Duurtest: BMW M135i xDrive – introductie
Van een zescilinder terug naar een viercilinder? Je moet maar durven. Maar zoals wel vaker kon ik het niet laten om weer een nieuwe auto aan te schaffen. I present you my new baby: een 2023 BMW M135i xDrive.
Oops I did it again?
Dat is een beetje de samenvatting van mijn inmiddels vrij omvangrijke automobiele geschiedenis. Ik ben nogal van de impulsaankopen en ik ben weer voor de bijl gegaan. Ik merkte de laatste weken toch weer dat het ging kriebelen en ik zat net wat te vaak op autosites te surfen en net wat te vaak met de verschillende online configurators te spelen. Terwijl ik met de BMW M340i mijn beste auto ooit rijd. Pas een jaar en 25.000 kilometer in mijn bezit. De ultieme perfecte allrounder. Comfi en stil wanneer dat nodig is en sportief genoeg voor de leuk. Een heerlijke zescilinder, een fraai interieur en alle luxe die je wilt hebben.
Maar waarom dan toch deze move?
Afwisseling denk ik. Want op een gegeven moment gaat het toch kriebelen bij mij en wil ik iets anders rijden. Ook al heb ik daar geen enkele objectieve reden voor. Maar zo werkt het niet in mijn hoofd en dus werp ik voorzichtig weer eens mijn hengel uit. Zo heb ik een offerte opgevraagd voor een 2023 M340d Touring bij Dusseldorp. Nog één keer in mijn leven een dikke zescilinder diesel. Die wil ik nog eens dolgraag afvinken op mijn automobiele bucketlist. Helaas was de inruil echt lachwekkend. Maar het was wel dat voetje buiten de deur. Iets met hek en dam zeg maar. Bij Alpine was de inruil beter (voor een gebruikte Alpine A110), maar was het bij te betalen bedrag te hoog.
Wat dan wel?
Een hot hatchback blijft mijn favoriete segment. En lastig! Want in Nederland vaak onbetaalbaar duur vanwege de torenhoge bpm. Een Honda Civic Type-R voor bijna 90 mille! Wtf! De nieuwe Volkswagen Golf 8.5 GTI zorgt ook voor een buiktinteling omdat dit ‘het origineel’ is. De eerste hot hatchback. Een icoon! En die auto krijgt ook een verbeterd interieur bij de model-upgrade. Wat nodig is. Maar ik vrees ook dat de GTI inmiddels onbetaalbaar gaat worden. Auto’s als de Hyundai i30N, Megane RS en Focus ST ben ik stiekem wel een klein beetje ontgroeid. Hoe gaaf ze ook rijden, ik wil wel een wat meer premium interieur hebben. En zinloze luxe opties als elektrische stoelen, head-up display en de rest. Een Golf 8R pre-facelift vind ik qua interieur en software onder mijn grens en een Mercedes A45 AMG of Audi RS3 zijn onbetaalbaar als je die wilt met een lage kilometerstand.
Wat blijft dan over?
Een snelle BMW 1-serie. Je hebt de voorwielaangedreven BMW 128ti (265 pk) en de vierwielaangedreven BMW M135i xDrive (306 pk). Die laatste moet het worden, want ik vind 265 pk een net iets te grote stap terug qua vermogen. Belangrijk is wel dat je een BMW M135i xDrive vanaf bouwjaar 2022 koopt. Toen hebben ze de BMW M135i xDrive flink aangescherpt omdat ze zelf ook wel inzagen dat de BMW 128ti de betere auto was. Dus hebben ze alle onderstelmodificaties van de BMW 128ti ook in de BMW M135i xDrive toegepast. Zowel de veren als de dempers zijn opnieuw ingesteld (inclusief ophangingspunten) met als resultaat meer camber op de voorwielen. Ook de besturing is aangescherpt. Speciaal voor de BMW M135i xDrive hebben ze ook de versnellingsbak en het motorgeluid aangepast. Met als resultaat dat de auto nu wel goede reviews krijgt. Ik heb nog heel even een nieuwe overwogen (de korting van de dealer was zeer overtuigend), maar het afschrijvingsspook is te heftig. Jammer, want mijn wensconfiguratie (Misano blauw, zwarte Performance velgen en rood leder) ga je echt nergens vinden.
Welke is het geworden?
Een 2023 model met 18k op de teller. Een bijna full-option auto, op de adaptieve cruise control (gebruik ik overigens nooit) en adaptieve dempers na. Dus inclusief elektrische stoelen, adaptieve leds, head-up display, de buitengewoon fraaie bucketseats, Harman Kardon audio, panoramadak, comfort access, etc.). Deze is zwart met zwart leer. Tikje saai, maar vooruit dan maar. Het interieur is misschien net wat minder fraai dan de BMW M340i maar het blijft een premium product en dus is het meer dan goed toeven achter het stuur. Qua uiterlijk ben ik steeds meer een echte 1-serie fanboy geworden. Wat wordt deze auto mooi oud. Ik vind het een sportieve en dikke auto om te zien. Wat meer een boyracer dan de BMW M340i. Ook al zijn de uiterlijke verschillen met een goed uitgeruste BMW 120i klein. Je zou het dus ook een sleeper kunnen noemen. Al zien de kenners echt wel het verschil.
Wat is de eerste indruk?
Die is heel erg goed. Deze auto is duidelijk beter dan de 2020 versie die ik eerder heb getest. Dit is nog steeds een tractiebeest waar je heel snel en makkelijk heel veel tempo mee kunt maken, maar er zit wel wat meer leven en gevoel in het chassis en de besturing. Verder is de motor enorm koppelrijk, schakelt de bak voortreffelijk (dat was bij de 2020 versie nog het grootste pijnpunt), klinkt de motor best prima (ook al is het deels nep) en is het restcomfort meer dan voldoende. Het is een fijne allround hot hatchback met een lekker premium randje. Niet de meest scherpe ooit, maar wel een hele fijne alleskunner. Zo eentje waar je ook met plezier op vakantie gaat. En tegelijkertijd zonder moeite met 100 plus over de snelweg tokkelt. Uiteraard heb ik de auto ook even afgetopt op de Autobahn. Zonder problemen 254 op de teller. Ook dat is prima. Uiteraard gaan we op een later moment zeker nog de Dragy uit de kast halen voor wat metingen. Enige manco is dat de auto niet goed is uitgelijnd. Dus dat moet nog even rechtgezet worden.
En dus?
Ben ik heel erg blij met mijn nieuwe bolide. Ook al was de voorganger objectief de betere auto. Sterker nog, de BMW M340i is de beste auto die ik ooit heb gehad. Zonder twijfel. Voor nu verheug ik me echter weer om even lekker te stoeien met een hot hatch. Heel veel zin in! En het voelt goed om weer terug bij het oude nest te zijn. Na de BMW 130i, Volkswagen Golf 6 GTI, Renault Megane RS, SEAT Leon CUPRA, BMW M140i, SEAT Leon CUPRA R en Ford Fiesta ST is dit inmiddels mijn achtste hot hatchback. En waarschijnlijk de laatste, want het segment is zo goed als uitgestorven. Dus ik ben blij dat ik dit bucketlist- item voor een laatste keer mag afvinken. Binnenkort volgt een meer uitgebreide eerste indruk en ook mag de auto het gaan opnemen tegen de Volkswagen Golf 8 GTI en BMW M140i.
Vermogen 306 pk, 450 nm |
0-100 4.8 sec |
Topsnelheid 250 km/h |
Motor 2.0l, viercilinder, turbo |
CO2 uitstoot 169 g/km |
|
Minimale bagageruimte 380 liter |
Leeggewicht 1.500 kg |
Gefeliciteerd idd een wagen die met de jaren alleen maar mooier is geworden.
Tnx!
Gave kar. gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ik heb toevallig vorig weekend ook proefgezeten en wil binnenkort testrijder als vervangen voor m’n Clubman S, daar de Clubman geen opvolger krijgt en een SUV mij niet past. Ben benieuwd of ‘t sturen je gaat bevallen.
Ben benieuwd naar je ervaringen!
vorige week met de nieuwe F70 120 gereden in M pro uitvoering. wat stuurt de nieuwe F70 fantastisch. Alleen motorisch net te weinig. Sta nu op de wachtlijst om de 123 xdrive te rijden. Denk dat die me wel gaat passen als opvolger van de Clubman. Hopelijk Q2 2025 bestellen.
Proficiat met je nieuwe wagen! Ik twijfel ook vaak tussen een M135i, een 330i en een M340i. Die laatste is idd ongetwijfeld de beste maar ook de duurste en de zwaarste. Ik ben heel benieuwd hoe de M135i je gaat bevallen en hoe hij zich zal gedragen tov de concurrentie.