Duurtest: BMW M135i xDrive – mis ik de M340i al?

Het leuke van een nieuwe auto? De wittebroodsweken. Wanneer alles nog nieuw is en ik heel veel plezier beleef met het leren kennen van de auto. Helaas pindakaas, er zat een vlieg in de soep. Mijn BMW M135i xDrive trok nogal stevig naar rechts wanneer ik het stuur losliet.

Het dikke M-sportstuurwiel ligt prettig in de hand, mits de auto wel goed spoort ;).

Is dat zo irritant?

Meer dan zelfs. Omdat je de hele tijd aan het corrigeren bent. Dus ontspannen rijden is er niet meer bij. Het was zelfs zo erg dat ik er een beetje spierpijn van kreeg bij langere ritten. Uiteraard volledig onacceptabel dus uiteraard direct contact gezocht met de dealer. Eerste diagnose? Kwestie van uitlijnen en gaan met die banaan. Zo gezegd, zo gedaan. Helaas zonder resultaat. Poging twee? Die ging ook de mist in. Nog steeds spoorde de auto totaal niet goed. Ik was inmiddels al lichtelijk wanhopig en was al aan het zoeken naar  een specialist, toen de dealer me aanbood dat ze vanuit Zeist een chauffeur naar Limburg zouden sturen met een vervangende auto. “Je krijgt de auto pas terug als hij netjes spoort”, was het credo. Over de service en bereidheid niks te klagen. Maar dat is eigenlijk altijd wel prima bij BMW.

BMW M135i xDrive

De ‘Cerium Grey’ accenten zijn exclusief voor de M-Performance modellen.

En met resultaat?

Godzijdank wel. Ik ben zelden in mijn automobiele leven zo opgelucht geweest toen ik het stuur losliet en de auto gewoon netjes rechtuit bleef rijden. Wat een heerlijk gevoel! Vergeet de eerste keer 300 km/h of mijn eerste rondjes Nordschleife. Ik was nu minstens zo euforisch! En dat betekent dat na 3 maanden eindelijk de wittebroodsweken zijn begonnen. Want ik heb de auto vaker dan me lief is maar laten staan vanwege de oplopende ergernis. Wat natuurlijk eeuwig zonde is, want ik heb niet voor niets een paar ribben uit mijn lijf getrokken om deze auto aan te schaffen. Het is en blijft natuurlijk wel prijzig speelgoed. Maar gelukkig voelt deze BMW M135i xDrive weer als mijn auto.

De uitlaten produceren weer iets meer herrie.

De nieuwe duurtester. Een ander diersoort.

Leuke auto, maar dit is geen echte BMW toch?

Dat is wat het internet zegt. Want een BMW moet achterwielaandrijving hebben en ook mag een zescilinder niet ontbreken. Tijden veranderen. Deze generatie is echt een andere diersoort. In essentie gelijk aan de Volkswagen Golf R, Audi S3 en Mercedes A35 AMG. In basis voorwielaangedreven auto’s, maar als de voorwielen om wat voor reden dan ook naar grip zoeken, wordt het vermogen razendsnel verdeeld over alle vier de wielen en heb je dus veel meer tractie. Ook zijn de eerder genoemde auto’s allemaal voorzien van een tweeliter turbomotor met een vermogen van rond of iets boven de 300 pk. Natuurlijk zijn er wel wat kleine verschillen. Zo hebben de Golf R en nieuwe Audi S3 een driftmodus en iets meer vermogen (333 pk). Leuk voor de influencers, maar zo’n driftmodus gebruik je nooit op de openbare weg. Het grootste verschil? De nieuwprijs van deze generatie BMW M135i xDrive was met 71.000 euro maar liefst 13.000 euro goedkoper dan deze twee concurrenten! En de Mercedes-Benz A35 AMG is nog veel duurder. Deze BMW M135i xDrive was – hoe gek het ook klinkt – het koopje van de eeuw.

Duidelijk goedkoper dan de concurrenten.

Is de BMW M135i xDrive dan ook ‘the one to have’?

Gezien het prijsverschil kun je eigenlijk niet om deze BMW M135i xDrive heen als je een vierwielaangedreven hot hatch zoekt. En ook gebruikt ben je aanzienlijk minder kwijt dan voor de eerder genoemde concurrenten. Mede ook omdat de BMW M135i xDrive minder populair is dan de andere modellen.. En dat is deels ook de eigen schuld van BMW. Want de BMW M135i xDrive was bij de lancering in 2019 niet direct het beste jongetje van de klas. Een fijne premium en comfortabele ‘daily’ met een beer van een motor, maar geen hot hatchback. Het sportieve randje ontbrak. Onze collega’s van AutoTopNL omschreven deze auto als een 135i xDrive. Geen M-Performance. En dat hadden ze op het BMW-hoofdkwartier ook dondersgoed in de gaten. Dus hebben ze voor modeljaar 2022 de onderstel-tweaks van de fijner sturende BMW 128ti overgenomen, het motorgeluid verbeterd en – last but not least – de software van de Aisin-versnellingsbak aangepast.

Interieur BMW M135i xDrive

Gewoon een prima interieur.

Met als resultaat?

Dat de auto nu wel die paar extra procentjes spektakel levert. En dat is net het verschil tussen net-niet en net-wel. Het is niet zo dat de auto in basis heel anders rijdt. Het blijft een allrounder die van alle markten thuis moet zijn. Maar er zit net even wat meer gevoel en emotie in de auto. De randjes zijn wat scherper gemaakt. Het grootste verschil is de versnellingsbak. De achttrapsautomaat (van Aisin) is flink verbeterd ten opzichte van het 2019-model. Vooral de upshifts zijn veel beter en scherper. En ook de downshifts zijn bijna van DSG-niveau. Hooguit mist de versnellingsbak nog een paar procent verfijning. Zo reageert de bak heel soms met een klein schokje en in comfortmodus duurt het even voordat de versnellingsbak snapt wat je wilt. Het is van een 5 naar een 7.5 gegaan, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. Ik ben heel benieuwd of BMW met de nieuwe BMW M135 weer een stap voorwaarts heeft gezet.

Remmen BMW M135i xDrive

De remmen zijn top!

En als stuurmansauto?

De hoeveelheid tractie is bizar. Je vloert het gaspedaal en je wordt gelanceerd. Ongeacht de omstandigheden. Het is bijna onmogelijk om de auto uit balans te krijgen. Je moet echt hele gekke dingen doen om de auto te laten ondersturen en heel kortstondig overstuur krijg je alleen als je een soort van kamikaze-eske lift-off met je gaspedaal doet. In dat opzicht heb je met een Ford Fiesta ST of Hyundai i30N echt veel meer spektakel. De besturing is zeker ook niet het beste punt van de BMW M135i xDrive. Dit hebben ze aangepast in 2022, maar dit blijft de achilleshiel van eigenlijk heel veel sportieve BMW’s. Vooral in sportstand is er nauwelijks sprake van enige connectiviteit tussen bestuurder en asfalt. Met de besturing in comfortstand ben je veel beter af. Gelukkig kun je in de Sport Individual modus alle settings individueel configureren. De remmen zijn overigens van topkwaliteit. Grijpen lekker agressief aan en doen hun werk met overtuiging. En ook het motorgeluid is inmiddels echt echt dikke prima. Bij upshifts heb je een leuk “DSG-scheetje” en ook hoor je wat pops and bangs als je gas lost. Of het allemaal authentiek is? Ik weet het niet, maar het is wel leuk gedaan en het verhoogt de feestvreugde. Daar gaat het om.

B48 - BMW M135i xDrive

De B48 is goed voor 306 pk en 450 nm

Hoe bevalt de motor?

Echt heel goed. Ook de B48 is een beul van een motor. Vanaf de 2.000 toeren klapt de turbo er vol in en dan heb je power tot aan ongeveer 6.000 toeren. Vooral bij je dagelijkse kilometers is het riante koppel van 450 nm bijzonder prettig. Qua prestaties heb je met 306 pk uiteraard geen klachten. De beste 100-200 sprint heb ik op 13.3 seconden geklokt en daar ga ik echt nog wel wat tijd van af knabbelen. Over koppel gesproken: bij een 100-200 sprint in zesde versnelling heb je pak hem beet drie tellen meer nodig. Dat zegt iets over het koppel. Mijn vorige BMW M340i xDrive was in diezelfde versnelling zelfs twee seconden langzamer. Bij een 100-200 sprint in achtste versnelling loopt het verschil op tot bijna 10 seconden in het voordeel van de BMW M135i xDrive. Hoe dat kan? Kortere bakverhoudingen en ook tors je wat minder kilootjes mee. Ga je volle polle, dan is de BMW M340i xDrive een kleine 2 seconden sneller van 100 naar 200. Dan betaalt het surplus aan vermogen (374 vs 306 pk) zich uit. Maar het verschil is in de praktijk helemaal niet zo groot. De BMW M135i xDrive voelt in de alledaagse praktijk eigenlijk vergelijkbaar snel aan.

 

Dus dit is de beste hot hatchback ‘money can buy’?

Dat weet ik niet. Daarom was ik zo verheugd dat ik een Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport kon rijden. Ok, die is voorwielaangedreven maar verder zijn de verschillen niet zo heel erg fundamenteel. Het zijn kleine nuanceverschillen. Het stuurgevoel in de Golf is iets fijner, de motor draait bovenin de toeren net wat beter, het onderstel een tikje comfortabeler en de DSG-versnellingsbak is nog net een tikje sneller. De BMW heeft fijnere remmen, meer tractie (zeker op nat asfalt), de motor heeft duidelijk meer koppel en de auto is stiller. Ook is het motorgeluid in de BMW wat meer aansprekend, al horen omstanders de Akrapovic-uitlaat van de Golf wel veel beter. Als het puur op rijden aankomt zou ik denk ik nog wel heel nipt voor de Golf kiezen. Dat is een nog net iets fijnere allrounder. Bij de interieurkwaliteit is de BMW echter superieur. Qua materialen, qua software, qua bediening. Qua alles eigenlijk en het verschil is ook best groot. Alleen bij de stoelen haalt Volkswagen een gelijkspel. De bucket seats zijn bij beide auto’s echt absolute top. Mocht je twijfelen tussen de BMW M135i xDrive en 128ti? Met de 2022 upgrades zou ik altijd voor de M135i xDrive kiezen.

Volkswagen Golf GTI Clubsport vs BMW M135i xDrive

Twee steengoede auto’s!

En ga je nog iets doen met de olifant in de kamer?

Die olifant is natuurlijk mijn vorige BMW M340i xDrive. En bijna iedereen die ik ken (op één uitzondering na) verklaart me voor gek dat ik die BMW heb ingeruild op deze BMW M135i xDrive. En ik snap ze ook nog. Want ik heb zelf nota bene verklaard dat mijn BMW M340i xDrive mijn beste auto ooit was. De ultieme alleskunner. En laat ik direct beamen: de BMW M135i xDrive haalt dat niveau (net) niet. Want vooral op comfortgebied (vering, geluidsisolatie) is de Dreier echt een klasse beter. En de B58 zescilinder gecombineerd met de ZF8 is ook een juweel van een aandrijflijn. Een 10 uit 10. Maar toch, de BMW M135i xDrive heeft ook weinig imperfecties. En de B48 doet qua prestaties niet eens zo heel veel voor de grote broer onder. En qua handling merk je echt wel dat je met wat minder kilootjes onderweg bent. Het rijdt en voelt net wat dynamischer. Het is net iets minder serieus en iets meer een feestje. Hoe gek het ook klinkt, ik rijd deze auto met meer plezier. En wat voor mij meetelt: ik vind deze generatie Einser gewoon oogporno. Is ook wat waard.

De twee duurtesters gebroederlijk naast elkaar!

Twee van onze duurtesters gebroederlijk naast elkaar!

So far so good dus?

Er is nog wel een kleinigheidje die gelukkig onder garantie verholpen kan worden. De bekleding op de bestuurdersstoel vertoont op de zijwangen al wat slijtage en dat is na 25.000 kilometer natuurlijk niet acceptabel. Gelukkig is de importeur het met me eens, dus ze gaan de stoel opnieuw bekleden. En verder ben ik dolblij dat de auto weer doet wat-ie moet doen en dat het grote genieten is begonnen. Verdere storingen en gekkigheden zijn vooralsnog achterwege gebleven. Over 5.000 kilometer heb ik de eerste onderhoudsbeurt (kilometerstand is nu 25.000) en daarna staat al snel een vakantie gepland in de Alpen. Dan kan ik deze BMW M135i xDrive echt even goed de sporen geven. Eveneens op het programma: een vergelijkende test met een BMW M140i. En het brandstofverbruik? Dat varieert van 1 op 9 (Autobahn) tot 1 op 15. Het olieverbruik is vooralsnog nihil.

Stoelwangen BMW M135i xDrive.

De wangen op de stoelen zijn al licht beschadigd.

Zie ook

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Pieter schreef:

    Leuk geschreven weer, ik blijf je avontuur in autoland volgen!

  2. Stefaan schreef:

    Mooi verslag (zoals altijd)! Hoe verhoudt de wegligging tov je vorige 330i (die toch een pak lichter is dan je ex-M340i)?

  3. 330i Touring is wat meer op comfort gericht en nog steeds zwaarder dan M135i.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *