Duurtest: BMW M340i (introductie)
Ladies and gentlemen, we got him! Zoals eerder aangekondigd bij het afscheid van onze BMW 330i Touring kon ik de lokroep van de BMW zescilinder toch niet weerstaan. Zeker toen er een prachtige ‘Tansanitblau’ BMW M340i xDrive beschikbaar kwam. Dus sloeg ik (uiteraard) snel toe.
Wat zijn de specs van deze BMW M340i?
Voor mijn doen is het best een oudje: de auto is eind 2019 de fabriek in München uitgereden. In de afgelopen 3,5 jaar is er slechts 22.000 kilometer mee gereden. Rustige kilometers, want de auto ziet er zowel van buiten als binnen echt hagelnieuw uit. Ook staat de auto nog op de originele banden (met heel veel profiel) en voelen de remmen ook nog als nieuw aan. Niet verkeerd! Qua opties is de auto bijna helemaal compleet. Ik mis alleen de nog sportievere M-sportstoel (de gewone sportstoel zit overigens ook prima), stuurverwarming en een standkachel. En de stoelen zijn met gewoon leer bekleed in plaats van nappaleer. Het goede nieuws: het dashboard is wel volledig met nappaleer bekleed. Voor de rest zitten alle opties er gewoon op en dat maakt de auto natuurlijk extra begeerljk. Voor de liefhebbers: de volledige optielijst vind je onderaan dit bericht.
Wat maakt de BMW M340i xDrive zo speciaal?
Vooral de motor, die ik natuurlijk goed ken uit de BMW M140i die ik eerder reed. De welbekende 3.0 liter zescilinder turbomotor (codenaam B58) die nu goed is 374 pk en 500 nm. De cijfers zijn indrukwekkend, de uitvoering is nog veel beter. Dit is oprecht één van de beste motoren die BMW ooit heeft gebouwd. Vooral het bruikbare koppel is zo heerlijk. Bij 1.900 toeren heb je al 500 nm tot je beschikking en dus heb je bij ieder toerental en onder alle omstandigheden meer dan voldoende vermogen onder je rechtervoet beschikbaar. De ZF8 automaat vormt een perfect paar met de motor. Nooit nerveus, nooit onprettig maar gewoon altijd de juiste versnelling op – je raadt het al – het juiste moment. Het mooie is dat als je de registers opentrekt je niet hoeft te vrezen voor hoge toerentallen. Tot de redline (iets onder de 7.000 toeren) blijft de stemming van de motor opperbest en is de versnelling imposant. Een 100-200 tijd van 10.87 seconden en een 80-120 tijd van 2.74 bevestigen de voorwaartse dadendrang. De 0-100 sprint in 4.4 seconden mag er eveneens zijn.
Hoe is het geluid?
Fans van het klassieke BMW zescilindergeluid komen in deze BMW M340i zeker aan hun trekken. Vooral bij de middentoerentallen klinkt de motor als een typische zescilinder BMW. Dit doet zoveel voor de beleving. Natuurlijk is het deels speakersound (ook in 2019 al gemeengoed) en is het geluid wel wat afgezwakt door alle filters, maar er is nog steeds genoeg om van te genieten. Ook voor buitenstaanders klinkt de auto nog steeds heel erg goed. Uiteraard twijfel ik wel of ik niet een klein onsje meer geluid wil hebben. Bij onze vrienden van AutoTopNL hebben ze een M340i met fraaie uitlaatupgrade rijden. Wel heel verleidelijk (zie filmpje). Daar ga ik later dit jaar een beslissing over nemen. Vooralsnog is het even prima zo. Over geluid gesproken: het schuifdak in de sedan is qua windgeruis geen toppertje. Dat wist ik al vooraf, maar op hoge snelheid is dat een klein minpuntje. Bij het panoramadak van de Touring heb je daar overigens geen last van.
Wat adviseer ik iedereen om te doen bij deze auto?
Een zogenaamde ‘sixth-gearpull’ is echt iets magisch bij deze auto. Ofwel, laat de snelheid op een leeg stuk Autobahn even zakken tot 80 kilometer per uur, schakel de versnelling manueel in de zesde versnelling (je maakt dan nog geen 1.500 toeren) en geef volgas. Je zult merken dat de turbo bij dit lage toerental heel even een halve seconde nodig heeft om op stoom te komen. Daarna voel je direct al de eerste tekenen van urgentie. Wow, wat pakt deze motor mooi op van onderuit. Daarna begint het grote sleurfeest. Bij het stijgen van het toerental voel je dat de voorwaartse drang steeds verder wordt opgebouwd. En zie je dat de teller al serieuze stappen zet. Eenmaal op stoom is de versnelling ronduit indrukwekkend en rijd je met groot gemak de snelheidsbegrenzer in (262 op teller). In één versnelling van 80 naar 262. Misschien nog wel indrukwekkender is dat je dit trucje in 8e versnelling (wat echt een overdrive is!) ook kunt doen. Ok, dan heb je wel flink wat meer asfalt nodig, maar zelfs in 8e versnelling kun je doorstomen naar de topsnelheid. Dat zegt iets over de immense trekkracht van de zescilinder.
Wat spreekt nog meer voor de BMW M340i?
Standaard is de BMW M340i uitgerust met een sperdifferentieel, adaptieve dempers en vierwielaandrijving. Dat betekent heel veel tractie en grip in de bochten, al kun je wel degelijk de achterkant een lekkere stap zijwaarts maken. De voorwielen springen alleen bij als het echt nodig is. Een prima set-up voor deze auto en ik verheug me al bijzonder op mijn eerste Eifelrit. Verder profiteert de auto van alle goede eigenschappen van de BMW 3-serie. Dat betekent een uitmuntende zitpositie, een fraai en extreem gebruiksvriendelijk interieur, geweldige ‘tech’, een meer dan capabel onderstel en een uitstekende geluidsisolatie. De BMW 3-serie is in basis een geweldenaar en de BMW M340i is in veel opzichten de overtreffende trap. Neem de stabiliteit op hoge snelheid. Daar was in de BMW 330i Touring al weinig mis mee, maar de M340i spoort nog wat strakker op hoge snelheid. Het iets stuggere onderstel werpt vruchten af, zonder dat het oncomfortabel wordt. Dit is echt een geweldenaar op de Autobahn.
Heeft de auto ook minpunten?
Allereerst het eerder genoemde windgeruis van het schuifdak op (zeer) hoge snelheid. Dat is een bekend item bij de BMW 3-serie. Als tweede minpunt noem ik het stuurgevoel. Iets zwaarder dan in de reguliere 3-serie en dat betekent (nog) minder connectie met de voorwielen. Het voelt te artificieel aan en dat is wel jammer. Al stuurt de auto wel vrij direct in. Ook voel je dat de auto een paar kilootjes te zwaar is. Andere issues? Het lukte me ook in deze BMW niet om de ‘over the air’ update te downloaden. Daarvoor moest ik terug naar de dealer. Ik heb daar meteen ook even de Comfort Acces geactiveerd. Die had de vorige eigenaar blijkbaar uitgeschakeld. Eveneens een puntje van kritiek is dat het interieur identiek is als iedere andere BMW 3-serie met M-sportpakket. Iets meer onderscheid had ik wel gaaf gevonden. En ‘last but not least’, bij regenachtige omstandigheden is het beeld van de parkeercamera’s vrij matig. Vooralsnog klein leed allemaal.
Nog plannen?
Medio mei gaan we drie weken op vakantie naar de Alpen (Oostenrijk, Italië, Zwitserland), dus je snapt dat ik mij daar enorm op verheug. Heerlijk sturen in de Alpen. Bochten draaien, pasjes rijden. Man, wat een feestje. Ik kan niet wachten. Na de vakantie ga ik de auto uiteraard ook een keer op de rollerbank plaatsen en zal ik de sprinttijden in alle versnellingen meten. Op een later moment besluit ik of ik de uitlaat nog ga modificeren. Meer sound is altijd cool, maar ik moet ook rekening houden met mijn budget natuurlijk. Zorgen voor morgen. Eerst genieten met hoofdletter G!
Optielijst
- 01PL 19″ lm velg dubbele spaak 791M noodloop
- 0230 Extra pakket EU-specifiek
- 0258 Banden met noodloopeigenschappen
- 02NH Sportremsysteem
- 02PA Wielbout met slot
- 02T4 M Sport differentieel
- 02TB Sport aut. transmissie
- 02VB Bandenspanningsweergave
- 02VF Adaptief M-onderstel
- 02VL Variabel sportstuurwiel
- 0302 Alarmsysteem
- 0316 Achterklepbediening automatisch
- 0322 Comforttoegang
- 03AC Aanhangwagenkoppeling
- 03KA Geluidsisolerende ruiten
- 0403 Glasdak elektr.
- 0420 Verduisterde ruiten
- 0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
- 0430 Binnen-/buitenspiegel, aut. dimmend
- 0431 Binnenspiegel, automatisch dimmend
- 0459 Stoelverstelling elektrisch met memory
- 0465 Neerklapbare achterbank
- 0481 Sportstoel
- 0488 Lendensteun bestuurder en passagier
- 0493 Opbergpakket
- 0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
- 04GQ M veiligheidsgordels
- 04KK Interieurlijsten aluminium Tetragon
- 04M5 Individual dashboard met leder bekleed
- 04NE Blow-By verwarmer
- 04U0 Galvan.opp.vl.behand. bedien.elementen
- 04UR Sfeerverlichting
- 0534 Automatische airco
- 05AC Grootlichtassistent
- 05AL Active Protection
- 05AQ Active Guard Plus
- 05AU Driving Assistant Professional
- 05AZ BMW Laserlicht
- 05DA Uitschakeling airbag passagierszijde
- 05DC Hoofdsteunen achter klapbaar
- 05DN Parkeerhulpsysteem Plus
- 0610 Head-Up Display
- 0654 DAB-ontvangermodule
- 0688 Harman/Kardon Surround Sound systeem
- 06AE Teleservices
- 06AK Connected Drive Services
- 06C4 Connected Package Professional
- 06DR BMW Drive Recorder
- 06NW Telefonie met draadloos opladen
- 06U3 BMW Live Cockpit Professional
- 06WD WLAN Hotspot
- 0710 M leerstuurwiel
- 0715 M aerodynamiek-kit
- 0754 M Achterspoiler
- 0760 Hoogglans Shadow line
- 0775 Dakhemel antraciet
- 08TF Actieve voetgangersbescherming
Welke duurtesters hebben we nog meer in onze vloot?
En in het verleden waren dit onze duurtesters:
- BMW 330i Touring
- Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line
- Ford Fiesta ST
- SEAT Leon CUPRA R
- Lexus GS300
- BMW M140i
- Mini Cooper
- Volkswagen Golf GTD
- SEAT Leon CUPRA 280
Vermogen 374 pk, 500 nm |
0-100 4.4 sec |
Topsnelheid 250 km/h |
Motor 3.0l, zescilinder, turbo |
CO2 uitstoot – g/km |
Vanafprijs (NL) nvt |
Minimale bagageruimte 480 liter |
Leeggewicht 1.645 kg |
veel plezier met je nieuwe aanwinst en veel lekkere stuurkilometers toegewenst.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst Christian! We gaan wel een keertje meeten als de CLS55 is gerepareerd, want ik ben uiteraard mega beniewd haha
Had je de 100-200 al getest?
10.8 seconden. Dus er zit lekker tempo in. We gaan zeker keertje meeten 🙂
is sper diff altijd standaard bij een bmw m340i? of is het af fabriek gewoon weer een optie?
in die m140i is het hoogst irritant dat ze niet standaard een sper diff plaatsen, vandaar mijn vraag.
Ja is standaard op M340i