Duurtest: Volkswagen Golf GTD #3

Er is er één jarig hoera hoera, dat kun je wel zien dat is onze duurtest Volkswagen Golf GTD. Je leest het goed, ik rijd al weer een jaar rond in ons mooie Golfje. En niet te weinig! Er staat inmiddels 73.000 kilometer op de teller. Hoogste tijd dus weer voor een update, alhoewel de eerste barstjes in de relatie langzaam zichtbaar worden.  

Weer of geen weer. De GTD start vooralsnog altijd.

Heb ik eigenlijk wel genoeg plezier?

Dat is een vraag die ik mezelf steeds vaker stel. Als ik de feiten op een rij zet is de GTD nog steeds een geweldige auto. De Volkswagen Golf GTD is snel, zuinig, sportief, comfortabel en luxe tegelijkertijd. En, belangrijker, ondanks meer dan stevige rijstijl pers ik er zonder moeite een praktijkverbruik van 1 op 17 uit. En dat met 240 pk en 500 nm! De Volkswagen Golf GTD is de alleskunner die op alle onderdelen een solide 8 scoort.

Daar gaat het tegelijkertijd mis. De Volkswagen Golf GTD is te goed, te doordacht, te solide en te allround. Ik mis de karaktereigenschap die een auto voor 9 van de 10 mensen onhebbelijk maakt, maar mij juist extra plezier geeft. Het ruwe randje. De GTD is een gutmensch. Het is geen brute moordenaar die je arm eraf hakt. Of een doorgesnoven hooligan die dwars door die muur knalt. Of een enorme zuipschuit met een goed gevoel voor humor. Hoe capabel, snel en zuinig hij ook is, de GTD is ook een tikje saai. Het is de automobiele equivalent van net-niet.

GTI versus GTD. De GTD mist het sporthart van de GTI

Is een hothatch dan zoveel beter?

Ja, dat merkte ik toen ik kennismaakte met de  nieuwe SEAT Leon CUPRA 300.  Qua vering en besturing vergelijkbaar met een Golf GTD, maar toch volledig anders. Sneller, speelser, luider en minder zwaar in de neus. Een koppel van 500 nm is heerlijk op de snelweg, maar als je echt het onderste uit de kan wilt halen gaat er niets boven het draaien van veel toeren. Gaat er niets boven een inspirerend motorgeluid. Gaat er niets boven paardenkrachten. Torque is so overrated.

Als uitsmijter komt daar nog bovenop: de meeste hothatches (ook benzinebroertje GTI) hebben in tegenstelling tot de GTD een mechanisch sperdifferentieel. Dit wondermiddel zorgt voor heel veel extra grip omdat het vermogen over de voorwielen wordt verdeeld als één band grip verliest. Waardoor de wegligging echt veel leuker is. In de Golf GTD moet je wachten tot de wielen recht staan voordat je weer gas kunt geven. Met een mechanisch sperdifferentieel kun je gewoon in de bocht al op het gaspedaal stampen. 

Mijn hernieuwde kennismaking met de CUPRA gaat pijn doen in de portemonnee.

 Wat betekent dit in de praktijk?

Dat ik bijna geen funritten meer maak in de Volkswagen Golf GTD. Als ik naar de tennisbaan ga neem ik de kortste route, terwijl ik met de hothatches altijd mijn vaste parcours afwerkte. Even wat bochtjes pakken en daarna een paar lekkere sprintjes. Natuurlijk scheelt het dat ik iedere dag al 3 uur in de auto heb gezeten, maar toch stompt het brave karakter van de GTD me steeds meer af. Een ritje naar de Eifel is echt al te lang geleden. Even lekker dat stukje Autobahn pakken? De GTD nodigt er niet toe uit. Hij is ook net niet snel genoeg.

 

Ga ik nu per direct mijn auto inruilen?

Nog niet, daarvoor maak ik nog veel te veel kilometers. Met 300 kilometer per dag is een GTI of Cupra simpelweg financiële zelfmoord. Dat gaat wel veranderen. Medio oktober wordt ons nieuwe huis in Limburg opgeleverd en woon ik nog maar 15 kilometer van mijn werk. Dan heb ik dus niet perse een diesel nodig. 

Ander breekpunt is de portemonnee. Een nieuw huis bouwen kost best wel heel erg veel centjes. Maar laat ik me net als Mark Rutte maar even een optimist (of fantast, dun lijntje) noemen. Laat ik erop vertrouwen dat ik net voldoende budget overhoud. Ik kan mezelf – en niet onbelangrijk de GF – wijsmaken dat een diesel te duur in het gebruik is en dat een benzine verstandiger is. Dat het wel prettig is om de GTD vlak voor 120k op de teller in te ruilen. Ik zoek wel naar de juiste argumenten.

Het voordeel van de Golf? Het design is echt tijdloos.

En nu?

Ik wil weer op jacht. Vol verwachting een showroom binnenlopen en met trillende knietjes mijn nieuwe liefde bekijken. Werken aan mijn verslaving! Fuck it. Dan maar bankroet. Ik wil weer een spetterende en benzineverslindende hothatch waarmee ik van bocht naar bocht kan dansen. Waar ik na een intense stuurmansrit mijn been voel trillen van adrenaline. Waar ik mezelf minstens 8 keer ‘holy fuck’ hoor roepen als ik moet vechten om de auto in bedwang te houden. Een auto die mij kippenvel geeft. Natuurlijk komt het huis eerst, maar daarna is dit de nieuwe prioriteit. Tot die tijd is de Volkswagen Golf GTD de ideale woon-werkcruiser en geniet ik heus nog wel van dit fraaie kwaliteitsproduct. Dankzij de goede stoelen en geweldige Dynaudio is zelfs de file geen straf. Voorlopig zing ik het dus wel even uit. Voorlopig. 

Ze zien er cool uit en zitten fantastisch!

Wat is mijn shortlist?

Natuurlijk heb ik een shortlist. Die heb ik allang. Die shortlist heb ik altijd paraat staan. Zoals jij die ook hebt. Hier komt ie:

  • Honda Civic Type-R. Het liefst de pre-facelift want die vind ik mooier.
  • Seat Leon Cupra 300. Handbakkie, heerlijk!
  • Peugeot 308 GTI 270. De outsider in deze lijst maar het onderstel en motor komen uit de heerlijke Peugeot RCZ-R.
  • Opel Astra OPC. Het nieuwe model komt eind 2017 op de markt. Lichter en beter. Hopelijk ook goedkoper dan de te dure voorganger?
  • Volkswagen Golf GTI Performance. Net een faceliftje gehad en nu 245 pk. Plus dat ik de Golf een prachtige auto vind. Ik heb niet voor niets een GTD gekocht.
  • Renault Megane RS. Het nieuwe model komt eind 2017. Renault Sport heeft het echt in de vingers. Maar komt hij ook met een handbak?
  • BMW M135i/M140i. Gezien mijn budget wordt dit een gebruikt exemplaar. Misschien wel de laatste kans om nog een keer een zescilinder hatchback te rijden?
  • O ja, Hyundai komt ook met een gepeperde hatchback. Die moet ik ook even proberen :). @Hyundai Nederland, mag ik deze vast reserveren?

Mijn plan: ik wil met alle auto’s op deze lijst gereden hebben. Dat ga ik dus ook de komende tijd doen. Uiteraard blog ik over mijn bevindingen.

Ook op de shortlist. Heel hoog!

 Factsheet

O ja, nog wat feitjes over de GTD. Ik zou het bijna vergeten. Vooralsnog presteert de auto foutloos.

Kilometerstand: 74.252
Hoogste topsnelheid: 251 km/h op teller. Licht bergaf, dat wel. 
Verbruik: 1 op 16,8
Betrouwbaarheid: de GTD draait als een zonnetje. Qua betrouwbaarheid scoort de GTD vooralsnog een absolute 10.
Opvallend: de VW Connect app is echt een kat in de zak. Ik heb er 3 keer op gekeken en daarna nooit meer geopend. Een dure (250 euro) misrekening.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Frank schreef:

    Goed bezig Chris!! Toch weer benzine door je bloed, begrijpelijk en zeker verstandig als je klaar bent met verhuizen. Succes met je leuke zoektocht.

  2. Simon schreef:

    Feitelijk had je dus beter je Cupra kunnen houden. Dan was je weliswaar fors meer kwijt geweest aan brandstof (ca. 5600 euro als ik snel reken), maar daarvan had je ook weer 12*50 = 600 terugverdiend aan wegenbelasting. Bovendien had je de GTD niet hoeven tunen, wat toch ook zeker weer 1000 euro scheelt (stage 2?). Houd je over een gat van 4000, die had je al afgeschreven toen je met je GTD de showroom uit reed…. Al bij al dus geen verstandige beslissing, maar ja dat is een nieuwe auto kopen sowieso al niet.

  3. Ik rijd zeker nog 50k verder met de GTD. Je conclusie is dus nog wat te vroeg. Maar je hebt gelijk dat een nieuwe auto kopen onverstandig is (maar wel leuk!)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten