Duurtest: BMW M340i – rollerbank en sprinttijden

Meten = weten. Daarom zetten we uiteraard onze duurtest BMW M340i op de rollerbank om te kijken of alle beloofde paardjes nog onder de kap zitten. En hebben we de Dragy weer eens uit de stal gehaald om alle sprintcijfers te meten.

BMW M340i rollerbank

Meten = weten 🙂

Zullen we maar beginnen bij de rollerbank?

Jazeker, het leukste eerst. Want ben ik de enige petrolhead die lichtjes nerveus is als zijn/haar auto op de rollerbank staat? Ik denk het niet. Want stiekem hopen we allemaal dat de auto de beloofde cijfers waarmaakt. Of een beetje meer. Gelukkig zit er een rollerbank op een paar kilometer van mijn werk (Essing Performance Center Venray) en is de afspraak snel gemaakt. Auto op de bank, riemen goed vast en gaan met die banaan. De verwachting vooraf is hoog. De welbekende B58 zescilinder turbomotor levert vaak iets meer vermogen dan de fabrikant opgeeft. Bij mijn eerdere BMW M140i kreeg ik maar liefst 31 pk en 90 nm kado (371 pk/590 nm). Terwijl die auto helemaal stock was.

Onder de kap de welbekende B58 zescilinder.

De welbekende B58 zescilinder doet het vaak goed op de rollerbank.

Wat doet de BMW M340i?

De B58 in de M340i is een doorontwikkeling van de motor die ik goed ken uit de BMW M140i. In de BMW M340i goed voor 374 pk en 500 nm. Op papier. Op de rollerbank bleek weer dat er meer vermogen in zit dan de fabrikant opgeeft. Bij mijn BMW M340i is de B58 goed voor een vermogen van 384 pk en 552 nm. Een mooie plus van 10 pk en 52 nm. Niet zo’n extreem verschil als bij de BMW M140i, maar nog steeds een heel leuk extraatje. Dank BMW! Voor de liefhebbers: uiteraard wel op 102 RON. Als we de vermogenscurve nader bekijken valt op dat het piekvermogen bij 5500 toeren wordt bereikt. Daarna zakt het vermogen ietsjes weg. Het koppel komt er wat later in dan de fabrikant opgeeft. Bij 3200 toeren heb je iets meer dan 550 nm tot je beschikking. Het grote verschil met de M140i was dat het vermogen daar bij hoge toeren wel beschikbaar bleef en het maximum koppel al bij 2200 toeren beschikbaar was.

Dyno uitdraai BMW M340i

Prachtige waardes!

En de Dragy-scores?

Daarvoor verkassen we op een rustige doordeweekse avond naar mijn favoriete Autobahn. De A57 voorbij Gennep is dan altijd erg rustig en perfect geschikt voor dit soort meetmomentjes. Ik meet de 80-120 en 100-200 sprintjes met een start vanaf versnellingen 3 tot en met 8. Net zoals ik eerder bij bijvoorbeeld de BMW M140i heb gedaan. Daarom houd ik die cijfers ook bij de hand om te kijken of de zwaardere BMW M340i toch de witte vlag moet hijsen. Bij de 80-120 sprintjes vallen de verschillen direct op. De BMW M340i is met name in de hogere versnellingen duidelijk langzamer dan de M140i. Met name de 80-120 sprint in 8e versnelling is een groot verschil.

  BMW M340i BMW M140i
80-120 km/h in 3 2.85 sec 2.58 sec
80-120 km/h in 4 3.38 sec 2.77 sec
80-120 km/h in 5 4.36 sec 3.63 sec
80-120 km/h in 6 6.03 sec 4.70 sec
80-120 km/h in 7 8.25 sec 6.09 sec
80-120 km/h in 8 13.83 sec 8.41 sec

De oorzaak? De BMW M340i heeft iets langere bakverhoudingen, minder koppel bij lage toeren en de BMW M340i weegt wat meer op de weegschaal. Het voordeel is wel dat de BMW M340i door de iets langere bakverhoudingen wel weer iets zuiniger omspringt met de brandstof.

BMW M140i vs BMW M340i

BMW M140i vs M340i.

En de 100-200 tijden?

Daar constateer ik tot mijn verrassing dat beide auto’s net zo snel van 100 naar 200 sprinten. Dan is de luchtweerstand een grotere factor van betekenis dan het leeggewicht en betaalt het vermogen van de BMW M340i zich uit. De BMW M140i is vooral in de hogere versnellingen (4 t/m 8) sneller. De iets kortere bakverhoudingen betalen zich hier echt uit. Niet dat je in de BMW M340i vermogen tekort komt, maar de 6th gear pull in een BMW M140i is toch echt van een andere dimensie.

  BMW M340i BMW M140i
100-200 km/h in 3/4/5 10.87 sec 11.00 sec
100-200 km/h in 4/5 11.48 sec 10.86 sec
100-200 km/h in 5 12.82 sec 11.65 sec
100-200 km/h in 6 17.02 sec 13.65 sec
100-200 km/h in 7 23.57 sec 17.94 sec
100-200 km/h in 8 36.53 sec 26.51 sec

 

 

Nog nieuws over de auto?

De auto heeft recent een servicebeurt gehad. Goed voor een dikke 800 euro, waarbij alle filters, bougies en olie vervangen zijn. Prijzig, maar we kunnen er wel weer een jaartje tegenaan. Qua rijden is het nog steeds een feestje. Het is nagenoeg de perfecte auto. Ongeacht de situatie, de auto levert. Dit is misschien wel de beste allrounder die je kunt kopen. Zeker met een setje Michelin Pilot Sport 4S kun je ook in de Alpen enorm veel rijplezier uit de auto halen. Ik heb echt niets te wensen over. Daarom dat ik een uitlaat-upgrade en chiptuning (voorlopig) even laat zitten. Het is goed zo. Qua betrouwbaarheid (44.000 op teller nu) vooralsnog een vlekkeloos rapport. Laten we dat zo houden wat mij betreft ;).

Wat een pareltje!

Eerdere verslagen

Vermogen
374 pk, 500 nm
0-100
4.4 sec
Topsnelheid
250 km/h
Motor
3.0l, zescilinder, turbo
CO2 uitstoot
159 g/km (NEDC)
Vanafprijs (NL)
nvt
Minimale bagageruimte
480 liter
Leeggewicht
1.645 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten