Duurtest: Tesla Model 3 Performance – Duitse Autobahn

“Leuk dat je bij het stoplicht snel weg bent maar eenmaal op tempo heb je niks meer te willen met je botsautootje.” Tesla-eigenaren klinkt dit vast bekend in de oren. Is dat ook zo? Toevallig hebben we een Tesla Model 3 Performance en (toen nog) een 391 pk sterke SEAT Leon CUPRA R in onze duurtestgarage staan.

Tesla Model 3 Performance vs SEAT Leon CUPRA R

Elektropower (462 pk) vs turbopower (391 pk).

Op welke onderdelen nemen we het tegen elkaar op?

Zeker niet de 0-100 sprint. Daar is de uitkomst volkomen duidelijk. De Tesla vernietigt de SEAT. Voordat je met de SEAT echt goede tractie hebt is de Tesla al verdwenen in de horizon. We pakken het deze keer anders aan. We starten vanaf 80 kilometer per uur en houden het zo lang mogelijk vol als de omstandigheden op de Duitse Autobahn het toelaten. Daarom hebben we op een wat later tijdstip afgesproken. Vrij asfalt is koning en op de Duitse A57 (Gennep – Krefeld) hebben we daar meer dan voldoende van op een uitgestorven doordeweekse avond. Deze Autobahn is bijna altijd rustig, ideaal dus als je wat meer tempo wilt maken.

Tesla Model 3 Performance vs SEAT Leon CUPRA R

Twee totaal verschillende concepten.

Wie is het snelste weg?

We rijden 80 (SEAT: DSG manueel in derde versnelling) en bij het passeren van de grens trappen we tegelijkertijd het meest rechterpedaal in. Gaspedaal is natuurlijk niet meer van toepassing bij de Tesla. Wat een verschil in respons! Voordat de turbo spoelt is de Tesla al een paar wagenlengtes weg. De Tesla vuurt zichzelf gewoon af. De turbo van de SEAT moet eerst even diep ademhalen. De achterstand groeit verder. De Tesla heeft meer tempo en momentum en binnen no time is het gat een paar wagenlengtes. Ik sta perplex maar ik klamp aan. Bij het passeren van de 160 kilometer per uur groeit het gat niet meer. Nu komen we op het terrein waar de SEAT klappen kan uitdelen. Dat doet-ie, want de acceleratie is brachiaal. Dat geldt ook voor de Tesla. Die gaat ook nog steeds heel goed vooruit. Pas boven de 220 begin ik heel langzaam een heel klein beetje in te lopen. Helaas is het asfalt op en moet ik bij bijna 280 op de teller van het gas. Ik ben hem aan het binnenhengelen maar ik zit er nog steeds achter. Holy fuck. Dit had ik niet zien aankomen. Niks stilvallen op hoge snelheid. De performance van de Tesla is bijzonder indrukwekkend zoals je op de beelden van de Tesla dashcam kunt terugzien.

 

En als we met een hogere snelheid starten?

Nieuwe poging. Ik rijd nu voor en de Tesla volgt. De Tesla heeft het voordeel van de slipstream, maar het tempo is met 140 km/h wel hoger. Vuur! En weer hetzelfde beeld. Tot de 200 win ik ogenschijnlijk niets en pas daarboven kruipt de auto heel langzaam van de Tesla weg. Toch blijft de Tesla dicht genoeg plakken om de grijns van de bestuurder te zien. Ik rijd inmiddels 288 op de teller en de Tesla heeft misschien een paar wagenlengtes ingeleverd. Desondanks is de topsnelheid van de Tesla ook indrukwekkend. De Tesla haalt 266 op de teller en dat is 264 op de gps. Bijna geen tellerafwijking. Best bijzonder. Bij diezelfde snelheid zie ik bij de SEAT 275 op de teller staan. Maar  wat belangrijker is, weer die wtf! Hoe diep ik moet gaan om de Tesla eraf te rijden. Dit had ik echt niet verwacht. Ik was er echt vanuit gegaan dat de Tesla boven de 180 zou afhaken. Maar dat gebeurt niet. En bij Nederlandse snelheden en bij het verkeerslicht is de Tesla een monster.

Foto interieur Tesla Model 3

Via het grote scherm lees je de snelheid af. Werkt prima.

Hoe kan de SEAT dan sneller zijn op de Dragy leaderboard?

Dat heeft te maken met de zogenaamde rollende start. Bij Dragy-sprintjes van 100 naar 200 start ik niet bij 100 precies maar start ik de auto bij pak hem beet 85 a 90 kilometer per uur. De Dragy start bij het passeren van 100 met meten en dan is de turbo in de SEAT natuurlijk al lekker op stoom en heb je het volle vermogen beschikbaar. Dat resulteert in een 100-200 tijd van 9.6 seconden op onze Dragy Leaderboard. De Tesla Model 3 Performance doet dezelfde exercitie in 11.7 seconden. Bij een gelijke start is de werkelijkheid echter volledig anders, zoals je in filmpje kunt zien. Dan schiet de Tesla direct weg terwijl de turbomotor in de SEAT even momentum moet opbouwen. Dan is de achterstand en het snelheidsverschil al zo groot dat je dit dus bijna niet meer kunt inhalen. Dat maakt de Tesla ook op de Autobahn tot een geduchte tegenstander.

Foto achterkant Tesla Model 3

Goed kijken want bij een sprintje is de Tesla snel uit het zicht.

Hoe rijdt de Tesla op hoge snelheid?

Heel strak. Als op rails. De rechtuitstabiliteit is boven iedere twijfel verheven. Dat is echt heel goed gedaan. Perfect is de beleving niet. Het windgeruis bij de linkerspiegel irriteert wel wat. Maar ach, dat is een detail. Een groter punt van zorg is de erbarmelijke staat van de remmen. Ondanks normaal gebruik zijn de schijven en blokken na 20.000 kilometer al versleten. Dat mag eigenlijk niet. Hebben meer Tesla eigenaren hier last van? Laat het me weten in de comments. Waar je tijdens het trappen ook op moet letten is de batterij. Na verloop van tijd merk je wel dat de elektromotor het vermogen wat afknijpt en bij dit soort snelheden zul je ook vrij snel een lader moeten opzoeken.

De Performance herken je aan de achterspoiler, rode remklauwen en zwarte 20 inch velgen.

De remmen zijn al volledig versleten.

Is de Tesla Model 3 Performance een capabele bochtenridder?

Ik blijf verrast over de enorm hoeveelheid grip en het best wel strakke onderstel. Bochten draaien kan de Tesla gewoon heel erg goed. Wel met een kanttekening. Je voelt de software altijd heel subtiel helpen en corrigeren. Als een sim-racer met alle hulpsysteempjes aan. Het gaat snoeihard maar het klopt net niet helemaal. Het ontbreken van motorgeluid helpt hier niet aan mee. Ook mis je wat gevoel in de besturing. De besturing is zwaar maar gevoelloos. Het is als stuurmansauto zeker geen match met een BMW 3-serie. Het grootste probleem is het vermogen. Het is te veel. Na vier sprintjes gaat je maag langzaam onherroepelijk protesteren. En natuurlijk rijd je heel snel heel erg onbenullig hard. In de ‘chillmode’ (de rustige rijstand) heb je wat minder vermogen en dan rijdt de auto uiteindelijk veel fijner. Less = more. Waar heb ik dat meer gelezen? ;). O ja, nog wel een gouden tip. De Tesla reageert direct als je vermogen vraagt. Ik ben gewend dat de turbo even moet spoelen en dus ik geef nog wel eens eerst gas en stuur direct daarna in. Dat moet je bij de Tesla natuurlijk niet doen want dan beland je (bijna) in de vangrail.

Foto Tesla Model 3

Is de Long Range stiekem toch niet de betere keus?

Verder nog bijzonderheden?

Op de brakke remschijven na eigenlijk geen bijzonderheden. De Tesla is vooralsnog een zeer betrouwbare auto en ook blijft de batterijcapaciteit eigenlijk nagenoeg hetzelfde. Dus ook op dat gebied is de techniek vooralsnog duurzaam. Jeff is nog steeds dolenthousiast over de auto en ik moet hem gelijk geven. Zeker voor je dagelijkse ritten is dit een fantastische auto. Een razendsnelle, ook boven de 160 kilometer per uur. Ik begin alleen steeds meer te twijfelen of je met de Long Range toch niet beter af bent. De hoeveelheid vermogen is soms hilarisch leuk, maar als je lekker wilt sturen heb je er eigenlijk last van. En het scheelt toch 5.600 euro. Dus moet ik die binnenkort maar eens gaan rijden.

Zie ook:

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

6 reacties

  1. Arne Vandeleene schreef:

    Doe de test ook maar eens met de LR. Boven de 100 is die even snel als de performance heb ik al gezien uit vorige tests, dus zou ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven als jouw test hier

  2. Rob schreef:

    Ja de remmen zijn slecht. Kijk maar eens naar de video’s van Misha als hij met verschillende Model 3’s over de Ring blaast. De remmen van de LR zijn helemaal slecht. Binnen notime melding van oververhitte remmen. Als je kijkt naar de video’s van Bjorn Nijland dan zie je ook nog eens dat de verkeerde blokken zijn gebruikt en dat die gewoon desintegreren. Kortom qua remmen moet je eigenlijk de hele bende vervangen om hoge snelheden veilig te houden.

  3. Stefaan schreef:

    Bedankt weer voor de interessante test. De remmen zijn inderdaad niet zo goed bij Tesla. Nog een ander vraagje. Als je met een Tesla Model 3 lange tijd zeer sportief (maximaal optrekken en remmen) of lange tijd op hoge snelheid zou rijden +200, hoe lang duurt het alvorens de batterijen te warm worden en het vermogen wordt ingeperkt?

    • Bart schreef:

      Mijn ervaring met de performance op de autobahn is dat er bij flink trappen weinig tot geen oververhitting van de batterijen plaatsvindt. Een volle accu redde het bij mij nog geen 170km met deze manier van rijden.
      De remmen zijn wel echt bedroevend wanneer je boven 200km/u remt naar circa 100km/u, direct suizen en bij de tweede keer stevig afremmen op hoge snelheid al trillen. Ik heb erover geklaagd bij tesla maar ze zeggen dat de remmen aan de eisen voldoen en daarmee is de kous af.
      Wat mij betreft echt een fantastische auto maar de remmen zijn treurig voor een auto die het label performance draagt. Ik ga het eerst eens proberen met sportschijven en anders wellicht toch een (semi-) circuit set.

  4. Stefaan schreef:

    Bedankt Bart voor je toelichting. Wat ik al vreesde is verre reizen maken met een Tesla en daarbij genieten van de prestaties verre van ideaal door de beperkte actieradius die er dan is. Ik twijfel om een BMW M340i te kopen of een Tesla Model 3 Performance. Aangezien ik 4 keer per jaar op reis ga en dan ervan geniet om snel te rijden, zal ik waarschijnlijk toch voor de BMW kiezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten