Duurtest: SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (introductie)

Voor een echte Driveaholic is er altijd een aanleiding om van auto te wisselen. De SEAT Ibiza is tijdelijk leverbaar met de 150 pk 1.5 TSI viercilinder turbomotor. Dat is meer dan genoeg reden om de Volkswagen Polo van vrouwlief in te ruilen voor deze Spaanse hatchback. Eind september krijg ik de sleutels overhandigd van de SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport.

SEAT Ibiza FR

Een felle kleur staat de auto goed.

Eind september? Was er niet een chipcrisis?

Die crisis is er nog steeds. Niet alleen chips maar ook kabelbomen zijn echt een probleem. Gelukkig is dit bij onze SEAT Ibiza geen issue. Tot mijn verrassing kreeg ik bericht dat de auto al op 29 augustus gebouwd wordt in Martorell. Een maand later staat de SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport in Nederland voor me klaar. Wel zonder Beats audiosysteem. Die kan niet geleverd worden. Is niet erg, want met dit systeem heb ik weinig goede ervaringen (SEAT Leon CUPRA R, Volkswagen Polo). Ik heb voor de zekerheid nog even een rondje gereden met een Ibiza FR met de standaardset (6 speakers) en dat was prima. Misschien zelfs wel beter dan de matige Beats.

SEAT Ibiza 2021

Full-led koplampen zijn wel standaard op de Sport uitvoering.

Welke opties heb ik aangevinkt?

Alleen de metaallak en de 18 inchwielen. Voor de rest is de optielijst leeg. Dat komt overigens niet omdat de auto bomvol opties zit. Integendeel zelfs. De Sport uitvoering is gebaseerd op de FR-uitvoering. De enige toevoegingen zijn de 1.5 TSI motor en de automatische DSG-7 versnellingsbak. Standaard krijg je full-led koplampen, cruise control, dimmende binnenspiegel, sportstoelen, zwarte dakhemel, climate control en parkeersensoren v+a. Helaas zijn gangbare opties als het uitgebreide navigatiesysteem, digitale tellers, achteruitrijcamera, panoramadak, keyless-go bij de Sport simpelweg niet leverbaar. Erg jammer, bij de 1.0 TSI FR modellen kun je dat soort opties wel krijgen (vaak standaard bij de Business-modellen). Gelukkig kun je wel (draadloos) verbinden met Android Auto of Apple Car Play dus je hebt wel gewoon navigatie aan boord. Het beeldscherm is alleen iets kleiner.

Deze 18 inch velgen zijn optioneel. Altijd doen!

Deze 18 inch velgen zijn optioneel. Altijd doen!

Waarom heb ik dan toch niet gekozen voor een rijk uitgeruste driecilinder?

Omdat ik verwacht dat de 1.5 liter viercilinder turbomotor (150 pk/250 nm) best wel een aardige combinatie kan gaan vormen met de slechts 1.131 kg zware SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport. Het is niet zo dat het meteen een enorme strepentrekker is, maar een 0-100 sprint van 8,1 seconden en een topsnelheid van 217 kilometer per uur zijn ronduit acceptabel. Daarnaast merk je bij de 1.0 TSI dat die met name bij hogere snelheden (die ik soms wel eens rijd) wat tekort komt en ook relatief veel brandstof drinkt. Uit ervaring weet ik dat de 1.5 TSI bij een wat meer stevige rijstijl zuiniger met de (dure) brandstof omgaat dan een (gechipte) 1.0 TSI. En jullie kennen mijn rechtervoet. Ook is de Sport attractief geprijsd. Met een vanafprijs van 29.000 euro en een beetje kost deze auto minder dan een 1.0 TSI FR (110 pk) met automatische versnellingsbak (met dezelfde uitrusting). De goede inruilprijs op de Polo helpt ook mee en als ik luxe wil pak in onze BMW 330i Touring wel. Dus ik heb er vooral heel veel zin in!

Stoffen bekleding SEAT Ibiza FR

De stoffen bekleding oogt iets minder chique, maar voldoet prima.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. David schreef:

    Leuke aanwinst. Gefeliciteerd. Ik ben benieuwd hoe die je gaat bevallen en hoop dat Seat andere software gebruikt voor de DSG om de schakelmomenten te bepalen tov mijn oude Octavia 1.4tsi DSG uit 2017. Die schakelde veel te snel.
    Dus laat t maar snel september worden voor de eerste review. De lijnen van de Ibiza vind ik bijzonder goed geslaagd. Heeft ie standaard schakelflippers op t stuur?

  2. Mark schreef:

    Mooi ding! Ik was 1 van de eerste in NL met een 6F 1.5 tsi. Eind 2017 kreeg ik hem. Helaas zo stom geweest om hem na 1,5 jaar in te ruilen op een mazda 3 bp. 1 van de domste keuzes in mijn autoverleden. Wat was dit een fijne wagen zeg. De mijne had ook alle opties zo’n beetje. Alleen wel met handbak. De 1.5 is toen maar even leverbaar geweest in de ibiza, en alleen met handbak hier in NL. Heb hem tijdens een meeting nog laten rollen bij JD, en hij had 164 pk en 264 Nm standaard. Chippen kon toen (2018) nog niet. Inmiddels heb ik wel weer een 1.5, alleen een eTsi, in een golf. Bevalt ook erg goed en heel zuinig. 1 op 19 gemiddeld. De dsg heb ik gelijk aan laten passen bij Tvs. Schakelde veel te vroeg, en dat kost anders koppelingsplaten. Zou ik als ik jou was ook doen. Als je hem laat chippen zit je rond de 190 pk. Dan is ie behoorlijk vlot.

    • Stefaan schreef:

      Proficiat met je nieuwe wagen! Ziet er goed uit!
      Mijn vader kocht 2 jaar geleden een nieuwe Audi Q3 35 tfsi met automaat. Dus ook met de 1,5 tfsi motor van vag.
      Over deze motor hebben we een issue die ik graag met jullie wil delen.
      De motor verbruikt heel veel olie. De officiële Audi dealer heeft het olieverbruik gemeten en het resultaat is 0,23 liter per 1000 km! Het toppunt is dat de Audi dealer zegt dat dit perfect binnen de marge valt. Met andere woorden ze vinden dit normaal bij Audi. Ik vind dit eigenlijk allesbehalve normaal. Wat is jullie mening?
      PS ik heb een factuur van de Audi dealer waar dit olieverbruik bevestigd wordt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten