Duurtest: SEAT Leon CUPRA R – de eerste indrukken

De koning is dood. Leve de nieuwe koning. Ik heb inmiddels al 5.000 kilometer in de duurtest SEAT Leon CUPRA R achter de rug en kan het niet laten om de auto steeds maar weer te vergelijken met de BMW M140i die ik hiervoor reed. Hoe doet de SEAT het ten opzichte van de BMW?

Leon CUPRA R vs BMW M140i

Oud vs nieuw!

Wat vind ik van het uiterlijk en de uitstraling?

Dit is één van de redenen dat ik de SEAT gekocht heb. Persoonlijk vind ik de SEAT echt twee tandjes bruter. De koperkleurige elementen, de velgen, de carbon onderdelen (voorspoiler en achterspoiler), de bredere wielkasten maken de SEAT Leon CUPRA R tot een zeer opvallende auto. Qua uitstraling is de BMW M140i wat meer ingetogen. De uiterlijke verschillen met een BMW 116i met M-pakket zijn klein terwijl de SEAT Leon CUPRA R echt een ‘one of a kind’ auto is. Ik ben totaal verliefd. Dat geldt niet altijd voor anderen. Met name de ‘badgelovers’ hebben wat meer moeite hebben met de – in hun ogen – stap terug van een BMW naar een SEAT.

SEAT Leon CUPRA R

Het uiterlijk is vrij extreem. Love or hate.

Welke auto heeft mooiste interieur?

De BMW wint glansrijk het onderdeel ‘multimedia’. Het iDrivesysteem in de BMW is veel makkelijker te bedienen, heeft meer functies en de navigatie is veel accurater dankzij het Real Time Traffic Information. De SEAT heeft de neiging om files pas te detecteren als je er al in staat. Heel snel Android Auto installeren dus. De lage zitpositie is ook een plusje in de BMW, alhoewel ik daar ook vaak in de knel zat met de middenconsole. In de SEAT hebben mijn armen wat meer ruimte en dat is prettig. De bucketseats in de SEAT zitten overigens formidabel, zelfs nog een tandje beter dan de sportstoelen in de BMW. Qua afwerking en materiaalgebruik een gelijkspel. In de BMW vind je iets mooiere materialen, maar de SEAT is vrij van rammeltjes en details als het alcantara stuurtje en de brute bucketseats doen echt iets voor de beleving.

Interieur SEAT Leon CUPRA R

Alcantara stuurtje, gave bucketseats en koperen accenten krikken de boel wat op.

Welke van de twee zuipt het meest?

Een viercilinder versus een zescilinder, dan is het resultaat voorspelbaar toch? Nee. De BMW M140i is de zuiniger auto. Of ik nu langzaam tokkel of de turbo flink laat werken, de BMW is in alle gevallen steeds iets zuiniger. Bijzonder, want op papier zou de SEAT zuiniger moeten zijn. De BMW heeft zijn eco-zege te danken aan de achttrapsautomaat. Onze duurtest SEAT Leon CUPRA R moet het doen met een DSG-6 en dat betekent dat het toerental fors hoger is. Ik ben benieuwd of de ‘oude’ M140i in de praktijk ook zuiniger is dan de nieuwe viercilinder M135i. Ik denk het oprecht van wel, downsizing zuigt.

Foto tanken BMW M140i

Als je met de BMW rustig rijdt valt het verbruik mee.

Welke is sneller?

De 300 pk/380 nm sterke SEAT Leon CUPRA R is een buitengewoon rappe auto. 80-120 km/h in 2.9 seconden en 100-200 km/h in 12.8 zijn geweldige sprinttijden. Maar geen match voor de BMW M140i die respectievelijk 0.3 seconden en 1.9 seconden sneller is. De sprint van 0-100 is helemaal geen vergelijk omdat een voorwielaangedreven auto natuurlijk veel tractieproblemen heeft. Een easy win voor de BMW dus, op één onderdeeltje na. De snelheidsbegrenzer is bij de SEAT veel ruimhartiger ingesteld. De BMW liep bij 248 (257 op teller) in de begrenzer terwijl de CUPRA pas bij 262 (272 op teller) wordt afgeremd. Desondanks is de BMW de rapste van de twee en wint de BMW dit onderdeel.

 

Wat zijn de verschillen in motorkarakter?

Grizzlybeer vs hongerige wolf. Ik denk dat deze vergelijking wel passend is. De zescilinder is de grizzly en de 2.0 TSI uit de CUPRA is de hongerige wolf. Nee, onzin, de motor van de BMW M140i is beiden. Onderin is het een grizzlybeer. Altijd kracht, een heerlijke grom en gewoon grof geweld als de zes-in-lijn in je rug beukt. Maar hij kan ook een wolf zijn en echt agressief uithalen als je de motor tot de 7.000 toeren laat doordraaien. Dan verandert de grom in een heerlijke gil en zit je met een big smile achter het stuur. De beste motor die ik ooit heb gehad. En wat ga ik die asociaal luide starts missen, als de uitlaat besluit dat het goed is om even wat extra herrie te maken. Het gebeurde me zelfs een paar keer dat ik in een parkeergarage het alarm van een nabij geparkeerde auto activeerde. Au ;).

Het hart van de BMW M140i. De goddelijke zescilinder.

En de SEAT?

De motor van de SEAT Leon CUPRA is uiteraard geen match voor deze prachtige zescilinder maar desondanks is de 2.0 TSI een hele fijne motor. De fijnste viercilinder in het segment wat mij betreft. Geen grizzly wel een wolf. En dat heeft te maken met het gemak en plezier waarmee deze motor toeren draait. Het loont echt om vol door te halen tot de toerenbegrenzer. Op de Landstrassen erg fijn als je van bocht naar bocht danst en de motor hoort schreeuwen. Qua geluid is het een stap terug maar er blijft genoeg te genieten over. De CUPRA R produceert een lekker agressieve snerp en de uitlaten produceren een heerlijke bak herrie. Vooral de keiharde DSG-scheten bij het opschakelen zijn spectaculair, net als de knetterharde salvo’s als je terugschakelt of gas loslaat. Het geluid is wat minder verfijnd en mooi maar zeker niet minder spectaculair. Kritiekpuntje is het (extra) geluid wat uit de speakers komt. Dat irriteert vooral en laat ik binnenkort uitschakelen. Zonder de speakerhulp klinkt de motor juist veel potenter! 

Motor SEAT Leon CUPRA R

Deze 2.0 TSI is één van de fijnste viercilinder op de markt. Maar geen match voor de zes-in-lijn.

Welke automatische versnellingsbak is beter?

Zonder twijfel die in de BMW. Allereerst vanwege het hogere aantal verzetten (8 vs 6) maar ook omdat de versnellingsbak uit de BMW zo voortreffelijk anticipeert op je rijstijl. Die bak neemt altijd de juiste beslissing terwijl de DSG wel eens een steekje laat vallen. Zeker in S mode vind ik de DSG veel te nerveus en onnodig lang in toeren hangen. Ok, de DSG schakelt misschien een tikje sneller terug maar daar staat tegenover dat de DSG-versnellingsbak wel eens moeite heeft om soepel weg te rijden als je na een verkeerslicht of kruising weer gas wilt geven. Je hoort me niet zeggen dat de DSG-versnellingsbak slecht is, maar de BMW-bak is gewoon beter. Jammer overigens dat de CUPRA R niet met de nieuwe DSG-7 is geleverd. Dat was gunstig voor het verbruik geweest.

SEAT Leon CUPRA R en BMW M140i

RWD vs FWD. Twee totaal verschillende concepten.

Welke auto is meer geschikt voor het ‘Autobahnbrennen’?

Beide auto’s hebben op dit gebied hun specifieke plussen en minnen. De BMW blinkt uit op hoge snelheden maar is wel heel erg gevoelig voor spoorvorming. De SEAT is een tikje minder comfortabel, maakt wat meer herrie maar biedt wel weer wat meer beleving omdat de auto wat meer communiceert met me. En natuurlijk heeft de SEAT een hogere topsnelheid terwijl de BMW erg fijn op koppel te rijden is. Voor beide auto’s is wel wat te zeggen en met allebei is het genieten geblazen als je rechtuitblaast. Ik houd wel van een beetje beleving aan boord. Dat niet alles wordt weggefilterd en dat je voelt/merkt dat het hard gaat. Dit onderdeel is een gelijkspel.

 

Hoe doen de auto’s het op de Landstrassen?

Voor een goede vergelijking heb ik met de SEAT meteen een mooie rit in de Eifel gemaakt. Op de Landstrassen komen de verschillen tussen de auto’s heel sterk naar voren. Natuurlijk vanwege de layout. De BMW heeft achterwielaandrijving en de SEAT voorwielaandrijving. Dat betekent iets voor je rijstijl. De BMW reed ik wat meer behoedzaam omdat de kont natuurlijk makkelijk loskomt. Zeker met zoveel vermogen. Voor mij was de sport om net op die grens te zitten zodat ik optimaal kon profiteren van de sperwerking. Een heel dun lijntje en als ik hem vond was de beloning groot. Wel moet je wat meer nadenken wanneer en hoeveel gas je geeft. Bij de SEAT is dat anders, mits het droog is. Dan haalt het geen moer uit wat je doet. Dankzij het sperdifferentieel kun je op droog asfalt zo goed als altijd ‘volle polle’ gaan. Razendsnel wordt de tractie verdeeld over de voorwielen en trekt de auto naar binnen. Natuurlijk is er onderstuur als beide voorwielen de strijd verliezen maar die grenzen liggen zo ver weg. Niet normaal.

Foto zijkant SEAT Leon CUPRA R

De koperkleurige accenten zijn exclusief voor de CUPRA R.

Kan de SEAT nog een beetje met de billetjes schudden?

Een klein beetje. Als je heel hard forceert (lift-off overstuur) schudt de CUPRA eens een beetje maar dat is het dan ook wel. Bij de BMW is dat totaal anders. Daar is het kleinste beetje gas genoeg om de zaak in beweging te krijgen. Tractie is de sleutel in de SEAT. Waar ik in de BMW het gaspedaal met beleid moet hanteren kan ik in de SEAT iedere bocht aanvallen. Geholpen door de enorm directe besturing. Bij de BMW zit er altijd een klein beetje vertraging in de respons en is het stuurgevoel veel minder fijn. Daarnaast voelt de BMW veel zwaarder aan. Dat is niet het geval, maar zo voelt het wel. De SEAT is op de Landstrassen echt een klasse beter. Neem ook de remmen. Die hebben een veel agressievere bite. Zoals de hele auto agressiever aanvoelt. Competenter, scherper en dus ook leuker. Dit is echt het terrein waar de SEAT uitblinkt en waar de BMW M140i altijd een klein beetje tegenvalt.

Remmen SEAT Leon CUPRA R

Deze remmen zijn geleend van de Audi RS3.

Wat verschilt nog meer?

De SEAT is ruimer en praktischer. Vooral achterpassagiers profiteren van meer ruimte. Qua bagageruimte verschillen ze niet veel, wel is de laadopening van de SEAT wat onhandig hoog. Qua kosten is de SEAT de goedkopere van de twee. Los van de aanschafprijs ben je bij de SEAT minder kwijt aan verzekering en onderhoud. De BMW is niet per se een extreem dure jongen, maar kost net even dat beetje extra. Niet voor niets is BMW premium. Daar betaal je ook voor. Wat ik in de SEAT ook fijn vind is de mogelijkheid om de auto helemaal individueel te configureren (motor, demping, besturing, versnellingsbak). In de BMW was dit maar beperkt mogelijk.

Foto SEAT Leon CUPRA R

De SEAT is de fijnste stuurmansauto.

Welke is beter?

Als je de onderdelen op een rij zet wint de BMW M140i de meeste onderdelen. Zo simpel is het niet. De SEAT Leon CUPRA R is namelijk een veel fijnere stuurmansauto. Voor veel mensen verrassend, want de BMW heeft achterwielaandrijving. De heilige graal. Ik vind dat niet zo relevant. Performance is het sleutelwoord van de SEAT Leon CUPRA R en dat voel je aan alles. Aan de besturing, aan de remmen en aan het onderstel. Dat DNA maakt de SEAT zo bijzonder. De (kleine) prijs die je betaalt als het gaat om comfort en brandstofverbruik accepteer ik gelaten. De BMW M140i is veel meer een allrounder. Soepeler, meegaander en luxer. Een Gran Turismo. Ik kies nu voor de SEAT, ook omdat ik weer toe was aan een meer heftige hothatch. Waarschijnlijk verlang ik hierna weer naar meer comfort en luxe. Voor nu is de SEAT Leon CUPRA R dus mijn nieuwe koning. Ik heb nog geen seconde spijt gehad. 

Bijzonderheden

Kilometerstand: 24.500
Verder geen bijzonderheden. De SEAT heeft nog geen slag verkeerd gegeven. Daarom ga ik snel naar JDEngineering voor een lekker vermogenskuurtje. #zinin

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

8 reacties

  1. Nathan schreef:

    Wordt het een stage 2 of stage 3? Ben al benieuwd naar het tuningverslag. 🙂

  2. Nathan schreef:

    Dan kom je op ongeveer 385 pk uit.
    Stage 2 is toch normaal bij de cupra rond de 400 pk?

  3. Dan schreef:

    Beide auto’s spreken mij niet aan, zien er te ‘doorsnee’ uit. Test : parkeer ze bij de IKEA.
    Zonder je afstandbediening te gebruiken en de richtingaanwijzers te laten knipperen vind je ze niet terug. Pk’s is niet alles wat telt. Of je vind het leuk om auto’s af te bluffen bij een stoplicht. Als ik mijn auto parkeer en ik kijk terug, dan moet wat ik zie mij blij maken, anders hoeft het niet.

  4. Richard schreef:

    Mooi geschreven weer en geweldig dat de Seat toch weer wint. Persoonlijk vind ik de alor blauwe kleur die je in 2015 had en ik nog steeds heb wat opvallender, aangezien je ze echt nooit ziet rijden in de kleur.

  5. Christian Schilder schreef:

    Zonde dat ze die kleur inmiddels niet meer leveren. Idd prachtige kleur!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten