Duurtest: BMW 330i Touring (introductie)
Na allerlei snelle en bovenal spectaculaire hot hatches heb ik nu gekozen voor een BMW 330i Touring. Een comfortabele, stille, luxe familieauto, zonder knetterende en vuurspugende uitlaten, kermende voorbandjes en meer van het traditionele hothatch spektakel. Ik kan niet recht lullen wat krom is: ik ben oud, saai en belegen.
Hoe bevalt het oud zijn?
Eigenlijk best goed. Ik geniet oprecht enorm van het comfort en de rust. BMW heeft vooral de geluidsisolatie in de 3-serie echt waanzinnig goed op orde. Helemaal als je ook nog eens de extra geluidswerende zijruiten op je auto hebt zitten. Dan kun je ook bij snelheden boven de 200 kilometer per uur nog op fluistertoon een gesprek met je medepassagiers voeren. Ik ben ook dolblij met de adaptieve dempers. Vooral in comfortstand bieden de dempers echt meerwaarde ten opzichte van een ‘standaard’ 3-serie met M-sportonderstel en 19 inches. Dan vind ik de BMW 3-serie net iets te stug voor de leuk. Met de adaptieve dempers zit je ruimschoots aan de goede kant van de weegschaal. Alleen al het gemak waarmee je verkeersdrempels kunt nemen. Houd je van stug, dan kun je de dempers ook in sportstand zetten. Echt een voelbaar verschil. Prima als je bochtjes gaat pakken maar op de Autobahn kies ik altijd voor de meest softe setting. Op hoge snelheid rijdt de auto echt ongekend goed. Tempo 250 is echt kinderspel in deze auto. Dit is echt één van de fijnste ‘Autobahnbrenners’ die ik heb gereden. In alle rust en comfort verslind je het asfalt onder je. Heerlijk!
Ondanks de viercilinder?
Eerder dankzij de viercilinder. De tweeliter turbomotor (code B48) is een heerlijke motor. Allereerst vanwege het vermogen (258 pk/400 nm) en de prestaties. In exact zes seconden sprint je naar 100 km/h en de begrenzer maakt (net iets te vroeg) een einde aan het feest (253 op teller, 244 GPS). De BMW 330i stelt qua sprinttijden zeker niet teleur. De 80-120 sprint kost 3.77 seconden en de 100-200 sprint doet de 1550 kilogram zware Beier in 16.48 tellen. Echt prima cijfers. Ook boven de 200 zit er meer dan voldoende leven in de auto. Het is niet zozeer een toerenhongeringe sportmotor maar meer een prettige alleskunner. Vanaf 2.000 tot 6.500 toeren heb je altijd vermogen onder je rechtervoet. De automatische versnellingsbak van ZF is misschien wel één van de fijnste versnellingsbakken op de markt. Zeer comfortabel, snel genoeg voor de leuk en de schakelmomenten zijn bijna altijd op het juiste moment. Qua geluid is de B48 best acceptabel. In sportsound hoor je wel wat extra speakersound, maar het klinkt niet onaardig en is zeker niet storend. In comfortstand klinkt de auto wat meer natuurlijk en is het geluid – voor een viercilinder en het soort auto – gewoon prima.
Waarom heb ik eigenlijk niet een BMW M340i aangeschaft?
Allereerst vanwege de centjes. Een BMW M340i is (ook gebruikt) stevig duurder dan een BMW 330i en natuurlijk is een M340i ook een stevige innemer. Mijn budget is niet oneindig. Daarnaast is de BMW M340i dankzij de vierwielaandrijving en de zware zescilinder in de neus echt echt wel een zware jongen. De BMW 330i Touring is ook net even iets minder zwaarlijvig (scheelt maar liefst 230 kg!). Ook telt mee dat ik de BMW 330i snel genoeg vind voor de leuk. Meer heb ik eigenlijk niet nodig, ook al is de B58 zescilinder turbomotor misschien wel de beste motor die BMW ooit gebouwd heeft. Ik heb er 1.5 jaar lang van mogen genieten in de BMW M140i. De plugin-hybrideversie (BMW 330e) is overigens nooit een optie voor me geweest. Die auto vind ik net iets teveel een rijdend compromis, zo bleek ook uit mijn eerdere vergelijkende test met de BMW 330d. De BMW 330d reed veel fijner, alleen zijn diesels qua restwaarde eigenlijk niet meer te verantwoorden. Zonde, want de zescilinder turbodiesel is één van de fijnste motoren die er zijn. Een BMW 320i is overigens nooit een optie voor me geweest. Die heeft gewoon te weinig vermogen.
Kun je met deze ‘familieauto’ ook nog leuk sturen?
Absoluut. Daarom heb ik ook gekozen voor de BMW 3-serie. Comfort is best belangrijk, maar ik moet er ook lekker mee kunnen sturen in de Eifel. Dat gaat echt wel goed komen, al is de auto natuurlijk niet zo spectaculair als veel voorgangers. Toch is het wel een serieus competente auto. De BMW 3-serie heeft een briljant chassis. Je voelt dat de balans in de auto gewoon heel erg goed is. De auto reageert heel mooi direct en toch ook voorspelbaar op je commando’s. De tractie is goed en als je met de juiste ‘entry speed’ de bocht aanvalt kun je echt belachelijk veel tempo meenemen omdat de grip zo goed is. Het kost – logisch natuurlijk – iets meer moeite om de achterkant los te laten komen dan ik in de BMW M140i gewend was, maar je kunt de auto zeker tot overstuur verleiden. Het ontbreken van een sperdifferentieel vind ik op deze auto overigens geen ramp. Een BMW 330i Touring is geen hypersportieve auto. Daarom is een sper in mijn optiek wel misbaar. Ik moet nog wel even zoeken naar de juiste settings voor de besturing. Zowel sport- als comfortsetting scoren qua gevoel en stuurprecisie 7 uit 10. Jammer van die kleine vaagheid rond de middenstand. Het geheel is aardig, maar (net) niet perfect. Het is vooral het onderstel dat indruk maakt. Ik verheug me in ieder geval enorm om weer eens de Eifel in te gaan. Ik ben heel benieuwd!
Welke opties bewijzen nu al hun nut in de praktijk?
Allereerst de Harman Kardon audio. Wat een geweldige geluidskwaliteit. Altijd bijplussen als je een nieuwe 3-serie configureert. De laserlichten vind ik ook een gave ‘gimmick’. Het blijft bijzonder om te zien dat de lichtbundels razendsnel langs tegenliggers en voorgangers schijnen. Het zicht is geweldig en de techniek werkt vooralsnog feilloos. Ik heb nog geen enkele keer grootlicht gekregen van een andere verkeersdeelnemer. Ik moest wel even moeten wennen aan de Head Up Display, maar inmiddels wil ik niet meer zonder. Een hele nuttige en fijne optie. Ik gebruik de ‘reversing assistant’ ook verrassend vaak. De auto onthoudt de laatste 50 meter die je hebt gereden en rijdt deze – naar wens – vanzelf weer achteruit. Kan met uitparkeren wel eens handig zijn. De adaptieve cruisecontrol werkt ook goed. Anticipeert goed op overig verkeer en is makkelijk te bedienen. De automatische ‘lane keeping’ die de auto binnen de lijntjes houdt, is wat mij betreft vrij zinloos. Na een seconde of 30 begint de auto te piepen dat je het stuurwiel weer moet aanraken. Dat schiet niet echt op. Ik heb het systeem nog niet in de file geprobeerd, daar schijnt het wel briljant te werken.
Zijn er al irritatiepuntjes?
Ik heb drie mini-mini-ergernispuntjes die het vermelden waard zijn. De ‘gesture control’ (met swipebewegingen allerlei functies bedienen) heb ik vrij snel uitgezet. Ik articuleer vaak veel met de handjes als ik praat (ik ben een beetje een druktemaker) en dan bedien ik vaker dan me lief is de audio. De spraakbediening wordt overal geprezen, maar ik vind vooralsnog niet de juiste woorden om de lieve BMW-mevrouw de juiste instructies te geven. Ik ben er wel driftig mee aan het oefenen, tot groeiende irritatie van de mevrouw die soms naast me zit in de BMW ;). Het derde verbeterpuntje is de elektrische bediening van de kofferbak. Die heeft er soms even geen zin in. Ook reageert de voetbediening niet altijd even snel.
Zijn er nog mankementen of bijzonderheden?
De remschijven en blokken trillen op hoge snelheid en worden onder garantie vervangen. Dat de auto wat langer heeft stilgestaan is waarschijnlijk de oorzaak van de snelle slijtage (na 13.000 kilometer mag dit natuurlijk niet). Qua brandstofverbruik voldoet de auto aan mijn verwachtingen. Het gemiddeld brandstofverbruik van de afgelopen 5.000 kilometer is 1 op 11, maar daar zitten wel veel stevige Autobahnkilometers in. Bij een enkele reis van Limburg naar de Randstad was het verbruik 1 op 16 (snelheid variërend van 100 tot 140) en dat is prima. Met een Volkswagen Polo 1.0 TSI doe ik dat niet heel veel beter. Ook fijn, de 60 liter tank waardoor ik eindelijk weer een acceptabele actieradius heb. Ik ben benieuwd of ik een bereik van 1.000 kilometer op de boordcomputer kan toveren. Misschien toch maar eens braaf 100 rijden en kijken wat er gebeurt.
Wat is mijn gevoel na de eerste 5.000 kilometer?
Ik ben oprecht dolgelukkig met de auto en dat heeft meerdere redenen. Allereerst het uiterlijk. Voor mij is dit echt 110% oogporno. Alles klopt wat mij betreft en ik ben achteraf enorm blij dat ik toch voor de Touring ben gegaan. Misschien nog wel belangrijker is het algemene gevoel van welbehagen die de auto geeft. Je merkt aan alles dat dit een extreem doorontwikkelde auto is. De zitpositie en stoelen zijn top, de bediening subliem, de ‘ambient lighting’ is subtiel mooi (in tegenstelling tot de kermisverlichting in een Mercedes-Benz), materiaalgebruik/afwerking liggen op een bijzonder hoog niveau en qua rij-eigenschappen is dit een absolute alleskunner. Ik durf nu al te beweren dat dit mijn ‘beste auto’ ooit is. Niet de meest speelse, maar wel de kwalitatief meest hoogwaardige. Dit is met recht een auto die het ‘premium’ stempel mag dragen. Ik zal eerlijk zijn: het is ook wel fijn dat mensen nu weer complimenten geven over de auto. Bij de Ford Fiesta ST moest ik me altijd verantwoorden, dat is nu wel weer even voorbij. Blijft gek hoeveel zo’n logo toch doet. Voor mensen met een hoog sensitief ego (ofwel narchrisjes) is het krijgen van schouderklopjes altijd prettig ;).
Heb ik nog plannen met de auto?
Ik heb binnenkort een rollerbankrun gepland bij Essing Performance in Venray. Ik ben heel erg benieuwd of de motor meer vermogen levert dan de opgegeven 258 pk. Gezien het gemak waarmee de auto presteert verwacht ik ietsjes meer. Ergens tussen de 265 en 270 pk denk ik. Motor en uitlaat laat ik overigens ongemoeid. Ik vind de auto echt meer dan snel genoeg en ik hoef niet per se meer geluid. Past wat mij betreft niet zo bij het type auto. Daarnaast vind ik garantie bij deze BMW prettig. Het is prima zo. De enige modificatie die ik wellicht ga uitvoeren is het plaatsen van zwarte spiegelkappen om de zwart-wit combinatie nog wat te benadrukken. En wellicht dat ik nog eens met wat carbon ga strooien. Maar dat is het dan wel vooralsnog.
Voor de liefhebbers: welke opties zijn er aan boord?
Best een hele waslijst. Hieronder vind je een uitgebreide lijst. In een volgende post zal ik een aantal opties wat nauwkeuriger behandelen.
- 3-zone aut. airconditioning
- 19 inch lichtmetaal Jet Black
- Achteruitrijcamera
- Actieve Voetgangersbescherming
- Active Guard Plus
- Active Protection
- Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
- Ambiente verlichting
- Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderszijde
- Automatische sporttransmissie met stuurschakeling
- Banden met noodloopeigenschappen
- Bandenspanningsweergavesysteem
- Blind Spot Sensor
- BMW Gesture Control
- BMW Head-Up Display
- BMW Laserlicht
- BMW Live Cockpit Professional
- Comfort Access
- Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid
- ConnectedDrive Services inclusief BMW Online
- Connected Pack Professional II
- DAB-tuner
- Driving Assistant Professional (Active Cruise Control met Stop & Go-functie, Steering & Lane Control Assistant, Lane Departure Warning , Lane Keeping Assistant Crossing Traffic Warning, Collision warning en Pedestrian Warning met City-remfunctie)
- Elektrisch verstelbare lendensteun
- Elektrisch verstelbare voorstoelen
- Elektrisch verwarmde voorstoelen inclusief geheugen
- Extra getint glas achter
- Galvanische bedieningselementen
- Geluidswerende zijruiten voorportieren
- Handbediend zonnescherm achterportierruiten
- Harman Kardon Surround Sound Systeem
- Head Up Display
- High-beam assistant
- Instrumententafel in Sensatec
- Interieurlijsten Aluminium ‘Mesheffect’
- Led-mistlampen voor
- M Adaptief onderstel
- M Dakdraagsysteem BMW Individual Hoogglans Shadow Line
- M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- M Hoogglans Shadow Line (uitgebreide omvang)
- M Sportpakket
- M Sportremsysteem
- M Sportstuurwiel
- Opbergpakket voor kofferruimte
- Panoramadak
- Park Distance Control voor/achter (PDC)
- Parking Assistant
- Reversing Assistant
- Sportstoelen voor
- Trekhaak elektrisch uitklapbaar
- Variable Sport Steering
- Vermoeidheidsherkenning
- WiFi hotspot
Kilometerstand: 18.000 (bij aanschaf 13.000).
Proficiat met je ronduit gave wagen! Heel mooie auto en dik in de opties. De ultieme alleskunner. Voorlopig heeft de concurrentie hier geen antwoord op als ook sportiviteit belangrijk is. 100% eens met je bevindingen. Dit is mijn droomwagen. Nog liever een M340i maar die is zoals je zegt te duur. Ik ben al benieuwd naar het volgende testverslag!
Tnx! Binnenkort een vergelijking met een standaardversie 318i (eentje zonder opties).
Super! Ik kijk er al naar uit om je verslag te lezen. Het is telkens met heel veel plezier en belangstelling dat ik ze lees.
Mooi evenwichtig verhaal, Christian. Zelf rijd ik een F30 320i Aut en zijn 184 pk is leuk, maar net iets te weinig. Daarom is het blok (zelfde als een 328i) nu opgeschroefd tot 269 pk en ruim 400 Nm. Vergelijkbaar met jouw wagen en dat rijdt prima, goed genoeg om heel vlot mee te kunnen komen, vooral van 100-200 Km/uur om hitsige hatchbacks achter je op de snelweg van je af te kunnen schudden.
Inderdaad een 330i of een getunede 320i volstaan ruimschoots qua prestaties in ons kleine overvolle landje vol met camera’s, trajectcontroles en vluchtheuvels. Puur financieel lijkt mij dat de beste keuze: een 320i tweedehands kopen en die dan tunen tot een 330i. Door welk bedrijf heb je je wagen laten tunen?