Duurtest: SEAT Leon CUPRA R – chiptuning

Je hebt het vast al wel op onze Facebook of Instagram pagina’s meegekregen. Onze duurtest SEAT Leon CUPRA R heeft wat extra pepertjes onder de motorkap gekregen bij onze vrienden van JD Engineering. Wat betekent de chiptuning nu in de praktijk?

SEAT Leon CUPRA R op rollerbank

Op de rollerbank

Hoeveel extra pepertjes?

Het vermogen is nu 391 pk en 511 nm. Bijna exact hetzelfde als mijn eerdere duurtest SEAT Leon CUPRA en dan ben ik nog niet eens helemaal losgegaan. Ik heb nu gekozen voor een stage 1+. Naast de chip op maat heb ik een VW Racing Turbo intakepipe en een K&N panelfilter laten installeren. Met een stage 2 (inclusief downpipe) ga je over de 400 pk en met stage 3 (andere turbo) zelfs richting 460 pk. Dan kun je zelfs in de vierde versnelling nog wielspin genereren zoals ik eerder mocht ervaren. De reden dat ik niet voor stage 2 ben gegaan is dat genoeg ook een keer genoeg is. Het enige verschil met stage 2 is eigenlijk alleen de downpipe. Financieel best een stevige kostenpost (1.000 a 1.200 euro) voor relatief weinig peekaatjes (10 a 20 pk max). O ja, voor de ‘pk fanatics’. De auto was getankt met Aral 102 Ultimate. Met RON 98 heb je zo 10 pk minder.

Zie hoe mooi de vermogensopbouw is!

Kunnen mijn voorbanden dit nog wel aan?

Nee, dat is echt wel een issue bij een voorwielaangedreven auto. Natuurlijk, met de juiste band blijft het leefbaar maar ik zou het toch fijn vinden wanneer mijn voorbanden langer meegaan dan 5.000 kilometer. Gelukkig heeft JD Engineering daar een oplossing voor, de zogenaamde ‘powercontroller’. Het vermogen in de eerste twee versnellingen is geknepen naar ongeveer 260 pk. Ik ben bewust iets onder het standaardvermogen gaan zitten omdat ik bochtuit gewoon maximale tractie wil. In de derde versnellingen komt het volledige vermogen los en breekt de hel los. Het is erg leuk als je van 2 naar 3 doorschakelt. Dan voel je echt een extra beuk in je rug. Qua motorkarakteristiek is er niet veel gewijzigd. De 2.0 TSI is en blijft een motor die nog steeds graag toeren draait. Alleen heb je nu bij alle toeren gewoon meer power. Dus je kunt nu ook heel fijn op koppel surfen. Zoals ik gewend ben van JD Engineering (dit is auto nummer 4 die ik daar heb laten chiptunen) is de vermogensopbouw voortreffelijk. Geen piekjes, dipjes, haperingen of andere ellende. Absolute topkwaliteit! Laat je bij chiptuning niet teveel leiden door de laagste prijs. Goedkoop is vaak ook duurkoop

 

Welke ‘mods’ heb ik nog meer laten uitvoeren?

Uiteraard is de DSG versnellingsbak ook onder handen genomen. De versnellingsbak schakelt in sportstand wat vroeger en in normale stand schakelt de bak weer ietsjes later. Vooral in S stand rijdt de auto nu veel minder nerveus. Ook zijn de schakeltijden nog sneller en is de koppelbegrenzer wat verhoogd. Fijne upgrades! Het uitzetten van de ‘sound actuator’ is wat mij betreft de fijnste modificatie. Geen overdreven speakergeluiden meer. Nu alleen nog puur motor- en uitlaatgeluid. Heerlijk! De auto klinkt nu zoveel beter en tegelijk rustiger. De irritante hoofdpijn veroorzakende brom is eindelijk ook weg. Uiteraard heb ik de start-stop ook maar meteen uitgeschakeld en is de snelheidsbegrenzer (272 op teller/262 GPS) ‘overruled’.

Motorruimte SEAT Leon CUPRA R

De aanpassingen zijn subtiel. Het resultaat is beestachtig leuk!

Wat betekent het extra vermogen in de praktijk?

Dat je in theorie 300 kilometer per uur op de teller kan aantikken op de Duitse Autobahn. Dat heb ik nog niet gedaan, maar het gemak waarmee de auto naar 280 accelereert is indrukwekkend! Je voelt het extra vermogen natuurlijk direct, maar als autofreak wil ik natuurlijk ook weten wat de verschillen zijn in de verschillende versnellingen. Meten = weten tenslotte. De 0-100 sprint vind ik zinloos bij een voorwielaangedreven auto, dus heb ik twee onderdelen gemeten. De sprint van 80 naar 120 (gemak waarmee je inhaalt) en die van 100 naar 200 (Autobahnsprintjes). Uiteraard met de zeer nauwkeurige Dragy app.

 

Wat zijn de sprinttijden?

Snelheid Voor tuning Na tuning
80-120 in 3 2.90 sec 2.34 sec
80-120 in 4 3.70 sec 2.83 sec
80-120 in 5 4.85 sec 3.72 sec
80-120 in 6 6.30 sec 5.02 sec
100-200 in S 12.78 sec 9.80 sec
100 – 200 in 4 en 5 13.55 sec 10.07 sec
100-200 in 5 15.19 sec 11.54 sec
100-200 in 6 19.76 sec 15.43 sec

Wat valt op?

Dat de auto bij alle onderdelen significant sneller is. Ongeacht de versnelling. Als de turbo meeblaast zet de auto echt gigantische stappen. Van 80 naar 120 is de auto absurd rap. Een BMW M5 Competition is maar 0.2 seconden sneller bij deze exercitie. Natuurlijk zijn deze auto’s op hogere snelheden wel iets rapper, maar een sprinttijd van 100 naar 200 onder de 10 seconden blijft indrukwekkend. Ik schat in dat deze SEAT dan gelijkwaardig is aan auto’s als de BMW M4 (430 pk) en Audi RS4 (450 pk). Die auto’s hebben iets meer pk’s, maar wegen natuurlijk ook meer. Ik kom er vast nog wel een keer eentje tegen op de Autobahn.

Remschijven SEAT Leon CUPRA R

Dikke Brembo’s maar al wel versleten.

Verder nog bijzonderheden?

Ja. Meteen na aanschaf van de SEAT heb ik opgemerkt dat de remmen trilden. Na onderzoek bleek dat de schijven en blokken versleten waren. Best rap en ook wel een beetje zorgwekkend. Ze worden nu onder coulance vervangen. Ik ga uiteraard in de gaten houden hoe lang de nieuwe het volhouden met mijzelf als bestuurder. Ik weet natuurlijk niet hoe de remmen voorheen zijn gebruikt. Wat ik wel weet is dat ze dezelfde remset monteren als op een Audi RS3. Is dat niet de auto die zo berucht is vanwege remproblemen? Ook iets om in de gaten te houden dus. Tevens heb ik maandag mijn eerste beurtje. Ik verwacht verder geen bijzonderheden.

Kilometerstand: 26.500
Brandstofverbruik: blijft schommelen tussen de 1 op 9 en 1 op 11. Niet anders dan voor de tuning.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. jaap de groot schreef:

    hoe is het met het olieverbruik?

  2. jaap de groot schreef:

    is de cupra ook nog standaard gemeten . had hij net als je M 140i ook ruim 10% meer vermogen ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten