Duurtest: Lexus GS 300 (2008) – de eerste onverwachtse kosten

Het voordeel van een Lexus? Naast heel veel luxe en comfort natuurlijk ook de oerdegelijke en betrouwbare Japanse techniek. Een Lexus is onverwoestbaar. Toch?

Foto achterkant Lexus GS 300

Oerdegelijk toch? Of toch niet?

Of toch niet?

Mwoh. Het was tijd voor het eerste onderhoudsbeurtje (bij de universele garage) en dat was wel een aanslag voor de bankrekening. Een deel van de rekening was slijtage. Nieuwe remschijven voor, APK en natuurlijk de servicebeurt. Goed voor 900 euro. Dat is nog te overzien, ook al is het niet leuk dat je na 15.000 rustige kilometers je remschijven moet vervangen. Het humeur zakt verder als er ook nog eens twee schokbrekers vervangen moeten worden. Helaas zijn deze onderdelen niet ‘aftermarket’ te verkrijgen maar alleen origineel via de (dure) Lexus dealer. Dus ben je 1.000 euro verder en heb je dus een totaalrekening van 1.900 euro. Even slikken, maar dat is ook het risico als je een (iets) oudere auto uit dit segment koopt. Maar toch, de volgende keer toch maar weer een aankoopkeuring doen voor aanschaf van een youngtimer. Dat betaalt zich uit. Bij de volgende beurt (iedere 15.000 kilometer) verwachten we uiteraard even geen vervelende verrassingen meer.

In 2008 was een grote grille nog geen gemeengoed gelukkig.

Wat heeft de beurt opgeleverd?

Een merkbaar verschil in comfort. De auto rijdt met de nieuwe schokbrekers nog comfortabeler. Het is wat dat betreft nu nog meer genieten met hoofdletter G. Het is ook een auto waarmee het relatief makkelijk is om je aan te passen naar de ridicule 100 kilometer per uur snelheidslimiet. Deze auto onthaast en ontzorgt. Hooguit krijgt je rechterteen wat meer jeuk als je een Rammstein cd-tje in de wisselaar stopt. De audio is zo fenomenaal goed dat je dan op het ritme van de muziek vanzelf harder rijdt dan de wetgever toelaat. Dan moet je ook echt even uitkijken, want deze Lexus is op de Autobahn zeker geen stakkertje

Lexus GS 300 interieur

Leer, hout en Toyota knopjes. Het Lexus interieur in een notendop.

Wat valt bij mijn nieuwe kennismaking weer even op?

Uiteraard heb ik ook weer even van de gelegenheid gebruik gemaakt om even uitgebreid achter het stuur te kruipen van de Lexus GS 300. De constateringen van de vorige keer blijven ongewijzigd. Dit is een heerlijke comfortabele cruiser maar voor sportiviteit moet je echt elders zijn. Wat bij de hernieuwde kennismaking ook weer opvalt is de bouwkwaliteit. Echt 0,0 rammels, nergens is slijtage te zien en de afwerking is gewoon snaarstrak. Dit is premium kwaliteit met hoofdletter P. En o ja, de onlogische plaatsing van een aantal knopjes blijft iedere keer weer apart. Maar dat went wel weer snel.

paneel Lexus GS 300

Hier het gewraakte bedieningspaneel voor onder andere het verstellen van de buitenspiegels. Bizar.

Verdere bijzonderheden?

Stiekem is de Lexus GS 300 best zuinig. Het gemiddeld verbruik is 1 op 11. Dat is gewoon netjes gezien het formaat van de auto. Jammer genoeg moet er wel Super Plus getankt worden, dus de kilometers zijn wel wat duurder. Een leuk feitje, de 100.000 kilometer grens staat op het punt om gebroken te worden. Joehoe! Uiteraard blijven wij het wel en wee van deze auto volgen, dus als er nieuws is volgt er weer een update. 

Eerdere artikelen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten