Duurtest: SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport – de eerste schade

Het was een bijzonder pijnlijke maand voor mij en onze SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport. Bij het uitparkeren zag ik een paaltje over het hoofd met forse schade als gevolg. Stom, stommer stomst! En vooral ook balen, juist omdat ik steeds meer gevoel krijg bij deze compacte SEAT. Ik ben echt blij met de auto.

Schade SEAT Ibiza 1.5 TSI

De eerste schade helaas

Wat maakt het dan zo leuk?

Meerdere dingen. Allereerst de ‘looks’. Ik vind dit echt een supergaaf karretje om te zien. Vooral de rode metallic kleur (Desire Red) maakt me erg enthousiast. Dit brengt zoveel leven in ons tergend saaie automobiele landschap. Een setje mooie velgen doet overigens wel wonderen, dus selecteer altijd de 18 inches. Is het waard. Maar mooie looks alleen zijn niet goed genoeg. Ik waardeer ook de wegligging. Het is (natuurlijk) geen hothatch maar wel een fijne warme hatch. Niet uitbundig zoals een Ford Fiesta ST maar desondanks wel vermakelijk. Het is anno 2023 gewoon heel erg verfrissend om eens met een relatief lichte auto te sturen. Een auto met snelle reflexen. Die vlot is. Goed remt en fatsoenlijk stuurt. Gewoon een auto waarmee je plezier kunt hebben. Een auto die ik stiekem best vaak meepak om naar het werk te gaan. Of voor een doordeweeks funrondje.

SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

Prachtig autootje om te zien.

Hoe bevalt de auto als daily drive?

Goed genoeg. De stoelen zitten goed, de geluidsisolatie is in orde (voor het segment) en de auto voelt volwassen en robuust aan. Wel is de demping een tikje stevig en mist de automaat wat verfijning. Vooral bij volgas merk je dat. Het fijnst rijdt de auto met driekwartgas. Dan profiteer je van het rijke koppel en ben je uiteindelijk gevoelsmatig bijna net zo vlot. Qua performance mis je in Nederland niets. Even inhalen is zo gepiept en ook op de snelweg kun je makkelijk wat meer tempo maken. Op de Autobahn kun je met veel geduld ook de 230 aantikken en dat is voor 150 pk best netjes. Wel merk je dat de auto dan een tikje nerveus rijdt. Het is niet voor niets een B-segmenter. Ook fijn: het analoge karakter van de auto. Je hebt gewoon nog knopjes en analoge tellers. Zo fijn!

Stoelen SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

De sportstoelen zitten prima en ook over de zitpositie achter het stuur geen klachten.

Heeft de SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport ook minpuntjes?

De elektronica was helaas niet foutvrij dus daar hebben we bij de dealer een update voor laten uitvoeren. Ook valt de verbinding met de Bluetooth nog wel eens uit. Lastig als je via Google Maps aan het navigeren bent. Een ander issue is dat het in de koudere wintermaanden lang duurt voordat de voorruit ontwasemd is. Dat was in onze duurtest Volkswagen Polo eveneens een probleem. Ander puntje: het geluid van de 1.5 liter viercilinder turbomotor is ook niet echt aansprekend te noemen en als ik echt ga kommaziften dan vind ik die nepuitlaatjes achter echt geen porem. Maar buiten dat ben ik na 13.000 kilometer dik tevreden met de Ibiza. Sterker, ik voel zelfs een beetje ‘puppy love’. Dit is gewoon een fijn compact autootje. Niet perfect maar wel gewoon leuk en goed (genoeg). En beeldschoon.

De nepuitlaatjes zijn een schoonheidsfoutje.

Nog bijzonderheden?

De schade moet nog gerepareerd worden en daar staat een flinke wachttijd voor. Eind augustus hebben we een afspraak staan bij het schadeherstelbedrijf dus tot die tijd word ik elke dag met mijn eigen falen geconfronteerd. Gelukkig zijn we allrisk verzekerd en valt de schade relatief gezien mee. Het is vooral het ego dat geknakt is. Ook zijn we stilgevallen vanwege een lekke band. Ook iets wat we de auto niet kunnen verwijten. Die is los van de eerder genoemde storing met de boordelektronica gelukkig nog foutloos. Zo is het olieverbruik nog 0 en blijft het brandstofverbruik (1 op 13) binnen de perken. Zuiniger kan vast, maar bij Driveaholic.nl raken we het gaspedaal soms wel eens wat steviger ;). En dat zal vast niet gaan veranderen. Maar uiteraard houd ik je daarvan op de hoogte!

SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

Altijd doen: 18 inch velgen!

Vermogen
150 pk, 250 nm
0-100
8.1 sec
Topsnelheid
217 km/h
Motor
1.5l, viercilinder, turbo
CO2 uitstoot
138 g/km
Vanafprijs (NL)
29.000 euro
Minimale bagageruimte
355 liter
Leeggewicht
1.131 kg
 

Eerdere verslagen

En lees meer over al onze andere duurtesters.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten