Duurtest: BMW M140i – introductie

De laatste der mohikanen. Zo kun je de BMW M140i wel noemen. Deze compacte auto is nog volgens het klassieke recept gebouwd met achterwielaandrijving, een zescilinder motor en een bijna 50/50 gewichtsverdeling. Deze set-up was voor mij de reden om nog één keer diep in de buidel te tasten en er eentje aan te schaffen. Nu kan het nog, want de komende generatie 1-serie (medio 2018) krijgt voorwielaandrijving en louter drie- en viercilinders.

Onze nieuwe duurtester: de BMW M140i

CO2, immer wieder CO2

We zullen er onderhand aan moeten wennen, BMW is niet automatisch meer hét merk voor de autoliefhebber. Ze moeten mee met de huidige tijd waarin het verminderen van CO2-uitstoot leidend is. Logisch, want auto’s met een hogere CO2-uitstoot worden steeds zwaarder belast, waardoor ze bijna onbetaalbaar zijn. Nederland is natuurlijk het braafste jongetje van de klas. Een Ford Mustang V8 kost in Duitsland en België net iets meer dan 40.000 euro, bij ons mag je meer dan 110.000 euro aftikken. Absurd. 

De BMW M140i heeft één voordeel: een relatief lage CO2- uitstoot van 168 gram. Dat is voor een zescilinder erg goed, hierdoor is de auto niet (veel) duurder dan viercilinders als de Volkswagen Golf R, Ford Focus RS en Honda Civic Type-R. Ook geweldige auto’s waar ik wakker van heb gelegen, maar die kunnen altijd nog wel een keertje. Ik moet nog een keer een zescilinder rijden. Dus ben ik voor de BMW gegaan. O ja, de kosten hadden lager kunnen uitvallen als ik me had weten te beheersen op de optielijst. Mal wieder. Je kunt hier lezen wat de specs van de auto zijn.

Ondanks zescilinder toch relatief lage CO2 uitstoot van 168 gram.

Laatste kans om iets bijzonders te rijden.

Toch is en blijft het eigenlijk waanzin om zoveel geld voor een nieuwe auto uit te geven. Ik schrijf het bedrag maar even niet op, want mijn vriendin leest mee ;). Toch kan ik het voor mezelf verantwoorden. Autorijden is mijn passie en ik ben bang dat ik er niet al te lang meer van kan genieten. Het autonoom rijden is een kwestie van tijd en er zijn al Europese politici die het idee geopperd hebben om iedere auto in Europa te begrenzen op maximaal 160 kilometer per uur. Sterker nog, het is een fluitje van een cent om auto’s automatisch af te remmen als ze de snelheidslimiet overschrijden. De autolobby is nog te sterk, maar met dieselgate neemt hun invloed ook af. There goes our Driving Fun. Als je die überhaupt al hebt in de overvolle Randstad. Toch ga ik nog één keer overstag nu het nog kan! Ik heb mezelf voorgenomen om van iedere kilometer te genieten. 

Foto BMW M140i

Zescilinder, achterwielaandrijving en een bijna 50-50 gewichtsverdeling.

Nieuwste generatie zescilinder

Bij de BMW M140i kunnen liefhebbers hun hart (nog) ophalen. De M140i is voorzien van de nieuwste generatie zescilinder met codenaam B58. Een geweldenaar. Het vermogen van 340 pk is al niet misselijk, maar een koppel van 500 nm bij 1500 toeren is zo mogelijk nog indrukwekkender. Het zorgt voor bijna sportwagen-esque prestaties. De BMW sprint in 4,6 seconden naar 100 en het kost geen enkele moeite om de auto in de begrenzer 258 op teller) te laten lopen. Het is alsof je tegen een muur rijdt. Zoveel heeft de auto nog over. Vooral  boven de 200 kilometer per uur is de acceleratie echt imposant.

 

Koppelbeul

Dat was natuurlijk nadat ik de auto eerst netjes had ingereden. De eerste 2.500 kilometer moest ik onder de 4500 toeren blijven en dat is met de overdaad aan newtonmeters een fluitje van een cent. De auto is zo krachtig dat je hem als een diesel kunt rijden. Een hele snelle diesel, want de BMW M140i zet al gigantische stappen in het onderste toerenbereik. Laat je de naald van de toerenteller verder klimmen, dan schudt de motor zonder moeite een nog grotere versnelling uit de mouw. Helemaal tot aan de 7.000 toeren. Dit is een topklasse blok. Daarnaast is de BMW M140i verrassend zuinig. Zonder moeite rijd ik 1 op 12,5 met kruissnelheden van 140 kilometer per uur. Alleen als ik ga trappen zie ik de tankmeter letterlijk zakken. Dan is het een zuipschuit. Dat was overigens bij mijn eerdere viercilinder turbo’s ook het geval.

Het hart van de auto. De geweldige zescilinder in lijn.

Wat maakt de zescilinder zo speciaal?

Voor mij is het de combinatie van het prachtige geluid, de zijdezachte motorloop en het gemak waarmee de motor prestaties levert. Bij een viercilinder heb ik altijd het gevoel dat een motor hard moet werken, bij een zescilinder is dit voor mijn gevoel veel minder. Ik heb bij een zescilinder altijd het gevoel dat ik in een bijzondere auto rijd. Een paradepaardje. Dit gevoel is iedere kilometer aanwezig, mede ook omdat de zescilinder bij ieder toerental mooi klinkt. Ik hoef niet hard te rijden om te genieten van het prachtige geluid. Het is niet voor niets dat veel BMW-rijders moeite hebben met de overstap van hun zescilinder naar viercilinder turbo.

Foto BMW M140i

Met de LCI is het uiterlijk ongewijzigd gebleven.

Performance uitlaat

In een eerdere test met de BMW M240i schreef ik dat het magistrale geluid van de zescilinder net iets teveel gedempt werd. Daarom heb ik een BMW M Performance uitlaat onder mijn M140i laten schroeven voor wat extra oorporno. Een must-have optie, want de zescilinder komt zo veel beter tot zijn recht. Zonder dat het storend is, want vervelende resonanties blijven uit. In de categorie kinderachtig maar leuk: de heerlijke plofjes uit de uitlaat. Alleen bij het starten van de auto vind ik het geluid een klein beetje ‘too much’. Dan produceert de auto gedurende 30 seconden een enorme bak herrie. Stiekem heel erg gaaf, maar ik schaam me wel een klein beetje voor mijn buren.

Foto Performance uitlaat

Altijd doen: de brute Performance uitlaat

Fijn kilometervreten

Een veelgehoorde klacht van BMW M135i/140i rijders betreft de runflat banden. Natuurlijk is het handig dat je met een lekke band nog even door kunt rijden, maar de banden maken de auto onnodig stug. Dus heb ik die vervangen voor een regulier setje Michelin Supersports. De auto rijdt veel fijner met een gewone band. De BMW M140i is met adaptieve dempers in comfortstand echt een fijne Gran Turismo. Je zoeft als een koning over de weg. Het is fijn kilometervreten met de BMW. Enige minpunt is de wat gevoelloze besturing in comfortstand. In sportstand stuurt de auto met wat meer gevoel, maar de sportieve besturing kan ik niet combineren met de comfortabele onderstel setting. Jammer, in mijn vorige Golf kon ik dit wel naar wens configureren. 

Foto navi BMW M140i

De nieuwe navi Professional is nu touchscreen.

Life Cycle Impulse

De BMW 1-serie heeft heel recent nog een kleine update (BMW noemt dit een Life Cycle Impulse) gehad en dat doet de auto goed. Het interieur is er op vooruit gegaan door wat leuke stiksels op het dashboard, andere sierlijsten en moderne tellerinstrumenten. Het ziet er gelikt uit. Ook is de navi & multimedia nu touchscreen, alhoewel het scherm eigenlijk wat te ver van je af zit. Gelukkig kun je het systeem ook met de ouderwetse draaiknop bedienen. In de categorie fijn: de Realtime Traffic Information is echt betrouwbaar qua file-informatie.

Foto interieur BMW M140i

De verschillen met de pre-facelift zijn klein, maar ze maken wel het verschil.

De eerste minpuntjes

Een paar kleine minpuntjes heb ik ook al genoteerd in het logboek. Het schuifdak veroorzaakt vrij veel windgeruis, het H&K audiosysteem haalt net niet het niveau van de Dynaudio uit mijn vorige Volkswagen Golf GTD en de binnenruimte is heel erg krap. Dat was echt even lastig toen ik wat spullen wilde verhuizen naar mijn nieuwe huis. Toch maar even de Kia Optima van mijn broer geleend. Ook vind ik het onbegrijpelijk dat de sportstoelen van de BMW niet traploos verstelbaar zijn. Het verstellen van je stoel is echt een gehannes bij BMW, maar als je eenmaal de juiste positie heb gevonden zit je echt fantastisch hoor. En lekker laag! Het grootste minpunt is het volumeniveau van de Traffic Information. Die komt iedere keer snoeihard binnen. Het volume zachter zetten helpt niet, de volgende keer is het weer raak. Opmerkelijk genoeg kan BMW dit niet fixen. Shame on you!

Foto remklauwen BMW M140i

In de komendekilometers gaan we de remmen eens goed op de proef stellen.

Eerste voorzichtige conclusie

Ondanks dit soort kleinigheidjes is de eerste indruk – hoe kan het ook anders – erg positief. De auto is comfortabel, de zescilinder is een juweel, de automaat voortreffelijk en de stoelen zitten heerlijk. Het is nog te vroeg om een gefundeerd oordeel te vellen, want ik heb de auto nog niet ‘op zijn kloten kunnen geven’. Ik ben heel erg benieuwd hoe de auto het doet op het bochtenrijke asfalt in de Duitse Eifel. Ook verheug ik me op de eerste langere Autobahnrit. Daar ga je in het volgende verslag meer over teruglezen.

Leuk detail: de M Performance sticker!

Factsheet

Kilometerstand: 3.823
Verbruik: 1 op 10,5
Bijzonderheden: de BMW M140i is geen nekkendraaier. Dat is echt een verschil met de BMW M240i.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

12 reacties

  1. Joost schreef:

    Hoi Christian,

    Genieten man zoals jij schrijft over je nieuwe auto. Ik ben hard aan het overwegen om naar een M135i te gaan sparen. Ik ben ook zo bang dat het ‘binnenkort’ over is met de leuke auto’s…..

    Ga zo door!

  2. Floris schreef:

    Gefeliciteerd, ik zit nu ook de wip om er eentje aan te schaffen. Heb op dit moment een BMW 116i F20 LCI getuned met 190PK en 310nm. Niet verkeerd, maar die M140i zit in mijn hoofd zitten. En gaat niet meer weg.

    Ben nu mijzelf het grote toe te leggen bedrag aan het verkopen…

  3. Rob schreef:

    Laatste der mohikanen? Welke voorgangers waren er dan die aan je eigen omschrijving (rwd, 50/50 verdeling, zescilinder)? Verder ook beetje jammer dat je zo negatief en kansloos begint. Die Mustang is een open doel voor de simpele ziel, waar geen haan naar kraait. Ook voor de CO2-tax werden Mustangs V8 niet massaal aangeschaft. Ik vraag me sowieso af wat het ermee te maken heeft…
    Verder een leuke samenstelling. Ben geen fan van zwarte velgen, maar in combinatie met die zwarte dorpels staat het best aardig. Elegant bijna zelfs. Maar dat simplistische gezeik erboven verpest wel de rest van het stuk. Lekker achterwege laten de volgende keer.

  4. Tom schreef:

    Na een lange zoek tocht wat mijn volgende auto zou worden een half jaar terug dit artikel gelezen. Lampje ging bij mij meteen branden, het moest een M140i worden. Nu bijna een week in mijn bezit en pohhh wat een geweldige bak. Bedankt voor het inspirerend artikel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten