Duurtest: SEAT Ibiza 1.5 TSI – de eerste indruk

There she is: onze nieuwe duurtester. Al eerder aangekondigd, maar inmiddels staat onze ‘Desire Red’ SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport op onze oprit te blinken. En er staat alweer bijna 5.000 kilometer op de teller. Hoogste tijd dus voor onze eerste indruk.

SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

De opvolger!

Een SEAT Ibiza Sport? Wat is dat ook alweer?

Gewoon een FR met een dikkere motor. De benaming Sport komt volledig uit de lucht vallen, want dit is gewoon een FR. Onderstel, interieur, stoelen en noem maar op zijn exact hetzelfde. Inclusief de FR-logootjes op de achterklep, het stuur en instaplijsten. De term Sport is vooral een marketing dingetje om de auto een wat meer speciale plaats te geven in het gamma. Eigenlijk stom, want stiekem verwacht je met een aparte benaming dan nog wat meer verschillen. Bijvoorbeeld een aangescherpt onderstel, of even wat aparte bekledingen of wat dan ook. Net even dat onderscheid. Het enige verschil met een FR is de motor. Want bij de Sport krijg je exclusief de 1.5 TSI motor met 150 pk/250 nm. Let wel op, dit is een tijdelijk modelletje, dus de kans is groot dat je inmiddels naast het net vist als je er eentje wilt bestellen.

SEAT heeft zelfs niet de moeite genomen om de FR logootjes te verwijderen.

Wat is het ‘Unique Selling Point’ van deze auto?

De prijs. Anno 2022 is 29.000 euro een koopje voor een nieuwe auto. Het is bizar dat ik dit schrijf, maar voor een driecilinder Volkswagen Polo met automaat en wat uitrusting ben je al snel 35 mille (of meer) kwijt. Ook in het Ibiza-gamma is de Sport een koopje, want de Sport is 1.000 euro goedkoper dan een gelijkwaardig uitgeruste SEAT Ibiza 1.0 TSI FR. Een absolute no-brainer zou je denken maar er zit wel een addertje onder het gras. Op de Sport kun je alleen metaallak en een maatje grotere velgen bijplussen. Opties als een panoramadak, keyless-go, af-fabriek navigatie, digitale tellers, Beats-audio en veel meer zijn niet leverbaar. Niet dat de basisuitrusting sober is. Zaken als full-led koplampen, sportstoelen, DSG-7-automaat, parkeersensoren voor+achter en draadloze connectiviteit via Apple Car Play en Android Auto) zijn gewoon standaard aan boord. Ook fijn: het irritante lane departure warningsysteem kun je met een knop op het stuurwiel uitschakelen. Heerlijk!

Interieur SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

Gebruiksvriendelijk interieur!

Mis ik de extra opties niet?

Het panoramadak mis ik zeker wel. Dat vind ik echt een bijna onmisbare optie, vooral op een mooie nazomerdag is het gewoon genieten. Ook geeft een auto volgehangen met opties vaak net even een rijker gevoel. Neem de stoelbekleding. Het stoffen motiefje is niet lelijk, maar de met alcantara beklede stoelen geven het interieur gewoon net wat meer cachet. Net als het grotere navischerm en de digitale tellers. Toch is er ook een positieve keerzijde. Het meer analoge karakter van deze auto is stiekem ook best wel verfrissend. Alsof je 7 jaar in de tijd terugstapt toen een auto gewoon nog een auto was en geen rijdende iPad. Neem de gewone ouderwetse tellers. Super overzichtelijk. De daadwerkelijk fysieke knopjes bij het infotainmentsysteem. Veel gebruiksvriendelijker dan de duurdere versie. De standaardaudio is ook niet direct een stap terug. Het is best een acceptabele set (6 speakers) en uit ervaring (SEAT Leon CUPRA R, Volkswagen Polo) weet ik dat de optionele Beats-audio bijzonder weinig toevoegt.

Analoge tellers. Heerlijk!

Is het een leuke stuurmansauto?

Het is zeker niet alleen maar een saaie van A naar B auto. Je kunt er best leuk mee sturen. De grootste plus is eigenlijk het lage gewicht (1131 kg). Daar heb je gewoon veel profijt van. Deze auto verandert gewoon net wat makkelijker van richting dan bijvoorbeeld een SEAT Leon of een Volkswagen Golf. De hoeveelheid tractie is sowieso verbazingwekkend. Dat betekent dat je echt met vertrouwen een bocht kan insturen. Je moet stevig je best doen om de auto uiteindelijk te laten ondersturen. Overstuur is op afroep helaas niet of nauwelijks beschikbaar, wat we overigens kennen uit andere VAG-modellen. Het blijft natuurlijk een ‘zekere’ auto en dat is voor het soort auto (semi-sportief) meer dan prima. Het stuurgevoel sluit aan bij het semi-sportieve karakter. Redelijk direct en met voldoende ‘feel’ voor de leuk maar geen hypersportieve installatie. Precies zoals eigenlijk alle sportievere VAG-modellen. Het sportieve en fraaie FR-stuurwiel (met mooie rode stiksels) ligt overigens perfect in de hand.

Stoelen SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

De sportstoelen zitten prima en ook over de zitpositie achter het stuur geen klachten

Kan de SEAT Ibiza Sport het comfortkunstje nog een beetje?

Dat hangt af van je perspectief. Als je net uit een Audi A5 Sportback stapt dan is zo’n semi-sportief Ibizaatje echt wel even een paar stappen terug. Dan merk je dat de vering af en toe wat bruusk kan zijn. Wat mij betreft zit de vering aan de goede kant van het stevige randje. Sterker nog, onze vorige duurtest Volkswagen Polo met sportchassis veerde nog wat bruusker dan deze SEAT Ibiza. Volkswagen had wel de geluidsisolatie wat beter op orde, al is het echt niet zo dat de decibelmeter in de Ibiza rood uitslaat. Al ken ik stillere auto’s. Pluspunten zijn de prettige sportstoelen die ook voor lange ritten erg geschikt zijn, het gebruiksgemak (knopjes, i love them!) en de over het algemeen volwassen indruk die de auto maakt. Het is gewoon een prettige daily en het compacte formaat maakt het inparkeren en manoeuvreren in de stad tot een feestje.

SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport

Gewoon een superleuk autootje om te zien.

Hoe bevalt de 1.5 TSI motor?

Bij normaal dagelijks gebruik is dit echt een fijne motor. Het best riante vermogen (150 pk/250 nm) is prettig als je net even moet invoegen, iemand wilt inhalen of gewoon even leuk wilt versnellen. Dat doet de TSI zonder moeite. Uit de cijfers blijkt ook dat dit een vlot autootje is. De sprints van 80-120 in en 100-200 sprint kosten respectievelijk 4.88 en 27.95 seconden. Dat is meer dan respectabel. Ter vergelijking, een Mini Cooper (136 pk) heeft bijna 7 seconden meer nodig om van 100 naar 200 te spurten.  De viercilinder voelt ook net iets volwassener aan dan de vaak meer karaktervolle maar ook rauwer lopende 1.0 TSI driecilinder. Op sportief gebied vind ik de 1.5 TSI overigens geen hartenbreker. Bovenin zakt het vermogen net wat te vroeg in en de soundtrack is niet per se inspirerend te noemen.  Dat geldt ook voor de DSG-7 automaat. Bij normaal gebruik meer dan prima maar bij het echte sportieve werk mis je net even die sportieve urgentie om het echt leuk en bijzonder te maken. Plusje van de TSI: qua brandstofverbruik is een verbruik van 1 op 15 zeker mogelijk.

 

Wat spreekt me het meest aan bij deze auto?

De looks! Ik vind dit echt een gaaf autootje om te zien. Het is de combinatie van de kleur (Desire Red) en de fraaie 18 inch Performance velgen die het voor mij doet. Het totaalplaatje klopt. De auto ziet er gewoon lekker sportief uit. We krijgen ook veel complimenten over de auto. De lakkleur doet veel bij deze auto. Een grijze, witte of zwarte SEAT Ibiza heeft zoveel minder presence. Datzelfde geldt ook voor de velgen. Een FR met 17 inch velgen is in mijn optiek net-niet. Bij het interieur heb ik een dubbel gevoel. Qua materialen is er na de facelift echt wel één en ander verbeterd en ziet het geheel er echt niet verkeerd uit. De zwarte dakhemel, rode stikseltjes, FR-logootjes en ambient lighting zorgen voor extra cachet. Toch blijft een B-segmenter. Dat betekent dat je vaak hardere plasticsoorten tegenkomt en met name de achterpassagiers hebben een ronduit karige afgewerkte leefomgeving.

Performance 18 inch velgen.

De 18 inch Performance velgen moet je altijd bijplussen!

Nog bijzonderheden?

Op de teller hebben we al een keer het getal 230 gezien. Heel netjes voor het soort auto en de auto voelt verrassend robuust en solide aan op hoge snelheid. Dat heeft SEAT prima op orde. Recent hebben we nieuwe winterbanden gemonteerd en dan merk je dat je natuurlijk wel iets inlevert op dynamisch gebied. Verder zijn er geen bijzonderheden te noemen. Geen storingen of andere ellende en ook is het olieverbruik vooralsnog nihil. Het brandstofverbruik schommelt tussen de 1 op 12 en 1 op 16. Alles afhankelijk van de rechtervoet. Vooralsnog ben ik erg blij met de auto. Komend voorjaar maar eens kijken of je er in de Eifel ook veel plezier mee kan hebben. Uiteraard ga ik ook weer een rollerbankrun plannen.

Best leuke ambient lighting.

Meer over de SEAT Ibiza?

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Nathanaël Beelen schreef:

    gaat er nog een JD chipje met uitlaat op komen? dan haal je de 250/260 denk ik wel 😉

  2. Sjoerd de Goede schreef:

    Leuke velgen, maar ze zijn symmetrisch, en dat houdt in dat als je aan de linkerkant staat dat de pijl naar achteren wijst en sta je aan de rechterkant dan wijst hij naar voren. Ze hadden dus eigenlijk asymmetrisch moeten zijn. Hier letten niet veel fabrikanten op. Kostenplaatje mallen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten