Duurtest: BMW M140i – de kleine ergernissen

Is de BMW M140i mijn droomauto? Vooralsnog wel. Elke rit is – mede dankzij de goddelijke zescilinder – een feestje. Het is een geweldige auto en ik ben er ultiem blij mee. Toch zijn er ook zaken die beter kunnen. In dit verslag sta ik stil bij die kleine dagelijkse ergernissen. @BMW, lezen jullie mee? 

De adaptieve dempers

Foto iDrive

De keuzemogelijkheden bij de adaptieve dempers zijn beperkt.

Ik zweer bij adaptieve dempers. Echt superfijn dat ik maximaal comfort heb op de snelweg en dat ik de vering een standje stugger kan zetten als ik ga knallen op een lege ‘Landstrasse’. Ik mis in de BMW M140 wel de optie dat ik alle settings (besturing, demping, motorgeluid, gasrespons etc) ook individueel kan instellen. Het liefst zou ik met de zware besturing en softe demperinstelling rijden. Helaas is dat dus niet mogelijk. Bij mijn vorige Seat Leon Cupra 400 en Volkswagen Golf GTD was dit wel gewoon mogelijk.

De achteruitrijcamera

Foto achteruitrijcamera BMW M140i

Altijd weer modder op de lens.

Natuurlijk hebben wij Driveaholics geen achteruitrijcamera nodig (kuch) maar als je er eenmaal aan gewend bent is het verrekte handig. Behalve in de BMW M140i. Door de verkeerde plaatsing onder de achterbumper vervuilt de lens heel erg snel en zie je helemaal niets meer door de camera. Geniet dus van je ritje naar de wasstraat, want dan kun je heel even je achteruitrijcamera gebruiken. My advice: centjes op zak houden.

Het volume van de RDS

BMW M140i

Snel uitzetten deze functie.

Een bekende BMW-bug maar wel een hele irritante. De volume van de traffic information is niet instelbaar en staat default op standje snoeihard. Ik schrik me iedere keer wezenloos als de RDS erin galmt. Toch maar uitzetten uiteindelijk. Helaas kan BMW deze bug niet oplossen. Dat is best wel soort van schandalig.

Plaatsnemen op de achterbank

Foto achterbank BMW M140i

Dat je krap zit is niet je grootste probleem.

Er zijn meerdere redenen waarom je niet achterin wilt zitten. Het is er zo krap dat je eerst je bovenbeen moet afzagen voordat je plaats kan nemen. Dat is niet het grootste probleem. Dat zijn de stugge achterdempers. De achterdempers raken van het extra gewicht een beetje van het padje en zijn vergeten hoe ze met hobbels en kuilen moeten omgaan. Het is buitengewoon oncomfortabel. Het gekke is dat je er voorin nauwelijks iets van merkt. Alleen als je tegen de limiet rijdt heb je er last van, dan is de auto net niet helemaal lekker in balans. De voordempers zijn dan te soft en de achterdempers iets te stug.

De onhandige stoelverstelling

Doe maar gewoon een draaiknop.

Het verstellen van mijn stoel is een crime in de BMW M140i. Waarom geen gewone draaiknop? Waarom is de verstelling niet traploos? De stoelen zelf zitten overigens fantastisch, maar van een premiummerk mag je iets meer gemak verwachten. 

Het stuurgevoel

Foto stuur BMW M140i

Met het stuur zelf is niets mis. Wel met het stuurgevoel.

Misschien wel het grootste minpunt van de auto. Niet dat de auto slecht stuurt, helemaal niet zelfs. Het is altijd nog een klasse beter dan de gemiddelde Audi. Maar het is niet meer de messcherpe en loepzuivere besturing van weleer. De elektromechanische wolligheid is net iets te nadrukkelijk aanwezig. Ja, je kunt de auto vrij nauwkeurig plaatsen maar de connectie met de voorwielen blijft grotendeels uit. Best jammer!

De winterbanden

De winterbanden hebben een nadelig effect op de wegligging.

Winterbanden zuigen. Helaas is het een noodzakelijk kwaad om de auto in de sneeuw überhaupt in beweging te krijgen. Achterwielaandrijving, 340 pk en sneeuw gaan niet altijd goed samen. Ik had alleen niet verwacht dat de winterbanden (Pirelli Sottozero’s) zo’n nadelig effect op het weggedrag van de auto zouden hebben. Met name de rechtuitstabiliteit is beduidend minder. Maak niet de vergissing om voor en achter verschillende banden te monteren, want dan is de auto zo goed als onrijdbaar. Daar kwam ik ook pijnlijk achter toen ik dacht slim te zijn en de oude winterbanden van de Golf op de vooras had gemonteerd.

Veel windgeruis bij dakje open

Een windnetje (zoals bij VW) werkt beter.

Ik vind het heerlijk om op een zomerse dag lekker met het dakje open te rijden. Helaas bekoop je dat bij de BMW met heel veel extra windgeruis. Bij Volkswagen en Seat was dit geen issue vanwege het windnetje. Is deze wegbezuinigd door BMW?

Gebrek aan ‘ambient lightning’

Foto verlichting interieur BMW X1

De verlichting in de BMW X1 ziet er gewoon gaaf uit. Jammer dat dit niet in mijn M140i zit.

Ik houd van kermisverlichting (fabrikanten noemen dat ‘ambient lightning’) in mijn auto. Zoals in de BMW X1 (zie foto). Echt prachtig. Meer is altijd beter in mijn bescheiden optiek. Helaas is de BMW M140i nog een beetje een 1.0 auto en is het een donkere en sombere boel binnen. Jammer dat ze dit bij de kleine facelift recent niet hebben aangepakt.

De kleine benzinetank

Foto tanken BMW M140i

Als je dan toch tankt, doe het dan goed 🙂

Is het de kleine tank of mijn progressieve rijstijl? Vast een combinatie van beiden, maar een feit is wel dat ik vaker dan me lief is weer mijn tankje mag vullen. Ik had graag gezien dat BMW een 60 liter tank had gemonteerd. Bij snelle ritten mag ik na 300 kilometer weer een tankstation opzoeken.

Factsheet

Kilometerstand: 9.100
Gemiddeld verbruik: 1 op 8,4 (ik woon te dicht bij de Duitse grens ben ik bang)
Bijzonderheden: de auto heeft nog geen druppel olie verbruikt. Dat is best bijzonder gezien de soms meer dan stevige rijstijl.

Twijfel je na het lezen van dit verhaal of ik echt nog blij ben met de auto? Ja, dat ben ik. In het volgende verslag kom ik daar uitgebreid op terug :). Uiteraard kun je eerdere bevindingen ook in het eerste duurtestverslag lezen.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. John schreef:

    ipv het panodak en de achteruitrijcamera kon je beter investeren in elektrische regelbare voorzetels mét geheugen!

  2. jean schreef:

    ik heb de mijne nu 1 week en kan me wel vinden in de meeste zaken hier aangehaald. Desalniettemin wel een juweel van een auto! Ben druk bezig de eerste 2000kms aan het afmalen om eindelijk wat meer dynamiek in mijn rijstijl te kunnen brengen 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten