Nieuwe duurtester: Tesla Model 3 Performance
Ik ben oprecht (dol)enthousiast over de Tesla Model 3 Performance. Een fascinerende auto. Toch heb ik mijn twijfels over Tesla. Hoe is de betrouwbaarheid over een periode van 4 jaar? Hoe is het gesteld met de service van de Tesla-organisatie? Wat is nu de ‘range’ in de praktijk? Allemaal interessante vragen die een goede vriend van deze site en nieuwbakken Tesla-rijder Jeff voor ons gaat bijhouden. Eerst gaan Jeff en ik naar Amsterdam om zijn Tesla Model 3 Performance in ontvangst te nemen.
Naar Amsterdam?
Voor de niet-leaserijders onder ons: op 1 januari 2020 wijzigen de bijtellingsregels voor elektrische auto’s, dus wil half Nederland nog snel de Tesla Model 3 met lage bijtelling op kenteken gezet hebben. We praten dus over duizenden Tesla’s die in december geleverd moeten worden en dat is voor Tesla een enorme logistieke uitdaging. Niet alleen hebben ze een relatief kleine dealerorganisatie, ook krijgen ze opeens duizenden bestellingen die ze allemaal in zeer korte tijd moeten afleveren. Dus heeft Tesla een haventerrein in Amsterdam gevonden waar de klant de auto direct van de boot afhaalt. Klinkt als een briljant plan.
Briljant?
Ja, in theorie wel. Het scheelt gewoon tijd en het obligate bloemetje bij de dealer kun je best missen. Helaas hoor en lees ik andere verhalen van Tesla-eigenaren. Zo zijn er Tesla’s die met schades van de boot komen en die klanten gewoon mee moeten nemen zonder reparatie. Of bestuurders die zonder Tesla weer naar huis mogen omdat de auto onvindbaar was. Ook hebben sommige Tesla-eigenaren de verkeerde auto meegekregen. Of nieuwbakken eigenaren die uren moesten wachten totdat ze eindelijk hun auto kregen. Het gaat vaak goed, maar ook vaak mis. Iets wat niet aansluit bij je verwachting als je net een auto van ruim 60.000 euro hebt besteld. Ook verloopt de communicatie verre van optimaal. Zo krijgen nieuwbakken Tesla-eigenaren een mail waarin Tesla een datum opgeeft waarop je je moet melden op een haventerrein in Amsterdam. Ben je er niet, dan geven ze je auto gerust mee aan de volgende liefhebber en mag je nog wat langer wachten. Ik heb echt moeite om dat te accepteren.
Hoe ging het bij ons in de praktijk?
Nou, de echte horrorervaringen bleven ons gelukkig bespaard. De auto stond klaar en al het papierwerk klopte. Maar als ik kijk naar de klantervaring dan heb ik toch wel een beetje buikpijn. Allereerst dat we naar Amsterdam moesten. Circa 2 uur heen en 2 uur terug. Daarna een uur in de rij voor de check-in. Tijd voor een lekker bakkie koffie was er niet want in de overvolle Tesla-tent was nauwelijks zitruimte en ook was de koffiemachine kapot. Ik heb van de toiletten maar geen foto genomen, want dat was een waar slagveld. Natuurlijk, ik snap dat onze vrienden van Tesla hun handen vol hebben maar het is niet bepaald een visitekaartje voor het bedrijf. Eenmaal bij de balie ging het snel en gelukkig stond de auto dichtbij geparkeerd en er liep een vrijwilliger van Tesla Club Nederland met ons mee. Bijzonder fijn! Dat scheelde een zoektocht over het immense terrein. Een gemis is wel dat je geen uitleg krijgt. Je stapt in en moet zelf je weg maar vinden. Jeff en ik zijn vrij handig met auto’s maar als je dat niet bent heb je wel een uitdaging.
Eenmaal onderweg?
Dan ben je het wachten en de ergernis gelukkig snel vergeten. We hadden een meevaller want er zat nog voor 270 kilometer stroom in. Eerder die dag sprak ik een kersverse Tesla-eigenaar die een auto meekreeg met 70 kilometer range. Meteen ‘range anxiety’ dus. Wij konden op het gemak naar Limburg en genoten van de kwaliteiten van de auto. Jeff was ook zo schappelijk om mij het stuur in handen te geven en ik blijf onder de indruk van de kwaliteit van de auto. De Tesla Model 3 Performance rijdt en stuurt echt heerlijk en die vernietigende acceleratie blijft even indrukwekkend als verbijsterend. Ook is de audio echt subliem. Leuk speelgoed dus. En natuurlijk speelt voor Jeff mee dat hij als nieuwbakken ‘Tesla-socialist’ profiteert van de gulheid van alle andere belastingbetalers. Ook al verdient Jeff een riant salaris, zo’n extraatje is natuurlijk mooi meegenomen. Dat maakt de mindere service ook makkelijker te accepteren. Vooralsnog.
Wat zijn de plannen met de auto?
Jeff gaat de Tesla gebruiken voor woon-werkkilometers. Een mooie kans om de autopilot eens goed te gaan testen. Gelukkig staan er ook leuke dingen gepland. We beginnen met een Autobahnmeeting. We zijn super benieuwd hoe lang je op topsnelheid kunt rijden totdat de accu oververhit raakt. Ook gaan we opnieuw de tijden even meten met de Dragy. Een trip naar de Eifel staat eveneens op de planning. Hoe bevalt de Tesla Model 3 Performance als stuurmansauto? Hoe rap gaat dan de accu leeg? Interessante vragen die om een antwoord schreeuwen natuurlijk. Daarnaast houden we je natuurlijk op de hoogte van de betrouwbaarheid van de auto en ervaar je uit eerste hand of de service van de Tesla-organisatie de groei kan bijbenen. Ik zal daar regelmatig over posten. Heb je zelf al ervaringen? Laat het dan weten via de comments!
Meer weten over onze andere duurtesters?
Deze Tesla Model 3 Performance is de derde duurtester die ik nauwgezet volg. Blijf de updates van de Tesla, Volkswagen Polo en SEAT Leon CUPRA R dus volgen.
Wat mensen zich allemaal laten welgevallen voor EV korting grenst aan het bizarre.
Nog niet eens knap naar de plee kunnen is wel de ultieme vernedering alla Ryanair.