Duurtest: Seat Leon Cupra 280 #1
Vorig jaar reden we de Seat Leon Cupra en ik was zo onder de indruk van deze Spaanse furie dat ik zelf ook een Cupra heb besteld. Vrijdag 2 januari heb ik eindelijk de sleutels van mijn Seat in ontvangst mogen nemen. De komende 50.000 kilometer ga ik de auto door en door leren kennen. Hoe staat het met de betrouwbaarheid? Zijn er kleine ergernissen die de relatie laten bekoelen? In dit eerste verslag (kilometerstand 1.500) lees je alles over keuzestress. Want ja, je hebt nogal wat te kiezen bij een nieuwe auto.
Keuzestress 1: welke auto?
Kiezen is nooit makkelijk. Je hebt zoveel keus. Bij BMW Amsterdam zag ik een prachtige gebruikte BMW Z4 35is staan met de juiste kleur en de juiste opties. Ik was het snel eens over de prijs en we moesten alleen nog even een proefritje maken. Een formaliteit. De zescilinder (340 pk/450 nm) is echt een pracht van een motor. Misschien wel één van de fijnste blokken die ik ooit gereden heb. Toch viel de auto af. De auto voelde te zwaar aan, de besturing was niet des BMW’s en het onderstel was niet in balans. Tot op 80% van de limiet een fijne auto, daarboven een draak. De BMW Z4 18i vond ik fijner rijden. Echt waar!
Ik had ook beter moeten weten. Ik ben een hothatch adept. Noem het een afwijking, noem het een verslaving. Ik vind ze zo gaaf. Gewone familiewagens die met wat aanpassingen opeens de klinkers uit de straat racen. Ze zijn agressief en praktisch. Snel en betaalbaar. Ik heb er al meerdere gehad, waaronder een BMW 130i en een Golf 6 GTI. Na de hardcore Renault Megane RS 265 Cup was ik weer toe aan een allrounder. Een auto waarmee je comfortabel op vakantie kunt gaan en tegelijkertijd ook lekker mee kunt hoeken op een bochtige bergweg. Ik heb gekozen voor de Seat Leon Cupra, mede omdat de pk/prijsverhouding het meest gunstig is en de auto is voorzien van een sperdifferentieel. Geen overbodige luxe bij een voorwielaangedreven raket. De Volkswagen Golf GTI, Volkswagen Golf R en Audi S1 vind ik ook geweldige auto’s maar ze zijn simpelweg te duur. Een Focus ST is nooit een optie geweest, dat vind ik geen mooie auto en hij mist een sperdifferentieel. Op de brute Honda Civic Type-R en Ford Focus RS (eind 2015) wilde ik niet wachten.
Keuzestress 2: welke kleur?
De Seat Leon Cupra is zeker geen uitbundige hothatch. Eerder een wolf in schaapskleren. Daar valt best wat voor te zeggen. Zeker in de kleur zwart is dit echt een ultieme ‘sleeper‘. Dat was ook de kleur die ik gekozen had, totdat ik een telefoontje kreeg van de dealer. Of ik toch niet een ‘alorblauwe’ wilde hebben, deze kleur was sinds kort bestelbaar. Ik heb er een nachtje wakker van gelegen, maar uiteindelijk toch besloten dat ik dit moest doen. Een auto mag wel een beetje opvallen. Ik heb absoluut geen spijt. Wat een waanzinnige kleur. Gezien alle positieve reacties zijn de meesten het gelukkig met me eens. Meer verdeeldheid roepen de lichtmetalen velgen op. Niet iedereen waardeert de donkere elementen (onderdeel van Blackline pakket, 250 euro). Ik twijfel zelf ook nog. Ik overweeg om ze helemaal zwart te spuiten (of poedercoaten). Keuzes, keuzes, keuzes! Vanwege het schuifdak hebben we het resterende blauw in het dak zwart laten wrappen (200 euro).
Keuzestress 3: de optielijst
Het ‘Unique Selling Point’ van de Cupra? Je betaalt ‘slechts’ 126,07 euro voor iedere pk. Meer pk voor je euro krijg je nergens anders (correct me if I’m wrong). De 19 inch velgen, sperdifferentieel, full LED-verlichting, alcantara sportstoelen en het DCC (inclusief adaptief chassis) zijn bij de prijs inbegrepen. Toch is het altijd verleidelijk om even door de optielijst te grasduinen. Het navigatiesysteem (550 euro) en de parkeersensoren (535 euro) waren voor mij ‘no-brainers’. Daarna werd het lastiger. Moet je nu wel of niet het Sound System (335 euro) bestellen? Hebben we echt wel een schuifdak (925 euro) nodig? Is je bereik echt veel beter met DAB+ audio (225 euro)? Ik denk/hoop van wel. Ik heb niet gekozen voor het Performance Pack (grotere remschijven, Michelin Cup Sports, andere velgen). De meerprijs van 2.495 euro vind ik te gortig. Net als de ‘bucket seats’ (1.325 euro). Als je van plan bent om het circuit op te gaan, dan kunnen deze opties wel van toegevoegde waarde zijn. De remmen van de standaard Cupra zijn niet zo goed bestand tegen circuitgebruik.
Keuzestress 4: DSG of handbak?
Altijd een lastige keus: kies je voor de handbak of toch de voortreffelijke DSG-versnellingsbak? Een echte kerel hoort toch te schakelen? Het zijn mijn eigen woorden. Toch heb ik gekozen voor de automatische versnellingsbak. Ik wil gewoon eens langere tijd met deze bak rijden. Kijken of het me bevalt. De DSG heeft één belangrijk voordeel ten opzichte van de handbak. Je bent sneller en met de flippers achter het stuur valt er genoeg te spelen. Ik gebruik ze in de praktijk echt vaak. Is de DSG perfect? Nee, de versnellingsbak heeft wel een gebruiksaanwijzing. Wil je schokvrij terugschakelen, dan moet je bijvoorbeeld je voet een klein beetje van het gas halen. Of juist veel gas geven. Dit vergt even gewenning. Omdat ik de auto nog aan het inrijden ben, heb ik de sportstand nauwelijks nog uitgeprobeerd. In het eerstvolgende verslag kom ik hier op terug.
Keuzestress 5: wel of geen motorgeluid uit de speakers?
Een hothatch met nep-motorgeluid? Dat kan niet waar zijn! Wen er maar aan. Dit is de toekomst. Een M5 brult ook uit de speakers. Bij Audi hebben ze zelfs speakers in het uitlaatsysteem verstopt, zodat je diesel ook voor omstanders als een V8 klinkt. Je kunt gelukkig kiezen of je wel of geen versterkt motorgeluid wilt horen. Natuurlijk zeg jij nee. Dat zeggen we allemaal als ik de vraag stel. Het is opmerkelijk dat als ik het extra motorgeluid zonder voorkennis aan mijn passagiers laat horen iedereen enthousiast reageert op het motorgeluid. Ignorance is bless! Toch grappig hoe de menselijke geest werkt. Ik ben er nog niet over uit of ik het prettig of onprettig vind. Voorlopig heb ik het extra geluid uitgeschakeld. Overigens klinkt de auto veel te tam. Een sportuitlaat is echt een ‘must-have’ accessoire op de Cupra. Een hothatch is het aan zijn stand verplicht om indruk te maken op de medemens.
Keuzestress 6: welke instelling is het fijnst voor stuurbekrachtiging en onderstel?
Naast het motorgeluid kun je via de Cupra-knop ook de instellingen van de stuurbekrachtiging en vering wijzigen. Gewoon starten en wegrijden kun je tegenwoordig vergeten. Je moet eerst allerlei menu’s doorworstelen om je auto op smaak te brengen. Het is in de eerste paar kilometers dus vooral veel ‘trial and error’. De keuze voor de besturing heb ik snel gemaakt: ik kies voor de lichtste stand (comfort). In de Cupramodus stuurt de auto zwaarder, maar ook met minder gevoel. Ik moet sowieso wennen aan de besturing. Het is nog te vroeg om mijn definitieve oordeel te vellen (ik heb nog te weinig op de limiet gereden), maar stiekem vind ik de Seat Leon FR fijner sturen. De Leon Cupra voelt ook in comfortstand vrij artificieel aan. Kom ik zeker op terug in de volgende verslagen. Het onderstel heb ik vooralsnog op Comfort of op Sport (middenstand) staan. De meest sportieve Cupramodus vind ik net wat te stug, alhoewel de onderlinge verschillen vrij klein zijn. Het sperdifferentieel heb ik vooralsnog op Cupra staan, ik moet echter nog ervaren wat de verschillen zijn met de normale stand.
Keuzestress 7: wel of niet tunen?
We waren er zeker van. We gaan de Cupra tunen. Natuurlijk is 280 pk/350 nm meer dan bovengemiddeld, maar met ‘stage 2’ kun je zo 385 pk/500 nm uit het blok laten peuteren. Dat is andere koek. Toch twijfel ik. Niet zozeer vanwege de kosten of vanwege garantieperikelen. Ik heb het volste vertrouwen in de duurzaamheid. Ik twijfel of de auto de extra peper daadwerkelijk nodig heeft. In de paar spaarzame momenten dat ik tijdens het inrijden even het gas intrapte was ik aangenaam verrast door de power. Net als die Volvo V40 D4 (190 pk) rijder die een kans dacht te maken. De Leon maakt heel gemakkelijk tempo. Bijna achteloos. Ik ben er bijna zeker van dat deze auto op een rollerbank richting de 300 pk gaat. Belangrijker dan de cijfers: de vermogensopbouw is nagenoeg perfect. Bovenin is de TSI lekker krachtig, maar ook onderin voelt de auto nooit loom aan. Kan dit karakter na de tuning nog behouden blijven? Of blijft vanwege de grote hoeveelheid trekkracht de noodzaak achterwege om toeren te maken en ga je de auto rijden als een diesel? Iets om over na te denken.
Keuzestress 8: de bandenkeus
Onze duurtest Cupra is door importeur Pon op Continental Sportscontact geleverd en niet op de gebruikelijke Bridgestone Potenza’s. Pon is importeur van Continental. Geen gelukkige keus. De Continentalbanden hebben een nogal harde compound. Voor snel bochtenwerk heb ik liever een wat zachter compound, die geven meer grip. De Continentalbanden zijn ook aardige herrieschoppers. Ik was helaas niet zo alert dat ik bij de koop heb bedongen dat de auto op andere banden geleverd zou worden. Let hier dus goed op als je zelf een snelle VAG gaat aanschaffen. Ik moet mijn Continentals dus maar even snel opgummen, dus schrik dus niet als je een blauwe Cupra met veel wielspin ziet wegrijden bij het stoplicht. Iets met nut en noodzaak. In de categorie klein leed constateerde ik dat de auto lichtjes trilde in het stuurwiel boven de 130 kilometer per uur. Dit is door de dealer gelukkig netjes opgelost. Een kwestie van de auto even opnieuw balanceren.
Verdere plannen?
Het inrijden is achter de rug. We kunnen de Cupra voor de leeuwen gooien. De eerste krachtmeting is een ontmoeting met een BMW 130i en een wilde Subura Impreza STI. Twee ‘hete’ soortgenoten van een vorige generatie. Ook nemen we de Cupra mee naar de Eiffel waar we op zoek gaan naar uitdagende stuurmanswegen voor weer een nieuwe ‘Great Drives’. Uiteraard verifiëren we op de Duitse Autobahn nog even de topsnelheid. Je leest in het eerstkomende verslag dus ook meer over de handling en de prestaties. Die heb ik nu slechts sporadisch mogen proeven. Eind maart verwacht ik toch de tuning en de uitlaatmodificatie in te plannen. Waarschijnlijk gaat het wel weer kriebelen. Vermogen went snel en ik ken mezelf te goed. Reken er maar op dat die chip waarschijnlijk wel gaat komen.
Factsheet:
Kilometerstand: 1.572
Gemiddeld verbruik afgelopen periode: 1 op 10,5
Bijzonderheden: trilling tijdens rijden, kleine schade aan stuurwiel (bij aflevering). Beide onder garantie opgelost.
Ik heb de wagen nu ook een maand of 5 en ben wel wat gewoon (gti/rs) en moet zeggen prijs/kwaliteit kan er niks aan tippen ik heb de wagen full option 5 deurs/dsg enkel geen schuifdak kunnen kopen voor ca 32000€! Er komt volgende maand een milltek onder omdat het geluid wat tegenvalt inderdaad. Voor de rest volg in je meningen ook 🙂
Mooi verslag. Mijn Cupra komt waarschijnlijk eind februari/begin maart binnen. Ik blijf je volgen.
@Davy: laat je ook met een Milltek goed informeren over de geluidswinst. Is niet automatisch het geval. Je zult echt iets met je dempers moeten doen.
@Harry: hij rijdt fantastisch. Succes met wachten 🙂
Ik heb de catback non res genomen zal wel iets schelen met stock zeker?
Ja. Uiteraard. En anders kun je altijd nog de middendemper verwijderen.
“Uiteraard verifiëren we op de Duitse Autobahn nog even de topsnelheid.”
🙂 252KM/h op GPS. 265 op teller. Veel meer zat er bij mij niet in. Was afgelopen zomer op een warme dag. De wereld vliegt aan je voorbij. Gelukkig niemand anders op de snelweg. Veel succes met jou poging!
De begrenzer grijpt in bij 272 op teller (bron: Autovisie en vele Youtube filmpjes) :). Op een koudere dag kun je dat ook halen 😉
Zo net de milltek eronder, pijpjes mooier dan de originele! Sound subliem meer dan genoeg want de hoofdjes draaien en bij het schakelen een flinke knal! Milltek non res catback
Cool! Heb je ook een filmpje zodat we mee kunnen genieten?
Als het stopt met sneeuwen ga ik eentje maken, echt prachtige sound, voor sommigen iets te luid misschien (zoals mijn vrouw) 🙂
Mooi Stuk !.. Ik zie het volgende verslag graag snel verschijnen ! 🙂
Opmerking: tegenliggers en voorliggers knipperlichten dikwijls omdat ze de leds te fel vinden/strooilicht 🙂
Na een dagje zandvoort met pon heeft mijn cupra laten zien wat hij kan. Kost wel een laagje rubber en het smaakt naar meer. Om die reden heb ik het initiatief genomen om een cupraclub op te richten. De bedoeling is dat dit gratis is en blijft, maar dat we wel samen tuningen, uitlaten, circuitdagen kunnen regelen met korting. Samen staan we sterker. Zie http://www.cupraracing.nl
Leuk initiatief. Ik ga me direct aanmelden.