Duurtest: Tesla Model 3 Performance (51.000 km)

Wij volgen de Tesla Model 3 Performance van Driveaholic lezer Jeff nauwgezet. Inmiddels heeft de Amerikaanse elektrobolide ruim 51.000 kilometer afgelegd. Het goede nieuws is dat deze auto qua betrouwbaarheid nog steeds foutloos is. Het is een gelukkig huwelijk tot op heden!

Tesla Model 3

51.000 kilometer geleden haalden we de auto samen op bij de Amsterdamse haven. De wereld ziet er 3 jaar later heel anders uit.

Wat is er allemaal goed?

Allereerst de kwaliteit. Deze Tesla is qua techniek uiterst robuust.  Nergens hoor je kraakjes en rammeltjes en de auto voelt nog als nieuw aan. Dat is echt een compliment waard. Ook werkt het beeldscherm nog steeds fantastisch. Het scherm reageert supersnel en het blijft ook gaaf dat de auto met enige regelmaat updates krijgt die je via de ‘cloud’ kunt downloaden. Zo krijg je af en toe best leuke verbetering van Tesla kado. Bijvoorbeeld dat je op het beeldscherm nu ook de dodehoek kunt zien als je de richtingaanwijzer gebruikt. Inderdaad, dat is dezelfde ‘feature’ als de Kia EV6. Tesla heeft dat gewoon even nagebouwd en alle klanten krijgen dit helemaal gratis. Briljant.

Foto interieur Tesla Model 3

Via het grote scherm bedien je alle functionaliteiten. Even wennen, maar dan werkt het prima.

Heb ik weer een rondje gereden?

Uiteraard. Het was wel weer even geleden dat ik achter het stuur heb gezeten en het is wel even wennen als je uit een BMW 3-serie stapt. De stoelen van de Tesla zijn echt wel een tandje minder (maak nog steeds oké) en natuurlijk is het interieur ook (veel) minder fraai qua aanzien. Het is allemaal wat simpeler en meer basic. Toch zijn de materialen echt niet slecht hoor. De portieren zijn voor en achter bijvoorbeeld soft-touch. Dat kun je op een Audi Q4 e-tron wel vergeten. De wegligging blijft indrukwekkend. Dat merk je niet alleen bij hoge snelheid op de Autobahn (de stabiliteit is voortreffelijk) maar ook als je even lekker gaat gummen. De grenzen liggen gewoon heel ver bij deze auto en je kunt – mits je het rechterpedaal enigszins weet te doseren – hele hoge bochtsnelheden halen. De Tesla geeft geen krimp. Enige minpuntje is dat de besturing wat synthetisch aanvoelt maar dat is klein leed.

Foto stoelen Tesla Model 3

De stoelen zitten goed genoeg, een sublieme audio. Weinig te klagen aan boord van de Tesla. Tenzij je achterin moet plaatsnemen.

Went de acceleratie al wat meer?

Nee. Dat blijft even sensationeel als de eerste keer. De lancering – een ander woord doet geen recht aan het gevoel – is echt een attractie op zich. Het is die instant power die gewoon heel erg bruut is en als de accu een beetje vol is haal je daadwerkelijk 267 kilometer per uur op de teller, waarbij de teller nauwelijks afwijking heeft. Zeer indrukwekkend. De versnelling neemt overigens wel snel af bij langdurige belasting. De accurange smelt dan overigens ook als sneeuw voor de zon. Het is leuk om even een sporadisch sprintje te doen, maar als echte Autobahnbrenner valt de auto wel door de mand. Bij de remmen is dat gelukkig niet meer het geval. De eerste set remblokken en schijven was binnen no time volledig versleten, maar de huidige set houdt het gelukkig al veel langer vol. De accucapaciteit is ook nog steeds prima, al merk je dat de beschikbare range wel iets zakt. Maar dat zit hem echt in een paar procent. Niets om je zorgen over te maken.

 

Waar moet je je wel zorgen over maken?

Over het windgeruis linksvoor. Dat blijft hinderlijk irritant bij deze auto. Natuurlijk kun je de (briljante) audioset wat harder zetten maar het is wel een smetje op de auto. Het enige echte smetje overigens, want verder is het gewoon een heerlijke auto. Natuurlijk niet perfect, maar wel steengoed op de onderdelen die er toe doen. Dit blijft een auto die qua prestaties, wegligging en specifieke EV kwaliteiten (denk aan formaat accu, laadsnelheden en het beschikbare laadnetwerk van Tesla) bij de top hoort. Dat is en blijft waanzinnig knap van Tesla en ik ben benieuwd welke verbeteringen er nog gaan komen. En het goede nieuws is dat de auto vooralsnog enorm robuust en betrouwbaar is. Iets waar de Volkswagen Groep alleen maar van kan dromen. Kortom: so far so good!

Spiegel Tesla Model 3 Performance

Het windgeruis rondom de buitenspiegel, dak, raamlijsten blijft een irritatiepuntje.

Eerder verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Joesoef schreef:

    Ik heb mijn model 3 dual motor 2 jaar en 7 maanden en heb ruim 300.000 km erop zitten… zonder beurt… alleen de 2 voorste draagarmen vervangen.

  2. Robin schreef:

    Na ruim 100.000 km twee nieuwe zomerbanden en 4 liter ruitensproeier vloeistof als onderhoudskosten afgetikt.. zal na 200.000 km nieuwe update geven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten