Duurtest: Ford Fiesta ST – Milltek uitlaat en vermogensmeting

De huisfilosofie van Driveaholic.nl? Meer is altijd beter. En dus hebben we de toch al vrij luide standaarduitlaat vervangen door een exemplaar van het Engelse Milltek. Ook heb ik de auto bij nog maar even op de rollerbank gezet. Altijd leuk om te zien of de auto in de buurt zit van de fabrieksopgave.

Rollerbank Ford Fiesta ST

Meten = weten

Een Milltekuitlaat? Was dat nodig?

Nee, zeker niet. De ‘stock’ Ford Fiesta ST produceert al een prachtig geluid. Maar ja, meer is altijd beter. Dus toch gekozen voor een upgrade. Ik heb eerder al goede ervaringen met Milltek dus dat was een makkelijke keus. Minder makkelijk was welke. Je kunt de Milltek vanaf de catback plaatsen met behoud van het roetfilter of je kunt een volledige downpipe monteren en de OPF softwarematig uitschakelen. Deze laatste zorgt voor een heel erg bruut geluid. Ik heb gekozen voor de eerste optie omdat daar geen softwareaanpassing voor nodig is. Ik vind behoud van fabrieksgarantie prettig en ik ben een beetje bang dat de ‘full monty’ wel heel erg luid gaat worden. Als ik meer wil kan ik natuurlijk altijd nog verder upgraden. Bij Essing Performance Center in Venray heb ik de uitlaat gekocht en ook laten monteren. Leuke club autoliefhebbers overigens!

Milltek

Lekker knallen!

Hoe is de meest milde Milltek in de praktijk?

Echt al ‘pretty fucking loud’. En dan ook echt. De ‘pops & bangs’ zijn veel luider en ook brult de uitlaat twee tandjes harder. Wat een genot! Ik zit echt iedere kilometer met een ‘big smile’ achter het stuur. Vooral in sport- en racestand. Als je in een tunnel rijdt is het echt genieten. In de cabine is het gelukkig prima te doen. Ja, het geluid is luider en bruter maar de auto dreunt gelukkig (net) niet. De meest brute variant is voor mij in ieder geval een paar tandjes te veel, zoveel weet ik wel. Goed nadenken dus als je een upgrade overweegt. Overigens is het voor omstanders ook genieten geblazen want de uitlaat laat duidelijk van zich horen. Wat natuurlijk louter positieve feedback oplevert. Op die paar uitzonderingen na ;). Echt, deze uitlaat is een feestje.

 

Hoe doet de auto het op de rollerbank?

Ik heb bij het monteren van de uitlaat meteen de auto maar even op de rollerbank gezet. Het resultaat mag er zijn. De kleine driepitter is goed voor 210 pk en 320 nm. Net wat meer dan af fabriek (200 pk en 290 nm). Dat ligt niet aan de uitlaat want dat levert geen vermogenswinst op. De brandstof kan wel een factor van betekenis zijn want ik reed op 102 octaan Ultimate. Bij het bestuderen van de vermogenscurve valt op dat het piekvermogen vrij vroeg wordt gehaald. Het is voor de prestaties lonend om de motor niet helemaal uit te persen, maar voor de leuk en het geluid doe je dat natuurlijk wel. Het is in de praktijk ook niet zo dat de motor helemaal doodvalt boven de 6.000 toeren, daar merk je weinig van. Qua koppel is het ook een motor die het goed doet vanaf de 2.000 toeren. Dan blaast de turbo goed mee en is het gewoon een vlotte auto.

Rollerbankuitdraai Ford Fiesta ST Mk8 stock

210 pk en 320 nm. Nette waarden!

Ben ik nog steeds content met de auto?

Meer dan. Dit is oprecht één van de leukste auto’s die ik heb gehad. Misschien wel de leukste. Ja, dat lees je goed. Wat het zo leuk maakt is dat je ook bij relatief lage snelheden al lekker kunt spelen. Even die oprit of rotonde opvreten. Of dat overstuurmomentje pakken. Daarnaast is het op de limiet uitdagend en spannend genoeg om echt leuk te zijn. Je voelt dat de achterkant altijd wil meedoen met de actie terwijl je de vooras met harde hand moet temmen. Ook heb ik nog geen enkel moment vermogen gemist. Integendeel zelfs. Minder vermogen heeft ook voordelen. Je kunt net even iets langer op het gaspedaal staan voor je sprintjes en zeker op de binnenwegen is dat een groot voordeel. 400 pk is dan gewoon te veel van het goede. Voor de rest is het een hilarisch leuk autootje. De som der delen klopt gewoon. Zelfs het saaie van-A-naar-B-werk vind ik best te doen in deze auto. Ja, hij is stug maar het is niet zo dat je je ‘testies’ aan het doorslikken bent/je nieren aan het vergruizen bent. Het is goed zo. De stoelen zitten eveneens voortreffelijk, de Bang & Olufsen audio is best oké en de bediening van navi en multimedia werkt zonder problemen. Lang niet altijd gemeengoed in moderne auto’s  (hallo VAG!). Ook op de snelweg heb je af en toe van die lolmomentjes als je de driecilinder wakkerschudt en even door de versnellingen wandelt om je oren te laten bloeden. Zo fijn!

Ford Fiesta ST

Iets groter, maar misstaat niet.

Bijzonderheden?

De voorbanden (Michelin Pilot Sport 4) heb ik binnen 10.000 kilometer moeten vervangen. Dat is snel, maar heeft alles te maken met mijn rijstijl. De auto nodigt nogal uit tot zinloos ‘hooliganism’. Recent heb ik ook mijn eerste litertje olie moeten bijvullen. Bij kilometerstand 10.000 niet meteen zorgwekkend. Het brandstofverbruik is 1 op 10 gemiddeld en dat is niet heel veel zuiniger dan de voorganger (BMW M140i en SEAT Leon CUPRA R beide 1 op 9). Bij normaal snelweggetokkel is de auto wel redelijk zuinig, dan moet je 1 op 14 wel kunnen halen (tempootje 120). Maar als je gaat trappen (zoals in filmpje hieronder), dan is de benzinetank eerder een draaikolk. Met andere woorden, ‘wenn der Turbo läuft er säuft’!

 

Nog verdere plannen?

Ik hunker echt naar een ritje in de Eifel. Als Duitsland de grenzen weer open doet, ga ik ‘roadtrippen’. Heerlijk!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. David schreef:

    Hij klinkt echt vet zo. Mooie upgrade en leuk dat je auto het opgegeven vermogen ruim haalt. Eifel is bijna in zicht.

  2. antoine schreef:

    Mooi artikel, toch gaaf dat wij als essing performance center eraan mee mochten werken. Veel plezier straks in “dass Eiffel”, Hou m heel.

  3. Edwin schreef:

    Klinkt goed!. Mooie upgrade.

  4. Koen schreef:

    Super Christian! Laatst haalde een (denk ik stock) ST mij in bij een oprit; wat een geluid! Die Miltek moet wel echt een feest zijn! Ik ben nog aan het sparen voor mijn ST!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten