Duurtest: BMW 330i Touring – lezersvragen
De BMW 330i Touring draait alweer sinds september mee in onze duurtestvloot. Sinds de aanschaf heb ik inmiddels 15.000 kilometer gereden (km stand nu 28.000). In dit artikel geef ik antwoord op jullie meestgestelde vragen.
Verwacht je gezinsuitbreiding?
Ik dacht dat ik (ver) na mijn 40e deze vraag niet meer zou krijgen, maar blijkbaar zit ik er toch naast ;). Het is ook niet helemaal onlogisch dat ik met de aanschaf van een familiebak deze vraag zou krijgen. Ik moet iedereen teleurstellen. Die gezinsuitbreiding gaat niet gebeuren, ondanks de ‘burgerlijke’ BMW 330i Touring. Ik ben wel erg blij met de auto, al heb ik de bagageruimte nog nooit nodig gehad. Ik vind de Touring gewoon de mooiste BMW 3-serie en daar word ik heel erg gelukkig van. Daarnaast was het aanbod op de markt nu dermate laag dat je al blij mag zijn als je een 3-serie met de juiste specs vindt. Positief puntje van deze auto is dat ik niet meer gepest wordt met mijn auto. Dat was bij mijn vorige Fordje wel anders.
Wat doet de BMW 330i Touring op de rollerbank?
Meten = weten. Dus heb ik de BMW 330i Touring bij Essing Performance Center op de rollerbank gezet. Bij vier verschillende runs scoorde de auto tussen de 258 – 263 pk en 401 – 408 nm. Dat is bijna exact gelijk aan de fabrieksopgave van 258 pk en 400 nm. Natuurlijk hebben we ook de Dragy gepakt voor wat metingen. De 80-120 en 100-200 sprint kosten respectievelijk 3.8 seconden en 16.5 seconden. Dat zijn zeker geen onverdienstelijke tijden en ook boven de 200 houdt de voorwaartse drang goed aan. Zoals bij alle BMW’s tegenwoordig maakt de begrenzer bij 253 op de teller een einde aan de pret. Dat zijn 245 echte kilometers. Ook deze BMW maakt de belofte van de fabrikant (250 kilometer per uur) niet waar. Heel vreemd en ik snap eigenlijk niet waarom BMW de auto’s zo conservatief afstelt.
Ga je de auto nog tunen?
Nee, dat heeft de BMW 330i Touring niet nodig. De tweeliter viercilinder turbomotor (B48) is in standaardvorm ook een pareltje. Voor een viercilinder biedt de motor enorm veel raffinement en ‘in the real world’ heb je over het algemeen meer dan voldoende vermogen. Het koppel is al heel vroeg beschikbaar en daardoor kom je altijd heel makkelijk mee met het verkeer. Of haal je heel gemakkelijk even iemand in, zonder dat je meteen het gaspedaal diep hoeft in te trappen. Tot helemaal bovenin doortrekken heeft niet zo heel veel zin, het loont om bij uiterlijk 6.000 toeren weer door te schakelen. Het geluid is ook niet slecht, maar dan moet je de motor wel in comfortstand hebben. In sport of sport+ is het geluid wel wat te artificieel. Jammer dat BMW hier nog geen betere sound heeft gecomponeerd. Omstanders worden overigens niet beloond met knetterende uitlaatklanken. Vind ik overigens helemaal niet erg, want de stilte past goed bij het concept familieauto. Ik heb absoluut geen plannen om een andere uitlaat te monteren. Ik word oud, al mijn vorige auto’s waren nog brulaapjes.
Waar ben je het meest blij mee?
Het onderstel is een pareltje. Zo goed. Ik ken geen auto die het comfort en dynamische kunstje zo goed combineert als de BMW 3-serie. Zeker met de adaptieve dempers. In comfortstand is de auto bijzonder comfortabel en in sportstand krijg je voldoende feedback om het leuk te maken. Heel veel grip en als je forceert proef je de geneugten van de achterwielaandrijving. De auto reageert voorspelbaar maar er zit wel een bepaalde mate van speelsheid in die het leuk maakt. Het is natuurlijk geen circuitauto, maar voor de funritjes in de Eifel is het echt leuk genoeg. Het maakt niet uit op wat voor asfalt je rijdt of hoe bont je het maakt: het chassis lost het voor je op. Er zit zoveel rust in de auto, juist ook als je stevig tekeer gaat en je voelt dat de balans in de auto geweldig is. Het chassis maakt deze auto. Kleine downside: de besturing geeft net wat minder de connectie met de voorwielen die vroegere BMW’s wel gaven. Wel stuurt de BMW heel scherp en direct in. Ondanks dit schoonheidsfoutje is het ook in de Eifel genieten geblazen. Ben je terug op aarde, dan zet je de auto in comfortstand en cruise je weer op het gemak terug naar huis.
Had je voor hetzelfde geld niet een BMW 5-serie kunnen kopen?
Jongens kom op. Ik ben oud maar ook weer niet zo oud. Die 5-serie koop ik wel als ik Abraham mag begroeten. Natuurlijk is de 5-serie een tandje comfortabeler maar die mist de sportiviteit die ik zo waardeer bij de 3-serie. Qua geluidsisolatie komt de 3-serie overigens akelig dicht in de buurt van een BMW 5-serie. Zeker met de geluidsisolerende zijruiten creëer je echt je eigen stiltecentrum. De kwaliteitsbeleving is in een 5-serie natuurlijk net iets beter, maar ook in de 3-serie zijn afwerking en materialen echt geweldig en heb ik altijd het gevoel dat ik in een kwaliteitsproduct rijd. Dat doet echt iets voor het gevoel. Dat alles super makkelijk te bedienen is en alles werkt zoals het zou moeten helpt mee aan dit fijne gevoel. Dit is een enorm doordachte auto en dat maakt het leven fijn. Daarom is het zo jammer dat BMW bij de facelift afscheid gaat nemen van de fysieke aircoknopjes en de voorkeurstoetsen. Ik gebruik ze alle 8. Mijn vriendin rijdt liever niet met de head-up display en met één druk op de knop kan ik dat uitschakelen. En met één druk op de knop zie ik de olietemperatuur (onderdeel van sportdisplay). Zo handig.
Kun je de witte lak goed schoonhouden?
Nee, dit is echt een rijdend vliegenkerkhof. Je ziet alles. Maar dat is klein leed hoor. Speaking of klein leed, in het logboek heb ik nog wel een paar kleine minpuntjes genoteerd. Allereerst had de auto best 150 kilogram lichter mogen wegen. Dan was de handling nog beter geweest. Met de nadruk op het woordje nog. Ook merk je op de Landstrassen dat de motor wat meer zijn best moet doen om de kilootjes in beweging te krijgen. Over de laserlichten was ik heel positief, maar op de snelweg mist de sensor nog wel eens koplampen van auto’s en vrachtwagens die je tegemoet komen omdat de middenberm dat blokkeert. Alleen worden vrachtwagenchauffeurs die hoger zitten dan wel verblind door het grootlicht. Jammer dat ze daar nog geen oplossing voor hebben. Verdere minpunten heb ik eigenlijk nog niet kunnen vinden. Dat zegt genoeg.
Welke BMW 3-serie adviseer je?
De BMW 330i is de heilige graal en dat meen ik oprecht. Natuurlijk zullen veel mensen voor de BMW M340i kiezen. Inclusief heerlijke zes-in-lijn met 374 pk. De BMW M340i heeft twee grote downsides. Ten eerste is de auto in Nederland bijna onbetaalbaar (en dat is toch een dingetje), ten tweede weegt de auto bijna 200 kilogram meer. Met dank aan de vierwielaandrijving (xDrive). Hoe goed de xDrive ook is afgesteld bij BMW, geef mij maar gewoon achterwielaandrijving. Daarnaast is de viercilinder wat lichter in de neus en dus wat wendbaarder. De BMW 330d en M340d vallen ook af. Diesels zijn in Nederland nauwelijks nog levensvatbaar. Hoe fijn de zescilinder diesels ook zijn, de aanschafprijs en afschrijving zijn te heftig. De BMW 330e is te zwaar vanwege de accu en de overige modellen (318, 320) komen vermogen tekort. Dan vergeet ik de BMW M3 hoor ik je denken? Die is sowieso het meest bruut en begeerlijk. Maar kost ook ruim anderhalve ton. Dat is gewoon niet leuk meer.
Heb je al een volgende auto op het oog?
Nee oprecht niet. Het wordt ook wel heel erg lastig. Ik zal niet beweren dat dit de leukste auto is die ik ooit heb gehad, maar wel de beste. Met afstand. Dit is zo’n steengoede alleskunner. Daar geniet ik misschien nog wel het meest van. Dat deze auto op alle onderdelen een 8 of hoger scoort. Dat de auto eigenlijk geen echte minpunten heeft. Het wordt heel lastig om deze auto te vervangen. Want aan het comfort en luxe raak ik echt wel gehecht. Zeker met het wanstaltige 100-regime in Nederland. Het mooie is dat ik met deze auto ook niet heel veel aan rijplezier inlever. En last but not least, de prijzen voor sportieve auto’s rijzen de pan uit. Die zijn nieuw echt niet meer betaalbaar en gebruikt wordt het ook steeds lastiger. Het aanbod is steeds kleiner en de prijs hoger. Ik snap overigens dat jullie deze alinea met wat emmertjes zout nemen. Ik roep wel vaker dat ik dolblij ben met een auto waarna ik twee maanden later plotseling een nieuwe auto voorstel. Maar dat gaat me nu – met de hand op mijn hart – niet gebeuren.
Heb je met je Boeren Mest Wagen de alarmdienst al moeten bellen?
Nee gelukkig niet. Wel even afkloppen natuurlijk. Maar vooralsnog alles in het groen. De motor draait als een zonnetje, het olieverbruik is 0,0 en de software werkt vlekkeloos (lezen jullie mee, VAG-fans?). Nog geen foutmeldingen en andere gekkigheid. Zelfs het brandstofverbruik is acceptabel. 1 op 15 bij normale rijstijl, 1 op 10 met zware rechtervoet. So far so good dus. De kilometerstand bedraagt inmiddels 28.812, in 6 maanden tijd heb ik 15.000 erbij geplust.
Dag Christian, wat een mooie gave auto heb je! Ik ben jaloers. Ook die witte kleur staat hem beeldig (wel veel kuiswerk). Ik kan mij 300% vinden in je mening. Beter dan dit wordt het volgens mij niet meer (alles in beschouwing genomen, ook prijs en gebruiksgemak). De G20/21 is weer die echte 3-reeks waar de concurrentie eigenlijk geen antwoord op heeft. Ik ben er (weer) erg verliefd op. De LCI is alweer een klein stapje minder door het grotere scherm en vooral door de afwezigheid van handige bedieningsknoppen.
Die wagen zou ik ook niet rap wegdoen.Veel plezier ermee! Ik kijk al uit naar je volgend testverslag over deze sublieme wagen!
Leuk verslag Christiaan. Goeie keuze gemaakt dus.
Misschien nog een tip voor je. Mijn Clubman Cooper S produceert in sport stand ook geluid via de speakers. Ik stoorde mij daar mateloos aan. Maar ben erachter gekomen dat het uit te zetten is door de fabrieksinstellingen te laten veranderen. Ik heb iemand benaderd die met bimmercode instellingen kan wijzigen. Dus geluid via de speakers uit laten zetten en dat bevalt me erg goed.
Verder heb ik de achterlichten aan laten zetten bij DRL, piepsignaal geactiveerd bij de auto vergrendelen, start/stop geheugen actief zodat die de laatst gebruikte stand onthoud en nog wat kleine zaken. Fabrieksinstellingen zijn dus allemaal in de auto aanwezig maar kan je alleen met een programmeertool aanpassen door de vinkjes op een andere plek te zetten.
Stuur maar n berichtje als je meer info wenst.
Bedankt voor die interessante en nuttige informatie. Ik vind het speakergeluid ook maar niks en zelfs irritant. Waarom willen ze dat bij BMW niet zelf doen die aanpassingen?
Ik heb geen idee waarom dat bij de dealer niet lukt. Het lijkt erop dat er keuzes gemaakt worden per land. Ik zou ook zeggen dat juist voor petrolheads dit een uitgelezen keuze is om je auto persoonlijk te configureren.
Ik heb je een mail gestuurd met meer info
Tnx voor de info David! Ik ga er eens induiken.
HOi Christian. Uit nieuwsgierigheid: al plannen gemaakt iets te gaan doen met het aanpassen van instellingen?
Vandaag reed ik langs Story Nijmegen waar een copy van je 3serie voor net pand stond. Wat een mooie combi wit met zwarte velgen in de zon.
Nee geen plannen.
Hoi Christian, wat een beauty BMW met een geweldig review, ik ben sinds kort van Mercedes B klasse overgestapt op een BMW 220I Active Tourer automaat high executieve tourer
Mijn ervaring is wat een geweldig rijdende auto, deze héb ik ondanks de 192 pk laten tunen naar 270 pk en 400 nm.
Wat een heerlijk vermogen met de 8 traps ZF automaat.
Ik wens je veel veilige km’s en veel rijgenot maar dat gaat met je BMW zeker lukken.
Groetjes Harry de Rijk
Dank! Eensgelijks natuurlijk!
Enige opmerking: de snelheid van de auto zie je op de (snelheids)meter, niet op de (kilometer)teller.
Deze bijzonder tevreden eigenaar van twee BMW’s 330D Touring vindt dat er niets boven de 6 cylinder in lijn gaat. Én niets boven achterkanten in carrosseriekleur, zónder vreselijke, irrelevante diffusor.
Hallo Christian,
Met veel belangstelling en interesse jouw verhaal gelezen. Ben grotendeels met jou eens
Rijdt zelf 530e en heb ook nagedacht over 3 serie en deze geprobeerd. Vindt 3 serie te speels en niet volwassen. Maar de grootste ergernis is dar je veel geld betaalt voor tweede klas kwaliteit. Bijv. navigatie is geen topklasse. Slechte max snelheid aanduiding, head up peil werkt niet 100%, plaats indicator op weg te terughoudend, voorspelling nieuwe max snelheid te laat of verkeerd. Active cruise control bij standby niet zichtbaar in headup. Max. volume audiosysteem niet in te stellen. Kan dus een verrassing zijn bij instappen. Knoppen indeling opstuurwiel voor cruise control onlogisch. Allemaal kleine ergenissen die niet nodig waren wanneer goed gejat was van andere merken. Dus max 4 van 5 sterren