Duurtest: Tesla Model 3 Performance – 10.000 kilometer
Driveaholic gastredacteur Jeff heeft alweer 10.000 kilometer achter de rug in de Tesla Model 3 Performance. Ik heb ook de nodige kilometers in de Tesla mogen maken. Wat is goed en wat kan beter? Ons gezamenlijke lijstje.
Wat is de beste rijstand?
Dat is natuurlijk heel subjectief. Maar ik ga je toch de voorkeursinstellingen van mezelf en Jeff geven:
- besturing op normaal
- driving mode op sport
- regeneratief remmen op laag (inclusief bij lage snelheid doorrollen)
Waarom deze settings? De besturing in sportstand is net wat te zwaar en voelt ook wat onnatuurlijk aan. Normaal is prima. De rijmode wil je altijd in de meest brute stand omdat je gewoon altijd vol vermogen wilt. In de ‘chill’ mode heb je wat minder vermogen. Eigenlijk alleen handig als je passagiers met een zwakke maag moet meenemen. Het regeneratief remmen staat standaard op laag omdat de auto anders heel sterk afremt op de motor, wat vooral voor passagiers zeer oncomfortabel is. Vooralsnog geen ‘one pedal driving’ voor ons dus.
Is de Tesla Model 3 Performance een gevaar voor het rijbewijs?
Dat valt verrassend genoeg wel mee vanwege twee oorzaken. De actieradius zakt snel terug als je harder dan 130 rijdt. Daarnaast nodigt de auto ondanks 462 pk/639 nm er niet echt toe uit. Ik merk dat ik zelden harder dan 120 rijd in de Tesla. Voor Jeff geldt hetzelfde. Wij denken dat dit komt door de vermogensafname boven de 120. De kicks haal je bij lage snelheden. Boven de 120 valt de acceleratie ‘in verhouding’ altijd een klein beetje tegen omdat de acceleratie daaronder zo vernietigend bruut is. En dat is wel weer heel erg gevaarlijk voor je roze pasje als je bij een verkeerslicht even een ‘petje’ wilt pesten. Voor je het weet rijd je 100 of harder. Overigens doet de Tesla Model 3 Performance de 100-200 sprint altijd nog in 11.7 seconden. Dat is 2 seconden sneller dan de 300 pk sterke Mini Clubman JCW. Denk niet dat je zomaar lachend wegrijdt bij een Tesla Model 3 Performance als de snelheid wat hoger ligt.
Wat is het grootste pluspunt van de auto?
Dat is een lastige, er zijn nogal wat pluspunten. De kwaliteit van het onderstel bijvoorbeeld. De auto ligt echt als een blok op de weg. Zeer indrukwekkend. Ook de rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden is boven iedere twijfel verheven. Daarnaast is de wegligging fantastisch omdat de batterijen zorgen voor een heel laag zwaartepunt. Er is meer om heel erg blij van te worden. De rust aan boord. De sublieme – maar dan ook echt sublieme – audio. Of de bediening van het grote scherm. Zo intuïtief en voorbeeldig. Het went enorm snel en na een tijdje wil je niet meer anders. Ik ben en blijf iedere keer oprecht verrast door deze auto. Dit rijdt zo goed. En ook Jeff is na 10.000 kilometer nog steeds diep onder de indruk van zijn Amerikaanse elektrobolide.
Wat moet je vooral niet doen in de Tesla Model 3 Performance?
Op de passagiersstoel zitten. Want daar komen de sprintjes nog veel harder binnen dan op de bestuurdersstoel. Maak niet de fout om even op je telefoon te kijken terwijl de bestuurder volgas geeft. Dan ben je gegarandeerd misselijk. En zelfs als je wel op de weg kijkt zijn 3 sprintjes genoeg om groen te worden. Dat overkwam ons allebei. Zelfs aan het stuur voel je op een gegeven moment je maag in opstand komen. Het klinkt overdreven maar het is echt zo. Sprintjes trekken in de Model 3 Performance is gewoon een fysieke aanslag op je gestel. Je voelt echt de G-krachten in je hoofd. Heel bijzonder. Betekent dit dat de Performance versie eigenlijk overbodig is? Natuurlijk niet, want die paar sprintjes die je doet zijn wel hilarisch leuk. De gewone Long Range biedt deze kick niet. Dus wil je de Performance.
Wat kan beter?
Een paar puntjes. De regensensor doet nooit wat je wilt. Superirritant. De ruitenwissers zijn ook van matige kwaliteit. Tot de 180 is het prima, daarboven verliezen ze het contact met de voorruit. Opvallend puntje is de kwaliteit van de lak. Die is zeer gevoelig voor vuil en is het heel lastig om de auto daarna weer brandschoon te krijgen. Je moet echt schrobben om de lak weer te laten glimmen. Meer dan bij andere auto’s. Ander verbeterpunt is de weergave van de range. Die houdt onvoldoende rekening met een wisselende rijstijl. Bij de weergave van het energieverbruik vind je wel een meer accurate inschatting van het bereik. Laatste puntje van kritiek is de vrij hoge achterzijde. Het is daardoor wat lastig in te schatten hoe dicht de achterligger op je achterbumper zit omdat auto’s al heel snel uit het zicht verdwijnen. Je hebt constant het idee dat er iemand aan het kleven is terwijl dat dus niet zo is.
Heeft Jeff al laadpaalfiles gehad?
Nee totaal niet. Jeff kan thuis laden en dat is voor bijna alle ritten voldoende. Mocht je toch een keer stroom willen tappen dan beschikt Tesla over een eigen netwerk van superchargers met bovengemiddelde laadsnelheid. Tot 900 kilometer range per uur is haalbaar met de 150 kw lader. Meer dan voldoende om binnen 20 minuten weer op pad te zijn met 80% batterijcapaciteit. Zelfs als er veel superchargers tegelijk bezet zijn (dan wordt de laadcapaciteit wat geknepen) sta je nooit langer dan een half uur stil. Het is Jeff nog niet overkomen dat alle laadpalen bezet waren. Vooralsnog dus voldoende capaciteit. Het wachten is ook helemaal geen probleem. Je hebt dan even tijd om te lunchen of een bak koffie te pakken. Of je neemt even de tijd om te browsen op het internet, een spelletje te spelen of even een Youtube-/Netflix-momentje te pakken. Dat kan allemaal via het grote scherm. Ook worden er van elke rit automatisch opnames gemaakt (voor, zijkant, achter). Dus je kunt mooi nog even je gewonnen stoplichtsprintje terugkijken en eventueel downloaden.
Hoe is het verbruik?
Op zich prima. De Tesla komt met een rustige rijstijl best een beetje in de buurt bij de fabrieksopgave. Het gaat ‘mis’ als je 130 of harder rijdt. Dan blijft er van de beoogde 500 kilometer in de praktijk een ruime 300 over. Nog steeds genoeg voor de meeste ritten, maar als je naar Groningen moet zul je dan toch even moeten bijladen. Wat zoals je net las geen straf is. De enige plek waar de auto eigenlijk ongeschikt is, is op de Duitse Autobahn. Bij hoge snelheid gaat de batterij natuurlijk nog sneller leeg. In dat geval kun je beter de oude vertrouwde benzine of diesel pakken of accepteren dat je het iets rustiger aan doet.
Hoe bevalt de AutoPilotfunctie?
Jeff heeft 6.400 euro voor de volledig zelfrijdende besturing afgetikt. Dit is bovenop de reguliere Autopilot Functie die standaard in iedere Tesla is meegeleverd. Met de standaard Autopilot kan de Tesla autonoom rijden binnen dezelfde rijstrook. Met de extra optie kan de Tesla ook van baan wisselen en zit er een automatische parkeerassistent bij. Ook kun je de Tesla laten voorrijden zodat je makkelijker kunt instappen. Leuke functionaliteiten, maar de meerprijs niet waard. Juist het van rijbaan verwisselen gaat niet zo ‘natuurlijk’ als wanneer je het zelf doet. Dat duurt gewoon te lang en levert vaak irritatie op bij je medeweggebruikers. In de praktijk gebruikt hij de geavanceerde functies dus nauwelijks. Over de gewone Autopilot is Jeff wel enorm te spreken. Het systeem laat zelden steken vallen.
Zijn er bijzonderheden te melden?
Ja, Jeff heeft in het begin wat last gehad van windgeruis en dat kwam omdat de linker zijruit verkeerd gekalibreerd was. Dat heeft hij bij een Tesla-store laten doen. Ook heeft hij deurrubbers laten plaatsen om windgeruis verder te minimaliseren. Met succes want de auto is bijzonder stil. Verder heeft Jeff een aantal onderdelen zwart laten wrappen. Ziet er bijzonder fraai uit. Verder blijft het bijzonder dat Tesla zoveel luxe regelt voor een relatief gunstige aanschafprijs. Voor 48k rijd je in de Standard Range versie. Wat dat betreft is Tesla nog echt zonder concurrentie. Ook wat Jeff betreft, de Tesla Model 3 Performance is met afstand zijn beste auto.
Wat vind ik van de Tesla?
Mijn mening is ongewijzigd. Ik ben een Tesla Model 3 fan. Ik verheug me er enorm op om er weer even in te mogen rijden. Deze auto voelt speciaal aan. Niet alleen vanwege de brute kracht maar ook vanwege het interieur. Zo anders dan we gewend zijn. Zo slim ook. Het scherm werkt briljant. Daarnaast heb ik grote waardering voor de rij-eigenschappen van de auto. Het is echt een steengoede auto. Zeer indrukwekkend en bijzonder om mee te rijden. Ik ben heel erg benieuwd hoe de Tesla het in de Eifel doet. Is het daar ook een juweeltje of ga je dan toch het spelen met de versnellingsbak en het laten brullen van de uitlaten missen? Dat gaan we uitvinden als het coronavirus weer (wat meer) is gaan liggen.
Leuk artikel Christian en Jeff!
Ik rijd zelf de LR AWD met FSD en herken veel van jullie lijstje. Toch is er een ding wat ik (en mijn mede Tesla vrienden) niet goed begrijp, dat jullie beide niet overtuigd zijn van one pedal driving! Dat is juist één van de highlights van die geweldige elektrische motor. Fantastisch!
Als mijn vrouw en dochter of andere passagiers meerijden, houd ik ik altijd m’n rechter voet boven de ‘accelerator’ om te doseren mocht t nodig zijn. Werkt perfect en bijkomend voordeel: het scheelt enorm in de remblokken
Enne, die stoplichtsprintjes zijn ook geweldig in een ‘gewone’ LR AWD hoor… menigeen heeft het nakijken :))
Ik rijd met een SR+ en ik ben ook helemaal blij met one-pedal-driving. Ik vind het heerlijk en zelfs primitief als ik dan toch een keer de rem moet gebruiken als het nog wat koud is in de accu 🙂
Het afremmen op de motor kan je na wat gewenning perfect doseren, je kan zorgen dat je nauwelijks afremt of volop afremt. Ik denk dat jullie dat nog eens een kans moeten geven.
Met de andere minpuntjes ben ik het volledig eens, ikzelf zou er nog aan toevoegen dat ik het stuur vrij hard vind en last krijg in mijn handen na een volle dag rijden. En de achteruitrijcamera geeft een vreemd diepte effect, dat heeft mij al een klein deukje bezorgd :s
Teven kleine opmerking: de range houdt zelfs helemaal geen rekening met je verbruik, dat moet je eerder beschouwen als rijbereik aan zuinige rijstijl. De navigatie houdt dan weer rekening moet snelheidslimieten en hoogteverschillen op de af te leggen weg en als je je aan de snelheid houdt is dat erg nauwkeurig.
Thanks voor jullie reacties! Gelukkig heb je de keuze of je one pedal driving wel of niet wilt doen. Voor ieder wat wils 😉
Ik snap dat ik hier over twee compleet verschillende auto’s begin, maar gezien Christian ervaring lijkt te hebben met beide ben ik toch wel even benieuwd naar de voorkeur qua rijplezier: Golf 8 of Tesla Model 3?
Als stuurmansauto is de Tesla de betere van de twee. Zonder twijfel. Als het budget het toelaat zou ik overigens wel voor de Tesla gaan. Golf 8 is overigens wel een uitstekende auto hoor.