Duurtest: Tesla Model 3 Performance – eindverslag
Na 3.5 jaar en 75.000 kilometer nemen we afscheid van de duurtest Tesla Model 3 Performance van Driveaholic-lezer Jeff. In dit eindverslag sommen we de plussen en minnen voor je op.
Wat beviel goed aan de auto?
Natuurlijk de overweldigende performance. De raketlancering blijft iedere keer weer bijzonder. Voor mij als incidentele bestuurder is dat logisch, maar ook voor eigenaar Jeff wende dit nooit. Het onderstel scoort eveneens een hoog rapportcijfer. Solide en comfortabel (genoeg) op de snelweg en sportief genoeg voor de leuke kilometers. Het ietwat artificiële stuurgevoel is een klein minpuntje, maar dat mag de pret eigenlijk niet drukken. Dit is serieus gereedschap. Andere pluspunten zijn de sublieme audio (beste in de markt), de fijne werking van het beeldscherm en de prijs-kwaliteit. Zoveel performance krijg je nergens anders voor je geld. Jeff is ook positief over het Tesla Supercharger netwerk. Als je een keer onderweg moet laden gaat dat snel en probleemloos. Daarnaast is het leuk dat je allerlei nieuwe functionaliteiten via ‘over the air’ updates krijgt. Bijvoorbeeld de dashcam functionaliteit die na een update via het scherm en app volledig beschikbaar was.
Wat was minder goed?
Het issue met het overmatige windgeruis linksvoor is helaas nooit opgelost. Dat was echt een irritatiefactor. De stoelen zijn ook niet perfect, die missen net wat zijdelingse steun voor de leuk en de achterpassagiers zitten in een wat vreemde houding. In de eerste paar duizend kilometers hadden we last van een kromgetrokken remschijf, maar daarna functioneerde de remmerij gelukkig probleemloos. Wel handig bij dit soort auto’s dat je daar op kunt leunen. Over topsnelheid gesproken: zonder moeite 266 echte kilometers per uur. En snaarstrak! Jammer genoeg houden de batterijen dit niet lang vol en wordt het vermogen dan vrij snel geknepen. Voor de snelle Autobahnritten ben je met een potente benzine of diesel echt nog wel beter af. Als ik echt ga kommaziften, dan vind ik het jammer dat de Model 3 niet leverbaar is met een zwarte dakhemel. Ook mist het interieur net wat franje voor de leuk. Alhoewel de materialen en afwerking echt wel voldoende zijn hoor.
Waren er verder nog issues?
Nee, de auto functioneerde op de eerder genoemde punten na helemaal foutloos. Ook is de actieradius nauwelijks gedaald na 75.000 kilometers. Dit is robuuste techniek en dat kunnen lang niet alle merken (hallo Volkswagen ID.3) zeggen. Al had ik dit eerlijk gezegd niet verwacht als ik de chaos zag toen we de auto moesten ophalen op een overvolle kade bij de Amsterdamse havens. Zoals de auto sowieso alle verwachtingen heeft overtroffen. Dit is echt een sublieme ‘daily drive’. Wat dat betreft is Tesla nog steeds de norm, al komen andere merken inmiddels akelig dichtbij. Zelf ben ik heel benieuwd naar de Hyundai Ioniq 5 N. Dat kan echt de volgende ‘gamechanger’ worden.
Wat komt hierna?
Voor Jeff is dit zijn laatste leaseauto, want bij zijn nieuwe baan heeft hij (helaas voor hem) geen leaseauto meer. Dus hij zal een stap terug moeten doen na een x-aantal jaren leasen. Waarbij dit – met afstand – zijn beste auto was. Dat zegt genoeg. Wij bedanken Jeff in ieder geval voor het bijhouden van zijn ervaringen. En natuurlijk voor de gelegenheid om af en toe even met ‘warpspeed’ gelanceerd te worden. Dat ga ik natuurlijk wel missen. Alhoewel we dat probleem gaan oplossen door een nieuwe duurtestauto van een lezer te gaan volgen. Een Audi RS6 met 685 pk. Dus de ‘warpspeed’ blijft wel even. Daarover binnenkort meer. Maar dat verandert niets aan de eindconclusie. De Tesla Model 3 Performance is en blijft een toppertje.
Eerdere verslagen
- Tussenverslag – 51.000 kilometer
- Hoe zit het met de vooroordelen? – 36.000 kilometer
- Met de Tesla op de Autobahn
- De eerste 10.000 kilometers
- Introductie duurtest – aflevering op een overvol haventerrein
- Rijtest Tesla Model 3 Performance
Vermogen 513 pk, 660 nm |
0-100 3.4 sec |
Topsnelheid 261 km/h |
Motor Elektromotor |
CO2 uitstoot 0 g/km |
Vanafprijs (NL) nvt |
Minimale bagageruimte 542 liter |
Leeggewicht 1.831 kg |