Duurtest: Op vakantie met de BMW 330i Touring
Op vakantie met de auto. Niets lekkerder dan dat. Geen tergend lange wachtrijen maar op je eigen tempo en op je eigen voorwaarden van A naar B. En al helemaal als je vervoersmiddel een BMW 330i Touring is. Praktisch, snel, comfortabel en ook sportief.
Waar ging de reis naartoe?
Wederom naar Zwitserland. Dat heeft een praktische reden. Het land is zo duur dat je er bijna geen toeristen meer vindt. Alleen bij de echte ‘highlights’ is het druk met vooral Aziatische toeristen, maar in de rest van het land heb je ruimte en rust in overvloed. Dat is anno 2022 echt heerlijk. Geen hordes toeristen die met een selfiestick hun Instagramaccount willen vullen. Geen gedrang voor de kabelbaan, geen overvolle wandelpaden. Je hebt de berg echt voor jezelf. Dat je dan wat meer kwijt bent voor je pizzaatje (ok, het dubbele) is een nadeel maar bedenk hoe heerlijk het is dat je geen landgenoten om je heen hebt. Dan wil je niet meer anders. Plus dat de Alpen in Zwitserland op zijn mooist zijn. Dat je dan meer betaalt, so be it. En o ja, heerlijk sturen kun je er natuurlijk ook.
Hoe ben ik gereden?
Er zijn vanuit Noord-Limburg verschillende routes naar Zwitserland. Ik kan bij Venlo de 61 pakken maar ik kan ook via de Ardennen, Luxemburg en Frankrijk zuidwaarts trekken. Die laatste route is geen optie want ik wil natuurlijk wel even kunnen blazen op de Duitse Autobahn. Dan is via de 61 de korste route, maar ik negeer de 61 eigenlijk altijd. Te veel tempolimits. Dus pak ik de 3 zuidwaarts om daarna via de 5 af te zakken richting Bazel. Ietsjes om, maar je kunt net wat beter gasgeven, al blijven de vele Baustellen wel een dingetje. Gelukkig was het niet al te druk onderweg en kon ik het tempo mooi opvoeren. Bij tijd en wijle liet het verkeer het zelfs toe om de BMW in de begrenzer te laten lopen (253 op teller) en dat is toch altijd even goed voor een klein juichmomentje. Vooral op de 5 kun je vanaf Baden Baden tot Offenburg genadeloos gasgeven op een heerlijke driebaans Autobahn. Daar reed ik ook voor het eerst 300 plus in een getunede SEAT Leon CUPRA en bij die gedachte moet ik altijd weer even glimlachen als ik op dat stuk asfalt rijd.
Hoe beviel de auto?
Top. Echt top. Op de Duitse Autobahn rijd ik met motor, bak en chassis altijd comfortmodus. De dempers in comfort geven net dat beetje extra ‘floatiness’ zonder dat de auto los of onprettig aanvoelt. Op hoge snelheden is het een enorm stabiele en rustgevende auto. Mede ook door de geweldige geluidsisolatie. Je hoort gelukkig nog wel de motor op de achtergrond en met name in comfort is het motorgeluid heel erg prettig. In sportmode is het teveel ‘fake’ geluid. Zonde! Alleen de besturing heb ik een tandje zwaarder in de sportmodus, die geeft in de snellere Autobahnbochten net wat meer gevoel. Motor en bak zijn briljant. De bak maakt perfect gebruik van het koppel (400 nm) en dat zorgt voor heel veel rust en comfort terwijl je aan snelheid nauwelijks iets inlevert. Sowieso verbaas ik me over het gemak waarmee de auto ook boven de 200 presteert. Het aantikken van de begrenzer gaat zonder moeite. Last but not least, de stoelen zitten voortreffelijk, de navi werkt perfect, de kofferbak meer dan ruim genoeg voor 2 personen en als klap op de vuurpijl krijg je zelfs bij een hele snelle rit het verbruik niet onder de 1 op 10.
En in de Alpen?
Het is een ‘Jekyll and Hyde’ auto. Als ik met mijn vriendin op pad was dan genoot ik van het comfort, het panoramadak en de souplesse van motor en bak. Dan kun je uren op het gemak toeren en geniet je van het gevoel van luxe die de auto geeft. Bij de solotripjes ging het er uiteraard wat wilder aan toe. Dat betekent auto in rijmodus sport+ en ESP in standje sport of helemaal uit en gaan met die banaan. Dan is de auto voelbaar stugger (zonder dat je uit de auto stuitert), reageren bak en motor veel agressiever en laat de auto duidelijk meer slip toe. Wat een heerlijke auto. Puristen missen wellicht het sperdifferentieel maar ook zonder kun je met deze auto heerlijk sturen. De auto reageert snel op je input (besturing reageert best direct) en het chassis is ronduit briljant. Je kunt echt als een lompe hooligan tekeer gaan zonder dat de auto een spier vertrekt. Het chassis strijkt bijna achteloos de plooien glad voor je. Onderstuur is (bijna) een ‘Fehlanzeige’. Dan moet je het echt heel bont maken. En overstuur is op afroep beschikbaar. Zeker in manuele modus kun je heel goed je gasrespons managen. Overigens schakelt de versnellingsbak in sport+- of S-mode ronduit briljant. Dus manueel is zeker niet altijd nodig.
Zijn er verder nog bijzonderheden?
Dat het best hard gaat met de kilometers. In een jaar tijd zijn we van 13.000 naar ruim 40.000 gegaan. Iets meer dan ik had verwacht, maar dat komt omdat de auto zo voortreffelijk rijdt. Dit is echt de ultieme allrounder. Meer nog dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf GTI. De BMW 330i Touring is minstens zo sportief (alhoewel het appels en peren vergelijken is), maar op comfortgebied toch nog net even een paar tandjes stiller, comfortabeler en beter afgewerkt. De viercilinder turbomotor (B48) vind ik ook een heerlijkheid en ik heb de B58 zescilinder nog geen seconde gemist. De B48 levert ook altijd en geeft dankzij de vermogensopbouw en prettige geluid in comfortmodus absoluut het gevoel dat ik met een speciale auto onderweg ben. Het plaatje klopt gewoon. Ik ga de auto dan ook zeker niet tunen. Niet nodig. Het goede nieuws is ook dat de auto vooralsnog geen noemenswaardige mankementen of issues heeft gehad. Alleen de elektrische bediening van de kofferbak is soms wat irritant, maar voor de rest? Met afstand de beste auto die ik ooit heb gehad!
Bedankt Christian voor dit heerlijke verslag! Met dit verslag heb je al mijn vorige vragen ook beantwoord. Het bevestigt mijn vermoeden dat de 330i één van de beste auto’s is voor mensen die sportiviteit, gebruiksgemak en comfort willen combineren. Ik vind het ook een zeer mooie auto zonder schreeuwerig of een petjesbak te zijn.
Nog een vraagje. Een vriend val mij rijdt met een 330e Touring. Hij vindt Waze beter dan de navigatie van BMW. Heb je toevallig beiden vergeleken?
Nee niet geprobeerd, ben prima tevreden met de BMW navi.