Duurtest: BMW M135i xDrive – eindverslag
Onze 2023 BMW M135i xDrive hebben we recent ingeruild voor een BMW G87 M2. Rest ons uiteraard het eindrapport (kilometerstand 37.000) met uiteraard ook alle rapportcijfers. Biedt deze Einser nog voldoende Freude am Fahren?
Motorisch
Voor veel autoliefhebbers is het ontbreken van de zescilinder een reden om deze generatie BMW 1-serie direct al af te schrijven. Want de BMW M140i had die wel. En dat is voor velen een gemis. Gek genoeg niet voor mij, want de 2.0 liter viercilinder turbomotor (code B48) beviel me eigenlijk meer dan prima. Ik had al meer dan goede ervaringen met dit blok in mijn eerdere BMW 330i Touring (258 pk/400 nm). In de BMW M135i xDrive krijg je nog wat extra pepers cadeau (306 pk/450 nm). Een 100-200 sprinttijd van 12.91 seconden is het resultaat en dat is meer dan verdienstelijk. Vooral het bruikbare koppel van 450 nm maakt de auto als ‘daily’ zeer bruikbaar. De soundtrack staat niet in mijn persoonlijke top 10, maar dat is anno 2025 toch al bijna onmogelijk. BMW heeft er in ieder geval nog iets van geprobeerd te maken. En dat is best goed gelukt. Ondanks de fake pops and bangs. O ja, de aftermarket AC Schnitzer uitlaat zorgde natuurlijk wel voor een wat dieper en sportiever geluid. Ook goed: het brandstofverbruik was echt wel gunstig. Kortom, een hele fijne aandrijflijn. Minpunt: boven de 6.000 toeren zakte het vermogen wat weg.
Cijfer: 8 uit 10. Jammer dat de Aisin-automaat niet veel meer vermogen aankan, want uit een tweelitertje kun je echt wel meer vermogen peuteren.
Versnellingsbak
De BMW M135i xDrive heeft niet de versnellingsbak van ZF maar van Aisin. Eveneens 8-traps, maar net iets minder verfijnd dan de ZF. Geeft niet, het is ook bijna onmogelijk om de ZF te evenaren. Toch is het een fijne versnellingsbak. De bakverhoudingen zijn goed gekozen. En de bak schakelt over het algemeen ‘smooth’ en comfortabel. Eenmaal in sportmode reageert de bak alert genoeg en in manuele modus heb je over de snelheid van schakelen ook weinig te klagen. Al kan hij het tempo van een DSG-versnellingsbak niet bijbenen. Handig weetje: de versnellingsbak van deze 2023 jaargang is duidelijk beter dan daarvoor. De software is aangescherpt bij de model-update van 2022 en dat maakt best een groot verschil.
Cijfer: 7.5 uit 10. Ik ben benieuwd waarom ze deze bak niet in het nieuwe model hebben gebruikt.
Handling
Een in basis voorwielaangedreven BMW is voer voor discussie. Ook al is dit een xDrive. Want de basis is volgens veel BMW-fans verkeerd. Ik snap het, maar ik ben het er niet mee eens. Het is maar net wat je verwacht van een auto. Als je op zoek bent naar een spectaculaire drifter: zoek verder. Dan is dit je auto niet. Zoek je een tractiebeest à la Volkswagen Golf R, Audi S3 en Mercedes-Benz A35 AMG? Dan is dit wel je auto. En geloof me, dan raak je toch echt al snel onder de indruk. Want wat kun je ontzettend veel tempo maken met deze BMW M135i xDrive. Grip en tractie te over en na iedere bocht constateer je dat je die bocht toch echt wat sneller had kunnen nemen. Nog sneller. En ook dat, lieve autovrienden, is een heel leuk spelletje. De besturing komt overigens niet helemaal uit de verf. De auto stuurt zeker wel direct in, maar het stuurgevoel is wat zwaar en gevoelloos. BMW-dingetje. Neem overigens wel altijd een 2023 of 2024 model als je in de markt bent voor een M135i xDrive. Eind 2022 is er een upgrade geweest met vooral heel veel relevante aanpassingen aan besturing en onderstel. Echt een merkbaar verschil.
Cijfer: 8.5 uit 10. Tip: monteer wel goede banden, want af-fabriek wordt een BMW M135i xDrive vaak op heel matig rubber afgeleverd. Echt even checken dus.
Comfort
Ben je het sportieve werk even zat? Dan zit er genoeg comfort in het onderstel om het prettig te houden. De auto is prima inzetbaar als daily drive. Ook de isolatie is gewoon goed. Dus met de versnellingsbak en motor in comfort mode rijdt dit niet heel veel anders dan een BMW 120i. Alleen met een wat meer potente motor natuurlijk. En ook op de Autobahn is de rechtuitstabiliteit vlekkeloos. Hoe hoger de snelheid, hoe beter de stabiliteit lijkt het wel. Dus je kunt met heel veel vertrouwen je plek op de linkerbaan opeisen. Ook al krijg je soms wat meewarige blikken van de hardcore BMW-fanboys. De remmen? Ook dikke prima. Het pedaalgevoel is goed en ook bij stevig gebruik geven de remmen geen kick. Ook dan is deze ‘Beier’ zeer koersvast. Kortom, op comfortgebied valt er gewoon heel weinig te klagen. Zeker voor een hot hatchback. Lof ook voor de optionele M-sportstoelen. Echt een geweldige stoel. Perfect geschikt voor het sportieve werk en de comfortabele kilometers. Enige minpuntje is de iets te hoge zitpositie.
Cijfer: 7.5 uit 10. Tip: kies bij de Einser vanaf bouwjaar 2023 nooit voor het adaptieve onderstel. Dan mis je de onderstel upgrades die de auto zoveel beter maken.
Interieurkwaliteit en gebruiksgemak
Deze generatie Einser stamt toch alweer uit 2019, maar ik heb nooit het idee gehad dat ik in een verouderde auto reed. De materialen en afwerking waren ‘best in class’. Deze auto is in de tijd gebouwd dat BMW nog niet met de rode bezuinigingsstift aan het schrapen was. Dus vind je nog gewoon knopjes in het interieur. Zo handig. En ondanks deze analoge ‘look and feel’ heb je wel alle luxe van een 5-serie aan boord en is er met de digitale presentatie ook weinig mis. Hoe verfrissend dat je niet alles via een matig werkend touchscreen moet bedienen. De nieuwste generatie 1-serie is toch weer een stapje terug. Zoals we bij de BMW 5-serie ook al constateerden. En ook qua materialen ga je er in de nieuwe Einser niet op vooruit. Is de nieuwe M135 eigenlijk wel de betere auto? Ik twijfel.
Cijfer: 9 uit 10. Tip: kies altijd een versie met de optionele bucketseats en een volle optielijst. Bij een gebruikte auto zie je dat in de prijzen nauwelijks meer terug.
Gebruiksgemak
Dat is echt top bij deze auto. Beter dan dit gaat het waarschijnlijk nooit meer worden. De combinatie tussen analoge knopjes en digitale systemen werkt naadloos. Met dank aan de grote draaiknop waarmee je razendsnel door de menu’s kunt scrollen. Zo handig en bij de nieuwe Einser ga je die knop niet meer vinden. En wil je touchscreen? Ook dat kan gewoon. Net als voice commands, al maak ik daar zelf nauwelijks gebruik van. Maar er is meer waar ik blij van ben geworden. Het navigatiesysteem van BMW is qua routeplanning zeer accuraat, waardoor je nooit onverwachts in de file staat. Ook vind ik het handig dat je allerlei zaken kunt instellen via de infotainment. Bijvoorbeeld dat bij temperaturen onder de 4 graden de stoel- en stuurverwarming geactiveerd worden. Zo handig. Voor het gewone huis-tuin-en-keukenwerk is dit nog steeds een briljant infotaimentsysteem. Hiervoor hoef je echt niet de nieuwe generatie Einser te kopen.
Cijfer: 9 uit 10. Tip: bij dit model heb je nog niet de verplichte en bloedirritante EU-piepjes aan boord. Nog een reden om juist deze generatie te kiezen.
Ruimteaanbod
Kun je met deze generatie BMW Einser met vier volwassenen op vakantie? Ik raad het je niet aan. De beenruimte voor de achterpassagiers is beter dan bij de voorganger, maar is nog steeds vrij beperkt. De bagageruimte is met 380 liter wel prima. Ben je alleen of met zijn tweetjes, dan heb je echt wel genoeg ruimte. En met kleine kinderen red je het ook wel. Maar met vier volwassenen? Liever niet.
Cijfer: 6 uit 10. Deze auto koop je vooral voor jezelf.
Exterieur
Dit is altijd een lastige, want zoveel meningen/zoveel smaken. Wat iedereen wel kan zien: De BMW M135i xDrive is geen uitbundig vormgegeven hothatch. De optische verschillen met een BMW 118i voorzien van M-pakketje zijn bijzonder klein. De dubbele uitlaat en het roostertje op de achterbumper verraden de identiteit. Ook is de grille aan de voorkant iets anders en heb je bij een M135i altijd de ‘Cerium Grey’ spiegelkappen. Dat is het wel een beetje. Het is dus absoluut geen schreeuwerige auto en je valt nauwelijks op in het verkeer. Een beetje een wolf in schaapskleren. Dat is één van de redenen dat ik hem gekocht heb. Gewoon lekker incognito blazen. Ik ben gewoon gecharmeerd van het model. Al heb ik wel spijt dat ik niet hebt gewacht op een versie met 19 inch velgen en een wat kekker kleurtje. Dan had ik nu een 9 als rapportcijfers gegeven. Maar een 8 mag er ook zijn.
Cijfer: 8 uit 10. Houd je van aandacht bij het verkeerslicht? Dan ben je met een Volkswagen Golf GTI Clubsport beter af.
Betrouwbaarheid
Die was echt top. De BMW M135i xDrive heeft altijd vlekkeloos gepresteerd. Nooit is er een gek lampje gaan branden en ook was de auto mechanisch in topstaat. Een 10 deel ik echter niet uit. Want de stoelwangen waren best al wel versleten na slechts 19.000 kilometer. Netjes hersteld onder garantie, maar toch. Maar verder zien het interieur en exterieur er als nieuw uit. Ik had in het begin wel een uitlijningsissue maar ook dat is gelukkig opgelost. Al moest ik daarvoor wel een keer te vaak terug naar de dealer.
Cijfer: 8 uit 10. Ik moet het afkloppen, maar ik heb weinig shit gehad met mijn BMW’s.
Gebruikskosten
Die vielen me al met al zeker niet tegen. Het scheelt natuurlijk dat het grootste deel van de afschrijving al achter de rug was. Zeker in het eerste jaar schrijft een BMW M135i xDrive bizar hard af. Dus doe je er verstandig aan om – net als mij – een jong gebruikte te kopen. En dan valt het daarna best wel mee. Het voordeel van een gebruikte BMW bij de dealer is dat je twee jaar garantie krijgt en je dus nooit onaangename verrassingen hebt. Op een beurtje na heb ik verder geen gekkigheid gehad. Verder viel het brandstofverbruik me echt reuze mee. Bij normaal gebruik kun je makkelijk 1 op 13 rijden. Dat haalde ik vaak niet, want mijn rechtervoet is wat zwaarder dan gemiddeld. En ik woon een paar kilometer van de Autobahn. De verzekeringskosten vallen overigens wel tegen. Maar ja, dat geldt voor elke auto tegenwoordig.
Cijfer: 7 uit 10. Wat betekent de komst van het nieuwe model voor de restwaarde?
Trillend been factor
Dat is voor mij het sein dat ik op of over mijn limiet ben geweest. Dat de adrenaline uit je oren spat. Op dit vlak scoort de BMW M135i xDrive niet bijster hoog. Dat is natuurlijk te danken aan de vierwielaandrijving. Je hebt zoveel grip en dat gaat natuurlijk wel een beetje ten koste van de beleving. Het relatief hoge gewicht (1.500 kg) helpt ook niet mee en natuurlijk is de viercilinder ook niet de ultieme entertainer. Het is een uiterst competente auto, maar niet eentje die voor ladingen kippenvel zorgt. Dit is veel meer een daily drive met een sportief randje.
Cijfer: 6 uit 10. Het klinkt gek, maar deze auto voelde stiekem ook wel aan als een junior BMW M340i.
Totaalcijfer
Ik ga deze keer niet de cijfers optellen en delen. Sommige onderdelen tellen nu eenmaal zwaarder. Daarom is mijn eindcijfer een 8+. Hetzelfde eindcijfer als de BMW M140i. Dat zegt toch wel iets. Een prachtig resultaat, maar wel iets lager dan enkele voorgangers (Renault Megane RS, SEAT Leon CUPRA, BMW M340i, Ford Fiesta ST). Die vond ik als totaalpakketjes (aanschafprijs zeker ook meegeteld) toch net iets leuker en/of beter. Desondanks heb ik genoten van de BMW M135i xDrive en wens ik het nieuwe baasje heel veel plezier met de auto! Het goede nieuws: de auto staat nog te koop, dus sla snel je slag!
Eerdere verslagen
- Roadtrip naar de Alpen (35.000 km)
- Mis ik de M340i al? (25.000 km)
- Introductieverslag (18.000 km)