Duurtest: BMW M2 (G87) – introductie

Soms komen er kansen langs die je als autoliefhebber gewoon moet pakken. Deze Zandvoortblauwe BMW M2 is er zo eentje. Alles aan deze auto vind ik cool en na lang onderhandelen kan ik met trots schrijven dat ik mezelf eigenaar mag noemen van deze hele bijzondere BMW M2. Dit is echt een droom die uitkomt.

Onze nieuwe duurtester!

Maar toch? Waarom nu alweer?

Dit is toch wel ‘the story of my life’. Ik wissel bijna sneller van auto dan van schoeisel. Het is niet per se iets waar ik trots op ben, maar het blijft natuurlijk wel mijn eigen keus. Niemand die me dwingt ;). En altijd is er wel een reden om te switchen. Het grappige is: iedere keer hoor ik mezelf hardop roepen dat ik eigenlijk helemaal niet op zoek was naar een nieuwe auto. Ook nu was dat weer het geval. Ik was superblij met de BMW M135i xDrive. Gewoon een prima en meer dan capabele hothatch. Een auto die aan al mijn eisen voldoet. Zoals ik ook heel erg content was met bijna alle voorgangers.  Een flinke lijst auto’s inmiddels. Sinds 2004 heb ik al 20 auto’s versleten. Maar toch is er altijd die kriebel en houd ik altijd de markt met leuk spul in de gaten. En probeer ik regelmatig een dealtje te sluiten. Vaak zonder resultaat, maar soms zit het wel eens mee en zijn prijs en inruil gewoon heel erg goed.

Bye bye M135i. Hello M2 :)

Bye bye M135i xDrive. Hello M2 🙂

Waarom de BMW M2?

Als ik naar mijn autohistorie kijk, dan zie ik een bont gezelschap van hot hatchbacks, sportievelingen, viercilinder turbo’s, zescilinders en zelfs een verdwaald driecillindertje. Er ontbreekt echter één type auto op mijn lijstje en dat is echt iets bruuts. Een auto waar je instant kippenvel van krijgt. Een auto die niet in de eredivisie maar in de Premier League acteert. Het probleem is dat dergelijke auto’s zo goed als onbetaalbaar zijn in Nederland. Met dank aan de Belastingdienst en de groeiende regelzucht die Nederland teistert. Autorijden wordt steeds duurder en minder leuk. Maar ook mijn leeftijd (bijna 50, midlifecrisisje entering) en hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet (oorlog, steeds meer regels, wokisme, klimaathysterie, etc.) speelt ook een rol. Ik kreeg een beetje het gevoel van nu of nooit. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.

Foto zijkant BMW M2

Wel of geen zonlicht doet veel voor de kleur.

Er zijn toch ook bloedsnelle elektromodellen?

Klopt, maar die zitten nog niet helemaal in mijn bloedgroep. Het zijn indrukwekkende sprintmachines, maar ze zijn tegelijkertijd ook te zwaar, te duur en ze missen emotie. Na drie sprintjes ben ik het wel zat en voegt zo’n auto verder weinig toe. Los van issues met de range en batterijtemperatuur. Ik rijd nu eenmaal graag op tempo en dat vinden EV’s niet fijn. Daarom ben ik toch maar weer gaan zoeken naar iets wat de hartspier even stevig activeert. Het enige nadeel? Ik heb geen onbeperkt budget en ik wil een auto van max 2 jaar oud. Met garantie en lage kilometerstand (max 20.000). Vraag me niet waarom, maar ik houd niet zo van oudere auto’s. Ik moet de nieuwigheid nog kunnen ruiken. Iedere autogek zijn gebrek, al zeg ik het zelf.

M1 knop BMW m2

Met de rode M1 en M2 knop kun je direct je favoriete rij-settings activeren.

Welke auto’s stonden op mijn shortlist?

Voor mij waren er vier opties. Een Porsche Cayman (718), Alpine A110 GT, Volkswagen Golf 8.5 R en de BMW M2. Dus ben ik eens gaan winkelen, want het kan nooit kwaad om je auto gewoon eens ergens aan te bieden. Wie weet wat de gek ervoor geeft. En dat er wat mogelijk is bleek bij Alpine. Want ik kreeg een meer dan serieus bod op een nieuwe voorraadauto. Echter twee nadelen. Het was niet de 300 pk versie en deze auto had niet de comfortstoelen. En daar ga ik me aan ergeren. Ik heb ook gekeken naar een hagelnieuwe Volkswagen Golf R. Ik heb een enorm zwak voor die auto. Alleen kwam de inruil niet in de buurt. Zeker op een nieuwe auto verwacht ik meer korting. Helaas waren de Caymans of boven het budget, vaak al te oud en/of met een te hoge kilometerstand. Dus bleef de BMW M2 over en kreeg ik een messcherp voorstel. Een offer I couldn’t refuse en ook enigszins in de buurt van het budget. Een beetje autoliefhebber kent het fenomeen van de budgetverdubbelaar natuurlijk wel ;). Dan maar een keertje minder op vakantie.

Foto velg BMW M2

Ja, ook de velg vind ik perfect bij deze auto en kleur passen.

Wat zijn de specs van deze BMW M2?

Deze BMW M2 is van bouwjaar 2023, heeft 17k op de teller en heeft – zoals je mag verwachten – een vlekkeloze historie. Een gelukje voor mij: de achterbanden (PS4S) werden direct vervangen omdat ze onder de eigen limiet van BMW zaten. De BMW M2 is wat je noemt een extreem polariserende auto. Het is ‘love or hate’ en niets daartussen. Het is in ieder geval duidelijk tot welk kamp ik behoor, maar ik moest in het begin – toen de auto uitkwam – wel even wennen aan het ontwerp. Dit is voor veel mensen echt wel ‘over the top’. Zeker met deze kleur en velgen. Maar ik beloof je, als je de auto voor het eerst in real life ziet, zal je heel snel overstag gaan. Het is zo’n enorme Brutus. Een woesteling. What you see is what you get en ik kan er geen genoeg van krijgen. Knikkende knietjes, overal kwijl. Je kent het wel. Instant liefde! Ik zou hem ook nieuw exact zo configureren en ik was al direct verkocht toen ik de auto zag. Ongeacht hoe het rijdt. Boeit niet meer. Ja, ik wil!

BMW M2

Wel of geen zonlicht doet veel voor de kleur.

Zit het goed met de power?

Ja, meer dan. Onder de motorkap schuilt de welbekende S58 drieliter zes-in-lijn twinturbo. Een bekende motor die ook dienst doet in onder meer de BMW M3 en M4. In de BMW M2 is het vermogen iets teruggeschroefd, maar met 460 pk en 550 nm kom je niets maar dan ook echt helemaal niets tekort. Er zijn meer overeenkomsten met de BMW M3 en M4. De BMW M2 is op hetzelfde platform gebouwd en dat betekent dat de techniek zo goed als identiek is aan de M3 en M4. Het grootste verschil is de kortere wielbasis. Ook is de BMW M2 alleen als achterwielaangedreven auto leverbaar. Meer verschillen zijn er eigenlijk niet. Een nadeel van dit gedeelde platform is dus wel dat de BMW M2 een zware jongen is met ruim 1700 kg leeggewicht, Voor de prestaties maakt dit overigens niet al te veel uit. Voor cijferfetisjisten: de 0-100 sprint kost 4.1 seconden en de topsnelheid is begrensd op 285 kilometer per uur.

S58 motor BMW M2

Deze S58 zescilinder twinturbomotor is een geweldenaar!

Wat zit er allemaal aan boord?

De eerste eigenaar heeft bijna het hele optieboek aangevinkt. Alleen de carbon schaalstoelen en stuurverwarming ontbreken. Die stoelen ga ik niet missen, want de M-sportstoelen zitten voor mij als gegoten en zijn wat beter bruikbaar als je de auto als ‘daily’ inzet. Maar verder is het een volle hut. Dus kan ik weer genieten van de HK audio, zijn de stoelen elektrisch verstelbaar en heb ik een bijzonder fraai head-up display. Het interieur is grotendeels identiek aan de BMW 3-/4-serie en is voorzien van het ‘curved display’. Daar moet je heel veel functies bedienen. Het is wel even wennen, maar de weergave is wel echt ‘next level’. Ook kun je allerlei settings (versnellingsbak, gasrespons, remgevoel, stuurgevoel, uitlaatsound, etc.) individueel instellen en dus is het wel even zoeken en spelen met de settings. Zo kun je zelfs de traction control in 10 verschillende standen zetten. Dat gaat best ver. Handig: je kunt met de M1- en M2-knop op het stuurwiel direct schakelen naar je favoriete settings. Qua materiaalgebruik voelt het allemaal premium aan. Vooral de carbon schakelflippers voelen zeer hoogwaardig aan. Mooi detail!

Het carbon op stuur, flippers en sierlijsten is the real deal.

Hoe is de eerste indruk?

Dat dit niet alleen qua ‘looks’ een enorme Brutus is. Ondanks alle OPF-filters is de koude start al direct genieten geblazen en eenmaal onderweg geniet je voortdurend van de zescilinder soundtrack. Je zit lekker laag en je kijkt uit over een lange motorkap. In je buitenspiegel zie je de enorm uitgebouwde wielkasten, dus je wordt altijd bevestigd dat je in iets bijzonders rijdt. Dat blijkt ook uit de vele duimpjes, draaiende nekken, spontane complimenten en fotograferende medeweggebruikers. Heel gek: de auto doet me in eerste instantie best wel een beetje denken aan de Chevrolet Camaro SS die ik in Amerika heb gereden. Een vergelijkbaar opgeklopt uiterlijk, dikke motor onder kap, RWD. Alleen heeft deze BMW M2 wel een Duits geciviliseerd randje. De tech, afwerking, stoelen en comfort zijn echt wel twee tandjes beter. Maar ook deze BMW M2 heeft wel een beetje die dikke ‘fuck you’- middelvinger uitstraling en in dit geval is fout toch ook wel heel erg lekker.

Uitlaten BMW M2

Ondanks alle filters is de soundtrack heel erg goed!

En hoe rijdt-ie?

Het onderstel is bij lage snelheid wel wat aan de stugge kant, maar eenmaal op de snelweg is het ruim voldoende. Op de Autobahn is de auto bij volgas wel een tikje zoekerig. De geluidsisolatie is best oké, maar met name de achterbanden (285/35ZR20) maken wel wat afrolgeluid. Logisch gezien het formaat en het blijft gelukkig binnen de perken. De stoelen zitten goddelijk, hier kun je ook lange trips op maken. Het stuurgevoel is echt wel even wennen. Het is BMW-esk vaag en tegelijk reageert de auto heel direct. Even spelen met de apps tijdens het rijden is in deze auto dan ook echt niet handig. Over de handling kan ik nog niet zoveel roepen, heb de auto vooralsnog alleen normale kilometers gereden. Komt nog wel. Lekker langzaam gaan verkennen komende maanden. De ZF-8 versnellingsbak is ook in deze auto een geweldenaar en in de meest brute setting een klein tandje scherper dan in bijvoorbeeld de BMW M240i en BMW M340i. Tegelijkertijd kun je er ook heel normaal en rustig mee rijden. Dit is een prima daily, zij het dat de auto ook bij normaal gebruik een stevige slok lust.

M-sportstoelen BMW M2

Bijzonder: verlicht M2 logo op de stoel.

Hoe nu verder?

Als het weer het toelaat, ga ik natuurlijk even de topsnelheid van de auto testen. Ik heb al wel kortstondig 280 aangetikt op de teller, maar helaas was het asfalt op. Ook zal ik snel de Dragy eens erbij pakken en wat metingen doen. Ik zag al een 8.78 op het display maar dat was op vrij vochtig asfalt, wat resulteerde in wat wielspin. Een snellere tijd gaat er wellicht nog wel komen als de asfalttemperaturen wat meer oplopen. En verder ga ik vooral genieten van de auto, nu het nog kan. Dus houd vooral deze site in de gaten voor meer avonturen.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

6 reacties

  1. NDphotonl schreef:

    Ik kan me vinden in jouw verhaal, voor mij was dat de Mercedes CLS55 AMG (uiteraard ook getest door jou haha), ook een “nu of nooit” moment. Veel plezier ermee en zou het wel vet vinden om deze in het echt te zien

  2. Leon schreef:

    Leuke verhaal weer. Elk weekend een vast onderdeel van mijn routine is jouw site bezoeken. Moet zeggen dat de M2 ook voor mij een droomauto is.

    Veel plezier ermee.

  3. B vd L schreef:

    Cool!
    Klein beetje jammer, want had me juist verheugd op een wat langere duurtest (alles in verhouding he..) met de 135i, maar meelezen over avonturen met een M2 is ook helemaal niets om over te klagen 🙂
    Geniet ervan!

  4. Stefaan schreef:

    Het toeval wil dat ik onlangs ook een proefrit gedaan heb met een M2. Ik moet zeggen dat de M2 mij positief verrast heeft. Wat een beest. De M2 dwingt respect af. De auto vraagt wel kundige (piloot)handen om het potentieel optimaal te kunnen benutten. Benieuwd hoe lang BMW nog dergelijke pretmachines gaat maken. Je hebt het inderdaad op het juiste moment gekocht. Proficiat en enjoy!

  5. Tom schreef:

    Wow, wat een beest! En inderdaard, dit moet je gewoon doen zolang het nog kan! Zo heb ik mijzelf eindelijk getrakteerd op een Golf 8 GTI na enkele “verstandige” hatchbacks (natuurlijk een league of wat lager dan de M2, maar je begrijpt wat ik bedoel). Veel plezier ermee!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten