Duurtest: BMW 330i Touring – eindverslag
Mijn beste auto ooit en toch verkopen? Yep, mijn wegen zijn af en toe ondoorgrondelijk. Ik heb mijn BMW 330i Touring ingeruild voor een BMW M340i. Maar daarover later meer. Eerst kijk ik uitgebreid terug op de laatste anderhalf jaar en 40.000 kilometer die ik in deze auto heb afgelegd.
Beste auto ooit. Waarom eigenlijk?
Er zijn niet zo heel veel auto’s die tegelijkertijd zuinig, snel, sportief, comfortabel, luxe, praktisch, stil, waardevast, ruim en ook bloedmooi zijn. De laatste generatie BMW 3-serie vinkt al deze hokjes gewoon af. Alsof de engineers van BMW nog één keer wilden uitpakken voordat het elektro tijdperk haar intrede doet. Deze generatie BMW 3-serie (G20,G21) is een ronduit briljante auto waar voelbaar heel veel ontwikkeltijd in gestoken is. Dat merk je iedere kilometer. De uitmuntende geluidsisolatie. Het fraaie en super gebruiksvriendelijke interieur. Het geweldige onderstel en ga zo maar door. Ik ben iedere rit nog steeds diep onder de indruk van het geheel.
Waarom heb ik de auto dan verkocht?
Ik kreeg gewoon weer jeuk. Dat heeft niets met de auto te maken, maar alles met mezelf. Het is gewoon tof om weer eens iets anders te rijden. Ook al is een BMW M340i in basis dezelfde auto. Concurrenten als de Mercedes Benz C-klasse, Audi A4/A5 Sportback zijn eveneens steengoede auto’s, maar die missen de sportieve genen die de BMW 3-serie zo begeerlijk maakt. Een hothatch hoor ik je denken? Die vind ik nog steeds supertof, maar door al het bpm geneuzel zijn dat soort auto’s inmiddels onbetaalbaar in Nederland. Ruim 80 mille aftikken voor een Honda Civic Type-R vind ik echt niet meer te verantwoorden. Hoe tof die auto wellicht ook rijdt. Daarnaast heb ik geen zin meer om compromissen te sluiten als het gaat om de stoelen, comfort, luxe en vooral ook de rust aan boord. Misschien ben ik ook wel te oud voor een vuurspuwende stuiterbak. Dus heb ik een BMW M340i (bouwjaar 2019, sedan) gevonden met maar 22.000 kilometer op de teller. Die er echt nog als nieuw uitziet. Bijna full-options. Die kon ik simpelweg niet laten lopen. Vind ik zelf ;).
Viel de viercilinder turbomotor uit de BMW 330i dan toch tegen?
Absoluut niet. Veel BMW-fans vinden deze motor BMW onwaardig, maar deze B48 (dat is de interne codenaam) tweeliter turbomotor is echt een pareltje. Een zescilinder-light. Ik heb al vaak een lofzang gehouden over deze motor en dat zal ik altijd blijven doen. Het is een buitengewoon soepele, verfijnde, zuinige motor. Vlot absoluut ook, want zonder moeite ram je de teller naar 250 kilometer per uur en een 100-200 sprint in 16.5 seconden is echt wel indrukwekkend. Bij dagelijks gebruik heb je ruim koppel (400 nm!) voorhanden en kun je heel ontspannen rijden. Een vermogen van 258 pk is op papier niet super, maar in de praktijk heb ik nooit om vermogen verlegen gezeten. Daarom heb ik ook geen seconde overwogen om de auto te tunen. Motor en bak zijn prima zo.
Wat is nog meer goed?
Vooral de spagaat tussen comfort en sportiviteit. De adaptieve dempers geven de auto een (nog) breder repertoire en zorgen ervoor dat de auto in eigenlijk alle omstandigheden kan uitblinken. Op de Landstrassen, op de Autobahn of rustig tokkelend in Nederland. De BMW 330i Touring draait er de hand niet voor om. Daarnaast kloppen de details gewoon goed. Of het nu de bediening van het infotainment is. De heerlijk lage zitpositie, of de geweldige Harman Kardon audio. Het is gewoon heel erg lastig om kritiekpunten te vinden. Het stuurgevoel is het grootste kritiekpunt. Dat is wat synthetisch. Maar dat is het eigenlijk wel. De rest is echt kommazifterij en nauwelijks de moeite waard om te vermelden. Nou ok, ik noem er toch eentje dan. De afstelling van de laser koplampen vind ik niet ideaal. Vrachtauto’s hebben nog wel eens last van het adaptieve grootlicht. Ook worden fietsers of wandelaars nog wel eens verblind. Daar is nog wat ruimte voor verbetering, alhoewel de lichtkwaliteit wel echt ‘next level’ is. Het is ongekend hoe ver de lampen schijnen. Ik ben stiekem toch wel blij dat mijn nieuwe BMW M340i ook de laserlichten heeft. Ook al werkt het niet perfect.
Was de betrouwbaarheid ook goed?
Meer dan. Een sporadische keer haperde de elektrische kofferbak eens een keer maar voor de rest is het logboek leeg. De auto functioneerde ook in mechanische zin perfect. Het olieverbruik was echt nihil. Ook werkte de software nagenoeg foutloos. Enige aantekening in het logboek is dat ik een ‘over the air’ update niet kon downloaden. Dat moest ik even bij de dealer laten doen. Maar voor de rest gewoon perfect! De hoge kwaliteit is ook af te lezen in het interieur. Dat ziet er met meer dan 50.000 kilometer op de teller nog spik en span uit en ook is de lakkwaliteit erg goed. De auto heeft nauwelijks last van steenslag. Ook hier zie je weer de premium kwaliteit.
Wat is de eindconclusie over de BMW 330i Touring?
Ik blijf volmondig beweren dat dit mijn beste auto aller tijden is. Niet de leukste, die eer blijft de Renault Megane RS voorbehouden. Maar wel de beste. Dit is echt een topauto en daarom verdient de BMW 330i Touring een torenhoog rapportcijfer. Met een overtuigende 9- op de eeuwige ranglijst kun je thuiskomen en ik ben heel benieuwd welk rapportcijfer de BMW M340i gaat verdienen. De lat ligt in ieder geval hoog!
Waarom de BMW M340i?
Vanwege de welbekende zescilinder natuurlijk. Omdat het nu nog kan. Als ik lees wat de autoplannen zijn van dit kabinet dan slaat de schrik mij om het hart. Een benzine of diesel wordt echt onbetaalbaar. We worden allemaal gedwongen om een (te) dure elektrische auto te kopen. Of een reteduur busabonnement voor als je niet voldoende middelen hebt (waarschijnlijk de meerderheid van Nederland). Dit is echt de laatste kans voor ons Driveaholics om iets bijzonders (zescilinder of meer) te rijden. Ik had eigenlijk een BMW Z4 M40i op het oog, maar die vond mijn vriendin net iets te oncomfortabel en onpraktisch. Daarom gekozen voor de praktische BMW 3-serie. Een auto die ik ken en die ik zo enorm waardeer. Maar nu met de goddelijke B58 zescilinder turbomotor (374 pk/500 nm). Nog één keertje alles uit de kast halen voordat ook ik wellicht moet overstappen naar een elektrische auto. Uiteraard lees je binnenkort op deze site alles over onze nieuwe duurtester!
Eerdere verslagen
- Op vakantie met de BMW 330i Touring
- Lezersvragen
- Welke opties moet je wel/niet nemen op een 3-serie?
- Introductieverslag BMW 330i Touring
- De BMW die niet en de BMW die wel komt
Vermogen 258 pk, 400 nm |
0-100 5.9 sec |
Topsnelheid 250 km/h |
Motor 2.0l, viercilinder, turbo |
CO2 uitstoot 156 g/km |
Vanafprijs (NL) nvt |
Minimale bagageruimte 500 liter |
Leeggewicht 1.550 kg |
gefeliciteerd met je nieuwe 3 serie. lyrisch zijn over je oude auto en de overtreffende trap kopen uit dezelfde serie is een briljante review.
Met heel veel plezier gelezen.
Ah Ha dan toch overslag gegaan voor de zescilinder. Groot gelijk! Benieuwd naar je ervaringen en veel plezier met de zescilinder. Het zal moeilijk worden om die ooit weg te doen
Haha dat zeker, maar wie weet vind ik nog wel iets nieuws 😉