Duurtest: Ford Fiesta ST – lezersvragen

Regelmatig landen er vragen in mijn inbox over de Ford Fiesta ST. Inmiddels is de auto alweer één jaar in bezit en heb ik 18.000 kilometer op de teller staan. Ik beantwoord in deze blog een paar van jullie vragen.

Ford Fiesta ST

Hoe bevalt de Fiesta na exact één jaar?

Heeft het driecilindertje nog wat trekkracht in de hoge versnellingen?

Ik kan heel makkelijk ‘ja natuurlijk’ antwoorden, maar meten = weten. Dus heb ik de Dragy maar weer eens gepakt en heb ik de sprinttijden van 80-120 en 100-200 in alle versnellingen gemeten. Het antwoord op de vraag is direct duidelijk. Met de elasticiteit is helemaal niets mis. Het mooiste voorbeeld is de meting van 100-200 km/h waarbij de auto in 5e versnelling sneller is dan wanneer je vanuit de 3e versnelling start. Bewijsstuk 2 is de prachtige sprinttijd van 7.26 seconden van 80 naar 120 km/h in de 6e versnelling. Dat is serieus rap. Hieronder vind je de tijden.

  • 80-120 km/h in 3e versnelling: 3.81 sec.
  • 80-120 km/h in 4e versnelling: 4.50 sec.
  • 80-120 km/h in 5e versnelling: 5.81 sec.
  • 80-120 km/h in 6e versnelling: 7.26 sec.
  • 100-200 km/h in 3e/4e/5e versnelling: 19.11 sec.
  • 100-200 km/h in 4e en 5e versnelling: 18.21 sec.
  • 100-200 km/h in 5e versnelling: 18.33 sec.
  • 100-200 km/h in 6e versnelling: 24.42 sec.

 

Welke ‘driving mode’ is je favoriet?

De Ford Fiesta ST heeft drie rijmodi. Normal, Sport en Track. Normal betekent dat de klep in uitlaat dicht blijft, de besturing in de meest lichte stand staat en de gasrespons niet heel erg fanatiek is. Daarna kun je kiezen voor Sport en Track. Die rijstanden bieden veel overeenkomsten. Zo staat de besturing op standje scherp (zwaarder en ultradirect), is de gasrespons veel directer (op het nerveuze af) en is de klep in de uitlaat geopend voor meer herrie. Er zijn twee verschillen tussen Sport en Track. In Track is er iets meer ‘fake’ motorgeluid uit de speakers hoorbaar en staat het ESP in een meer sportieve stand. Dan grijpt het systeem echt pas op het allerlaatste moment in. Deze laatste setting is overigens ook in sportstand beschikbaar, dan moet je gewoon even het ESP-knopje in de middenconsole aantikken. Het ESP kun je in Sport en Track ook helemaal uitschakelen, gewoon de knop een paar seconde ingedrukt houden. Mijn favoriete rijmodus is de sportstand met het ESP in de meest sportieve stand. Het ESP grijpt zo laat in dat je er echt geen last van hebt. Waarom Sport en niet Track? In Sport heb je dezelfde ‘uitlaatporno’ minus de extra speakersound.

Milltek uitlaat Ford Fiesta ST

Lekker brullen!

Wat is je grootste ergernis?

Toch wel het ‘plastic-fantastic’ interieur. Het ziet er allemaal wel enigszins armoedig uit. Natuurlijk weet je dat van tevoren, maar ik ben wel altijd beter gewend. Ook hoor ik inmiddels de eerste kleine rammeltjes. Het is een heerlijke rijdersauto, maar qua materialen en afwerking is het echt ‘zo-zo’. Ander ergernisje zijn de te kleine remschijven. Bij stevig gebruik gaan ze snel ‘faden’.

Deurpaneel Ford Fiesta ST

Hard plastic is (helaas) gebruikelijk in deze klasse.

Hoe lang doe je met je voorbanden?

Nou, meer dan 8.000 kilometer zit er niet in. Dat heeft uiteraard te maken met mijn rijstijl, maar ook met het vrij kleine formaat van de voorbanden (205/40/18). Gelukkig zijn het geen hele prijzige banden dus accepteer ik gelaten mijn lot dat ik beste vriendjes ben met de lokale bandenboer.

Remschijven

Als je de banden wisselt (wat vaak moet), valt op hoe klein de remschijfjes zijn. Dat kan beter Ford!

Waar denk je over 10 jaar met weemoed aan terug?

Dat is oprecht een lastige vraag. Ik ga meerdere dingen echt missen. Het lekkere gebrul van de driepitter. Het heerlijke handbakje. Het speelse onderstel. Het voelbare lage gewicht. Noem maar op. Het is gewoon een superleuke rijdersauto. Qua ‘fun for buck’ is dit de beste auto die je nieuw kunt kopen. Dat meen ik oprecht. De auto staat niet voor niets in de top van onze eigen ranglijst.

Ford Fiesta ST

Kun je over 10 jaar nog een (nieuwe) ‘pocket-rocket’ kopen? Ik betwijfel het.

Wat vinden anderen van je auto?

Ik heb inmiddels al een aantal malen andere autoliefhebbers laten rijden in de Ford Fiesta ST. Veel gehoorde feedback: de motor klinkt heerlijk, de stoelen zitten fantastisch, de auto stuurt superscherp en de auto voelt sneller aan dat je zou verwachten. Ook was de rechtuitstabiliteit op hoge snelheid voor iedereen een positieve verrassing. De kritiekpunten betreffen de kwaliteit van het interieur en de soms wat nerveuze vering. Twee mensen gaven wel feedback dat ze op de Autobahn boven de 200 km/h wat vermogen misten. Overigens zijn dat een eigenaar van een Audi S4 (550 pk) en een Tesla Model 3 Performance. Dus het referentiekader speelt daar mogelijk wel een rolletje. Niet-autoliefhebbers zijn wel unaniem in hun kritiek. Die vinden het Fiestaatje helemaal niks. Snap ik, als niet-autoliefhebber kijk je wellicht wat meer naar design, imago en praktisch gemak. Die kennen natuurlijk niet de bijzondere kwaliteiten van dit Fordje.

Battle of the hothatches.

Battle of the hothatches.

Ga je de auto nog tunen?

Daar kan ik kort over zijn. Nee! Ik vind de auto namelijk snel genoeg. Ik heb nog geen seconde vermogen gemist. Niet op de Landstrassen en ook niet op de Autobahn. Het is prima zo.

Rollerbank Ford Fiesta ST

Stock goed voor 210 pk op de rollerbank. Meer dan voldoende.

Bijzonderheden?

Een paar. Ik heb met de linkervelg de stoeprandje geraakt. Een flinke kras :(. Verder begint het autovirus wel weer een beetje te kriebelen en kijk ik eens rustig om me heen voor iets nieuws. Maar eerst nog even lekker roadtrippen in de Alpen. #zinin.

Kilometerstand: 18.000
Brandstofverbruik: 1 op 10 ofzo? Ik vergeet het vaak bij te houden.
Olieverbruik: 1 litertje iedere 10.000 kilometer. Is prima.

Ford Fiesta ST

Qua ‘fun voor je euro’ is dit de ultieme topper.

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

9 reacties

  1. David schreef:

    Leuk om te lezen. Welke auto’s staan op je lijstje als potentiële vervangers?
    En mbt remmen, ooit overwogen ze te upgraden naar grotere diameter?

  2. Stefaan schreef:

    Machtige auto die Fiesta ST! Nog een vraagje: kan je ermee 180 of meer (kruissnelheid) mee aanhouden op de autobahn volgeladen op reis zonder dat het vermoeiend wordt?

  3. @David: BMW 330i en remmenupgrade gaat er niet komen.
    @stefaan: is prima te doen

  4. Sebastiaan schreef:

    Wat ik zelf jammer vind van de fiesta ST dat de stoelen bij de wangen al snel slijtage door het instappen “plekjes” vertonen! Heb ik bij mijn vorige auto`s nooit gehad! de mijne staat nu slechts op 15000km…. is dat jou ook opgevallen? verder zitten de stoelen super en heb ik veel plezier van de fiesta..

  5. David schreef:

    BMW 330i is een leuke auto. Een BMW 128ti lijkt me ook wel iets voor je. Autopers is lovend over de auto.

  6. K.Stamatoyannis schreef:

    Vanuit dide 3e versnelling start??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten