Duurtest: Seat Leon Cupra 280 #3
Het grootste nieuws de afgelopen periode was de stage 2 tuning bij JDEngineering. Dankzij de chip op maat, pipercross luchtinlaat en de Milltek uitlaat mogen de voorwielen nu 393 pk en 512 nm verwerken. Porsche bezitters opgelet: het jachtseizoen is geopend!
De resultaten van deze tuning?
Dat is natuurlijk de grote vraag! Jullie zullen natuurlijk ook erg benieuwd zijn naar de verschillen, dus heb ik de stopwatch er eventjes bij gepakt. De tijden tussen haakjes zijn van voor de tuning. De metingen zijn bij vergelijkbare omstandigheden uitgevoerd. Uiteraard heb ik de verschillende sprintjes meerdere keren gedaan om een zo betrouwbaar mogelijk beeld te krijgen.
0-100 km/h: 5,4 sec (5,9 sec)
80-120 km/h in 3e versnelling: 2,3 sec (3,0 sec)
80-120 km/h in 4e versnelling: 3,0 sec (4,1 sec)
80-120 km/h in 5e versnelling: 4,1 sec (5,8 sec)
80-120 km/h in 6e versnelling: 6,5 sec (7,1 sec)
100-160 km/h in 3e/4e versnelling: 4,8 sec (6,2 sec)
100-160 km/h in 4e versnelling: 4,7 sec (7,3 sec)
100-160 km/h in 5e versnelling: 6,0 sec (9,3 sec)
100-160 km/h in 6e versnelling: 8,6 sec (12,0 sec)
Wat valt op?
- De auto is echt significant sneller geworden.
- Een sprinttijd van 2,3 seconden van 80 naar 120 km/h is echt fenomenaal snel. Er zijn niet veel auto’s die in staat zijn je bij te houden. Bij dit soort sprintjes profiteer je optimaal van het lage gewicht en het hoge vermogen/koppel.
- De standaard Cupra is op zijn best in hoge toeren (zie de sprinttijd 100-160 in 3e en 4e versnelling). De gechipte Cupra levert zijn piekvermogen vanaf een lager toerental en houdt dit langer vol, wat in de praktijk betekent dat je vanaf 100 km/h de 3e versnelling zelfs kunt overslaan.
- De tijdswinst bij de sprint van 80 naar 120 km/h in de zesde versnelling is relatief klein. De oorzaak is dat de turbo pas bij 95 km/h gaat meeblazen. Je profiteert dus beperkt van de extra kracht. Je ziet bij de sprint van 100 naar 160 in zesde versnelling dat het verschil wel weer ruim 3 seconden bedraagt omdat de turbo dan meeblaast.
- De winst van 0-100 is vrij gering omdat je zeker in de eerste versnelling te weinig grip hebt.
Wat merk je ervan in de praktijk?
Puur ongeloof. Dat komt het eerste in me op om mijn emoties te beschrijven. De auto voelt zo veel sneller aan. Agressiever. Bruter. Het gemak waarmee je andere auto’s declasseert is echt verbijsterend. De snelheid, de extra punch, het is indrukwekkend en ik krijg er geen genoeg van. Uiteraard zijn de vermogensopbouw en gasrespons tiptop in orde, zoals je van JD mag verwachten. De Seat Leon Cupra 280 was al een snelle auto, maar met de tuning maak je een gepaste entree in de koningsklasse. Een paar voorbeelden. Een Porsche Boxster S (310 pk) was kansloos. Een BMW M5 (507 pk) moest vol trappen om me een neuslengte voor te zijn bij een 100 naar 220 sprintje. De eigenaar van een Porsche 996 turbo (420 pk) keek vreemd op toen hij zag dat die blauwe Seat hem kon volgen. Ok, ik zat wel in zijn slipstream, maar toch. Tegelijk met de tuning is ook de snelheidsbegrenzer verwijderd. Loopt de stock Cupra bij 272 km/h op de teller in de begrenzer (de laatste kilometers kosten wat meer moeite), de gechipte Cupra loopt zonder moeite door naar 288 op de teller. En er zat nog rek in! Het gemak waarmee je in Duitsland snelheden van 250 + aantikt is verbijsterend. In het onderstaande filmpje zie je hoe de Cupra naar 280 km/h loopt.
Wat is het effect van de Milltek uitlaat?
Qua prestaties zit het goed, dat kunnen we ook zeggen van de sound. Weg is het namaakgeluid, weg is het artificiële gevoel van sportiviteit. De Milltek uitlaat heeft de regie overgenomen, zonder dat je knettergek wordt. Het dreunen blijft gelukkig binnen de perken. Wel word je getrakteerd op lekkere plofjes en uitlaatgepruttel (mits de motor in sport- of Cuprastand staat) en een altijd aanwezige donkere en dreigende brul. Blijft het geluid binnen nog enigszins in de perken, in een tunnel speel je de hoofdrol als je de auto vooruit vuurt. Ook is de auto voor omstanders en andere automobilisten duidelijk hoorbaar. Gaaf! Of je nu gaat tunen of niet, een sportuitlaat is echt een must have optie voor iedere Cupra. Het geeft zoveel extra plezier en beleving.
Krijgt de Cupra het vermogen nog wel op het asfalt?
We hebben geconstateerd dat de auto op de Autobahn met de besten mee kan, maar krijgt de Cupra ook in lagere versnellingen het vermogen nog wel op het asfalt? Om het antwoord op deze vraag te vinden hebben we de Cupra meegenomen naar de Zwitserse Alpen. Geen sinecure, want de tuning kan ook wel eens een nadeel zijn in de bergen. Te veel vermogen kan resulteren in te weinig grip en vergeet niet dat de remmen het zwaarder te verduren krijgen. Het goede nieuws is dat de auto gelukkig ook na de tuning prima te hanteren is, mits je het sperdifferentieel in de scherpste Cupra stand hebt gezet. Dan bijt de auto zich vast in de bocht en kun je voor de exit al stevig uitaccelereren. In de tweede versnelling heb je heel soms wat last van iets mindere tractie, vooral bergaf natuurlijk. Ik denk er over om het vermogen in de eerste twee versnellingen wat te laten knijpen, want bij natte omstandigheden is het wel wat behelpen. Helemaal als je met je zomerbandjes door de sneeuw moet ploegen ;).
Hoe doet de Cupra het in de Alpen?
Voortreffelijk. De Seat Leon Cupra is een heerlijke stuurmansauto. De grootste kwaliteit van de Cupra is de lichtvoetigheid. Je kunt de auto heerlijk vastpakken en er lekker mee gooien en smijten. De Cupra blijft ook na de tuning een makkelijke auto om hard mee te rijden. Puristen zullen de beweeglijkheid en feedback van een Renault Megane RS of de Peugeot RCZ-R missen, maar voor minder capabele stuurmannen (waaronder ikzelf) is de Cupra echt een perfecte tool. De Cupra is in staat tot waanzinnige bochtsnelheden en het sperdifferentieel bewijst zijn waarde. De Cupra is zeker geen saaie auto om mee te rijden. Verre van. Daarvoor is het totaalpakket te goed. Ook positief ben ik over de remmen. De eerste reactie is lekker bijterig en ik kan de remkracht heel goed doseren. Bergaf merk ik dat de remmen het na verloop van tijd wat moeilijk krijgen. Natuurlijk helpt het niet mee dat ze nu 393 paardjes moeten beteugelen, maar de remmen van een Megane RS waren wel een tandje beter. Wil je het circuit op gaan, dan doe je er goed aan om de performance versie te nemen met de grotere remschijven.
Welke setting rijdt het fijnst?
Ik heb ook de tijd genomen om nu wat uitgebreider de verschillende settings nog eens te testen. Ik moet terugkomen op mijn eerdere constatering dat de Cupra stand onprettig is. Naarmate ik meer kilometers op tempo aan het maken was, zette ik de auto eigenlijk altijd in Cupra modus. Juist de wat zwaardere besturing is uiteindelijk toch wel prettig als je de auto stevig vastpakt voor het betere gooi- en smijtwerk. De installatie is niet het absolute toonbeeld van gevoel en precisie, maar je kunt de auto toch redelijk precies plaatsen. Wat verder opvalt is dat de auto nauwelijks met me communiceert via het stuurwiel. In de Megane kreeg ik constant feedback, maar in de Cupra blijft dit uit. Het stuurwiel sluit zich wat dat betreft mooi aan bij de rest van de auto. Het gaat zonder drama heel erg snel. De DSG bak en ik zijn overigens beste vriendjes geworden. Bij stevig stuurwerk kies ik altijd de S-stand, die doet alles goed. Manueel flipperen is leuk, maar in de hectiek van het sturen vergat ik nog wel eens te flipperen.
Is de getunede Cupra nog steeds geschikt als reisauto?
Uitermate geschikt zelfs. Zet de Cupra in comfortstand en je krijgt bijna het idee dat je in een Seat Ecomotive rijdt. Totdat je gas geeft en constateert dat de Cupra bij 280 kilometer per uur als een blok op de weg ligt. Lof ook voor de stoelen. Ook na een rit van 7 uur stap je fit uit en de (optionele) speakerupgrade bewijst onderweg zijn waarde. Minpuntjes heeft de auto ook. Bijvoorbeeld de veel te kleine tankinhoud van slechts 50 liter. Bij snel Autobahnwerk betekent dit dat je binnen 250 kilometer weer moet tanken. Qua brandstofverbruik constateer ik voor en na tuning overigens geen verschillen. Het was een zuipschuit en het blijft een zuipschuit. Jammer dat Seat niet een grotere benzinetank heeft gemonteerd. Ook heeft het navigatiesysteem een eigen willetje. Niet altijd kiest hij de juiste route uit. Heel veel meer minpunten heb ik niet genoteerd. Natuurlijk maakt de auto met een sportuitlaat wat meer herrie, maar als liefhebber vind ik dat juist fijn. Qua wind- en bandengeruis scoort de auto voldoende, maar het is natuurlijk geen Jaguar XF of een Audi A6.
Verder nog bijzonderheden?
Ja. Helaas heb ik bij bij kilometerstand 5.500 de voorbanden al moeten vervangen. De Continental Sportscontacts waren in het midden afgesleten (onder de 2mm), terwijl ze aan de buitenkant nog ruim 4mm profiel hadden. Dit probleem schijnt vaker voor te komen bij deze banden als de bandenspanning te hoog is (ik had ze op 2,5 bar staan). Sowieso slijten Continentals erg snel, ook de achterbanden zijn na 12.000 kilometer al bijna rijp voor vervanging. Ik heb mijn nederlaag geaccepteerd en alvast een setje Michelin Supersports op de vooras gemonteerd. Niet alleen stuurt de auto fijner en is de grip significant beter, ook is de slijtage een stuk aangenamer. Ik ga de 15.000 kilometer wel redden met dit setje. Mijn advies: regel voor aflevering met je dealer even dat hij de auto op andere banden zet. Helaas heb ik ook mijn eerste schade genoteerd. Bij het uitwijken voor een tegenligger tikte ik de stoeprand aan met schade op de velg als gevolg. Balen! Ook heb ik voor het eerst wat olie moeten bijvullen na 10.000 kilometer. Het brandstofverbruik is met 1 op 9,5 ook nog wel te overzien. Verder heb ik geen bijzonderheden te melden. Op naar de 20.000!
Factsheet
Kilometerstand: 12.336
Gemiddeld verbruik: 1 op 9,5
Bijzonderheden: waarom zie ik zo weinig andere Cupra’s op de vaderlandse wegen?
Zie ook
Verslag 1 – introductie
Verslag 2 – Autobahnbrennen
Onze testrit met de Audi S6 van JD Engineering met maar liefst 750 pk
Wederom een mooie reportage ! Al de punten, positief en negatief zijn erg herkenbaar.
Mijn verbruik ligt op 1 op 9,8 gemiddeld, olieverbruik bij kmstand 7000 ongeveer 400cc. Conti’s vóór op krap 4,5mm. Ik haal de 10-11000km nog wel op de Conti’s (bij 2mm ga ik vervangen). Het worden dan ook de Michelin Pilot Super Sports ! Ik rijd overigens ook op 2,5bar (niet de 2,7 die is voorgeschreven door de fabriek) en heb een gelijkmatig slijtagepatroon. Deze week ervaarde ik bij volgas accelereren dat ik heel goed tegen wielspin aan kon accelereren, mits de auto manueel wordt geschakeld, in Cupra modus staat én het ESC op Sport is ingesteld. Die combi had ik nog niet geprobeerd. Wat dat betreft ontdek ik nog steeds nieuwe karaktertrekken bij deze auto. Het is geen hardcore Megane RS, Civic Type R op Focus RS. Maar (in mijn geval) is het een perfecte combi van ‘brave’ familie auto en hot hatch. Zet de DSG bak in ‘D’ en de dempers op comfort en het rijdt als een Leon 1.4 Sport. Zet alle settings op scherp en je kunt vervolgens behoorlijk de hooligan uithangen waarbij de auto transformeert in een serieuze concurrent voor veel duurdere (en snelle) auto’s….
Voordeel van de Cupra vind ik ook dat je er makkelijk hard mee kunt rijden. Het potentieel is heel toegankelijk. Dat is bij sommige andere auto’s echt minder het geval.
Mooi verslag weer !… mag ik vragen wat je kwijt bent voor de stage 2 tuning inclusief alles uitlaat etc. ?
Hangt af van je specifieke wensen (soort uitlaat, soort luchtfilter etc). Op dit moment zijn Milltek uitlaten vrij prijzig. Je kunt ook goedkopere optie overwegen. Maar reken wel in totaal op een bedrag van rond de 3 – 4.000 euro. Je krijgt er dan wel 100 pk en een betere sound voor terug. Dus wat dat betreft vind ik het persoonlijk de investering meer dan waard.
Wil je de juiste prijzen weten kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met JDEngineering.
Ik overweeg ook de cupra te kopen maar twijfel over de optie Bucketseats…. Heeft iemand nog wat info. Hierover?
Goed verhaal!
Ik heb zojuist de ST besteld 😛
@redpep. Buckseats zitten erg comfortabel, maar het gebrek aan verstellen maakte het voor mij niet interessant om als optie toe te voegen. Wel heb ik gekozen voor volledig zwart leer ipv de standaard duo-tone.
Dus de leuning is ook niet te verstellen?
Ik vind de gewone Cupra stoelen echt al heerlijk zitten. Ik vind de bucketseats de meerprijs niet waard to be honest.
Mooi verslag ook weer!
Ben ondertussen ook een eigenaar van een zwart Cupra ST. Ben er uitermate tevreden over!!!
Heb er ook de bucketseats inzitten, en ik moet zeggen ze zitten geweldig.
Hoi Christian,
Tijdje geleden alweer dat de duurtest is geschreven, nu zelf ook aan het orienteren voor de cupra 280, ik was benieuwd hoe de zit positie is in combi met de dodehoek? Ik zelf ben vrij lang en had in de leon model 2005-2009 een enorme dode hoek door dat ik tegen de grote binnen spiegel aan liep te gapen. Hoe ervaarde jij dit destijds?
Groet Jannick
Ik ben zelf circa 1.90 meter lang maar daar nooit last van gehad. Wel heb ik mijn stoel altijd op de laagste stand staan. Dat helpt wellicht.