Duurtest: BMW 330i Touring – eindverslag

Mijn beste auto ooit en toch verkopen? Yep, mijn wegen zijn af en toe ondoorgrondelijk. Ik heb mijn BMW 330i Touring ingeruild voor een BMW M340i. Maar daarover later meer. Eerst kijk ik uitgebreid terug op de laatste anderhalf jaar en 40.000 kilometer die ik in deze auto heb afgelegd.

Na 1.5 jaar tijd voor een ander.

Beste auto ooit. Waarom eigenlijk?

Er zijn niet zo heel veel auto’s die tegelijkertijd zuinig, snel, sportief, comfortabel, luxe, praktisch, stil, waardevast, ruim en ook bloedmooi zijn. De laatste generatie BMW 3-serie vinkt al deze hokjes gewoon af. Alsof de engineers van BMW nog één keer wilden uitpakken voordat het elektro tijdperk haar intrede doet. Deze generatie BMW 3-serie (G20,G21) is een ronduit briljante auto waar voelbaar heel veel ontwikkeltijd in gestoken is. Dat merk je iedere kilometer. De uitmuntende geluidsisolatie. Het fraaie en super gebruiksvriendelijke interieur. Het geweldige onderstel en ga zo maar door. Ik ben iedere rit nog steeds diep onder de indruk van het geheel.

Interieur BMW 330i Touring

Prachtig afgewerkt interieur en subliem qua gebruiksvriendelijkheid!

Waarom heb ik de auto dan verkocht?

Ik kreeg gewoon weer jeuk. Dat heeft niets met de auto te maken, maar alles met mezelf. Het is gewoon tof om weer eens iets anders te rijden. Ook al is een BMW M340i in basis dezelfde auto. Concurrenten als de Mercedes Benz C-klasse, Audi A4/A5 Sportback zijn eveneens steengoede auto’s, maar die missen de sportieve genen die de BMW 3-serie zo begeerlijk maakt. Een hothatch hoor ik je denken? Die vind ik nog steeds supertof, maar door al het bpm geneuzel zijn dat soort auto’s inmiddels onbetaalbaar in Nederland. Ruim 80 mille aftikken voor een Honda Civic Type-R vind ik echt niet meer te verantwoorden. Hoe tof die auto wellicht ook rijdt. Daarnaast heb ik geen zin meer om compromissen te sluiten als het gaat om de stoelen, comfort, luxe en vooral ook de rust aan boord. Misschien ben ik ook wel te oud voor een vuurspuwende stuiterbak. Dus heb ik een BMW M340i (bouwjaar 2019, sedan) gevonden met maar 22.000 kilometer op de teller. Die er echt nog als nieuw uitziet. Bijna full-options. Die kon ik simpelweg niet laten lopen. Vind ik zelf ;).

De witte 330i gaat, de blauwe M340i komt 🙂

Viel de viercilinder turbomotor uit de BMW 330i dan toch tegen?

Absoluut niet. Veel BMW-fans vinden deze motor BMW onwaardig, maar deze B48 (dat is de interne codenaam) tweeliter turbomotor is echt een pareltje. Een zescilinder-light. Ik heb al vaak een lofzang gehouden over deze motor en dat zal ik altijd blijven doen. Het is een buitengewoon soepele, verfijnde, zuinige motor. Vlot absoluut ook, want zonder moeite ram je de teller naar 250 kilometer per uur en een 100-200 sprint in 16.5 seconden is echt wel indrukwekkend. Bij dagelijks gebruik heb je ruim koppel (400 nm!) voorhanden en kun je heel ontspannen rijden. Een vermogen van 258 pk is op papier niet super, maar in de praktijk heb ik nooit om vermogen verlegen gezeten. Daarom heb ik ook geen seconde overwogen om de auto te tunen. Motor en bak zijn prima zo.

Foto motorruimte BMW 330i

De tweeliter turbomotor zorgt in de praktijk voor meer dan acceptabele prestaties.

Wat is nog meer goed?

Vooral de spagaat tussen comfort en sportiviteit. De adaptieve dempers geven de auto een (nog) breder repertoire en zorgen ervoor dat de auto in eigenlijk alle omstandigheden kan uitblinken. Op de Landstrassen, op de Autobahn of rustig tokkelend in Nederland. De BMW 330i Touring draait er de hand niet voor om. Daarnaast kloppen de details gewoon goed. Of het nu de bediening van het infotainment is. De heerlijk lage zitpositie, of de geweldige Harman Kardon audio. Het is gewoon heel erg lastig om kritiekpunten te vinden. Het stuurgevoel is het grootste kritiekpunt. Dat is wat synthetisch. Maar dat is het eigenlijk wel. De rest is echt kommazifterij en nauwelijks de moeite waard om te vermelden. Nou ok, ik noem er toch eentje dan. De afstelling van de laser koplampen vind ik niet ideaal. Vrachtauto’s hebben nog wel eens last van het adaptieve grootlicht. Ook worden fietsers of wandelaars nog wel eens verblind. Daar is nog wat ruimte voor verbetering, alhoewel de lichtkwaliteit wel echt ‘next level’ is. Het is ongekend hoe ver de lampen schijnen. Ik ben stiekem toch wel blij dat mijn nieuwe BMW M340i ook de laserlichten heeft. Ook al werkt het niet perfect.

Laserlichten BMW 330i Touring

De laserlichten zijn – zeker op een donkere weg – echt een aanrader!

Was de betrouwbaarheid ook goed?

Meer dan. Een sporadische keer haperde de elektrische kofferbak eens een keer maar voor de rest is het logboek leeg. De auto functioneerde ook in mechanische zin perfect. Het olieverbruik was echt nihil. Ook werkte de software nagenoeg foutloos. Enige aantekening in het logboek is dat ik een ‘over the air’ update niet kon downloaden. Dat moest ik even bij de dealer laten doen. Maar voor de rest gewoon perfect! De hoge kwaliteit is ook af te lezen in het interieur. Dat ziet er met meer dan 50.000 kilometer op de teller nog spik en span uit en ook is de lakkwaliteit erg goed. De auto heeft nauwelijks last van steenslag. Ook hier zie je weer de premium kwaliteit.

Sportstoelen BMW 330i Touring

Ook na 50.000 kilometer geen slijtage te zien.

Wat is de eindconclusie over de BMW 330i Touring?

Ik blijf volmondig beweren dat dit mijn beste auto aller tijden is. Niet de leukste, die eer blijft de Renault Megane RS voorbehouden. Maar wel de beste. Dit is echt een topauto en daarom verdient de BMW 330i Touring een torenhoog rapportcijfer. Met een overtuigende 9- op de eeuwige ranglijst kun je thuiskomen en ik ben heel benieuwd welk rapportcijfer de BMW M340i gaat verdienen. De lat ligt in ieder geval hoog!

BMW 330i Touring op de Sustenpass

Ook in de Zwitserse Alpen is de BMW 330i Touring een geweldenaar!

Waarom de BMW M340i?

Vanwege de welbekende zescilinder natuurlijk. Omdat het nu nog kan. Als ik lees wat de autoplannen zijn van dit kabinet dan slaat de schrik mij om het hart. Een benzine of diesel wordt echt onbetaalbaar. We worden allemaal gedwongen om een (te) dure elektrische auto te kopen. Of een reteduur busabonnement voor als je niet voldoende middelen hebt (waarschijnlijk de meerderheid van Nederland). Dit is echt de laatste kans voor ons Driveaholics om iets bijzonders (zescilinder of meer) te rijden. Ik had eigenlijk een BMW Z4 M40i op het oog, maar die vond mijn vriendin net iets te oncomfortabel en onpraktisch. Daarom gekozen voor de praktische BMW 3-serie. Een auto die ik ken en die ik zo enorm waardeer. Maar nu met de goddelijke B58 zescilinder turbomotor (374 pk/500 nm). Nog één keertje alles uit de kast halen voordat ook ik wellicht moet overstappen naar een elektrische auto. Uiteraard lees je binnenkort op deze site alles over onze nieuwe duurtester!

Na de viercilinder toch weer een zescilinder. Ik kon het niet laten.

Eerdere verslagen

Vermogen
258 pk, 400 nm
0-100
5.9 sec
Topsnelheid
250 km/h
Motor
2.0l, viercilinder, turbo
CO2 uitstoot
156 g/km
Vanafprijs (NL)
nvt
Minimale bagageruimte
500 liter
Leeggewicht
1.550 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. David schreef:

    gefeliciteerd met je nieuwe 3 serie. lyrisch zijn over je oude auto en de overtreffende trap kopen uit dezelfde serie is een briljante review.

  2. Jos Tieleman schreef:

    Met heel veel plezier gelezen.

  3. Stefaan schreef:

    Ah Ha dan toch overslag gegaan voor de zescilinder. Groot gelijk! Benieuwd naar je ervaringen en veel plezier met de zescilinder. Het zal moeilijk worden om die ooit weg te doen

  4. Christian Schilder schreef:

    Haha dat zeker, maar wie weet vind ik nog wel iets nieuws 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten