Duurtest: Lexus GS 300 (2008) – introductie

En weer voegen we een nieuwe duurtester toe aan onze inmiddels indrukwekkende duurtestvloot. De Tesla Model 3, SEAT Leon CUPRA R en Volkswagen Polo krijgen gezelschap van een Lexus GS 300. Een youngtimer uit 2008 met net geen 90.000 kilometer op de teller. We zijn heel erg benieuwd of je zorgenvrij in een oudere auto kunt rijden en wat de ‘running costs’ zijn.

Lexus GS 300 en SEAT Leon CUPRA R

Twee duurtesters ontmoeten elkaar.

Waarom deze Lexus GS 300?

Omdat je voor de prijs van een Volkswagen Up in een buitengewoon luxe en ‘premium’ bolide kunt rijden. En luxe dat hij is: bi-xenon, navigatie, leder, elektrische stoelen, een automatische zesbak en noem maar op. De lijst gaat door en door. Bijzonder blijft de Mark Levinson audio. Die is anno 2020 nog steeds briljant te noemen. Een ander argument voor Lexus is de betrouwbaarheid van het merk. De techniek is robuust en kan tegen een stootje. Daarnaast hebben dit soort auto’s vaak een rustig leven geleid met evenzo rustige bestuurders. Dat gecombineerd met de betrouwbare Japanse techniek en je hebt een auto voor de eeuwigheid. Ook is dit nog een enigszins ‘old school’ interieur met heel veel leer en nog meer hout. Ik vind dat fantastisch maar het is niet direct modieus te noemen.

Lexus GS300 elektrische stoelbediening

Leer, hout, elektrische stoelen. It’s all there!

Welke motor heeft deze Lexus?

Een atmosferische 3.0 liter V6. Goed voor 250 pk en 310 nm. Ondanks dit vermogen is de Lexus GS 300 geen strepentrekker. Het ontbreken van een turbo is anno 2020 merkbaar. Je moet echt trappen om de TDI’tjes bij te houden. Toch is het zeker geen langzame auto. De fabrieksopgave voor de 0-100 sprint is 7.2 seconden. Ga je in de praktijk niet redden hoor. Eerder 8+. Eenmaal aan de wandel gaat het best aardig, in Duitsland hebben we al een keer 240 op de teller gezet. Daarmee was de koek nog niet eens op. Netjes! Belangrijker is natuurlijk het heerlijke karakter van de V6. De motor loopt zijdezacht, trillingsvrij en klinkt luxe en verfijnd. Wat een genot is zo’n lekkere zespitter toch. Echt zonde dat dit soort motoren niet of nauwelijks meer worden aangeboden in deze klasse.

Foto motorruimte Lexus GS 300

Naast deze 3.0 V6 was er ook nog een V8 leverbaar!

Wat zijn de eerste indrukken?

Dat dit inderdaad een auto voor onthaasting is. Dat doet de Lexus GS 300 goed. Heel goed zelfs. Hier geen opgeklopte wielkasten, sportpakketje en knetterharde dempers. Deze auto heeft maar één doel en dat is om de bestuurder zo soepel en geruisloos mogelijk van A naar B te brengen. Het is verrassend hoe stil de auto is. De dempers veren prettig comfortabel en de zetels zitten heerlijk zolang je rechtuit gaat. Tot 220 kilometer per uur spoort de auto voorbeeldig, daarboven voelt de Lexus ietwat ‘wiebelig’ aan zonder dat het overigens ‘tricky’ wordt. De zestrapsautomaat is in comfortstand ronduit briljant. Dan schakelt de bak echt zijdezacht. Het gaat mis als je de automaat in de sportstand zet, dan kan hij het tempo net niet aan. Dat geldt ook voor besturing en chassis. Deze auto is geen bochtenridder en vergt een zachte hand. Doe dat en de auto rijdt voorbeeldig.

Lexus GS 300

Concurrent van BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes E-klasse.

Wat kan beter?

Allereerst de binnenruimte. Die is niet echt overdadig te noemen. Verder zijn het de details. Aan de ene kant heb je een prachtig interieur en is er over allerlei details echt goed nagedacht. Het elektrische zonnescherm achter dat volledig geruisloos is. Of het glas van de tellers en navi dat verkleurt als de zon erop schijnt, waardoor je dus altijd zicht hebt. Aan de andere kant hebben ze allerlei knopjes (bijvoorbeeld de spiegelverstelling) ergens links achter het stuurwiel verstopt. Totaal onlogisch. En als je goed kijkt zie je dat ze deze knopjes in 1990 ook al op een Toyota Corolla monteerden. Dat is niet helemaal wat je verwacht in een ‘premium’ auto. Heb je zin in een speurtocht? Probeer eens de hoofdsteun te verstellen. Het knopje daarvoor is verstopt in het leer. Franse praktijken in een Japanner ;).

Knopje hoofdsteunverstelling

Serieus, wie verzint zoiets?

Wat zijn de running costs?

We zijn begonnen met een kleine tegenvaller. De achterschokdemper moest vervangen worden. Dat zijn dure onderdelen en de rekening bedroeg 600 euro. Gelukkig onder garantie vervangen. Verder hebben we een setje winterbanden aangeschaft (500 euro). Qua brandstofverbruik valt het vooralsnog alleszins mee. Je kunt prima 1 op 11 of zelfs 1 op 12 halen. Best netjes gezien het gewicht en de motor.

Foto zijkant Lexus GS 300

In 2008 waren grote velgen nog geen gemeengoed. Een maatje groter zou de auto wel goed doen.

Wat zijn de plannen?

Voorlopig zijn die er vanwege de corona-uitbraak even niet. Als we weer ‘up and running’ zijn wil ik dolgraag met deze Lexus GS 300 naar de Eifel. Toch eens kijken of deze auto nog wat verborgen talenten heeft. Is dat niet het geval, dan is in ieder geval de rit ernaartoe de moeite meer dan waard. Lekker ontspannen cruisen en genieten van de rust, het comfort en de sublieme audio. Ja, ik merk dat ik ouder begin te worden. Ik verheug me gewoon op een slakkenrit ;).

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten