Duurtest: BMW M135i xDrive – Roadtrip naar de Alpen
Het is alweer even geleden dat we iets over onze duurtest BMW M135i xDrive (bouwjaar 2023) gepost hebben. Terwijl er nu bij 35.000 kilometer op de teller genoeg te melden valt.
Wat zoal?
De eerste Alpenritten zijn gemaakt. En daar heeft de auto echt indruk gemaakt. Deze BMW M135i xDrive geeft bijna hetzelfde gevoel van ongenaakbaarheid als mijn vorige BMW M340i. Heel stoïcijns schudt de auto snelheid uit de mouw en het voelt heel natuurlijk en prettig aan om hard te rijden. Ja, de BMW M135i xDrive is echt wel een tandje stugger en luider dan de M340i, maar ongeacht de weersomstandigheden en/of de kwaliteit van het asfalt kun je gewoon voluit. Het is mikken, vuren en gaan. In extreme situaties glijd je heel licht over de voorwielen weg, maar dan is dat vooral te wijten aan je eigen lompheid. De achterzijde in beweging krijgen? Ik heb in de haarspeldbochten echt geprobeerd om ‘lift-off overstuur’ op te wekken maar dat is me nauwelijks gelukt. Deels ook te ‘wijten’ aan de banden, want de heerlijke Michelin Pilot Sport 4S-jes geven enorm veel grip. De besturing moet je overigens in comfortmode zetten. Dan stuurt de BMW M135i xDrive (zeker voor een BMW anno 2024) best heel direct in, al mis je nog steeds wel iets van gevoel. De besturing in Sportstand is overigens een echte no-go. Voelt heel onnatuurlijk aan. Gelukkig heb je een Sport Individual mode en kun je alle parameters zelf instellen.
Wat bevalt nog meer goed?
De stoelen geven geweldige steun en ook voor lange ritten zijn ze meer dan geschikt. Al had de zitpositie iets lager gemogen. Mocht je een M135i xDrive overwegen en twijfelen tussen 18 en 19 inch? Die laatste ogen beter, maar de rijdbaarheid is echt top met de 18 inches. Een goede balans tussen sportiviteit en comfort. Stugger moet de auto niet worden. Nu heb ik altijd controle, ongeacht staat van het asfalt. Overhellen doet de auto sowieso niet. Ik heb overigens geen adaptief chassis en bij de BMW M135i xDrive vanaf bouwjaar 2022 wil je dat ook niet. Want dan krijg je niet alle chassisverbeteringen die BMW toen heeft doorgevoerd. Verder waardeer ik dat dit nog een wat meer ouderwetse BMW is. Dat betekent dat materiaalgebruik en bediengemak echt heel goed zijn. Dat is bij de nieuwe generatie Einser iets minder.
En motor en bak?
Daar ben ik eveneens dik tevreden over. Ik mis de B58/ZF nog geen seconde, ook al is dat natuurlijk een nog betere combi. Deze B48 viercilinder turbomotor heeft echt enorm veel koppel en is bloedjesnel. Een 100-200 tijd van 12.9 is gewoon heel rap. Boven de 6.000 valt de motor wat terug (jammer!) dus dan is het tijd om snel op te schakelen. Gek genoeg voelt het alsof het vermogen in 2 geknepen is, want in 3 voelt de auto (ook vanaf 40 km/h) wat sneller aan. Ga ik binnenkort maar eens meten. De versnellingsbak bevalt ook heel goed. Manueel rap genoeg en in automatische stand voldoende responsief. Inclusief lekkere (maar niet te overdreven) klappen en scheten bij doorschakelen. Het is niet de 9 (ZF). maar een goede 8 scoort de bak zeker.
Heb ik niet veel snelheid ingeleverd met dit viercilindertje?
Valt wel mee als ik de Dragy sprinttijden van de BMW M135i xDrive (306 pk/450 nm) vergelijk met mijn eerdere BMW M340i xDrive (374 pk/500 nm) en BMW M140i (340 pk/500 nm). Voor wat het waard is natuurlijk 😉 Kleine noot, hoewel stock, leverde de B58 in de M140i wel wat meer vermogen op de bank met maar liefst 371 pk/590 nm. Dat zie je in de cijfers zeker terug. Verrassend: de BMW M340i heeft wat last van langere bakverhoudingen, want de BMW M135i xDrive is vanaf versnelling zes gewoon rapper! Maar zoals je ziet, valt het verschil best mee.
100-200 start in 3
BMW M135i xDrive | 13.23 sec |
BMW M340i xDrive | 10.87 sec |
BMW M140i | 11.00 sec |
100-200 start in 4
BMW M135i xDrive | 12.94 sec |
BMW M340i xDrive | 11.48 sec |
BMW M140i | 10.86 sec |
100-200 in 5
BMW M135i xDrive | 14.44 sec |
BMW M340i xDrive | 12.82 sec |
BMW M140i | 11.61 sec |
100-200 in 6
BMW M135i xDrive | 15.86 sec |
BMW M340i xDrive | 17.02 sec |
BMW M140i | 13.65 sec |
100-200 in 7
BMW M135i xDrive | 22.06 sec |
BMW M340i xDrive | 23.57 sec |
BMW M140i | 17.94 sec |
100-200 in 8
BMW M135i xDrive | 28.07 sec |
BMW M340i xDrive | 36.53 sec |
BMW M140i | 26.51 sec |
Is dit de beste hot hatch die ik heb gehad?
Het is natuurlijk geen Ford Fiesta ST-esque lichtgewicht (en speelkameraad) en het brute van een Renault Megane RS ga je ook niet vinden. Daarnaast geen zescilinder en RWD. En toch zit er echt veel rijplezier in. Je kunt in deze auto gewoon makkelijk bochten aanvallen. De auto reageert gewoon alert en voelt oprecht lichtvoetiger aan dan je zou verwachten gezien het best forse leeggewicht. Het is niet de meest spectaculaire hot hatch, maar wel een hele fijne allrounder. Praktisch, luxe, snel en leuk genoeg voor de weekendritjes. En heel eerlijk, als gemiddelde bekwame bestuurder vind ik een makkelijk te rijden auto eerder een plus dan een min. Je kunt gewoon blind op dat gaspedaal stampen zonder je meteen zorgen hoeft te maken. Gewoon lekker knallen. Heerlijk! Ik kan me overigens voorstellen dat de profs een iets speelsere auto wensen. Het is wel een beetje een ‘one trick pony’. Maar ik verkies mijn M135i xDrive boven de M140i. Het is gewoon een betere allrounder en veel meer ‘premium’ dan de voorganger. Natuurlijk zijn motor en bak van de M140i beter, maar met name het onderstel is echt wel de zwakke plek van de M140i.
Verder nog bijzonderheden?
De eerste servicebeurt is uitgevoerd. Daar hebben we onder garantie wat slijtage op de linker voorstoel laten repareren. Ook heb ik via de dealer een uitlaatdemper van AC Schnitzer laten monteren. Met behoud van de OPF en garantie! Ik zat ook nog even te kijken naar een set van Akrapovic, maar het prijsverschil inclusief montage (1800 vs 5000) was veel te heftig. Ik heb ook nog wel even gekeken naar andere opties, maar behoud van garantie vind ik wel prettig dus de meerprijs voor AC Schnitzer (al valt dat best mee) heb ik genomen. Het resultaat? Met name buiten heeft de auto wat meer (benodigde) ‘presence’. En binnen geeft de uitlaat wat meer concurrentie aan de Active Sound. De B48 zal nooit een auditieve parel worden, maar de auto klinkt nu echt wel wat meer urgent en vooral ook wat meer intens. Kortom, een hele fijne upgrade. En in de tunnel kunnen de raampjes weer open. Een filmpje volgt zsm! Nu doen we het maar even met deze van de fabrikant zelf.
Eerdere verslagen
– Mis ik de M340i al? (25.000 km)
– Introductieverslag (18.000 km)