Duurtest: BMW M140i – krakende deurrubbers

De BMW M140i heeft een bijzonder saaie winter achter de rug. Op het dagelijkse woon-werkverkeer en wat incidentele Autobahnkilometertjes na is er van rijplezier weinig terechtgekomen. De tijd ontbrak simpelweg. Toch zijn er bij kilometerstand 37.000 wel degelijk een paar bijzonderheden die ik met jullie wil delen. Het rammelspook is terug!

Alweer 37.000 kilometer gereden.

Rammels in de portieren

In het vorige verslag meldde ik al dat ook mijn 1-serie getroffen is door het euvel van de krakende deurportieren. Een bekende kwaal. Ik had hem in mijn BMW 130i ook al. Naar de dealer dus. Het invetten en vervangen van de deurrubbers was helaas zonder resultaat. Dus was ik op het internet gaan struinen en las ik dat de ‘Shadowline’ raamomlijsting het kraken veroorzaakt. De oplossing is om de raamomlijsting te voorzien van een stukje folie. Dat is inmiddels uitgevoerd. In eerste instantie was het kraken duidelijk minder maar inmiddels is het op volle sterkte weer terug. Ik laat het verder voor wat het is, omdat je het alleen hoort als je over een drempel rijdt. Ja, het is irritant maar niet verstorend. Betekent niet dat ik het acceptabel vind. Integendeel. Een merk als BMW moet zich kapot schamen dat ze dit probleem bij twee generaties 1-serie niet hebben kunnen oplossen.

De ‘Shadowline’ raamomlijsting schijnt de rammels te veroorzaken.

Cuppende zomerbanden

Tweede zorgpuntje is de staat van mijn zomerbanden. Als ik wegrijd lijken ze wel vierkant. Ook is de auto op zomerbanden zeer gevoelig voor spoorvorming. Het lijkt erop dat ze een beetje cuppen? Ik merk het verschil vooral nu ik met de winterbanden rijd. De auto ligt veel rustiger op de weg. Gelukkig is het profiel op de zomerbanden nog maar 4 millimeter. Ik kijk even aan hoe het gaat, anders vervang ik ze wel wat eerder. Duur geintje overigens, want de achterbanden zijn nogal brede sloffen. Maar ja, dat weet je bij zo’n auto.

Het vervangen van de achtersloffen gaat financieel pijn doen ;).

Nog geen krasje of putje op de velg en lak

Ik realiseer me dat ik de goden nu aan het verzoeken ben. Maar toch ga ik het hardop roepen. Ik heb tot nu toe nog geen enkel putje, krasje of schrammetje. En dat na ruim 37.000 kilometer. Hopelijk blijft dit zo. Wel een verschil met de lakkwaliteit van Volkswagen, daar had ik enorm veel last van steenslag. Ook mijn voorruit heb ik nog niet hoeven vervangen, bij Volkswagen was ik na 37.000 kilometer al met nummer drie bezig.

Nog geen stoeprandjes geraakt. Nog niet ;).

Veel grip bij sneeuw

Tijdens de grootste sneeuwbui van deze winter moest ik met de BMW M140i een rit van 150 kilometer maken. Ik was zeer onder de indruk van de grip van de winterbanden en de effectiviteit van de traction control. Je hoeft echt geen angst te hebben dat je met de BMW M140i stilvalt. Helaas was ik ‘s avonds niet in de gelegenheid om een lege parkeerplaats op te zoeken voor het draaien van wat lekkere donuts. Die stellen we uit naar de volgende winter. Helaas was het aantal sneeuwdagen beperkt deze winter.

De winterbanden bieden veel grip tijdens winterse omstandigheden.

WLTP prijsstijging maakt dit soort auto’s onbetaalbaar

Ik was laatst weer eens op de vernieuwde BMW configurator (extreem gebruiksonvriendelijk geworden trouwens!) aan het spelen en was benieuwd wat het effect van de WLTP is op de aanschafprijs van de BMW M140i. Tot mijn schrik constateerde ik dat de BMW M140i inmiddels al 6.000 duurder is geworden dan eind 2017. Je mag nu 63.000 euro meenemen naar de dealer :(. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de BMW maar voor bijna alle sportieve auto’s. Een Hyundai i30N kost inmiddels 46.000 euro. De prijs van de Renault Megane RS is met 7.000 euro verhoogd (nu 51.000 euro!) en voor een Honda Civic Type-R en Golf R mag je ook meer dan 60.000 euro aftikken. De Audi S3 Sportback is de enige hothatch in dit segment waar de prijs enigszins hetzelfde is gebleven. Te koop voor 58.000 euro. Nooit gedacht dat een Audi nog eens het koopje van het segment zou zijn. Mijn tip: ben je op zoek naar een BMW M140i? Pak dan een jong-gebruikte of wacht tot er nog wat kortingen komen om het model uit te zwaaien. Wacht niet op de opvolger die dit jaar komt. Dat is een saaie vierwielaangedreven tweeliter turbo (viercilinder) die is gebouwd op het platform van een voorwielaandrijver.

Ik ga er vanuit dat dit mijn laatste zescilinder is.

Ik ben nog niet aan het kijken naar een nieuwe!

Dit is best bijzonder. Meestal begint het bij mij na een ruim jaartje weer te kriebelen en rijd ik een paar maanden later in een nieuwe auto. Die kriebel heb ik nog niet. Natuurlijk helpen de absurde prijsstijgingen van alle hothatches hier een beetje aan mee, maar de belangrijkste reden is dat ik de BMW M140i absoluut nog niet zat ben. Sterker nog, ik verheug me alweer op de zomer en de funritjes die ik wil gaan maken. Ik blijf me nog steeds verbazen over de power en het koppel en ik geniet van de heerlijke zescilinder. Ik zou deze motor echt niet kunnen missen. Ook biedt een achterwielaangedreven auto gewoon heel veel uitdaging. Het kost echt tijd om deze auto goed te leren kennen. Dat is leuk. Ik zit nog steeds regelmatig met een grote grijns achter het stuur en heb af en toe ook nog mijn schrikmomentjes die het adrenalinepeil omhoog pompen. Heerlijk! Voorlopig rijd ik dus lekker verder. Daarnaast heeft de auto (veel) meer pluspunten dan minpunten.

Het hart van de auto. De goddelijke zescilinder.

Wel of niet tunen?

Die vraag wordt me minstens één keer per week gesteld. Dus hierbij het antwoord. Nee. Ik heb daar nog geen behoefte aan, ook al is de ecu van de B58 gekraakt en bieden verschillende tuners (bijvoorbeeld Mosselman) mooie upgrades. Hoe verleidelijk 400 pk of meer ook is, genoeg is genoeg. Met Aral 102 Ultimate scoorde ik al een imposante 371 pk en 591 nm. Meer vermogen betekent ook dat de auto iets listiger wordt. Daarnaast vind ik fabrieksgarantie bij een dergelijk prijzige auto geen overbodige luxe. Wellicht dat ik nog een keer bij Mosselman langsga als de garantie verlopen is.

Eating diesels for breakfast!

Nog bijzonderheden?

Mechanisch niet. De BMW M140i is vooralsnog een zeer betrouwbare auto. Ik ben mezelf wel streng aan het toespreken dat ik het komende jaar meer funkilometers maken. De Eifel is minder dan een uurtje rijden, dus wat let me om daar regelmatig heen te rijden?! Het ergert me dat ik nog steeds met mijn originele remblokken en schijven rijdt. Ook is de bandenslijtage te gering. Dit betekent dat ik ze niet intensief genoeg gebruik. Dat moet anders.

Kilometerstand: 37.000
Brandstofverbruik: blijft stabiel met 1 op 9,5. Dat heeft te maken met mijn rechtervoet. Rijd je op de snelweg netjes 130, dan rijd je gemiddeld 1 op 12,5.
Olieverbruik: nihil
Eerdere verslagen van deze BMW M140i lezen? Just follow this link :).

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Nathan schreef:

    Is het ook aan te raden om te importeren? Ik ben nu 17 en aan het kijken voor een seat Leon cupra R uit 2010. Wat zijn dingen waar ik op moet bij import?

  2. Dan schreef:

    Hi Christian. Ik ben via de review op autoweek hier terecht gekomen. Erg leuke site zo’n NL versie van ‘topgear’ .. 🙂 . Mijn zoon en ik zijn ook petrolheads. Ik heb een FT P300.
    Misschien een keer een dubbeltest doen ? Ik weet dat ik minder pk’s en nm’s heb, maar de ervaring telt ook… ..hoewel met die sportuitlaat kom je niet veel tekort denk ik..
    Mail aub op mijn email adres. Kan geen email ‘aan-de-redactie’ vinden op deze site..

  3. Nabie schreef:

    krakende deur rubbers is heel makelijk op te lossen door een stukje teflon tape te plakken op je shadowline lijsten. Was bij mijn 340i ook heel erg. Maar met de tape (door dealer geplaatst) helemaal weg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten