. Net zo blij ben ik met het Dynaudio systeem. De installatie heeft echt een prima geluid.

Het Discover Pro navigatiesysteem heeft me nog niet kunnen overtuigen. Het ziet er mooi uit en hij berekent de route snel, maar je kunt niet vertrouwen op de file-informatie. Als je in de file staat geeft hij ze pas door. Het is handiger om op de RDS te vertrouwen. Ik ben erg blij dat ik de handbak heb gekozen. Het is heerlijk om zelf weer de regie te hebben. Het is wel jammer dat de koppeling wat langzaam opkomt. Dat kost wel wat tijd.

Voor de meest actuele file-informatie kun je beter een Tom-Tom op je voorruit plakken.

Voor de meest actuele file-informatie kun je beter een Tom-Tom op je voorruit plakken.

De eerste schade

Helaas heb ik recent nog mijn eerste schade gereden. Bij het uitparkeren maakte ik een pijnlijk inschattingsfoutje met een forse schade aan de zijkant tot gevolg. Bij kilometerstand 29.000 heb ik de eerste servicebeurt gehad, zonder bijzonderheden. Wel heb ik de Continentals voor Michelin Pilot Sport 4 banden vervangen. Het olieverbruik is licht gestegen. Nu moest ik 10.000 kilometer na de beurt toch weer een litertje olie bijvullen.

Het kleine rammeltje waar ik in het eerste verslag over schreef is inmiddels onder garantie opgelost. Komende week is ook de Connected Services app beschikbaar voor alle Golfmodellen. Die ga ik voor jullie uitproberen. De komende periode staan er geen bijzonderheden op de kalender. We blijven vooral heel veel kilometervreten.

Helaas ook nog duur eigen toedoen :(

Helaas ook nog door eigen toedoen 🙁

Facts

Kilometerstand: 40.317
Gemiddeld verbruik: 1 op 17,2
Bijzonderheden: mental note, ik laat nooit meer een auto op Continentals afleveren.

Zie ook het eerste verslag van onze duurtester.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Snelle jaapie schreef:

    Mooi verslag

    Zuur de schade precies doodde hoek geweest

    Hopelijk nog veel heerlijke en prettige km toegewenst 😀

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten