Duurtest: SEAT Ibiza 1.5 TSI – kilometervreten

In het vorige verslag moest ik tot mijn schande bekennen dat ik schade had gereden met onze duurtest SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport. Het goede nieuws: de schade is gerepareerd en de Ibiza ziet er weer uit als nieuw. En intussen naderen we de 30.000 kilometer en is het prima kilometervreten.

SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

Prachtig autootje om te zien.

Wat bevalt goed aan de auto?

Ik zeg nog steeds het uiterlijk. Ik vind dit echt een gaaf karretje. Iedere keer als ik de auto zie, dan word ik gewoon heel erg blij. Een grijze, witte of zwarte FR oogt echt de helft minder mooi. Altijd kiezen voor een kleurtje en voor 18 inches. Eveneens positief ben ik over de wegligging. Het is een leuk karretje om lekker mee te crossen. Geen hot hatch maar wel warm genoeg om net even die alternatieve route te rijden en toch wat bochtjes te pakken. Dan voelt de auto lichtvoetig aan, is de tractie echt indrukwekkend, het stuurgevoel in orde en kun je met lekker tempo even wat Landstrassen pakken. Het ritje Eifel is er nog niet van gekomen (drukke agenda), maar dat gaat er zeker nog van komen met deze auto. Ook goed: de sportstoelen zitten ook bij langere stukken prima en het kleine formaat is een zegen in te kleine parkeergarages. 

SEAT Ibiza 2021 achterkant

Deze auto heeft echt een kleurtje nodig.

Hoe bevallen de motor en versnellingsbak?

Bij normaal gebruik erg goed. De 1.5 liter viercilinder is een koppelrijk motortje en je kunt vrij schakellui rijden. Dan schakelt de DSG ook soepel en is het prima toeven. Het is ook een vlotte motor en je versnelt heel makkelijk naar hoogst illegale snelheden. Toch bevalt de motor minder goed bij een sportieve rijstijl. Dan opereert de DSG-versnellingsbak wat nukkig en ook heeft de 1.5 boven de 5.500 toeren net wat te weinig momentum. Het beste is om dan via de flippers manueel te schakelen zodat je de schakelmomenten goed kunt timen. En iets meer op koppel kunt surfen om wat meer rust in de auto te brengen. Dan is het prima. Het geluid is niet echt sportief, maar geeft altijd nog meer beleving dan een elektromotor. De remmen functioneren overigens prima en ook is het pedaalgevoel erg prettig.

Interieur SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

De DSG-versnellingsbak mist soms wat verfijning

Wat bevalt minder goed aan de auto?

Bij hogere snelheden is het windgeruis wel een issue. Dat is in deze auto echt bovengemiddeld. Ook voor het segment. Dat betekent dat je de audio ook (nog) harder moet zetten en dan merk je dat die installatie wat vermogen mist om de herrie van de auto te overstemmen. Op audiogebied valt deze Ibiza toch wat tegen. Mocht je de Beatsaudio overwegen, die is niet veel beter. In de categorie klein leed, maar op sommige (vaste) plaatsen valt ook de verbinding met de Bluetooth heel soms even uit. Duurt heel even maar is wel irritant. Ook kost het wat meer tijd om de ramen te ontwasemen als het vochtig is. Dit issue had de Volkswagen Polo (vorige duurtester) ook.

De nepuitlaatjes zijn een schoonheidsfoutje.

Hoe is het totaalbeeld?

Nog steeds wel heel positief hoor. Het is niet voor niets dat ik regelmatig deze Ibiza meepak voor een langere rit terwijl er ook iets leukers op de oprit staat. Het is een relatief goedkope auto om te rijden en (op het windgeruis en de mindere audio na) het is een volwassen en prettige auto om kilometers mee te maken. Ik ben ronduit tevreden. Qua olieverbruik heb ik wel het eerste litertje moeten bijvullen (na 18.000 km) maar dat is zeker niet gek. Het brandstofverbruik varieert van 1 op 12 (bij hele snelle ritten) tot 1 op 16 (normaal gebruik). Afhankelijk wie rijdt zeg maar ;),

De twee duurtesters gebroederlijk naast elkaar!

De twee duurtesters gebroederlijk naast elkaar!

Nog plannen?

Binnenkort heb ik het eerste onderhoudsbeurtje. Geen schokkende zaken. Wel laat ik wat steenslag bijpunten met een lakstift. En wellicht dat ik nog een keer naar JDEngineering cross voor een chipje en wat betere software voor de DSG versnellingsbak. Het is niet direct nodig, maar leuk is het wel. Verder ben ik een tevreden SEAT rijder. Deze auto blijft nog wel even onze duurtester.

Eerdere verslagen

Vermogen
150 pk, 250 nm
0-100
8.1 sec
Topsnelheid
217 km/h
Motor
1.5l, viercilinder, turbo
CO2 uitstoot
138 g/km
Vanafprijs (NL)
29.000 euro
Minimale bagageruimte
355 liter
Leeggewicht
1.131 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten