Duurtest: Audi RS6 (2014) – introductie

Hoe dapper is het om een gebruikte Audi RS6 uit 2014 met 145.000 kilometer levenservaring aan te schaffen? Dat is één van de redenen waarom wij deze Audi RS6 van een bevriende Driveaholic-lezer de komende periode gaan volgen. Een andere reden is dat dit een prima excuus is om af en toe achter het stuur te kruipen van deze geweldenaar.

Audi RS6 voorkant

Wat een beest!

Wat zijn de specs van deze Audi RS6?

Bouwjaar 2014, 145.000 op de teller en de 4.0 liter biturbo V8 is goed voor een hele gezonde 560 pk en 700 nm. In standaardtrim welteverstaan. Na de aanschaf vermoedde de eigenaar al dat de auto niet helemaal standaard was en op de rollerbank bleek dat dus ook. Met een meer dan indrukwekkende 680 pk en 980 nm als resultaat. Komt aardig in de buurt van de 750 pk sterke Audi S6 Avant die we een aantal jaar geleden hebben getest. Uiteraard is er meer dat opvalt. De enorme (aftermarket) 21 inch velgen bijvoorbeeld. Op het randje qua smaak, maar een Audi RS6 mag best een beetje fout zijn. De rode lakkleur (Misano rood) is ook een enorme eyecatcher. Wat een supertoffe kleur op een Audi RS6. Vooral ook omdat je deze kleur eigenlijk nooit ziet. Voor liefhebbers van wat meer ‘stealthy’ understatement is zo’n opvallende lakkleur natuurlijk een ‘no go’ area. Alhoewel je met een Audi RS6 niet bang moet zijn voor een beetje aandacht. Dit zijn rijdende ‘overstatements’. En dat is goed zo, want wat is dit een overweldigende Brutus. Niks bescheidenheid. Iedereen mag zien dat jij de koning van de linkerbaan bent. Voor mij is dit echt de charme van een Audi RS6. Een ultragespierde hooligan die angst en respect inboezemt.

De 21 inch velgen zijn extreem bruut.

De 21 inch velgen zijn extreem bruut.

Zie je dat ook terug in het interieur?

De sportstoelen en carbon sierlijsten vind ik echt heel gaaf. Maar die kun je op een gewone Audi A6 ook bestellen. Het interieur is vooral kwalitatief zeer hoogwaardig afgewerkt. Deze generatie Audi A6 is wat mij betreft echt de heilige graal als het gaat om bouwkwaliteit. De afwerking en materialen zijn zo mooi. En slijtvast, want na 145.000 kilometer voelt en ziet alles er als nieuw uit. Het enige waar je aan ziet dat de auto op leeftijd is zijn de analoge tellers (die overigens goddelijk zijn) en het iets verouderde en kleine navigatiescherm. Maar verder is het een topklasse interieur, al mis ik wel een klein beetje een extra sportief RS6-sausje. Praktisch is de auto uiteraard ook. Ook dat is één van de kwaliteiten van de Audi RS6. De kofferruimte is acceptabel groot (565 liter) en ook is de leefruimte voor alle inzittenden ruim voldoende. Je kunt met deze auto inderdaad met groot gemak met vier volwassenen naar de wintersport knallen. Lang leve de Quattro-magie.

Interieur Audi RS6

Prachtig afgewerkt interieur.

Biedt de auto ook nog wat magie op de Duitse Autobahn?

Ja bizar veel zelfs. Dit is echt de ultieme rechtuitbrander. Ik ken geen andere auto die zo koersvast is op (extreem) hoge snelheid. De auto voelt belachelijk stabiel en robuust aan. En belachelijk snel. Dit gevaarte van twee ton zwaar spurt in 7.47 seconden van 100 naar 200 sprint. Absurd en zonder moeite tikken we op een lege Autobahn 300 kilometer per uur op de teller aan. Er zit dan ook nog voelbaar rek in de voorwaartse drang, maar de erbarmelijke staat van de (stalen) remmen gooit roet in het eten. Ik wil niet het risico nemen dat ik ze vol moet aanspreken, dus doe ik iets rustiger aan. De remmen zullen vervangen moeten worden, al is het de vraag of je er met een standaardsetje van de fabriek wel gaat komen. Iedereen kent de issues die Audi in die jaren had met de remmerij en bij de Audi RS6 is dat niet anders helaas. Een keramisch setje is natuurlijk de oplossing voor alles, maar die zijn ook heel erg prijzig.

 

Hoe is de soundtrack?

Het is niet de meest brute V8-soundtrack ooit (hallo Ferrari 360 Modena, Chevrolet Camaro SS), maar het komt wel in de buurt. Bij deze Audi RS6 speelt de (standaard) kleppenuitlaat de hoofdrol en dat is ook een garantie voor spektakel. Vooral de ‘DSG-farts’ en ‘pops and bangs’ zijn ultraluid. Om eerlijk te zijn: ook heel ver over het randje. Precies dus wat je verwacht (en hoopt) bij een Audi RS6. Bij deze auto mag het ordinair zijn. Nee, dat moet zelfs. Natuurlijk heb je ook een comfortstand, maar na welgeteld 5 tellen zet je toch de kleppen weer open en geniet je van het gebrul, gesis en geronk van de goddelijke V8. Qua trekkracht kom je met bijna 1.000 nm natuurlijk niets tekort. Natuurlijk moet de turbo even druk opbouwen, maar zo rond de 2.500 toeren zet de RS6 echt absurd snelle stappen. Dan flitst de hele wereld aan je voorbij. Zonder dat het de auto veel moeite kost, want het gaat bizar makkelijk. Enige minpuntje: de ZF-8 versnellingsbak doet er net iets te lang over om terug of op te schakelen. Daar kan een software-update nog wat verbetering in brengen. Over software-updates gesproken. De eigenaar laat de auto bij JD Engineering chippen en dan inclusief Milltek (stage 2). Gaat het vermogen over de 700 pk. Onwerkelijk.

De uitlaten van de Audi RS6 brullen machtig!

De uitlaten brullen machtig!

Hoe is de handling?

Natuurlijk is het een tractiebeest van de buitencategorie en ook is het stuurgevoel best heel goed. Er zit echt wel enig gevoel in. Maar je moet niet van een 2 ton zware boot verwachten dat je de pannen van het dak rijdt. Daarvoor is de auto te log en gek genoeg ook te snel. In een paar tellen rijd je al schandalige snelheden en dat haalt de lol op de binnenwegen er wel een beetje van af. Ook vanwege de matige remmen. Dan is het leuker om halfgas te rijden en gewoon met de flippers een beetje te spelen en af en toe de uitlaat te laten knallen. Lekker kinderachtig doen ;). Maar ‘all kidding aside’, deze auto blinkt uit op de Duitse Autobahn. Daar kun je ongehinderd genieten van het brute vermogen en de sensationele versnelling. In deze auto is rechtuitbranden echt verslavend leuk. Leuk detail: dit is één van de weinige Audi RS6-en met luchtvering en ik moet zeggen dat dit echt een voortreffelijke optie is. Zorgt voor net wat extra stabiliteit en rust. Klein minpuntje: gek genoeg heeft de eerste eigenaar geen achteruitrijcamera bijgeplust. Dan heb je zo’n auto en bezuinig je op een optie van 500 euro.

300 km/h in een Audi RS6

300 km/h is kinderspel in deze auto.

Zijn er nog zwakke plekken?

De meest bekende is de af-fabriek gemonteerde oliezeef. Die zorgt ervoor dat er te weinig olie naar de turbo kan gaan en dat je de zaak dus naar de gallemiezen helpt. Check dus altijd of er een update is uitgevoerd. Bij deze Audi RS6 is dat gelukkig wel het geval. En je doet er goed aan om even de staat van de remmerij te checken voor de aanschaf. Natuurlijk zijn er bij een dergelijk performance-apparaat meer issues. Zeker als de kilometerstand oploopt. Gelukkig hebben onze collega’s van Autoblog dit al netjes opgesomd. Belangrijkste aandachtspunten blijven natuurlijk wel een goede inbraakbeveiliging en een uitgebreide check of de auto schadevrij is bij aanschaf. Want dit zal je niet verrassen: onderdelen zijn schreeuwend duur op deze auto. Met alleen de aanschaf ben je er niet. Over duur gesproken: het brandstofverbruik is ook een issue en varieert ergens tussen de 1 op 4 (lekker beuken op de Autobahn) en 1 op 10 (braaf 100 op de snelweg).

4.0 liter biturbo V8 Audi RS6

Helemaal foutvrij is dit blok niet.

Wat zijn de plannen voor deze auto?

Zoals eerder gemeld komt er zeker een JD Engineering Stage 2 en software-update van de versnellingsbak. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat voelen en uiteraard zullen we dan ook opnieuw de 100-200 tijd meten voor ons Dragy Leaderboard. Uiteraard zal de eigenaar de remmen ook moeten vervangen. Want dat verpest nu wel een klein beetje de rijbeleving. Ook maakt het schuifdak wat geluid bij 270 plus. Misschien een rubbertje dat net even los zit dus daar moet ook nog even naar gekeken worden. Verder valt er op de (voelbare) kwaliteit van de auto eigenlijk niets af te dingen. Ook motorisch voelt de auto in ieder geval zeer fit en potent aan. Dus gaat de eigenaar vooral even genieten van zijn prachtige Audi RS6. En ik geef hem geen ongelijk, want dit is een zeer speciale auto om mee onderweg te zijn. Zo’n gaaf apparaat! En ik ben heel benieuwd wat het nu kost om een dergelijke Audi RS6 te rijden. Daarom gaat de eigenaar de kosten voor ons bijhouden. Zodat wij weten of wij ooit ook onze droom kunnen waarmaken. Dus dit wordt zeker vervolgd!

Remmen Audi RS6

De remmen kunnen het geweld niet aan.

 

Vermogen
680 pk, 980 nm
0-100
3.5 sec
Topsnelheid
> 300 km/h
Motor
4.0l, V8
CO2 uitstoot
– gram/km
Vanafprijs (NL)
nvt
Minimale bagageruimte
565 liter
Leeggewicht
1.910 kg
 

Welke duurtesters hebben we nog meer rijden?

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten