Duurtest: BMW M140i – de pluspunten op een rij

Breaking news: we naderen de 20.000 kilometers met onze duurtester. De eerste conclusie? Ik ben blij met de auto. Waanzinnig blij. Vandaag staan we uitgebreid stil bij de pluspunten van de BMW M140i, nadat we in een vorig blog de minpunten hebben behandeld.

Alweer 20.000 kilometer achter de rug. Hele fijne kilometers!

Het grootste pluspunt?

De motor natuurlijk. Zoals je eerder al hebt kunnen lezen ben ik idolaat van de nieuwe B58 turbomotor. De zes-in-lijn is het ‘unique selling point’ van de auto. Mijn waardering stijgt bij iedere kilometer. Het is genieten geblazen achter het stuur. Het geluid, de vermogensafgifte, de prestaties, de trillingsvrije loop. I love it! Dit is de beste motor die ik ooit gereden heb. Ik meen het echt. Het is gewoon verslavend. Ook bij een rustig tempo voelt de auto speciaal aan. Vanwege de manier waarop de motor loopt, het immense koppel en natuurlijk het geluid. Bij een vermogensmeting bleek dat de motor goed is voor 371 pk en 590 nm! Waanzinnig. Dat verklaart ook waarom de auto zo beestachtig snel is. Zo blijkt ook uit de verschillende tachofilmpjes die je onderaan dit bericht kunt bekijken.

Eating diesels for breakfast!

Hoe zijn de ervaringen na 20.000 kilometer?

Fantastisch. Zeker nu ik alweer een tijdje op zomerbanden rijd. Wat een verschil maken die zeg. Niet alleen in de bochten, maar ook op de Autobahn is de stabiliteit fantastisch. Je kunt urenlang 250 kilometer per uur rijden als de omstandigheden dat zouden toelaten (wat nooit het geval is overigens). Zet de bak in 8e versnelling en je maakt nog geen 4.000 toeren. Het is bijna eco-friendly, alhoewel een verbruik van 1 op 3 dan natuurlijk nog steeds fors is. Laat het tempo wat zakken en je rijdt makkelijk 1 op 13. Dat is de theorie. Dat lukt mij niet. Ik haal net aan 1 op 9 want ik woon 10 kilometer van de Autobahn af. Het is heel verleidelijk om even de grens over te duiken en te genieten van de krachtige motor en de heerlijke ZF-8 bak. De dag dat Duitsland een ‘Tempolimit’ gaat invoeren is voor mij een dag van nationale rouw.

Foto motor BMW M140i

Het hart van de auto. De goddelijke zescilinder.

Hoe doet de auto het in de Duitse Eifel?

Ik woon niet alleen 10 minuten van de Autobahn, ik sta in een uurtje ook aan de voet van de Eifel. Een prachtig speelparadijs vol uitdagende stuurmanswegen. Het is genieten met de BMW M140i, alhoewel het niet een ultieme hooligan is. Het is een GT. Rijd je de auto op 80% a 90% dan is het heerlijk toeven. Je zit laag,  het chassis is mooi ‘planted’, de handling is strak, je geniet van het geluid en dankzij het koppel is iedere exit uit de bocht een feestje. Het is een auto waarmee je heel makkelijk heel erg vlot kan rijden. Echt listig is hij – mits het ESP aan blijft –  niet. De remmen zijn ook fantastisch. Vooral het pedaalgevoel is heel erg goed. Je kunt echt goed doseren. 

Mijn achtertuin!

En als je een paar procent meer eruit wilt persen?

Dan heb je een BMW M2 nodig. De BMW M140i is een auto voor bestuurders die zelf ook op 80 a 90% van de limiet rijden. Voor mensen als mijzelf dus. Voor de puristen is de BMW M140i te soft. De besturing geeft te weinig feedback en de vering is net iets te week. Daarnaast zullen de puristen een sperdifferentieel willen want echt dwars gaat de auto niet. Voor mij hoeft dat niet direct. Ik vind het al leuk genoeg als ik het kontje lekker voel bewegen. Toch had het ESP best wat ruimer afgesteld mogen worden. Vooral in Comfort- en Sportstand grijpt het ESP veel te snel in.

In Sport+ laat de techniek wat meer toe en is het beter toeven. Helaas is de Sport+ stand altijd in combinatie met de meest stugge demper setting. Op het slechte wegdek in de Eifel vaak ‘too much’ en stuiter je snel alle kanten op. Schakel terug naar de Sportstand en je hebt een meer vergevingsgezind chassis, maar wel weer een overijverig ESP-systeem en een meer gevoelloze besturing. Mijn ideale setting (zachte demping, ESP in Sport+-stand en zwaardere besturing) is helaas niet te combineren. Dat blijft jammer. 

Foto iDrive

De keuzemogelijkheden bij de adaptieve dempers zijn beperkt.

Valt daar mee te leven?

Natuurlijk. Dan maar een auto die je op 90% moet rijden. Ook dan rijdt hij waanzinnig fijn en is het qua beleving (de som der delen) een heerlijke machine. Pluspunt van het meer GT-karakter is dat de auto heel goed bruikbaar is als ‘daily drive’. Hij is comfortabel, relatief zuinig, stil en de zitpositie en de stoelen zijn heerlijk. Daarbij ziet het vernieuwde interieur er mooi uit en is de navigatie Professional subliem. Beste systeem in de markt. Minpuntje vind ik de Harman Kardon audio. Het is beter dan de standaardmeuk maar echt overtuigend is het niet. Niet dat het uitmaakt. Ik luister liever naar de goddelijke zescilinder. Ook als je rustig rijdt is dat de continu bonus. Dat is het verschil met de Volkswagen Golf R. Bij normaal rijden is dat een doodgewone Golf. Pas als je gaat trappen komt die tot leven.

Heerlijke stoelen!

Waar word ik nog meer blij van?

In de categorie ‘wie het kleine niet eert is het grote niet weert’ een paar zaken die positief opvallen. Allereerst de automatische parkeerassistent. Ik weet het, een vrouwenoptie hoor ik je denken. Toch werkt het systeem fantastisch. Snaarstrak en altijd zorgvuldig. Dat scheelt je echt schade op je velg. Ik zeg het je maar even. Met de parkeerassistent van Volkswagen raakte ik nog wel eens stoepje. Andere handigheidjes zijn de onboard oliepeilmeter, de bandenspanningsweergave (inclusief temperatuur) en natuurlijk de vermogensmeter. Het blijft leuk om te zien hoeveel vermogen de auto levert bij bepaalde toerentallen. Spielerei macht spass! 

De parkeerassistent voorkomt beschadiging op de velgen.

Ziet de BMW M140i er niet te gewoontjes uit?

Klopt. De uiterlijke verschillen met een BMW 116i met M-pakketje zijn klein. Een nekkendraaier is de BMW M140i dus niet. Het is meer een ‘sleeper’. Toch is het geen auto voor mensen die anoniem door het leven willen stappen. Start de auto en je hebt gegarandeerd alle aandacht. Bij iedere start (koud of warm) openen de kleppen in de Performance-uitlaat en breekt er een hels kabaal los. Echt supergaaf! Iedere start is gegarandeerd kippenvel. De Performance-uitlaat is alleen daarom al een must-have investering (1.200 euro). Het is sowieso een buitengewoon fijne uitlaat. Luid wanneer het moet, zachtjes pruttelend op de achtergrond als het nodig is. Perfect!

 

Zijn er nog bijzonderheden genoteerd in het logboek?

Nee, qua betrouwbaarheid scoort de BMW M140i een dikke 9. Geen motorische mankementen en ook is het olieverbruik 0,0. Dat is best bijzonder na het rijden van een paar VAG producten. Ik ben ook superblij met de Michelin Supersports banden. Ik heb bewust gekozen voor een normale band en geen runflat en daar heb ik geen spijt van. Een heerlijke band. Je hebt heel veel grip en ze zijn verrassend slijtvast. Ik ga met de achterbanden de zomer wel redden. Er is wel een aandachtspunt waar ik naar wil laten kijken bij een eerstvolgende servicebeurt. De deurrubbers beginnen een klein beetje te kraken. Een bekend 1-serie euveltje. Spijtig dat BMW dit soort euveltjes blijft houden. Bij de BMW 130i die ik heb gehad was dit ook al een probleem.

Alleen kenners zien dat dit een BMW M140i is en geen BMW 116i.

What’s next?

Ik heb nog een paar wensen op mijn lijstje staan. Allereerst popel ik om een paar rondjes Nordschleife te doen. Ik was er laatst en heb er spijt van dat ik niet even de baan ben opgegaan. Dat doen we een volgende keer. Ook ben ik op zoek naar een adresje waar ik de snelheidsbegrenzer kan uitschakelen. De auto kan en wil namelijk zoveel sneller. Laat het me weten als je een goed adresje kent :).

Conclusie na bijna 20.000 kilometer?

Laatst stelde iemand aan mij de vraag wat de fijnste auto is die ik heb gehad. Een hele lastige vraag.  Het zou zomaar kunnen dat de BMW M140i bovenaan dit lijstje staat. De BMW M140i is precies goed voor mij. Een snelle en sportieve GT.

Filmpjes

BMW M140i: 0-250 km/h

 

Acceleratie in 5e versnelling:

 

Acceleratie in 6e versnelling van 100 naar 250 km/h

 

Acceleratie in 7e versnelling van 70 tot 250 km/h

 

Acceleratie in 8e versnelling van 80 tot 230 km/h

 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. Eric schreef:

    Mooi dat je er to tevreden mee bent! Ben zelf nog aan het dubben over de Golf R en een M135i/M140i.
    Vooral omdat ik er ook 20k per jaar mee moet rijden…woon wel vlak bij België wat weer enorm scheelt 😛

    • Christian Schilder schreef:

      Allebei geweldige auto’s. Ik had dezelfde keus en ik kan je geruststellen. Welke je ook kiest, het zijn allebei geweldige auto’s. De BMW heeft de betere motor en automaat, de Golf heeft een iets beter onderstel. Ik heb voor de BMW gekozen vanwege de zes-in-lijn. Heerlijk om nog een keer zo’n motor te rijden. Is wrsnl voor het laatst. Koop je de BMW, dan heeft ie wel een sper nodig.
      Voor het verbruik hoef je de BMW niet te laten staan. Ik denk zelfs dat deze zuiniger is dan de viercilinder. Maar voor beide motoren geldt dat als je gaat trappen ze enorm zuipen. Succes met je keus!

  2. Ruud schreef:

    Kleine opmerking: De M140i heeft geen klep meer in de uitlaat. De “koude start” is een trucje van de ecu om er voor te zorgen dat de katalysator zsm opwarmt. Voor de liefhebbers, het is uit te programmeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten