Duurtest: BMW M340i – eindverslag (47.000 km)

Mijn beste auto ooit? Zonder twijfel deze BMW M340i. De ultieme alleskunner. De beste in zijn soort en misschien ook wel ver daarbuiten. En toch heb ik de auto na 12 maanden ingeruild. In dit verslag blik ik terug op de auto.

We nemen afscheid van onze duurtester.

Waarom deze move?

Dit verklaren is best lastig. Want de BMW M340i is echt een auto zonder nadelen. Ik kan er geen eentje opnoemen. Op alle onderdelen scoort de auto een 8 of hoger. Neem comfort. Niet meteen het eerste waar je aan denkt bij een sportieve auto. Maar dankzij de adaptieve dempers, de uitstekende geluidsisolatie en geluidswerende zijruiten was de auto – naar wens – een stiltecentrum. En ongeacht of je nu 100 of 250 kilometer per uur rijdt, je zit altijd ontspannen en in alle rust achter het stuur. Ja, er zijn natuurlijk auto’s in een (veel) hogere prijsklasse die dit misschien nog beter doen. Maar in de enigszins ‘betaalbare’ klasse is de BMW M340i de absolute uitblinker. Net als het gebruiksvriendelijke en fraai afgewerkte interieur. Niets te wensen over. En dan heb je ook nog de zescilinder. De goddelijke B58. Misschien wel de beste motor die BMW ooit heeft gebouwd. Zo soepel en snel. Ongekend. Inclusief die heerlijke zescilindersound en fraaie ‘laufkultur’ van de motor. Wat een parel. En als je wilt knallen op een bergweg, dan levert de auto ook. Je kunt er heerlijk op bergweggetjes mee boenderen.

Heerlijk roadtrippen met de BMW M340i

Maar dan toch verkopen? Je kunt er toch alleen maar op achteruit gaan?

Ja dat klopt. Er is in mijn prijsklasse geen betere auto. Bij de overtreffende trap kom je al snel op een BMW M3 of een AMG uit maar dat is voor mij een beetje ‘too much’ en financieel niet haalbaar. Een Alpine A110 en Porsche Cayman vind ik niet alleen te duur maar ook onpraktisch. Een BMW 5-serie stiekem weer te zwaar en saai. En een BMW M240i of M440i is te veel van hetzelfde in een iets ander jasje. Zo is er altijd wel iets. En toch knaagt er iets. Mis ik iets. Zonder dat ik daar heel scherp mijn vinger op kan leggen. De enige verklaring is mijn autokoopverslaving. Want de auto heeft werkelijk geen enkel nadeel. Niets, noppes, nada. De BMW 330i Touring die ik eerder reed was ook al steengoed en deze is met de B58 nog wat beter. Misschien zit daar wel het probleem. Perfectie maakt een auto soms ook een tikje saai. En misschien ook wel karakterloos. Alles voelt zo extreem gepolijst en doorontwikkeld aan. Alsof de ingenieurs van BMW nog één keer hun beste kunnen aan de wereld wilden tonen. Voordat we allemaal aan de EV moeten.

Deze generatie 3-serie is echt steengoed!

Had de BMW M340i echt geen nadelen?

Nou, dan moet ik heel diep graven. De standaard gemonteerde runflats moet je meteen bij het grofvuil doen. De BMW M340i komt op een setje Michelin Pilot Sport 4S veel beter tot leven. Het schuifdak was niet helemaal kraakvrij (wel netjes verholpen door de dealer) en her en der (goed zoeken!) vind je soms een iets hardere plasticsoort. Alhoewel een met leer bekleed dashboard en de formidabele HK-audio alles goedmaken. Het hoge gewicht is ook een klein issue. Maar heel veel verder kom ik niet. Verder louter topnoteringen. De gebruikskosten? Die vallen ook reuze mee. Natuurlijk zijn onderdelen wat prijziger, maar in vergelijking met een BMW M3 blijft het kruimelwerk. En ook de verzekering en wegenbelasting zijn te overzien, al moet je vaak wel een abo voor een klasse 5 volgsysteem afnemen. Maar dat is tientjeswerk. De belangrijkste kostenpost is de afschrijving en daar doet deze auto het wonderlijk goed. Ik heb in 1 jaar tijd en 25.000 kilometer slechts 5.000 euro afgeschreven en dat is voor een auto in deze prijsklasse prima.

Nappaleer bekleed dashboard BMW M340i

Het dashboard is met fraai nappaleer bekleed.

Wat komt er nu voor terug?

Een hot hatchback. Dat is nog steeds mijn ‘weak spot’. De combinatie van een simpele hatchback met de nodige tweaks en aanpassingen vind ik nog steeds supergaaf. Dat is mijn segment. Ik heb niet voor niets respectievelijk een BMW 130i, Golf GTI, Renault Megane RS, SEAT Leon CUPRA, BMW M140i, SEAT Leon CUPRA R en Ford Fiesta ST gehad. Dus als ik switch, dan naar een hot hatchback. Bij toeval kwam ik een ‘verse’ 2023 BMW M135i xDrive tegen. Een auto die ik in 2020 nog vond tegenvallen, maar in 2022 is er een update geweest waarbij de minpunten vakkundig zijn weggepoetst. En blijft er een puike en ietwat onderschatte hot hatchback over. Geen supersportieve en extreme versie, maar eentje die ook dagelijks inzetbaar is. En mijn behoefte voor een ‘premium’ afwerking waarmaakt. Want ik wil – met alle respect – niet meer terug naar het afwerkingsniveau van een Ford Fiesta ST. Hoe tof die auto ook is. Ik ben door de BMW M340i wel echt gewend geraakt aan heel veel comfortverhogende opties die het leven makkelijker maken. Bij de BMW M135i xDrive lever ik op dat gebied niets in.

De uitlaten produceren weer iets meer herrie.

De nieuwe duurtester. Een ander diersoort.

Conclusie?

Laat ik afsluiten met de rapportcijfers:

Motor/versnellingsbak 9.5/10
De B58 en ZF versnellingsbak zijn een goddelijke combinatie. Beter dan dit wordt het (niet snel). Koppel en vermogen zijn zo riant. Enige nadeel: de soundtrack is een tikje ingetogen.

Sportiviteit: 8/10
Hooguit is de auto iets te zwaar en de gevoelloze besturing (vooral in sportmode) is even wennen. Maar het formidabele onderstel en de motor maken alles goed. De xDrive is ook subliem. Heel veel grip, maar wel met een randje speelsheid en een achterzijde die (als je hard pusht) meedoet. Top!

Comfort: 9/10
Dubbelglas, adaptieve dempers, prima sportstoelen, een meer dan voortreffelijke audio. Wat wil een mens nog meer. Ik zou het niet weten. En dan vergeet ik nog alle luxe opties te vermelden die het automobiele leven nog aangenamer maken.

Interieur/gebruiksvriendelijkheid 9/10
De gebruiksvriendelijkheid is 10/10. Beter dan dit wordt het niet. De facelift Dreier is echt minder gebruiksvriendelijk. Qua materiaalgebruik scoort de auto 8/10. Prima voor het segment.

Gebruikskosten 9/10
Nauwelijks afschrijving en de gebruikskosten zijn duidelijk minder extreem dan bijvoorbeeld een M3. Voor de prijsklasse en het soort auto meer dan voortreffelijk.

Onder de kap de welbekende B58 zescilinder.

De welbekende B58 zescilinder ga ik zeker nog wel eens missen.

Eindcijfer: 9+
Zonder twijfel dit is absoluut mijn beste auto ooit. En het wordt lastig om de auto van de troon af te stoten. 

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten