Duurtest SEAT Leon CUPRA R: de allerlaatste kans?
Ik heb een probleem lieve Driveaholics. En dat probleem is de Ford Fiesta ST. Ik ben hoteldebotel en het duurt nu al 3 maanden. Vlinders in de buik, ik teken hartjes. Het gaat niet weg. Ik moet die auto uit mijn systeem krijgen. Het slaat nergens op. Een driecilindertje. Een Fiesta. Liefde zuigt en is irrationeel maar dit gaat echt te ver.
Dus wat moet ik doen?
Een einde maken aan mijn eigen waanzin! Dat kan maar op één manier. Een volle dag sturen in de Eifel met mijn eigen SEAT Leon CUPRA R. Dat is er maar beperkt van gekomen dit jaar. Iets met corona. Maar we mogen en kunnen weer. De SEAT Leon CUPRA R moet het medicijn zijn tegen dit Fordje! Na deze rit moet ik me niet meer druk maken om die Fiesta. De SEAT Leon CUPRA R was niet voor niets in 2018 de snelste voorwielaangedreven auto op de Nürburgring. Dit is een speciale. Niet alleen omdat het een ‘limited edition’ is (6 stuks in Nederland geleverd) maar ook omdat het vrij compromisloze auto is. Duidelijk scherper dan andere broertjes uit de VAG fabriek. En bijna twee keer zoveel vermogen als de Ford Fiesta ST. Met dank aan JD Engineering ramt de SEAT Leon CUPRA ruim 390 pk en 500 newtonmetertjes op het asfalt. Dus op naar de Duitse Eifel. Zelfde parcours, andere auto. Examentijd. De locatie is perfect. Een waar stuurmansparadijs en doordeweeks zo goed als uitgestorven. De laatste kans voor de SEAT om te laten zien uit welk hout hij gesneden is.
Wat zijn de verschillen tussen de SEAT en de Ford?
Die twee auto’s hebben echt een ander DNA. De Ford Fiesta ST is een enorm toegankelijk feestbeest waar je heel makkelijk mee kan spelen, glijden en smijten. Een kleine, lichte en handzame auto. Een puppy die je grasmat omploegt en je daarna ondeugend grijnzend staat aan te kijken. De CUPRA R is veel meer een dobermann. Veel serieuzer, gespierder en als ie bijt ook veel effectiever. Dit is niet spelen, dit is vastbijten in het asfalt. Het sperdifferentieel werkt zo goed dat je in krappe bochten gewoon volgas kunt geven. Zelfs met het ESP aan word je niet afgeremd als je dit doet. Met het ESP in standje uit trek je wel wat meer sporen op het asfalt maar blijf je als bestuurder altijd in controle. Het is geen moeilijke auto om te rijden, omdat je gewoon altijd gas kunt geven. Mocht je het heel bont maken en onderstuur hebben, dan kun je gas lossen en ga je vrolijk weer verder. Easy-peasy. Je proeft het DNA van totale performance in de auto. Ieder boutje, ieder elementje is aangepast op het leveren van maximale prestaties. Spelen en glijden is voor puppies. Dit is een auto waarmee je op dit soort wegen ‘supercars’ kunt pesten.
Dus alles goed?
Eeeuhhmmmm nee. Precies daar wringt het ook een beetje. Eigenlijk is 400 pk te veel van het goede in de Eifel. Of 300 pk. Zelfde laken een pak. Meer is in dit geval niet beter. Je gaat heel erg snel heel erg veel te hard. Dit is op het randje van asociaal. Op krappe wegen, of op slecht asfalt moet ik me toch net wat te vaak inhouden want ik wil niet dat andere mensen last hebben van mijn hobby. Ik moet – noodgedwongen – een klein beetje met de handrem op rijden. Met het passeren van de tijd begint er een knagend gevoel te ontstaan. Hoe leuk en goed de auto ook is, deze rit was leuker geweest in de Ford Fiesta ST. Zonder twijfel. En dat beweer ik met droge ogen terwijl ik een topdag heb gehad. Natuurlijk is het leuk om met bijna 300 kilometer per uur over de Duitse Autobahn te denderen, maar dat is inmiddels ook wel een gevalletje ‘been there done that’.
En nu?
Met een dubbel gevoel keer ik huiswaarts. Vol energie na een intense dag sturen. En vol bewondering over de SEAT. Geen slag verkeerd gegeven. Altijd leveren en overal performance. Het is een bijzonder indrukwekkende auto. Maar ik heb geen enkel moment in mijn broek gepist van het lachen. Dubbel gelegen van plezier. En in de Ford Fiesta ST was dat het wel het geval. Mijn rit in de Eifel met die auto was mijn leukste autodag ooit. Terwijl ik met hoge snelheid noordwaarts dender hak ik de knoop door. De SEAT gaat er uit en die Ford moet er komen. ‘No matter what it takes’. En dat is wat er gebeurd is lieve Driveaholics. De Ford staat inmiddels op mijn oprit. Zo snel kan het gaan.
Eerdere verslagen:
- Op vakantie met de CUPRA R
- Autoruil: een weekje met de CUPRA R
- Chiptuning
- SEAT Leon CUPRA R vs Volkswagen Golf GTI TCR
- De eerste indrukken
ps…Dit is nog niet het afscheid van de SEAT Leon CUPRA R op onze site, want binnenkort volgt nog een verslag van een meeting met een CUPRA R van een generatie eerder.
Welke auto je ook rijd…blijf vooral schrijven!
Iedere keer weer lekker om te lezen en informatief voor de liefhebber.
Succes met de Ford ik kijk uit naar de eerste ervaringen.
Gr Pieter
Tnx! Zal ze zeker hier blijven delen.
Die asbakjes worden steeds kleiner, of je kiepert ze sneller vol. Een volle asbak is immers voor de ultieme driveaholic het sein om een nieuwe uit te gaan zoeken….
Tsja. Een snelle auto sneller maken en vervolgens klagen dat ‘ie eigenlijk te snel is… zo wordt de houdbaarheidsdatum van iedere auto ernstig verkort…
Ben benieuwd wanneer de ST het veld gaat ruimen voor een KIA RS of een Dacia GT…. maar houd vol en blijf lekker schrijven….
Kunnen we binnenkort nog een artikel verwachten over het do or don’t van het wrappen van een auto?
Ha Frank,
goed idee. Ga ik eens op broeden.
Ik lees bijna overal dezelfde grandioze successen over de Fiesta ST. Dat de Fiesta ST zelfs leuker is dan een getunde Cupra R is fenomenaal. Je hebt me razend benieuwd gemaakt om de Fiesta ST eens te proefrijden. In België heb je al een nieuwe Fiesta ST voor een goede 20.000 euro (met korting).
In België rijd je ook een Mustang V8 voor 45 of 50k? Ik moet toch maar eens gaan emigreren ;).
Altijd welkom 🙂 Voor 46k rijd je in België inderdaad met een nieuwe Mustang V8 (zonder korting)
Tnx! Jij ook veel plezier met je Mini :).
Gefeliciteerd met je keuze! Je volgt mijn filosofie: Less is more.
Wow. Wat n verhaal. Maar dat is wel waar je als driveaholic naar op zoek bent, emotioneel geraakt worden door n auto. Dus als dat gebeurt is: goeie keuze.
En het leuke rijden gaat niet om pure snelheid, maar idd die smile op je gezicht die de hele dag blijft staan. Ik had hetzelfde gevoel met de Mini Clubman. Ik kan niet wachten tot ie geleverd wordt.
Veel plezier met je Fiesta.